Stelling: in dienst van je dier?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-01 10:38

Een eigenaar van een dier is in dienst van het dier.
Mee eens of niet mee eens?

[edit:BartVB]Titel[/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BartVB op 2001-12-08 12:05 ]</font>

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:49

niet mee eens, ga meer voor de uitspraak....
Jij wil een dier, maar wil het dier jou wel ?
en dan met de achterliggende gedachte.....
dat je goed moet zijn voor de dieren die je hebt, hij heeft nl niet voor jou gekozen, jij hebt voor hem gekozen. Ik ben dus niet in dienst van het dier, ik ben er voor hem, en hij is er voor mij.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 15:26

Absoluut niet! Je hebt de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen in de breedste zin van het woord, maar 'in dienst zijn van' vind ik bijna een hierarchische relatie. Het is nog altijd zo dat ik degene ben die bepaalt wat er gebeurt, wanneer en hoe. En daarbij let ik op hoe mijn paard (of kat bv) zich voelt en ik houd daar dus wel rekening mee. Maar uiteindelijk heb ik mijn paard voor mijn plezier, en ik ga niet in 'discussie' met mijn paard over wel of niet willen werken. Om het heel bot te zeggen: hij heeft zich naar mij te schikken en niet andersom. Dat maakt het voor de ruiter/eigenaar zelfs moeilijker omdat je dus zelf zo verantwoordelijk moet zijn, om te zien hoe je paard zich voelt en waar hij het gelukkigste mee is.

Ik heb een paard dat dressuur al snel saai vind, en ik probeer dus in mijn training wat spel in te bouwen. Gisteren heb ik de buiging vooral geoefend door een slalom om staanders te rijden. Dat maakt het moeilijker want hij is wat eerder afgeleid, maar hij blijft er fris bij. En dan moet er dus wel gebogen worden, ook al betekent dat dat hij eigenlijk zijn rechterachterbeen niet wil gebruiken.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 15:38

Jij bent er voor je paard en je paard is er voor jou.

In ben wel in dienst van mijn paard als ik in de regen de paddock sta schoon te maken maar daarna is hij in dienst van mij als ik ga rijden
Haha!

Nee hoor, ik vindt 'in dienst van' veel te zwaar klinken, je bent er voor elkaar en daarom moeten beide partijen het elkaar zo leuk mogelijk maken. Lachen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 15:52

Niet mee eens, ik kies voor het paard en het paard nitevoor mij dus ik bepaal dat ik zijn eigenaar ben en dus ook wat ik met hem doe. Anders zou het zo moeten zijn dat de paarden hun eigenaar kopen en wij voor hun moeten werken. Maarja dat is nou eenmaal niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 15:56

Zodra je aan een dier begint zorg je er zo goed mogelijk voor, maar ALLES wat je voor je dier doet of laat, beslis je uit eigen vrije wil.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:03

Je bent niet in dienst van je paard maar moet wel zorgen dat hij zo goed mogelijk verzorgd wordt. Iwaldo is gekocht omdat de eigenaar er jachten mee wil rijden, simple as that. Niet omdat hij hier zo'n geweldig leven zou krijgen. Wat dat betreft zijn we gewoon heel egoistisch. Maar zodra je een paard koopt verplicht je jezelf wel om hem goed te verzorgen. Dat wil ik echter niet 'in dienst van' noemen, maar vanzelfsprekend.

Zou een mooie grap worden, als ik in dienst van Iwaldo zou stan... weet precies hoe dat zou gaan. Altijd naar buiten, nooit aan de teugel, alleen maar biks en gras eten de hele dag Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:14

Absoluut oneens. Mijn paard is in dienst bij mij. Alleen wel met de toevoeging dat de eigenaar van een dier altijd in het belang van het dier moet handelen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:57

allebei.

Is de stelling niet zo een Hond heeft een baas en een kat personeel Haha!
het paard is er voor mij maar ik ben er toch ook voor hem. Zonder mij geen vreten en geen beweging en verdere verzorging.
Dat geld ook voor mijn katten en cavia''s.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 21:55

Wij, ik en Henk. zijn in dienst van onze dieren. Wij hebben er voor gekozen om dieren te houden en te onderhouden. Wij zijn aan aan hun verplicht, ten alle tijden rekening met hun te houden.
Wij hebben ons leven aan hun aangepast.
Wij moeten ervoor zorgen, dat de stallen schoon zijn, genoeg en goed eten op voorraad is en dat er ten allertijde vers water aanwezig is.
We moeten ervoor zorgen dat ze genoeg beweging krijgen, genoeg aandacht en vooral ons vertrouwen.

