Neerkijken op anderen (discussie)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Neerkijken op anderen (discussie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:12

Zomaar weer even een random topic.

Vaak merk je dat er in de paardensport door de wedstrijdruiters best wel neergekeken wordt op de recreatie ruiters, maar andersom zeer zeker ook! Dat laatste wordt nog wel eens voor het gemak vergeten.

Ik denk dat dit ook best wel het geval is tussen spring en dressuur ruiters en vice versa.

Ikzelf rij voornamelijk voor de lol en heb en het talent en de ambitie niet zozeer om super naar de top te rijden, dus ga net zo lief het bos in, maak een sprong(etje) of doe op mijn manier een beetje dresuren in de bak en pak dan mischien eens een wedstrijdje mee.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Europe is our playground


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:13

Voor mij geldt alleen "Lol met je knol" en hoe iemand dat dan invult maakt me niets uit.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:16

Ik merk dat wel tussen ruiters en menners.
Ruiters vinden menners vaak minderwaardig, alsof alleen boeren een paard voor de wagen zetten.
Het toppunt hiervan was bij ons op stal een stel wat2 Friezen had, een ouwerwets en een nieuwer type.
Op een gegeven moment zei de stalhouder: Waarom beleer je die merrie niet in het tuig?
Waarop de (overigens hoogblonde) dame zei: Ben je gek? Ik heb geen karreknol gekocht!! Haha!
Maar persoonlijk kijk ik nergens op neer, iedereen moet doen wat hij/zij leuk vindt met zijn paard.
Ik rij en men zelf recreatief, maar ik kan er ontzettend van genieten als iemand anders goed presteert op wedstrijden, onder de man of aangespannen

Goedgekeurd onderschrift :)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:18

Als ruiter kijk in neer op recreatiemensen...........
Als mens kijk ik op tegen recreatiemensen...........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:21

Waarom kijk je er als ruiter op neer CGJ12?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:25

vind ook dat mensen zichzelf erg snel geen recreatie ruiter noemen..
Rijden bijvoorbeeld al een jaar in de B en noemen zichzelf prof Haha!
kan er wel om lachen..
En ik rijd lekker met Buddy, zolang we maar plezier hebben samen, zou het me een zorg zijn "wat" ik dan precies rij Lachen

Dag lieve mama...

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:27

En ik kijk dus weer op tegen die mensen die -echt- goed kunnen rijden, maar heb zelf inderdaad toch meer de lol-met-mijn-knol gedachte en vind het eigenlijk best wel weer stoer van mijzelf dat ik met mijn monster zo "breed" ben. Moet hem eigenlijk nog eens voor de kar laten beleren, met "al" dat Gelderse bloed.

Je merkt ook dat er best wel neergekeken wordt op paardjes zoals dravers, haflingers, friezen of fjordjes en dat dit nauw samenhangt met dit discussiepunt...

Europe is our playground

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:37

manic schreef:
En ik kijk dus weer op tegen die mensen die -echt- goed kunnen rijden, maar heb zelf inderdaad toch meer de lol-met-mijn-knol gedachte en vind het eigenlijk best wel weer stoer van mijzelf dat ik met mijn monster zo "breed" ben. Moet hem eigenlijk nog eens voor de kar laten beleren, met "al" dat Gelderse bloed.

Je merkt ook dat er best wel neergekeken wordt op paardjes zoals dravers, haflingers, friezen of fjordjes en dat dit nauw samenhangt met dit discussiepunt...


Ik vind van mezelf dat ik niet neerkijk op recreatieruiters, daar heb ik meer last van als ik hele slechte ruiters zie. Bloos

En op andersoortige rassen kijk ik ook niet neer, alleen word ik soms moe dat eigenaren van deze rassen zo graag willen bewijzen dat ze net zo goed zijn als een rijpaard, wat mi totaal overbodig is.
Ieder ras heeft namelijk bepaalde eigenschappen die jou aanspreken en daarom heb je het beest gekocht.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:37

Geweldig die mensen die zich beter voelen, ik lach me er altijd kapot om.
Vooral op duindigt !! Lopen ze daar in een zondagse kleren mooi te wezen.
Als je maar lol heb toch.

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:38

In zoverre ben ik recreatie ruiter dat ik nog geen officiele wedstrijden rijd, maar ik ben wel voornamelijk met dressuur bezig.
Maar een buitenrit of een lesje springen tussendoorkan ook zeker geen kwaad en is helemaal leuk!

