Dilemma: paard verhuizen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 12:48

Ik heb twee paarden, een appie van 3 en een gelderse merrie van 23. Deze staan op twee adressen, de Ap staat 5 min. bij me vandaan, de merrie op 40 minuten. Omdat ik destijds western ben gaan rijden heb ik mijn brave merrie kunnnen leasen aan een meisje, om de kosten en de tijd te drukken, twee paarden is toch een hele zak met geld. Nu is plotseling het meisje gestopt met mijn paard, ze krijgt een eigen paard. Nu heb ik dus een "luxe"probleem, twee paarden, 2 x stalgeld...twee adressen. Nu komt mijn dilemma; ik kan Viola (zo heet het paard in kwestie) bij mijn andere neer zetten, er komt een stal vrij!! Plus dat ik er een meisje heeeel gelukkig mee kan maken....Allemaal geweldig dus. Echter Viola is 23 jaar, staat al 10 jaar op hetzelfde adres en krijgt nooit geen gras, ze komt iedere dag in een zandbak. Bij het nieuwe adres zal ze lekker in de wei gaan overdag. Mijn vraag, kan dit wel? Ze komt wel in een gunstige tijd in de wei nu, er zit geen voedingswaarde meer in. Zal de overgang niet te groot zijn voor haar leeftijd? Ze ziet er nu ge-wel-dig uit, maar hoe zal het haar vergaan in een vreemde omgeving? Ik blijf hetzelfde voeren, de stallen zijn schoon e.d. Ik ben blij en het meisje is blij....Wat moet ik doen, gaan voor mezelf of Viola laten staan waar ze nu staat en er verder niets meer aan hebben.....Zucht...Moeilijk.....of niet?

[Edit] titel [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-12-10 13:21 ]</font>


CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:54

ik zie het probleem niet echt hoor
laat haar per dag gewoon een uurtje, misschien de eerste dag nog wat korter in de wei, en bouw dat langzaam op
juist lekker voor haar dat ze het weiland in kan
_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: CC - LOVER op 2001-12-10 12:54 ]</font>

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:56

ik zou haar wel langzaam laten wennen aan het gras... bijv. de 1e dag een kwartiertje, die dag erna een halfuurtje, en zo rek je het elke keer met een kwartier. en kan ze er aan wennen.

de verandering van omgevind zal denk ik geen groot probleem opleveren.

succes
liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:18

Staat je paard op het oude adres al heel lang met een 'vast' maatje. Zo ja dan kun je een probleem krijgen als je haar daar weg haalt. Paarden op leeftijd kunnen sterk aan elkaar gaan hangen nl.

Verder inderdaad rustig laten wennen aan het gras en voorlopig alleen als het gras droog is. Je merkt aan de ontlasting gauw genoeg wanneer het teveel is.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:46

Ik zou het gewoon lekker doen. Wat heerlijk voor je paardje om op haar oude dag nog de wei in te mogen!! Zoals je zelf al zegt is dit een ideale tijd voor zo'n overgang, en als je het rustig opbouwd, zal ze het heerlijk vinden! Als je bang bent dat de verhuizing op zich voor haar te veel is, zou je BachBloesemtherapie kunnen geven. Ik weet het, klinkt heel zweverig, maar het helpt.
Wat je dan zou moeten geven is Walnut, dit is een middel dat helpt bij het wennen en omgaan met nieuwe dingen. Zoals dus verhuizing, nieuwe baas enz. Ik heb het aan mijn merrie en veulen gegeven toen ik ging spenen, en in eerste instantie had ik het idee dat het niet veel deed. Totdat ik stopte... toen kreeg m'n veulen toch wel een terugslag en m'n merrie bleek ook meer van slag dan ik dacht. Nu ben ik sinds een paar dagen weer begonnen, en de rust is weergekeerd en m'n veulen eet weer.
Je kunt het kopen bij reformzaken en goede drogisten. Je koopt dan een stockflesje Walnut, en een leeg flesje met een pipet (leeg flesje kun je bij de apotheek halen). Vul het lege flesje voor ong. 3/4 met spa blauw (bronwater zonder koolzuur) en doe daar dan 6 tot 8 druppels Walnut bij. Je hebt nu een 'gebruikersflesje' gemaakt. Geef je paard minstens 2 x per dag, maar vooral de eerste week liever 4 (of zelfs 6) keer per dag 6 druppels uit dit gebruikersflesje. Als je dit een maandje volhoud zou het wel goed moeten zijn. Langer kan natuurlijk ook als je denkt dat dat nodig is.
Voor meer info over Bach Bloesems kun je naar http://www.frankfokke.nl/bach/
Veel succes met je paarden!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:48

Oja, op die site staan andere hoeveelheden voor gebruikersflesjes, maar dat is voor mensen. Zoals ik beschreef is het goed voor paarden, dat heb ik weer uit een boek dat speciaal over Bach voor paarden gaat.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:51

jac, ik denk en weet zeker dat het antwoord hierboven al staat.
het kan geen kwaad haar naar de andere stal te brengen,en gras eten moet langzaam opgebouwd worden.
de bottleneck is inderdaad of ze daar een vast koppel of trisum vormde,dat zal eerder een probleem zijn,dat ondervangen kan worden als ze elke dag heeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel aandacht krijgt van dat meisje en van jou ,ook in het begin bij haar blijven als ze naar buiten gaat voor een uur,half uur er bij blijven en dat dan weer afbouwen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:57

