Studiefinancieringvraagje

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Studiefinancieringvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 23:07

Ik zit er aan te denken om eerder met school te stoppen dit jaar. Wil een heel andere richting op en zie het nut niet meer zo om verder te gaan.

Maar nu zei iemand me dat ik alle studiefinanciering terug moest betalen als ik halverwege stop.
Is dit waar?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:07


Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:16

Is dit je eerste jaar? Zo ja, dan had je voor 1 februari moeten stoppen, maar da's nakaarten Bloos Je moet het wel terugbetalen ja, behalve als je naar een andere opleiding gaat, want in totaal heb je 6 of 7 jaar recht op SF staan me bij. Maar opde link van Margreet kan je alle informatie wel terugvinden Lachen

*Edit* Als het je eerste jaar is, kan je nog proberen je propedeuse te halen. Dat levert ook bepaalde voordelen op, en ook voor andere opleidignen. Maar hoe dat zit weet ik niet precies meer...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:19

als dit je eerste jaar is had je voor 1 februari kunnen stoppen dan was het n gift geweest.
Als j nu stopt of aan t einde van t jaar. Maar binnen 10 jaar wel een ander hbo diploma haalt wordt t ook n gift.

Je hebt echter maar 4 jaar recht op stufi en ov. Dus dan nog maar 3 jaar. De rest kan je wel stufi krijgen tegen laag percentage lening. (weet niet hoe dat precies zit)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:21

iK zou zeggen bel ze even. en anders kom je er na het afronden van je studie wel achter.
Ik heb ook mijn studie na een jaar afgebroken, maar dat zit helemaal ingewikkeld in elkaar aangezien ik ook nog eens in het buitenland studeerde.
Als je opleiding niet leuk is, gewoon stoppen en ergens anders aan beginnen, over een paar jaar merk je wel wat je allemaal terug moet betalen Knipoog

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:21

rebeltje schreef:
als dit je eerste jaar is had je voor 1 februari kunnen stoppen dan was het n gift geweest.
Als j nu stopt of aan t einde van t jaar. Maar binnen 10 jaar wel een ander hbo diploma haalt wordt t ook n gift.

Je hebt echter maar 4 jaar recht op stufi en ov. Dus dan nog maar 3 jaar. De rest kan je wel stufi krijgen tegen laag percentage lening. (weet niet hoe dat precies zit)

Volgens mij klopt dit idd!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:23

rebeltje schreef:
Je hebt echter maar 4 jaar recht op stufi en ov.


Dat klopt niet helemaal. Ik heb 5 jaar recht op stufi, opleiding duurt ook zo lang.
Ik krijg per 1 september geen stufi meer, maar als ik een lening aanvraag (dit kan ook een nullening zijn) krijg ik wel een OV-jaarkaart! Die lening heb ik niet nodig, maar die OV wil ik wel! Ik vraag dus per 1 september een lening aan van 0 euro per maand Haha!
Zitten ook wel wat haken en ogen aan qua afstudeertermijn enzo, maar dat is geen onmogelijke opgave.

Nulla tenaci invia est via

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:25

Volgens mij is het zo dat je als je HBO doet je recht hebt op 4 jaar stufi.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:25

Margreet"]
[quote="rebeltje schreef:
Je hebt echter maar 4 jaar recht op stufi en ov.


Dat klopt niet helemaal. Ik heb 5 jaar recht op stufi, opleiding duurt ook zo lang.
[/quote]

Dan gaat k es ff ruzie maken, k ben namelijk vorig jaar ook gestopt met n opleiding (voor 1 februari) En heb toen allemaal info gevraagd ook wat het verschil zou zijn als k t jaar afmaakte. Hm nog maar n keertje vragen dan, doe er nu namelijk ook 5 jr over Scheve mond

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:26

Het is gewoon afhankelijk van de duur van je opleiding. WO is ook niet standaard 5 jaar. Geen idee of er HBO opleidingen zijn van 5 jaar?! Denk haast van niet.

Nulla tenaci invia est via


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:27

K ga ze vdweek nog wel ff n mailtje sturen. Wil nou wel precies weten hoe t zit. Lachen

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:28

rebeltje"]
[quote="Margreet"][quote="rebeltje schreef:
Je hebt echter maar 4 jaar recht op stufi en ov.


Dat klopt niet helemaal. Ik heb 5 jaar recht op stufi, opleiding duurt ook zo lang.
[/quote]

Dan gaat k es ff ruzie maken, k ben namelijk vorig jaar ook gestopt met n opleiding (voor 1 februari) En heb toen allemaal info gevraagd ook wat het verschil zou zijn als k t jaar afmaakte. Hm nog maar n keertje vragen dan, doe er nu namelijk ook 5 jr over Scheve mond
[/quote]

Het gaat er niet om dat jij er 5 jaar over doet, het gaat er om hoe lang de opleiding officieel duurt vanuit de onderwijsinstelling. Als jij een opleiding doet die 4 jaar duurt, maar je hebt al een jaar "verspeeld" met een andere opleiding, dan krijg je nog maar 3 jaar.
Ik ga ook een jaartje langer over mijn opleiding doen, maar voor het laatste jaar krijg ik echt niks hoor!

