SCHWUNG???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

SCHWUNG???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:35

Hoe kan je je pony beter laten middendrafen, en zorgen dta ie meergaat zitten en zijn passen verruimt??

Een beschrijving van mijn pony: Hij si rustig, maar wel ondeugend, houd van een bokje in het duin, en verder in de bak nog wel eens, maar verder gaat ie overal langs enz..144 hoog, korte beentjes, waaroor hij dus die kleine pasjes maakt denk ik, heeft niet zo'n dressuurhals, waardoor hij snel te diep loopt en het vrij moeilijk is hem wat hoger op te richten,
je moet er superveel aan werken, als je dit niet doet dan wordt het een sloom geheel met slepende benen enz. Ik weet nu hoe ik dat slepende benen verhelpen kan, maar moet nog wel goed oefenen, hij heeft niet veel schwung in zich, vlakke gangen enz. Hij is een super springpaardje en super cross paardje, vind ie super, zal niet meer doen dan ie moet springen, en gaat ook niet als een haas door het parcour, maar neemt alles foutloos, hij kan ook een nette proef lopen, al moet ik er dus wel super aan werken, wat ik wel doe en ik haal me punten wel, maar het is niet echt swingend. En ik wil ook weten hoe ik hem ng wat beter aan het been krijg, en wat voorwaartser zonder dat ik hem steeds een tikje moet geven, in het begin moet je hem echt wakker maken anders is ie supersloom, als je hem aan het werk zet, ziet het er netjes uit, hoewel ik wel moet zorgen dat ik veel overgangen maak en hem niet te diep laat lopen anders sleept hij zijn benen achter zich aan, er zit dus niet eel schwung in de proef en zijn gangen, h
oe kan dit beter worden dat hij zijn achterhand enz meer gaat gebruiken, want het ziet er nu wel netjes uit, maar straks in de hogere klasses, ben ik bang dta dit gewoon ten koste gaat van de proef, en nu haal ik die paardjes met die prachtige gangen meestal wel in qua punten enz. maar als hij straks moet verzamelen enz. dan zal dit moeilijker worden, niet dta ik er op uit ben iom van hun te winnen, dit is altijd leuk haha maar daar gaat t me niet om, maar dan zie je pas het verschil denk ik van een pony ddie goed kan lopen en eentje die zijn achterhand niet goed gebruitk en weinig schwung heeft, hoop dta jullie me kunnen helpen..


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:30

Voor schwung heb je reactie op je hulpen nodig. Zonder dat krijg je het nooit voor elkaar.

Hou in gedachten dat je de hulp altijd uiterst 3x geeft. Een keer normaal, de tweede keer harder met een waarschuwing met stem of been of zweep enz. Waar ze maar op reageerd. Nog geen of onvoldoende reactie. Gewoon weg hard zijn. Klinkt grof, maar je moet hier doorheen. Je kunt beter een keer hard zijn dan 10 x zachter.

Vraag in het begin maar gewoon iets makkelijkst. Zeg maar aanstappen. Je vraagt geen reactie harder met waarschuwing en dan hard. En het belangrijkste direct uitgebreid belonen als ze doet wat je wil. Ookal lijkt het of het haar niks scheelt.
En ga dan steeds een stapje verder. Aanstappen gaat goed. Dan pak je het stoppen op. En daarna uit stap aan draven. En dan uit draf terug komen naar stop en direct aan draven enz. Maar rustig aan he. Met kleine beetjes kom je er vaak veel sneller en makkelijker dan in een keer het goed willen hebben.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:58

je moet nadat je pony aan de hulpen staat eerst zorgen dat hij nageeflijk en los door het lijf loopt. pas dan kan je hem door iets meer verzameling te vragen van achter iets laten "zakken" en meer vrijheid geven om de passen af te maken.

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:32

Verder zou ik goede instructie zoeken, want alleen kan je het nooit.
En heel veel geduld hebben...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:42