Ik ga mee met de al eerder genoemde spreuk: Lol met je Knol.
En laat iedereen in zijn waarde wat hij of zij wil doen met zijn beesie, als ze er lol in hebben! Laat iedereen lekker!

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:40

CGJ12 schreef:
Als ruiter kijk in neer op recreatiemensen...........
Als mens kijk ik op tegen recreatiemensen...........


Ben je als ruiter geen mens dan CGJ12?
Wat ben je dan? Een aardappel? Een alien? Of nog erger, een snob? Schijnheilig

Goedgekeurd onderschrift :)

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:43

CGJ is gewoon de enige echte CGJ...


De 12e versie dan.

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:44

essie79 schreef:

Ik vind van mezelf dat ik niet neerkijk op recreatieruiters, daar heb ik meer last van als ik hele slechte ruiters zie. Bloos

En op andersoortige rassen kijk ik ook niet neer, alleen word ik soms moe dat eigenaren van deze rassen zo graag willen bewijzen dat ze net zo goed zijn als een rijpaard, wat mi totaal overbodig is.
Ieder ras heeft namelijk bepaalde eigenschappen die jou aanspreken en daarom heb je het beest gekocht.

Je haalt de woorden uit mijn mond.

Ik kijk niet neer op andere ruiters.
Ieder zijn plezier.
Maar ik kan wel kwaad worden als er voor ieders plezier een paard flink moet boeten.
En dan heb ik het over het ijzerwerk van de gamma in de mond, bij een ruiter met trekgrage handjes, of slof die niet voor begrenzen gebruikt word, maar om aan te sjorren.
Nivo maakt me dan niet uit.
Maar ik geef dan eerlijk toe dat ik blij ben, toch net wat meer geleerd te hebben en die "hulp"middelen zo niet hoef te gebruiken. Verwaand hè Lachen

En idd, die koudbloed ruiters, die moeten bewijzen dat ze een beter paard hebben, dan alle warmbloedpaarden bij elkaar.
Elk paard heeft zijn mooie en slechte dingen.
Waarom dan zo bewijzen?

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:45

essie79 schreef:
En op andersoortige rassen kijk ik ook niet neer, alleen word ik soms moe dat eigenaren van deze rassen zo graag willen bewijzen dat ze net zo goed zijn als een rijpaard, wat mi totaal overbodig is.
Ieder ras heeft namelijk bepaalde eigenschappen die jou aanspreken en daarom heb je het beest gekocht.



Dat valt hier dus ook onder, maar dan eens niet "KWPN kijkt neer op al het andere", maar dus precies andersom...

Ik snap precies wat je bedoelt. Alsof omdat je toevallig een KWPN-er heb, je ineens niets van Haflingers of Friezen begrijpt of iets dergelijks.

Europe is our playground

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:47

runningkawa schreef:
En idd, die koudbloed ruiters, die moeten bewijzen dat ze een beter paard hebben, dan alle warmbloedpaarden bij elkaar.


De mijne IS gewoon beter, liever, mooier, knapper en veeeeel wilder dan alle volbloeds bij elkaar *LOL* *LOL* *LOL* Telt dat ook?
Haha! Serieus: waar ik me wel aan stoor is als mensen wedstrijd willen rijden en dan constant de jury de schuld geven van hun lage punten. Vooral veelgehoord bij Fjordenruiters: de jury houdt niet van Fjorden... Misselijk Wel lekker makkelijk, om een ander de schuld van je eigen falende rijkunsten te geven... Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:48

runningkawa schreef:

En idd, die koudbloed ruiters, die moeten bewijzen dat ze een beter paard hebben, dan alle warmbloedpaarden bij elkaar.
Elk paard heeft zijn mooie en slechte dingen.
Waarom dan zo bewijzen?


En wat denk je van al die warmbloed eigenaren die het ook willen bewijzen..
Ik was laatst met buddy aan het rijden in de bak, kwam er een stalgenootje kijken en die begon erover dat zei met haar warmbloedje zoveel te stellen had, dat ik met mijn fjorde het maar zo makkelijk had.. ze zei ik zou best zoals jou willen rijden.. Dus ik zeg wil je dan een rondje?
Zegt ze ehmm nee straks gaat ie raar doen, dat durf ik niet Haha!

Ik vind mijn fjord niet beter dan een ander paard, maar ook niet minder, hij heeft zo zijn eigen kwaliteiten.