Wij gaan niet op vakantie, geen weekeinde weg, geen dagjes weg, 1 is overdag altijd thuis. Af en toe gaan we uit eten. Vork Dat is ONZE grote hobby!

Wij hebben voor dit leven gekozen en ieder die ons leven zo niet accepteerd heeft gewoon pech *LOL* .

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:25

Citaat:
Wij hebben voor dit leven gekozen en ieder die ons leven zo niet accepteerd heeft gewoon pech *LOL* .


Ja, en dat geldt dus ook voor mij. Jullie jullie keuze, ik de mijne. Maar ik verwacht wel dat mijn keuze ook gerespecteerd wordt.

Ik ben dus niet in dienst van mijn paard, maar heb wel dezelfde verantwoordelijkheid die jij hierboven schetst. Het is maar hoe je het wil noemen. Overigens ga ik wel op vakantie, naast mijn paarden is dat mijn belangrijkste hobby. Maar daarom sta ik ook op een pensionstal.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 22:31

Wij hebben de paarden, pony's, pensionpaarden, honden en katten aan huis.
Het is heel moeilijk om een vertrouwd iemand te vinden die op wil passen als wij met z'n 2en op vakantie willen.
Volgend jaar ga ik 1 week op vakantie en Henk moet thuis blijven om op te passen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 22:34

Nee hoor! Als je er geen wil koop je er simpelweg geen! Lachen
Niet werken lijkt me iets minder makkelijk

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:18

Ik ben zeer zeker niet in dienst van mijn dieren, 3 paarden, een kat, een hond, een geit en een heel koppel kippen. Zij overigens ook niet bij mij.

Wat jij schrijft over er zelf voor kiezen, onderhouden, rekening met ze te houden, schone hokken/stallen/bakken, eten en water en beweging geven dat is voor ons vanzelfsprekend. Ik zou niet eens weten hoe ik het anders moest doen, hoe mijn leven er zonder ze uit zou zien......

Maar hoe zeer ik ook voor ze gekozen heb (eerst mijn vader toen ik opgroeide, nu maak ik mijn eigen keuzes) er zijn meer dingen in het leven.
Ik heb het geluk een betrouwbaar iemand te hebben die naast de deur woont (mijn zus woont op 5 min. fietsen, mijn vader is de buurman)
Dus ik hoef niets te laten en daar ben ik blij om!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 23:41

Ik bedoel ook dat als je dieren heb , dat je veel dingen moet laten of niet kan doen. Dingen die voor een ander van zelfsprekend is. Voor ons is vanzelfsprekend de verzorging van de dieren en alles wat daarbij hoort.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:02

Moeilijk, moeilijk! Ik ben deels eens en deels oneens met deze stelling: Op vakantie gaan of niet op vakantie gaan, of een dagjes weg of niet: dat zijn de vrijwillige keuzes die je maakt als je aan een dier of meerdere dieren begint, maar daarom ben ik nog niet in dienst van mijn paard. Ik zorg ervoor dat mijn paard het zo goed mogelijk heeft, en ik zou er heel veel voor laten. Ik moet naar mijn werk om geld voor haar te verdienen, er voor zorgen dat er goed voor gezorgd wordt, te eten krijgt en haar beweging krijgt, smid, wormenkuur enz. enz. Als ik het niet zelf kan, dan zorg ik ervoor dat iemand anders dat kan doen. Maar het zijn wij mensen, die het paard tot huisdier hebben gemaakt, wij kunnen geen moment zonder, maar de paarden daarom wel zonder ons ( in de vrije natuur dan (mits plek genoeg, want ik denk niet dat in Nederland ook maar een paard in de vrije natuur zonder mens zou kunnen overleven). Maar daarom ben ik nog niet in dienst van het paard! Het paard is er voor mij.

