Quickzilver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Quickzilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 14:26

Bij ons op stal staat een jonge hengst, die al een tijdje met z´n immuun systeem sukkelt.
Nu heeft de eigenaresse al -tig keer de DA laten komen en even zo vaak een (groot) bloedonderzoek laten doen. Daar kwam nooit echt wat uit...
Vorige week besloot ze een haaranalyse van haar paard te laten maken en daar kwam uit, dat hij een quickzilver vergiftiging heeft Scheve mond .
Voor de grap zeiden we natuurlijk allemaal, of hij misschien een thermometer had ingeslikt Clown .
We zitten ons nu suf te piekeren, waar hij dat vandaan kan hebben.
Water, kunnen we bijna voor 99 % uitsluiten (er liggen allemaal nieuwe leidingen in de stal), hooi lijkt me ook erg stug Verward, verontreinigd land ???....
De broer van de eigenaresse, kwam op het idee, dat het misschien door de metalen randen is gekomen, die om de rand van de boxwanden/-deuren zijn gemaakt, om het knagen tegen te gaan. Die randen zijn met een-of-ander spulletje geverfd en we moeten er nu dus achter zien te komen, wát voor spul dat precies is ....
Hebben jullie wel eens van een quickzilververgiftiging gehoord?? Zo ja: wat zijn de syptomen en hoe is het behandeld
En ook: heeft er iemand nog een idee in welke richting we nog meer kunnen zoeken ??
Laatst bijgewerkt door Sterre op 15-03-04 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:00

Is het kraanwater (zowel stal als wei) of is het een eigen "bron" ik heb namelijk ook een waterput, maar daar zit teveel bromide in om nog iets mee te doen behalve dan planten water geven (die toch al altijd dood bij mij Schijnheilig )

Als ik een gok zou moeten nemen over de verf die gebruikt is, zou ik denken Hammerite, dat spul kun je namelijk over roest gebruiken. Misschien zit er een verfwinkel in de buurt ?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:25

Behandelt degene die de haaranalyse gedaan heeft hem ook tegen de kwikzilververgiftiging? Kluift heel veel aan het ijzer en de andere paarden niet? Ik dacht idd ook aan hammerite

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 18:57

*Mist, het water wat onze paarden krijgen (in de box en buiten) is gewoon leidingswater wat wij ook drinken.

*Kyona, ik heb vanochtend de randen van de andere paarden ook eens bekeken en die kluiven ook wel eens aan de rand Scheve mond .
Ik denk dat hij er ziek door is geworden, omdat zijn immuunsysteem al niet okay was; misschien dat de andere paarden er minder last van hebben Verward ....
Wij willen nu iig uit elke stal-deel (er zijn 3 "partijen" bij ons op stal) 1 paard nemen en bij deze paarden ook een haaranalyse laten uitvoeren.
Hij wordt nog niet behandeld; de eigenaresse heeft vrijdag middag pas telefonisch de uitslag gekregen en a.s. donderdag heeft ze bij de DA een afspraak om te bespreken hoe ze gaat behandelen

Ik zal iig eens bij een verfwinkel informeren, wat voor middel er in dat Hammerite zit Scheve mond en verder kan ik daar eens navragen, met wat voor middelen je die randen nog meer zou kunnen verven. Goed idee van jullie, daar was ik nog niet op gekomen Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:06

Wat je in de tussentijd ook zou kunnen doen is de randen met een smerig goedje (cribbox of desnoods sambal) insmeren, krijgt ie iig niet meer van dat spul binnen !

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:10

Wel even opletten of ze de sambal niet opeten; dat doet de mijne nl. en dat is nou weer niet echt bevorderlijk voor zijn darmen...

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 18:43

Kyona schreef:
Wel even opletten of ze de sambal niet opeten; dat doet de mijne nl. en dat is nou weer niet echt bevorderlijk voor zijn darmen...


gek paard heb jij Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 22:01

Mist, bij gebrek aan wat anders hebben we als noodoplossing de randen met shampoo ingesmeerd; vonden ze niet lekker Haha! !

Bij de verfwinkel belde ik op, op het moment dat ze pauze hadden en er niemand beschikbaar was die me kon helpen . Morgen dus nog maar een keer bellen !
Bedankt voor het meedenken en jullie tips OK dan! !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, kreekie en 42 bezoekers