Betere reactie op je been gaan eisen. Het hoort niet hard werken te zijn om je paard voorwaarts te krijgen, het verdere rijden mag misschien vermoeiend zijn, maar naar voren gaan en blijven hoort makkelijk te zijn.
Oftewel eerst eens heel hard gaan werken om je paard beter aan het been te krijgen en je zal zien dat het hele rijden dan ineens een stuk makkelijker wordt...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 21:00

ohja, het is trouwens wel zo dat als ik hem aan de lange teugel rijd, dat hij zijn benen wel optilt, dus als ik hem laat halstrekken en dna goed voorwaarts rijd. De ene dag gaat het al wta beter dan de andere, en ben nu overgangen enz aan het rijden, omdat dat slepen van die achterbenen nog steeds niet goed zit, in draf doet hij dit alleen, niet in stap en galop heel vreemd?? begrijpen jullie het?? Als hij zelf in de wei draaft sleept hij ook zijn benen achter zich aan en ook asl ie stapt, hij tilt alleen zijn benen op als hij naar zijn stal loopt om voer te krijgen....Dus weten jullie oefeningen om hem wat beter aan het been en voorwaarts te krijgen, dat slepen met die achterbenen te verminderen en zorgen dat ie niet zo snel te diep loopt, want na 1 of twee keer aanvragen loopt ie al diep, hij gaat echt supersnel aan de teugel...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:54

Overgangen maken en zorgen dat ie echt electrisch op je been wordt. Dus zachtjes aanleggen moet bij wijze van spreken al genoeg zijn om hem in rengalop aan de andere kant van de bak te krijgen. Volgens mij loopt ie als zich zover opkrult ook niet nageeflijk maar alleen maar in de krul...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:57

hoe meer de achterhand draagt hoe meer het voorbeen kan verruimen.

succes Haha!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:09

peggel schreef:
je moet nadat je pony aan de hulpen staat eerst zorgen dat hij nageeflijk en los door het lijf loopt. pas dan kan je hem door iets meer verzameling te vragen van achter iets laten "zakken" en meer vrijheid geven om de passen af te maken.


asl je je pony nagefelijk wilt rijden zal ie toch eerst beter op z'n achterhand moeten gaan lopen en goed over zijn rug, en als je hem dan nageeflijk hebt wordt ie los door z'n lijf.
Maar mijn vraag nou, hoe zorg je nou dus dat je paard op een goede manier nageeflijk loopt, en dus niet in de krul getrokken?

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:13

galop schreef:
ohja, het is trouwens wel zo dat als ik hem aan de lange teugel rijd, dat hij zijn benen wel optilt, dus als ik hem laat halstrekken en dna goed voorwaarts rijd. De ene dag gaat het al wta beter dan de andere, en ben nu overgangen enz aan het rijden, omdat dat slepen van die achterbenen nog steeds niet goed zit, in draf doet hij dit alleen, niet in stap en galop heel vreemd?? begrijpen jullie het?? Als hij zelf in de wei draaft sleept hij ook zijn benen achter zich aan en ook asl ie stapt, hij tilt alleen zijn benen op als hij naar zijn stal loopt om voer te krijgen....Dus weten jullie oefeningen om hem wat beter aan het been en voorwaarts te krijgen, dat slepen met die achterbenen te verminderen en zorgen dat ie niet zo snel te diep loopt, want na 1 of twee keer aanvragen loopt ie al diep, hij gaat echt supersnel aan de teugel...


IK denk dat die van jou z'n rug niet goed gebruikt, dat zou in ieder geval verklaren waarom ie z'n benen wel optilt als je hem laat halsstrekken.
En dast hij zo diep loopt is achter het been lopen, of achter de teugel kruipen, maar net hoe je het noemen wilt. Dit heeft dus weer alles te maken dat je hem niet aan het been hebt eb dus niet genoeg voorwaarts rijd.

dus hij loopt niet aan de teugel maar achter de teugel

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 19:03

Ja maar hoe kan ik dan zorgen dat hij zijn rug wel gebruikt,
en als het dus zo is dat hij niet aan de teugel looopt maar in de krul... daar heb ik nooit commentaar opgekregen, alleen dat hij te diep liep, maar daar ben ik al ee aan t werken met instructrice, en hij heeft ook een tijd te diep gelopen bij haar, maar toen ik de L oefeningen ging doen ben k hem hoger gaan instellen...
Ik rijd hem zo aan de teugel, abosluut niet zagen, maar gewoon wat druk, en wat spelen en dan gaat ie in 1 keer,, hij is supersoepel, ook al heb ik een paar dagen niet gereden.... hij heeft wel een rechte hals, niet zo´n dressuurhals, waardoor het al moeilijker is om hem wat hoger in te stellen en hij dus ook niet als natuurlijke houding heeft zijn nek zo ´hoog´ te houden, maar hoe moet ik hem dna goed over de rug aan de teugel rijden en aan de teugel rijden als ik dat dus blijkbaar fout doe...... en dan nog op me andere vragen dat lspen van die benen enz....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:09

Ik ben zelf tegen het hoger instellen. Hogere hals houding ontstaat bij het zakken van de achterhand en rug bol maken. Dus als bal op rollen.