Een gezegde: Een paard zonder ruiter is altijd een paard, maar een ruiter zonder paard is alleen maar ...een mens!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:26

vind het net iets te in dienst zijn van.....
nee je bent er voor je dier, in voor en tegenspoed.
( god lijkt wel een bruiloft ) ik vind dat je alles voor je dier moet doen, zodat het wel gelukkig, is, maar in dienst zijn van vind ik dus niet kloppen.

jij bent er voor hun, en zij zijn er voor jou. En dan niet alleen op de manier van iets opbrengen of voor je werken ( zoals paarden) maar meer voor de gezelligheid, iemand die altijd luisterd nooit een naar woord terug zegt, en waar je je verhaal aan kwijt kunt, zo zijn dieren er voor jou.

en jij bent dan de gene die voor ze moet zorgen eten drinken schoonbed, en een liefde volle omgeving en verzorging, met alle aandacht die nodig is, of soms wel meer Haha!

wij gaan zo ook nooit op vakantie, ja vorig jaar, Lachen , maar we gaan wel eens een daggie naar Phia toe, en dan hebben wij dus een pension klantje dat dan voor ons wilt voeren of paardengek!!! maar echt vaak zijn we niet weg.
ja je kiest der voor of niet he.
_________________
<font color=navy>Youri</font><font color=green> al ben ik blind</font>
<font color=purple>maar met jou</font><font color=blue> zal ik kunnen lezen en schrijven</font> Lovers

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-12-09 23:31 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 00:51

Die dingen die jij beschrijft Phia vind ik gewoon horen bij de verantwoordelijheid die je draagt voor je dieren. En dat vind ik de normaalste zaak van de wereld.
Dat je in dienst staat van je dieren gaat mij echt te ver. Dat zou voor mij inhouden dat mijn dieren ALTIJD op de eerste plaats komen te staan. Dat is heel vaak zo maar er zijn genoeg situaties te bedenken waarin je toch voor jezelf of je partner kiest.
Ik zou er niet aan moeten denken dat ik een van mijn beesten zou moeten missen of de deur uit zou moeten doen. Liever honger dan een van mijn beesten moeten missen *LOL* Maar ik kan me best voorstellen, dat er soms andere persoonlijke belangen zijn die zwaarder wegen en dan verkoop je een dier of schenk je het, aan iemand die een goed tehuis biedt.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 02:20

In dienst van mijn dieren ben ik niet, ik heb ze omdat ik dat leuk vind. Ik heb ze nooit gevraagd of ze wel bij mij wilden wonen, ze hadden geen keus. Dat betekent niet dat ik niet zo goed mogelijk voor ze zorg. Helaas zit een vakantie er voor ons ook bijna nooit in omdat het moeilijk is iemand te vinden die voor ze wil en kan zorgen. Elke dag moet ik op tijd thuis zijn om te voeren, elke dag moet ik uitmesten en ga zo maar door. In die zin voel ik me wel eens "slaaf" van de beestenboel maar dan in de goede zin. Ik heb er zelf voor gekozen. Laatst heb ik een paard verkocht omdat ik er niet genoeg tijd voor had, heel erg maar ik wil ook tijd overhouden voor mijn kinderen die ik nog altijd boven mijn dieren stel. Lijkt me ook een gezonde situatie. Ik vond en vind het nog steeds erg dat hij weg is maar hij is gelukkiger en ik hou meer tijd over voor de andere dieren en de kinderen. Maar nogmaals: ik vind dit niets te maken hebben met in dienst van het dier zijn. Het dier draagt mij namelijk niets op. Het is simpelweg verantwoording nemen voor de dieren die voor hun verzorging van jou afhankelijk zijn. En zo hoort het ook.

_________________
Wordt gratis lid van stichting Tinkerland en doe mee aan onze tinker-evenementen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Percy op 2001-12-10 01:20 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 08:54

Ik denk dat het bij Phia toch ook wel een beetje anders ligt, omdat ze ook nog eens een stel pensionpaarden heeft. Dan is het toch anders, omdat je ook de verantwoordelijkheid over andermans dieren er nog eens bij hebt. De groep dieren wordt dan toch nog wel wat groter, waardoor je idd in dienst van de dieren staat.

