Voor het eerst naar de bloedbank geweest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Voor het eerst naar de bloedbank geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 13:37

De eerste week van januari dit jaar besloot ik om een onbaatzuchtige (:D dat wóórd! ) daad te verrichten; ik heb me aangemeld bij de bloedbank om bloed te gaan geven Schijnheilig
Vandaag moest ik voor de eerste keer komen voor de intake en een paar buisjes bloed af te nemen voor bloedgroepbepaling en testen op enge ziekten. Nou ik lag daar in die stoel (erg comfortabel, zo één wil ik thuis ook!) en ik dacht wel even van waar ben je aan begonnen Alet Scheve mond
Maar iedereen was zo vriendelijk! En iedereen bedankt je ook voor je bezoek enzo, echt heel leuk!
Wat wel opviel was dat ik echt één van de jongsten was; bijna alles wat er lag Tong uitsteken was toch echt wel 40+

3 mei ga ik voor het eerst een halve liter bloed geven als alles goed gaat.
Vind t toch wel spannend... maar ook wel weer een toffe actie Cool

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:41

Wauw, vind het echt knap van je, mijn stiefvader heeft laatst geloof zijn 50ste keer bloed gegeven..
Ik zou dat echt niet kunnen.. maar ik heb ook bloedarmoede en ME dus ben niet eens geschikt..

Maar succes 3 mei, zorg maar dat er even iemand meegaat ofzo.. schijnt (vooral eerste keer) echt even though te zijn

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:42

Ik doe dat ook al jaren!
Met dat het een goede daad is, vind ik het ook fijn dat je bloed toch een soort van controle ondergaat.
Als het goed is hoor je niks maar vinden ze iets dan wordt dat doorgegeven aan je arts dacht ik.

Laatste keer ging het bij mij alleen niet zo lekker, er kwam niet meer dan 250 ml bloed uit. Dus toen zijn ze maar gestopt (na wat rommelen met de naald wat ook niet hielp).

Ik heb bloedgroep AB+, dus niet eens zo heel erg belangrijk maar toch zijn ze er altijd blij mee.

Als je bloedgroep O- hebt ben je een universele donor, jouw bloed kan aan iedereen gegeven worden.

Ik ben zelf een universele ontvanger dus ze kunnen mij alle verschillende bloedgroepen geven.

Maar toch gevens ze het liefst bloed van dezelfde bloedgroep aan mensen die bloed nodig hebben. Dan is AB+ wel weer handig omdat het niet zo vaak voorkomt.

Mijn moeder werkt sinds kort op de bloedbank in Gouda. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 15-03-04 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:42

Goed joh, dat je dat doet! Toen ik nog student was gaf ik ook altijd bloed. Ik ben gestopt toen het een keer niet goed ging doordat het niet goed stroomde. Idd zijn de mensen daar altijd erg aardig.

Ik heb bloedgroep Aneg en daar waren ze altijd wel blij mee.
Laatst bijgewerkt door Bergje75 op 15-03-04 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:43

Cealli schreef:
Wauw, vind het echt knap van je, mijn stiefvader heeft laatst geloof zijn 50ste keer bloed gegeven..
Ik zou dat echt niet kunnen.. maar ik heb ook bloedarmoede en ME dus ben niet eens geschikt..

Maar succes 3 mei, zorg maar dat er even iemand meegaat ofzo.. schijnt (vooral eerste keer) echt even though te zijn


M'n moeder heeft ook ME en vaak een te laag hb gehalte, dus die is nu plasmadonor (dan halen ze plasma uit je bloed en je bloed krijg je weer terug)

O lees nu dat je het niet zo kunnen... Nou ja dan weet je het iig Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:54

Ik heb me vorig jaar januari aangemeld en ben intussen alweer 3x geweest.
Ik vind de vingerprik om het HB gehalte te bepalen vervelender dan het aftappen zelf. Laatste keer had ik zelfs een HB van 9.9 (normaal is tussen 7 - 8). Ik heb dus geen bloedarmoede Haha!
Ik vind het wel prettig dat mijn bloed op die manier een paar keer per jaar wordt gecontroleerd. Je weet nooit wat ze tegen komen.
Mijn bloedgroep is trouwens A neg.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:57

Ik had ook een HB van 9,6 ofzo, best hoog Haha!
Die vingerprik is idd erger dan de dikke naald

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:36

Geef ook al jaren bloed. Ik heb O- en ben dan ook erg gewild. Wordt soms gebeld of ik aub wil komen geven omdat ze zo'n gebrek hebben aan mijn bloedgroep

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:38

Dat is voor de mensen met O- inderdaad erg belangrijk want die kunnen alleen maar O- krijgen

Ze zullen zuinig op je zijn daar Haha!

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:46

ik heb er wel over gedacht het ook te doen (als ik 18 wordt...)

maar vind het wel eng

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 16:48

Haha! Vinden jullie die vingerprik echt zo erg? Dat vind ik juist wel meevallen, ik vind het erger als ze je ader opkloppen...
Mijn HB was 8.3 dus ook ok!
En mn bloeddruk was ook prima. Toch wel handig zo'n gratis mini checkup!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:51

Ik heb me aangemeld, maar ik mag op dit moment nog niet geven omdat ik meedoe aan een medisch onderzoek... Als dat afgelopen is dan ga ik ook het testcircuit in enzoz.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:00

Die vingerprik scheelt wie het doet ook. Vorige keer viel 't wel mee, aan de binnenkant van mijn ringvinger.
Maar die keer daarvoor prikte ze op de voorkant van mijn wijsvinger, daar zitten toch wel wat meer zenuwtjes.
Maar wat is 'pijn doen'. je teen stoten doet veeeeeeel meer pijn Knipoog

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:03

goed van je
ik doe het zelf niet, niet omdat ik de medemens niet wil helpen
maar ik ben een slechte gever, als ik bloedgeprikt word is het 10 keer steken en jutteren voor ze drie buisjes vol hebben
stel je voor voor een halve liter

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 17:30

tja dan zou ik er ook voor bedanken ja...
ik zie er ook wel tegenop om de eerste keer echt bloed te gaan geven hoor met zo'n slangetje... die aanmelding is zo gedaan, ik vraag me af of ik nog steeds zo'n held ben als ik in de stoel lig terwijl er getapt wordt... zwetende handjes denk ik Haha!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:31

Een goede daad zeg .. lijkt mij ook wel wat voor in de toekomst .. ik heb totaal geen moeite met naalden of bloed afnemen dus dit moet ook te doen zijn .. tenzij er iets uit mijn bloedonderzoek komt (die afgelopen week is afgenomen) waardoor het niet meer zou kunnen .. Lachen