Probeer juist bij een paard dat zijn rug niet gebruikt laag en ligt rond in te stellen. Maar dit is enkel mogelijk zoals eerder al gezet, als ze goed reageerd op je hulpen. Anders doe je meer kwaad dan goed. En op het moment dat ze goed reageerd op de hulpen gaat ze al beter lopen. Dus teugels los en proberen naar voren te rijden enkel op been en zit en terug op zit.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 17:40

ohja heb al instructe, maar dat ging een tijdje niet door want ik heb geen lichten in me bak.. maar binnenkort ga k weer beginnen. Ik had al tegen haar gezegd dat ik hem tveel met zijn benen vond sloffen, ik zie allemaal zand omhoog komen en strepen in t zand en al rijd ik op t gras sleept ie ook gras mee en schieten er plukjes uit de grond, dit heb ik verteld en zij zei van ja je kunt niet verwachten dat ie als bonfire gaat lopen, ik zei dat hoeft ook niet, en toen deed ze voor hoe jonge paarden bij haar lopen en hoe ze na een jaar liepen en dan na nog een jaar enz. En dat ie zijn been een stuk optilt, maar ik zag toch echt zijn achterbeen slepen, misschien dat ie t niet doet als ik lekker aan het rijden ben dat ik het dan niet merk, maar dan nogg als ik dan kijk nara zijn benen of iemand anders zit erop sleept ie ze gewoon achter zich aan, ben al aan t oefenen met overgangen enz.. maar dat helpt dan een paar passen, wel heb ik al gehad dat ie inene langzamer ging net of ie inene zijn benen hoog ging optillen en daardoor niet zo makkelijker vooruit kwam... en als ik dan kijk na dat ik een overgang heb gereden en ik kijk hoe hij ze zeg maar weer plaats zie ik dat ie ze hoog de lucht mee in neemt, en ze niet meer sleept, maar nog wel laat staan, dus dat niet iedere pas begint met een zwaai in de lucht zeg maar maar dat die hoef even blijft staan op de grond en dan verder naar voren.. asl jullie begrijpen wat k bedoel... maar hij kan ze dus ook echt slepen en dan zie ik al datr zand achter hem aankomen, en als ik dus veel overgangen rijd dan heb ik dat niet meer.... maar zou dat kunnen van dat langzamer rijden dat ie dan zijn benen meer gebruikt, het is niet zo dat ie dan sloom word, er zit zeg maar nog wel actieviteit in maar ik voel dta ie aan de achterkant zwaarder wordt ofzo.... ik kan het niet precies uitleggen, het voelt dus alsof ie zwaarder wordt, achterin, en dat ie voorin wat lichter wordt en dat ie zijn benen hoge optitl waardoor ie om dat ie t niet gewend is dat ie daarom niet meer zo snel kan lopen.....of denk en voel ik dat verkeerd... wat denken jullie???

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:58

Ik denk dat ie gewoon absoluut niet aan je been is, lekker makkelijk in een vals knikje loopt, met de achterhand er achteraan sloft en het zo wel fijn makkelijk vindt...
Mijn oplossing, niet meer aan de voorkant denken, die doet er niet toe, maar gewoon bezig gaan aan de achterkant, flitsend aan het been maken, door veel overgangen te rijden en te eisen dat hij reageert op een zo klein mogelijke hulp. Dan zal je ineens merken dat je (bijna) niets meer hoeft te doen in je hand, niet eens spelen ofzo, aangezien het paard uit zichzelf zal gaan nageven op een klein beetje binnenbeen en een begrenzende buitenhand...
Dit is overigens iets wat makkelijk verteld is, maar een heel stuk moeilijker na te rijden is Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 21:52