Is toch een heel andere situatie dan bij ons, met onze twee beestjes in pensionstalling. Onze stalbaas is wel in dienst van ons/onze paarden; daar betalen we 'm immers voor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 08:55

Ben je dan ook in dienst van je partner? Ook daarbij geldt dat je sommige dingen moet laten, zijn/haar welzijn voorop stelt etc.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:43

Nou, mensen nemen altijd iets uit egoisme. JE begint aan kinderen om dat JIJ dat leuk vind, de kinderen vragen er niet om, om te komen. En je begint aan een hond om dat JIJ dat leuk vindt, en bij paarden is dat precies hetzelfde. Aan dieren wordt niets gevraagd en ze kunnen niet kiezen bij welke eigenaar ze terecht komen, helaas voor hen. Daarom heb ik met paarden op de paardenmarkt vooral wel eens medelijden. Stel je toch eens voor als er zo'n rauw stuk verdriet op je af komt die je wil kopen..... Je weet gewoon niet wat je boven het hoofd hangt. Omdat ik voor mijn dieren heb gekozen worden ze op bepaalde vlakken best door mij verwend. Ik probeer ze het beste van het beste te geven. Voor wat hoort wat. Onze stalhouder zegt "als je een dier opsluit moet je er ook voor zorgen, maakt niet uit of het om koeien gaat, paarden of varkens". Zelf moest hij er 's nachts vaak uit vroeger omdat er een biggetje van toch maar een paar tientjes extra zorg nodig had. En daar deed hij ook zijn best voor.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:00

Het is trouwens niet altijd uit egoïsme, ik ken een familie die mishandelde kinderen adopteert (of die verslaafd zijn geboren etc.) En die voeden ze op en geven ze een heel gelukkig leven, die kinderen krijgen echt alles. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat doen omdat het nou zo ontzettend leuk is. En er zijn ook mensen die mishandelde dieren een goed leven willen geven. Maar goed, dat is even offtopic, ik ben ook niet in dienst van mijn dieren maar wil ze een zo goed mogelijk leven geven en de dingen die Phia beschrijft en de dingen die ze ervoor moet laten, vind ik ook iets heel normaals, dat is gewoon je verantwoordelijkheid als je aan dieren begint, dat weet je van te voren. En je krijgt er ook een hoop voor terug.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:28

Oneens, contradictie in termen. Een eigenaar heeft eigendomsrecht en kan dat ook opgeven door het dier te verkopen. Daarentegen kan het dier niet de verbintenis eenzijdig opzeggen (anders dan door dood te vallen).

Neemt niet weg dat eigendom verplicht. Door eigendom heb je de morele verantwoording om goed voor je eigendom te zorgen.

Overigens is dat dier opsluiten een beetje een moeilijk geval als het om een huisdier gaat. een huisdier kan zich helaas niet redden in de vrije natuur, dus op de een of ander manier is je dier altijd wel een beetje opgesloten.

Nu kan je de vergelijking ook wel doortrekken naar wilde dieren, aangezien ik me ook niet voor kan stellen hoe een Eland of Beer zich zou kunnen redden in hartje Amsterdam, zonder enige menselijke begeleiding. In dat geval is het meer de mens die zich afsluit van de wilde dieren.

In Nederland komt dat dus bijna niet meer voor (op die paar everzwijnen die af en toe eens eikels gaan zoeken in tuintjes). Hier in Finland was een tijdje geleden een beer verdwaald, die tot aan Helsinki kwam. Heel vervelend, met name voor de beer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 15:41

ook oneens.
Het "opgeven" van bepaalde dingen zie ik niet eens als een verplichting maar gewoon als heel normaal als je dieren hebt.
ik ga ook niet op vakantie want dan moeten de honden in pension en dat wil ik niet, maar ik mis dat niet en we wisten voor we de hondjes kochten dat dat bepaalde dingen met zich mee brengt.
ik heb Kawa nu in pension staan maar hoop dat daar ooit ook eens verandering in komt. Dingen die ik dan moet opgeven zie ik dan niet eens als last of verplichting maar eerder als verademing.
Dingen doen zoals je zelf voor ogen hebt met je eigen paard.
Nee als iemand problemen heeft met het laten van bepaalde dingen word het hoog tijd om geen beesten te houden.