Wel/niet rijden met je paard op een brom/fietspad?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Wel/niet rijden met je paard op een brom/fietspad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:08

Mag je nou wel of niet met je paard rijden over een brom/fietspad?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:10

Nee, als er geen ruiterpad is waar je op moet rijden, dan moet je gewoon op de rijbaan rijden.
MAAR omdat dat minder veilig is dan op het fietspad, wordt geadviseerd om de wet aan je laars te lappen en op het fietspad te gaan rijden. Lekker krom he.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:11

Officieel hoor je als ruiter gebruik te maken van de rijweg. En als dat voor gevaarlijke situaties zorgt (bijv. bij een 80 km-weg), dan mag je gebruik maken van de bermen. Maar een fietspad is bedoeld voor fietsers en daar mag je dus officieel niet op rijden.

Maar wel in de berm naast het fietspad, lijkt mij. Wie weet daar het antwoord op?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:23

In de berm naast de 80km weg als er daar 1 ligt en anders op de weg, volgens het ruiterbewijsboek Scheve mond

- Offline -

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:23

Een politieman van het trainingscentrum voor de bereden politie heeft mij persoonlijk geadviseerd om idd die regel fijn aan mijn paardrijlaars te lappen. Gister ook nog politie tegenkomen terwijl ik op het fietspad zat (langs een vierbaans provinciale weg) en niet op de berm ertussenin. 't Mag niet, maar 't wordt gedoogd (ik denk bovendien dat veel agenten het ook niet weten en het dan op zouden moeten zoeken).
Iets wat je ABSOLUUT NIET moet doen is op een voetpad gaan rijden.
Een paard gaat over het algemeen net zo hard of zelfs langzamer dan een fiets (draf/stap heb ik het dan over, galop zou ik niet uitproberen Knipoog ) en daarmee dus een heel stuk langzamer dan gemotoriseerde voertuigen. Omdat dat vaak leidt tot gevaarlijke situaties is gekozen voor de veiligheid van alle weggebruikers en is het dus gedoogd.
Hier in de buurt is er nu trouwens een geschil omdat de paarden in de berm rijden (logisch, je mag hier 60 maar de gemiddelde snelheid is echt wel 80) waar ook wandelaars lopen. Er is geen apart fietspad en nu is het volgens de regels zo dat je met je paard op de weg moet en niet in de berm mag. Omdat dat in dit geval als voetpad gezien wordt. Daar moet je ook op letten, want als er geen andere gelegenheid of beschermde plek voor voetganger is, moet je daar als ruiter absoluut niet gaan rijden, daar wordt je nl. wel op afgestraft.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:25

Vanaf onze stal is een groot buitengebied met ruiterpaden slechts bereikbaar via een brom/fietspad. Ik wist wel dat je niet op een fietspad mag rijden, maar het betreft hier een brom/fietspad en die bestonden nog niet in de tijd dat ik mijn ruiterbewijs heb gehaald vandaar mijn vraag. Ik wil op mijn stal het ruiterbewijs organiseren en had de vraag ook al voorgelegd aan het SRR, maar die komen maar niet met een antwoord.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:30

Je mag niet op een brom/fiets pad komen met je paard. Je moet officieel op de weg.

Maar zo als al eerder gezegt. Dat mag je rustig aan je laars lappen ivm de veiligheid.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 13:38

Ja nu rij ik er ook al hoor, maar voor het examen ruiterbewijs heb ik toch echt een goede route nodig. Wordt een hele lange rit als ik de kaart goed bekijk. Nou idd bedankt voor de reacties!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:43

Karin schreef:
Maar wel in de berm
naast
het fietspad, lijkt mij. Wie weet daar het antwoord op?


De berm hoort volgens mij bij de weg die ernaast ligt, in dit geval dus het fietspad. In de berm naast het fietspad mag dus officieel gezien ook niet rijden.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:11

Tessebes"]
[quote="Karin schreef:
Maar wel in de berm naast het fietspad, lijkt mij. Wie weet daar het antwoord op?


De berm hoort volgens mij bij de weg die ernaast ligt, in dit geval dus het fietspad. In de berm naast het fietspad mag dus officieel gezien ook niet rijden.
[/quote]

Volgens mij mag je in iedere berm rijden..

Ik denk idd dat je op de weg moet tenzij dat gevaarlijk is.. Dus als je anders op een 80 km weg moet rijden dan denk ik dat je beter op het fietspad kunt gaan..
Ik denk trouwens dat de weg makkelijk te doen is.. Het is op een zaterdag toch? Dan is het meestal al minder druk en je mag daar max. 60 km per uur... Moet dus wel te doen zijn (anders kunnen we goed laten zien hoe we het verkeer laten weten dat ze vaart moeten minderen Tong uitsteken ).

(Heb je trouwens je wachtwoord gekraakt??? Knipoog Haha! )

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:19

Estragon"]
[quote="Tessebes"][quote="Karin schreef:
Maar wel in de berm
naast
het fietspad, lijkt mij. Wie weet daar het antwoord op?