Dag lieve mama...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:49

ik kijk op niemand neer, vind het alleen in de ruitersport vaak jammer dat mensen het eigenlijke doel uit het oog verliezen, en vaak minder dapper zijn dan ze vanaf de grond hebben beweerd. Daar kan ik dus niet tegen, mensen die wel willen paardrijden maar dan wel zo als zij het willen en niet anders... vind ik jammer. Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen, iedere recreant zal in mijn ogen eens een wedstrijd/cq serieuze proef neer moeten zetten. Dus gewoon alle facetten van de sport allicht eens proberen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:52

maar waar trek je de grens van recreatie/wedstrijdruiter?

ik vind echt dat mensen zich veels te snel wedstrijsuiter noemen.. als ik in hun voorwaarde mee ga van wedstrijdruiter dan ben ik dat namelijk ook Haha! Knipoog

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:52

Ook die heb je waterkippie, helaas.

Maar ik erger me ook dood aan die mensen die altijd de jury de schuld geven.
Op welk soort paard ze dan ook zitten.
Als jij goed rijd heb je een wp.
Maar dat is erg moeilijk om toe te moeten geven, dat je ook regelmatig slecht rijd Lachen

En idd als je een wpn-er onder je kont hebt rij je automatisch een wp.
Dream on (of ik heb de verkeerde, maar wel de liesfte Tong uitsteken Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:54

mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen, iedere recreant zal in mijn ogen eens een wedstrijd/cq serieuze proef neer moeten zetten. Dus gewoon alle facetten van de sport allicht eens proberen.


Waarom zou je? Waarom zou een bosruiter eens een wedstrijd moeten starten? Hij/zij kiest er niet voor niets voor om dat NIET te doen.


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:55

Idd. Daarom heb ik nu toch na 1,5 jaar dubben de knoop doorgehakt om ook een keer officieel te starten.
Heb ik dat ook weer meegemaakt.
En ach, misschien sla ik nog niet zo'n heel erg slecht figuur met mijn knol van 22 !!!

Edit: Stomme typfout!
Laatst bijgewerkt door gyzmo op 15-03-04 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:55

Dat bedoel ik, mensen die altijd maar klagen dat de dingen fout gaan maar nooit de fout bij zich zelf zoeken.... (daarom houd ik niet van competitie)

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:57

Sonja"]
[quote="mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen, iedere recreant zal in mijn ogen eens een wedstrijd/cq serieuze proef neer moeten zetten. Dus gewoon alle facetten van de sport allicht eens proberen.


Waarom zou je? Waarom zou een bosruiter eens een wedstrijd moeten starten? Hij/zij kiest er niet voor niets voor om dat NIET te doen.
[/quote]

Ik geef daar mee aan dat mensen pas iets over iets kunnen zeggen als ze weten waar ze over praten, het kan niet zo zijn dat een dressuurmuts op een recreant neerkijkt terwijl ze zelf niet zonder slof van het terrein af druft. Of dat een bosruiter over een wedstrijdruiter neerbuigend doet terwijl de bosruiter niets eens weet hoe moeilijk of hoe makkelijk het is om een wedstrijd te rijden. Ik vind het dat paardrijden uit alle facetten bestaat, probeer het in ieder geval.... dat is mijn mening....

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:58

mobick schreef:
Dat bedoel ik, mensen die altijd maar klagen dat de dingen fout gaan maar nooit de fout bij zich zelf zoeken.... (daarom houd ik niet van competitie)


ja of als ze slecht rijden was het paard afgeleid door die fjord die ook aan het losrijden was Tong uitsteken

Dag lieve mama...

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:58

mobick schreef:
Iedere wedstrijdruiters zal in mijn ogen eens in een rengalop door het bos moeten crossen en moeten springen, iedere recreant zal in mijn ogen eens een wedstrijd/cq serieuze proef neer moeten zetten. Dus gewoon alle facetten van de sport allicht eens proberen.

Ik heb met mijn paard 2 x in de B gestart (zonder winstpunten, was al blij dat hij niet over de hekjes sprong) en 2x een aangespannen wedstrijd gereden.
Maakt dat mij nu een beter mens/ruiter/menner?
Dacht het niet. Ik heb nog steeds evenveel lol aan het rijden als toen ik die wedstrijden gereden heb.

Goedgekeurd onderschrift :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Maartje_M, Natascha en 28 bezoekers