Nulla tenaci invia est via

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 23:32

Vreselijk ingewikkeld dit.
Ik heb eigenlijk geen zin om me al uit te schrijven op school. Dan krijg ik nog een paar maandjes extra stufi hoop ik.

Ik dacht trouwens dat je meer dan 4 jaar recht op stufi had hoor.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:35

Margreet schreef:

Het gaat er niet om dat jij er 5 jaar over doet, het gaat er om hoe lang de opleiding officieel duurt vanuit de onderwijsinstelling. Als jij een opleiding doet die 4 jaar duurt, maar je hebt al een jaar "verspeeld" met een andere opleiding, dan krijg je nog maar 3 jaar.
Ik ga ook een jaartje langer over mijn opleiding doen, maar voor het laatste jaar krijg ik echt niks hoor!


Neeh maar bedoel ook qua ov, dat je die bij n lening er dan wel bij krijgt. Ik dacht idd ook gewoon 4 jaar en dan s t klaar, meer jaar recht maar dat moet je wel terug betalen.
Ook wel apart dat je dan 0 euro kan lenen?

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:40

IB-groep schreef:
Geen lening wel een OV-studentenkaart

In het hoger onderwijs geldt voor de meeste studies dat je na 4 jaar prestatiebeurs nog maximaal 3 jaar kunt lenen. Wil je deze lening niet uitbetaald krijgen? Dan kun je een lening van 0 euro aanvragen. Je moet dan natuurlijk nog wel ingeschreven staan bij een opleiding die recht geeft op studiefinanciering. De maanden waarin je nul euro leent, tellen mee als verbruikte studiefinancieringsmaanden. Omdat je met een zogenaamde 'nullening' gebruik maakt van je recht op studiefinanciering, heb je ook recht op een OV-studentenkaart.


Je hebt dus na 4 jaar (in mijn geval 5 jaar) prestatiebeurs nog 3 jaar recht op een lening en OV-jaarkaart, daarna is het echt afgelopen!
Lenen wil ik graag voorkomen, die OV wil ik wel. Moet ik wel binnen 10 jaar ofzo afstuderen anders moet ik die ook terugbetalen, maar dat gaat wel lukken.

Nulla tenaci invia est via

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:47

geweldig OK dan! Ook weer opgelost Lachen

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 07:37

marina schreef:
Als je opleiding niet leuk is, gewoon stoppen en ergens anders aan beginnen, over een paar jaar merk je wel wat je allemaal terug moet betalen Knipoog


Dit zou ik dus absoluut niet doen... Ik meende ook de verkeerde opleiding gekozen te hebben, heb me dan ook per 1 februari (2003) uit laten schrijven bij de IB en school. Studiefinanciering was dus een gift.

Ik kreeg enkele weken geleden een overzicht binnen van mijn "schuld" (met de mededeling dat het omgezet was naar een gift): Als het geen gift was geweest had ik zo'n € 750 terug moeten betalen voor mijn OV en thuiswonende-studie. In 6 maanden tijd Scheve mond

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:11

Pervinco"]
[quote="marina schreef:
Als je opleiding niet leuk is, gewoon stoppen en ergens anders aan beginnen, over een paar jaar merk je wel wat je allemaal terug moet betalen Knipoog


Dit zou ik dus absoluut niet doen... Ik meende ook de verkeerde opleiding gekozen te hebben, heb me dan ook per 1 februari (2003) uit laten schrijven bij de IB en school. Studiefinanciering was dus een gift.

Ik kreeg enkele weken geleden een overzicht binnen van mijn "schuld" (met de mededeling dat het omgezet was naar een gift): Als het geen gift was geweest had ik zo'n € 750 terug moeten betalen voor mijn OV en thuiswonende-studie. In 6 maanden tijd Scheve mond
[/quote]
Ja maar als je je opleiding niet leuk vind heeft het weinig zin om er mee door te gaan alleen maar voor je schulden bij de ib. Ik vind veel belangrijker dat je je studie leuk vind, en er later je brood mee kan verdienen.
En 750 euro vind ik ook niet zo'n wereld bedrag hoor. Moet je eens zien wat ik voor schulden heb Schijnheilig

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:21

Ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat je niet zomaar moet stoppen en "later maar bekijken wat je schuld is". Ga eens uittellen... 750 euro op een heel jaar, dat zijn er 1400 op jaarbasis... Keer het aantal jaar dat je gedaan hebt.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:29

Als je dit jaar 30 studiepunten haalt hoef je dit jaar niet terug te betalen, dan heb je nl aan de norm voldaan om je stufi te behouden. Als je verder studeert en je haalt het 1e jaar minder punten, moet je het nl ook terug betalen, dus niet alleen als je stopt (hm is dit een beetje duidelijk?).

Je hebt recht op stufi zolang als je opleiding officieel duurt, doe je bijv rechten krijg je 4 jaar en bij geneeskunde 6. En daarna kan je dan nog 3 jaar lenen (evt. 0lening met ov)

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, KleinBoefje, SentiBot en 32 bezoekers