De berm hoort volgens mij bij de weg die ernaast ligt, in dit geval dus het fietspad. In de berm naast het fietspad mag dus officieel gezien ook niet rijden.
[/quote]

Volgens mij mag je in iedere berm rijden..
[/quote]

Niet dus.

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:26

iemand van mijn stal heeft een keer naar de gemeente houten (waar wij altijd rijden) gebelt en in houten mag je op de fietspaden rijden, omdat er in houten heel veel van zijn en omdat er anders nergens plek is om te rijden dus ook de gemeentes lappen ze de wet aan hun laars

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:44

SplashIsLief schreef:
iemand van mijn stal heeft een keer naar de gemeente houten (waar wij altijd rijden) gebelt en in houten mag je op de fietspaden rijden, omdat er in houten heel veel van zijn en omdat er anders nergens plek is om te rijden dus ook de gemeentes lappen ze de wet aan hun laars


Volgens mij lappen heel veel gemeenten deze wet aan hun laars.. Ik ben nl ook nog nooit van een fiestpad af gestuurd.. Ik ben er wel blij om in sommige gevallen kan het nl behoorlijk gevaarlijk zijn om op de weg te rijden..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:46

Estragon"]
[quote="SplashIsLief schreef:
iemand van mijn stal heeft een keer naar de gemeente houten (waar wij altijd rijden) gebelt en in houten mag je op de fietspaden rijden, omdat er in houten heel veel van zijn en omdat er anders nergens plek is om te rijden dus ook de gemeentes lappen ze de wet aan hun laars


Volgens mij lappen heel veel gemeenten deze wet aan hun laars.. Ik ben nl ook nog nooit van een fiestpad af gestuurd.. Ik ben er wel blij om in sommige gevallen kan het nl behoorlijk gevaarlijk zijn om op de weg te rijden..
[/quote]
ja het is soms erg gevaarlijk dus ben ook wel blij dat houten zich er niks van aan trekt! en soms is de berm ook te nat om in te rijden

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:50

In veel gevallen wordt het rijden op het fietspad en in de berm ernaast gedoogd, omdat het vaak de verkeersveiligheid ten goede komt, maar wettelijk gezien mag het niet.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 15:54

in de berm kan ook allemaal troep liggen waar je paard zich aan kan verwonden of kuilen zou dus ook niet in de berm rijden als het gras hoog is maar dat lijkt mij ook dan dat ze je niet kunnen dwingen in die berm te rijden als de autoweg te druk/gevaarlijk is. Kun je de ruiterbewijsorganistaie niet bellen voor advies?

pfff

Berichten: 38
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:10

ooit ben ik aangehouden omdat ik met mijn paard op gebied reed wat verboden was voor fietsers, door de agent werd mij verteld dat er voor een paard de zelfde regels gelden al svoor een fietser en tot op de dag van vandaag heb ik er mijn twijffels nog over. maar ik ga het uitzoeken en kom er op terug...

Ben echt super blij!!!!!!!!!!!!!!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:28

ik dacht dat ze bezig waren die wet te veranderen, zodat je als ruiter en zelfs aanspanning wel over het fietspad mocht rijden. Dit i.v.m. de verkeersveiligheid...

Recreatieve fietspaden zou ik minder snel doen, maar verplichte fietspaden gebruiken is vaak alleen maar verstandig i.v.m. veiligheid...
Niet voor niets dat zelfs brommers van de weg moeten!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:09

Hier is het echt een regelrechte ramp, als ik naar buiten moet hebben we geen berm, alleen een rijbaan en fietspad, nou dan maar op het fietspad.

Als ik dan naar een groot veld wil rijden, om daar te rijden, moet ik ook over het fietspad, er is wel een berm maar die staat vol met bomen en lantaarnpalen, tsja dan is het hun eigen schuld, moeten ze hem maar niet vol bouwen Haha!

22 Januari verwachten we ons kleintje

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:38

Berm is vaak ook niet toegestaan aangezien het in veel gevallen als voetpad (logisch, die zijn het kwetsbaarst) aangemerkt kan worden (en dat gebeurt dan ook).
Het is een ander geval als het een 80 km-weg is, dan is de berm wel weer de uitgelezen plek voor paarden. Vraag anders de plaatselijke verordeningen op, bij ons is daarin te vinden dat een paard in onze omgeving altijd op de rijbaan hoort (yeah right).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:22

Ben net aan het leren voor het RB, en 't mag dus idd niet. Maar ik vind het echt bullshit dat je bij 80 km-weg niet in de berm zou mogen rijden, in zo'n geval hoort een paard echt niet op de rijbaan wat mij betreft! Maar bij een 80-km weg wordt idd wel geadviseerd om op 't fietspad te gaan rijden.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:24

Het mag niet dus, maar ik doe het wel heel vaak. Het rijden op wegen lijdt vaker tot gevaarlijke situaties dan op het fietspad...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DogWords, Mariett en 41 bezoekers