Ik heb dus nu geoefend met cavaletti, overgangen en tempowisselingen, ben ik anderhalve week mee bezig, en ik moet zeggen hij titl wel iets beter zijn been op naa een overgang Lachen MAar na de cavaletti, ik houd zijn teugels redelijk op maat maar wel een beetje lang, en ik geef nog langer dan gaat ie helemaal met zijn neusje naar de grond lopen, trekt zijn koppie een beetje naar beneden daar naartoe, is dit een goed teken of....Ik rijd hem dus niet aan de teugel, heb laatst wel geprobeerd om hem vanuit het lekkere halstrekken steeds wat hoger in te stellen.. en toen sleepte hij ook niet echt.. Maar het vreemde vind ik als ik hem verkeerd aan de teugel reed lijkt het me dat hij in zijn rug onderhand wel stijf is geworden, maar elke keer als ik rijd, ook voordat ik zo begon, met die overgangen enz liep ie heel ontspannen met zijn neusje op de grond.. heel raar toch eigenlijk..??en dan nog iets, waarom zou hij dit dan alleen maar in draf doen.. ik snap dat gewoon niet want ik galop en stap zeker tilt hij zijn benen gewoon goed op, en zo gauw als ik ga drafen ddoet hij dat niet meer...weten jullie het nog, en moet ik hem voordat ik hem over een tijdje weer aan de teugel ga proberen te rijden gewoon mijn teugel op maat houden en dan drijven en dat opvangen in mijn hand zodat hij hopelijk wel hoger ingesteld blijft... Pfoe ik vind het echt lastig hem zo in draf goed te krijgen met dat sloffen enz...Ik vind het ook lastig om te zien, omdat hij een rechte hals heeft en snel te diep loopt, of hij al hoog genoeg is ingesteld en of hij niet voor de loodlijn loopt... dat blijft lastig vind ik...Maar ik heb er veel voor over om dit goed te krijgen, ook al duurt het lang, als ik maar wel verbetering ga zien en blijf zien!!! Ik wil dolgraag over een hele poos misschien wel gwwoon kunnen zien waar ik aan gewerkt heb en dan een swingende proef neer kunnen zetten!! Ik bergijp dat het in anderhalve week niet lukt, ikz ie al een klein beetje verbetering, maar ik weet niet of deze verbetering genoeg is om de goede kant uit te gaan of dat het nu al beter moet...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:07

Hoi Galop. Heb je mischien eenfoto van opzij in draf. Zo is het moeilijk gissen.

Mijn paard sleepte ook. Naar mate dat hij meer kracht krijgt in zijn achterhand gaat hij zijn benen beter optillen en naar voren zetten. Je ziet hem nu niet gewoon draven, maar bijna dansend door de bak zweeven.

Kleine prongetjes en balkjes enz. Dit allemaal net als die overgangen meer kracht in zijn achterhand te krijgen en meer voorwaartse stuwing. Die kan er alleen zijn als het paard daar sterk genoeg voor is.

Ik zou dus zeggen blijf lekker laag rijden en mooi voorwaarts. En dan veel overgangen waardoor hij zijn wel moet gaan bollen in die lage houding.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 23:11

oke, bedankt voor jullie reacties, en josien jij hebt het dus geoefend met veel tempowisselingen?? en met cavaletti´s?? Ik zal wel kijken of ik mijn vader zo ver kan krijgen wat foto´s te maken, die zal ik dan wel hierop zetten...


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:33

Onderandere ja. Maar ook het werken aan de hand en los in een vierkante kleine ruimte hebben allemaal mee gedragen. Want het is niet alleen de kracht in de achterhand, maar ook de verzameling die je bereikt door het paard bewust te maken van zijn achterhand. En daar is werken aan de hand heel geschikt voor. Kijk op mijn site, daar vind je meer info hier over.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Relectra

Berichten: 22
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:01

Oefen met balkjes voor je ritme in draf en probeer als je stukken doorzit om heel bewust het ritme van je paard te voelen. Handig is om voor jezelf te tellen in je hoofd, 1, 2, 1, 2 etc. Voor betere gangen, moet het paard eerst sterker worden van achter, verwacht dus niet meteen te veel want het gaat hier om een spierkwestie, daar is tijd voor nodig. Oefeningen die je paard echt sterker maken zijn zijgangen, veel wijken. Als je daar mee begint eerst kleine stukjes naar de hoefslag, daarna vanaf ongeveer de AC lijn en daarna van hoefslag naar hoefslag. Zo moet het achterbeen van het paard al een grotere pas maken. Kleine sprongetjes zijn ook heel geschikt. Een paar in uitjes bijvoorbeeld, kan gewoon heel laag zijn. Maar doe het niet slechts één keer, bij krachttraining komt tijd kijken. Je moet wel geduld hebben want alle spieren, banden en pezen moeten zich aanpassen. Je kan ook als je bijvoorbeeld in het bos rijdt ofzo heuvel op trainen. (stap, draf en galop) Als je dan de middendraf wilt verbeteren, kan je het beste vanuit het wijken naar de hoefslag toe (ongeveer 5 meter) iets vooruit rijden. Door het wijken maakt het achterbeen dan al een tuimere pas, die hij dan omzet van zijwaarts naar voorwaarts. Doe in het begin alleen kleine stukjes, met grote stukken maak je het alleen maar slechter. En goed belonen natuurlijk!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-04 20:28