Ik zou haar in ieder geval dichter bij huis halen. Je zei dat je al een ander meisje had die je er heel blij mee kon maken, en twee paarden op een stek is wel heel makkelijk. Over de leeftijd hoef je je geen zorgen te maken, en als ze een vast maatje op stal heeft gehad maakt het verder niet uit hoe oud ze is, missen zal ze hem toch wel. Ik zou het met de Bach therapie in ieder geval proberen, dat kan geen kwaad, en heel veel beweging in de wei is alleen maar goed voor de oude botten en spieren, wordt ze ook niet zo stijf. En in deze tijd is weidegang absoluut geen probleem, misschien kun je het wel langzaam opbouwen. En als ze wat te doen heeft (grazen) zijn ze ook zo weer gewend.
In ieder geval success met de beslissing, en 23 is echt nog geen leeftijd om een paard maar niet te verhuizen hoor!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:05

Ik zie het probleem ook niet zo,
toevallig las ik van de week in de Soester Courant dat er op de Paardenkamp weer een aantal oudjes zijn binnengehaald waarvan de oudste 26 was geloof ik.

Die paarden staan swinters op stal en in de zandpaddock en gaan dan in het voorjaar het land weer in.
En volgens mij bouwen ze het daar niet eens rustig op, terwijl jij die mogelijkheid nu wel hebt.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:38

Hoe gedraagd ze zich naar haar leeftijd? Is ze nog lekker jong in haar koppie, of al echt heel oud?

Mijn 16 jarige merrie moet ik nu echt niet meer gaan verhuizen ofzo, want zij is echt 'oud'.

maar haar nu 31 jarige buurman is op z'n 26 nog verhuist en is nog een jonge god (tenminste, daar gedraagt ie zich naar) die je zo weer zou kunnen verhuizen.

Verschilt dus heel erg per paard. En van dat gras; gewoon rustig opbouwen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 18:30

Ik sluit me helemaal aan bij Rinus (Westernworld) hoewel jij uiteindelijk toch degene bent die de beste keuze kan maken...jij kent de merrie immers, maar in principe denk ik dat het geen probleem hoeft op te leveren als ze niet van een maatje hoeft te worden gescheiden...succes!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 10:41

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de knook eigenlijk al doorgehakt. Mijn paard is best een "loner" ze staat in de paddock ook altijd alleen, dus dat maatje zal ze niet missen. Ik heb van meer mensen gehoord dat Bach wel eens wil helpen, dat zal ik dan ook doen. Verder lijkt het me heerlijk weer eens op haar te rijden, dat kan nu weer, nu ze dichtbij staat, ik kan elke dag even naar haar toe!! Ik hoop dat ze een heel fijne oude dag krijgt, in de wei, zoals het eigenlijk hoort! Nee, het is de juiste beslissing, ik voel het! Thanks...en ik hou je op de hoogte hoe het verloopt!

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 18:58

Volgens mij bloeit ze helemaal op als ze weer in de wei mag. Ik heb een paard gehad, dat 17 jaar ( van haar 3e tot haar 20e) in een manege had gelopen en daar veel in een stand had gestaan. Nooit op het gras in elkgeval. Zij was de eerste twee maanden zo blij en druk, dat ik zelfs niet alleen kon opstappen. Na die tijd was ze nog 2 jaar blij, maar wel weer wat rustiger, daarna kreeg ze last van haar benen en had ze een tumor en was haar tijd gekomen... Ze heeft inderdaad 2 mooie jaren gehad aan het eind van haar leven! Dat heeft jouw merrie straks ook! Succes in elk geval en dat ze er maar lang van mag genieten.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 20:44

Behalve misschien om de nattigheid is dit wel een goede periode om je paard aan gras te wennen. Er zit immers weinig in, dus de kans op hoefbevangenheid, koliek en andere nare dingen is minder groot. Misschien wel wat diaree, maar dat heeft die van mij juist van de kuil... En dan is de overgang naar het weideseizoen heel geleidelijk!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 22:29

ff nieuwsgierig hoor, maar waarom houd je een paard waar je niet op rijdt. Inmiddels is (gezien de leeftijd) verkopen misschien geen optie meer, maar dat was een aantal jaar geleden toch anders? Nu houd je een paar voor iemand anders Verward

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 13:05

Klopt Marianne! Ik heb haar ook goed kunnen verkopen, maarre..dat paard heb ik al 13 jaar en gekocht net nadat mijn vader was overleden...Er zit dus een emotionele waarde aan. Viola heeft mij er weer een beetje bovenop geholpen. Ik doe haar NOOIT meer weg, en de optie om haar te leasen kwam eigenlijk heel goed uit! Omdat ik graag western wilde gaan rijden en Viooltje daar niet echt geschikt voor was, is het zo gelopen. maar inderdaad voel ik het wel een beetje als een paard voor een ander hebben. Daarom komt ze lekker weer bij mij!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Galja, Gerlin_1983, GoogleAdsense, Nezumichan, Whisky00 en 30 bezoekers