ik heb gewoon zo´n geweldige dag gehad... Ik ging eerste ff over balkjes draven, en toen ben ik het land ingegaan, omdat ik daar veelmeer ruimte heb, mijn ba is nog kleiner dan die van een b dressuur proef, dus niet echt lekker oefenen, ik dus het land in en heb steeds ophoudingen gegeve, eerst liep ie nog wel te slepen, maar daarna werd het al beter en liet ie zijn been nog wel staan zeg maar maar sleepte hij ze niet meer mee.... En toen ging ik lekker doorzitten, en toen ging ie niet meer slepen maar gewoon nog wel zijn been laten staan en dus nogwel klein beetje slepen, toen ging k bijna stoppen want hij werd best wel moe van die ophoudingen enz. Toen ging nog ff achterwaarts en toen weer vooruit draven, en wat ik toen zag is me nog nooit bij hem overkomen, ik ga daarna dus weer opdouing, maar zat niet meer door, en voordat dit gebeurde draafde ik nog wat passen, ik zat toen op korte zijde en toen was k op lange zijde, en hij sleepte gewoon niet meer, hij deed gewoon een hele pas, zoals ie in stap ook doet een hele pas zonder hem te laten staan en te slepen, dit had ik gewoon nog nooit meegemaakt, en hij liep nog met aanleuning ook, fantastisch gewoon en dat een paar passen, want hij was moe dus nadat dit gebeurde ben k meteen gestopt omdat ik vond dat dit zeg maar was waar ik naar streefde en dat hij daar aan had voldaan dus toenwas t tijd om te stppen vond ik... gewoon geweldig hij heeft nooit zo gelopen, toen ik daarna dus aan t staappen was tilde hij zijn benen in stap ook nog hoger op, mara na een rondje stappen probeerde ik t weer ff en toen sleept ehij weer een beetje... Maarja in ider geval de eerste passen zoals het hoort, zijn gemaakt, nu hopen dat het lukt om zo een heel rondje te maken, wat ik wel zeker weet is dat ik er altijd voor zal moeten blijven werken zo´n pony is het gewoon, ik ben trots op mezelf dat het toch gelukt is, ondanks dat het echt zo´n werkpony is anders is het slof slof, en of het nou die combinatie was van ophoudingen en me zit ik weet het niet.. tis wel gelukt!!! Na 40 min weliswaar maar tis gelukt!!! *LOL* OK dan! Waar denken jullie dat t door komt door die ophoudingen, of door me zit of door dat achterwaarts, dat laatste wat denk ik niet zo is... en komt het dat hij zijn been echt goed optilt, zoals je bijf power and paint ziet doen, zo´n achterbeen gebruik had ie gewoon!!!!!! komt dit doordat hij bter agat zitten of doordat ie beter verzameld wordt??? Nou ben benieuwd, ben ook benieuwd hoe lang het gaat duren tot ie de hele tijd zo blijft lopen, dan kan ik lekker aan zijn middendraf werken en strekken enz. voorlopig ga ik niet op wedstrijd heb ik besloten, kwil eerst dit goed hebben, maar het gaat me gewoon ooit lukken, die swingende gangen, het is bewezen ook een paardje waar je aan moet werken kan zo lopen!!! Ik ben trots op mezelf en mijn schattebout van een pony...Sorry voor t lange verhaal maar ben gewoon superblij met die paar pasjes...

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 19:05

vandag ging het weer toppie, hij hield het een half rndje vol, hij laat hem nog een heeeel klein beetje staan, in die halve rondjes, maar daarna is het weer zo: voorwaarts drijven, kruis aanspannen, en iets druk op de teugel, dan swingt dat kontje helemaal, als ik hem dan rijd, en ik zagook dat hij zijn achterbeen nu helemaal neerzet daar waar zijn voorbeen stond, tenminste hij zet hem precies achter zijn voorvoet neer, bijna ertegenaan als je het zo ziet, Maar als hij dit dus doet, wat dus nu een half rondje lukt, dan is het heel lcit rijden, geen druk, en dan swingt dat kontje dus helemaal, dat gevoel heb ik iig, Maar nu nog ff twee vraagjes: Wat heb ik nou gedaan, heb ik hem meer laten 'zitten' of heb ik hem meer verzameld...En de tweede: hhoe kan ik nou zorgen dat hij goed middendraaft, ik heb het vandaag nog niet echt kunnen proberen, zijn conditie is niet super, na een half uur ws ie kaopt, het si dus behoorlijk intensief zo rijden, hij ging helemaal hangen en zijn hoofd naar beneden trekken, zzodat ie lang liep zeg maar, ik weet hoe ik de hulpen moet geven en dat je zeg maar hem niet helemaal vrij moet geven in je handen maar iets druk houd, maar komt het dat ie dit niet zo kan nu nog, omdat hij te moe is, begrijp dat dit niet in 1 keer gebeurt, maar hij kon niet echt veel harder...Maar de belangrijkste vraag:::::: Wat heb ik gedaan, hem meer laten zitten, of meer verzameld, hij titl zijn benen dus bijna helemaal op, laat ze nog ietsjepietsje staan, echt alleen het randje nog van zijn hoef, en hij zet zijn been neer precies achter zijn voorbeen, dus ver onder zijn lijf...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 20:44

Misschien is het handig dat je alinea's gaat gebruiken, leest een stukje makkelijker, nu is het een lap text...
Wat ik begrijp uit je verhaal is dat je hem achterwaarts liet gaan, daaruit wegdraafde en dat hij toen wel zn achterhand gebruikte en dus niet meer slofte... Dat kan idd komen door die oefening, als je het goed uitvoert is dat een hele goede om de achterhand actiever te krijgen, maar het hangt wel vanaf hoe je alles doet...
Ik vind het nogal moeilijk om dit vanaf mijn pc te beoordelen, ik kan zo natuurlijk niet zeggen hoe het komt, eigenlijk zou je of foto's moeten plaatsen, of eens iemand gewoon vanaf de grond moeten laten kijken, om te zien hoe de achterhand meekomt...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 21:08

ja, dat was gister zo, maar nu deed ik geen achterwaarts en geen balkjes, ik deed gewoon zo; iets voorwaarts drijven, dan iets druk op de teugels nemen en kruis optrekken en dus meer op je zitbeen knobbels gaan zitten, en dat was gewoon op de lange zijde, en dat hield ie dan een half rondje vol, en toen voelde alles lekker licht en zijn kontje swingde ( swong ??? wat is het haha) helemaal mee, en zijn achterbenen, zette hij dus heel ver onder zich, precies achter zijn voorbeen, en hij tilde zijn benen bijna helemaal super op, liet ze nog met een klein randje staan, en ik begrijp dat het moeilijk zien is, maar het is wel een verschil emt een paardje wat zijn benen niet onder zijn lijf zette, niet ver tenminste en wat ontzettend sleepte met zijn benen, gewoon zijn hele hoef over de grond..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-04 22:07

Als ik zo andere topics lees, en ik lees dat een paard zijn rug swingend moet gebruiken, dat hij dan zijn achterhand er goed onder heeft, heb ik denk ik goed werk verricht, mijn paardje swong helemaal met zijn kontje en alles voelde superlicht aaan, totaal geen druk enz. en dat swingende gevoel..

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 21:32

Even nieuwe naam gemaakt, dit was zo'n domme naa, maar moest er toen ff snel een hebben...

Vandaag ging ik weer oefenen, maar het lukte eigenlijk bijna niet, hij had zijn hoofd de hele tijd omhoog, er was weinig aanleuning. Hij sleepte het grootste gedeelte vd tijd met zijn benen, het lukte me niet dmv ophoudingen hem goed zijn benen opte tillen. Ik had wel kleine stukjes dat het wel lukte, dan liep hij wel weer een beetje swingend mara zoals vorige week is me niet gelukt, ik denk dat ik het gewoon fout doe. Het is alleen zo'n lastige pony... Als ik hem niet verzamel dan sleept ie, trekt hij hoe je het ook wil noemen zijn benen gewoon achter zich aan..Alleen met ophoudingen lukt het me zijn benen te laten optillen. Het is dus gewoon een pony waar je superveel aan moet werken, wat af en toe superfrustrerend is, want als hij niet 'gereden'' word doet ie niks dan is het hobbel hobbel sleep sleep. Ik weet nu wel hoe ik hem moet rijden, dus af en toe loopt ie wel zo, maar vandaag dus 'bijna niet, maar goed, hebben jullie nog tips voor me ?? Er komen binnekort foto's ga me vader dit weekend meeslepen naar me pony dus dan zet ik die hier wel neer.Alleen moet iemand me uitleggen hoe dit moet..

Eindelijk foto's in profiel!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider en 45 bezoekers