Azteca info

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Azteca info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 23:30

Ik wil graag wat meer info hebben omtrend de Azteca (kruising andalusier quarter)
Info zoals:

- kwaliteiten in de sport
- kwaliteiten in speciaal, western
- voor de westernruiters hier, in welke wedstrijden kan zo'n paard meedoen
- plaatjes zijn erg welkom
- geschiedenis
- waar te koop
- fokkerij in nederland
- enz.

hopenlijk kan ik hier meer info verkrijgen Knipoog en andere mss ook.

Het klopt dat ik eerder topic's hierover heb geopend, maar ik heb desondanks toch nog geen duidelijk beeld omtrend dit paard kunnen vormen.
Net zoals met de foto's, soms zie ik paarden dat zijn net andalusiers, en soms zie ik ze, en dan zijn het net quarters Verward dus tsja, ook omtrend de bouw zou ik wat meer willen weten Knipoog

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:27

lunatje schreef:
Net zoals met de foto's, soms zie ik paarden dat zijn net andalusiers, en soms zie ik ze, en dan zijn het net quarters Verward dus tsja, ook omtrend de bouw zou ik wat meer willen weten Knipoog


Volgens mij ga je dat gewoon altijd hebben met een kruising, je kàn niet voorspellen of het veulen meer van moeder of van vader gaat hebben.

Als je een zuivere PRE koopt, weet je dat er rasstandaarden zijn waaraan ze voldoen, en als je een zuivere Quarter koopt, is de bouw ook min of meer bepaald. Maar niemand kan voorspellen hoe een kruising eruit zal zien, toch?

Waarom wou je nu weer precies een kruising PRE x Quarter? Lachen

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:35


Cuando menos piensas .... sale el sol

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 14:01

Idra"]
[quote="lunatje schreef:
Net zoals met de foto's, soms zie ik paarden dat zijn net andalusiers, en soms zie ik ze, en dan zijn het net quarters Verward dus tsja, ook omtrend de bouw zou ik wat meer willen weten Knipoog


Volgens mij ga je dat gewoon altijd hebben met een kruising, je kàn niet voorspellen of het veulen meer van moeder of van vader gaat hebben.

Als je een zuivere PRE koopt, weet je dat er rasstandaarden zijn waaraan ze voldoen, en als je een zuivere Quarter koopt, is de bouw ook min of meer bepaald. Maar niemand kan voorspellen hoe een kruising eruit zal zien, toch?

Waarom wou je nu weer precies een kruising PRE x Quarter? Lachen
[/quote]

ben gewoon wat aan het rond informeren Lachen even kijken wat de westernkwaliteiten van een azteca zijn, ik weet iig dat een pre dr wel goed in kan zijn, ik zit alleen met een probleempje nu, ik heb ontslag moeten nemen van me werk, dus ik zit niet meer zo in de slappe was qua geld als dat eerst was.... ik weet dus niet of ik me een PRE kan veroorloven...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:36

lunatje schreef:
...ik weet dus niet of ik me een PRE kan veroorloven...


Dan koop je een andalusiër zonder papieren

Wat kruisingen betreft is er weinig vaags hoor: in de eerste generatie zitten de nakomelingen bijna exact in het midden tussen beide ouders. De helft van de genetische 'knikkers' zijn van pa, de helft van ma.
In de tweede en opvolgende krijg je te maken met waarschijnlijkheid en kan je veel knikkers van bv. de quarter uit de ene ouder én veel quarter knikkers van de andere of vice versa.
Pas voor de derde generatie kan je gaan selecteren.

www.homocaballus.net


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 22:25

ah op die manier, mja, ik zit een beetje met de andalusier zonder papieren, ik weet niet of ik dat allemaal wel kan vertrouwen, maar daar heb je natuurlijk ook weer een arts voor he,,, in zo'n geval, hoeveel zal je dan ongeveer betalen voor een bruine of een zwarte? een witte heb ik liever niet om praktische redenen :S ok, het karakter gaat natuurlijk voor, maar als het even kan...... het gaat om eenb tweejarige btw :p

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 10:31

lunatje schreef:
ah op die manier, mja, ik zit een beetje met de andalusier zonder papieren, ik weet niet of ik dat allemaal wel kan vertrouwen, maar daar heb je natuurlijk ook weer een arts voor he,,,

Verward Verward
Dít snap ik dus écht niet.
1. de campo-paarden zijn in de regel eerder degelijker en gezonder dan de stamboekpaarden
2. vanwege de véél hogere prijs is het juist bij paarden met papieren extra opletten

Citaat:
in zo'n geval, hoeveel zal je dan ongeveer betalen voor een bruine of een zwarte? een witte heb ik liever niet om praktische redenen :S ok, het karakter gaat natuurlijk voor, maar als het even kan...... het gaat om eenb tweejarige btw :p

'Praktische redenen'??? Een wit paard is niet viezer dan een zwart hoor; je zíet het hooguit beter. Komt nog bij dat een paard in de wei hoort en modder borstel je van wit net zo snel als van zwart. Pis- of poepvlekken van de stal? Nou en? Voor die paar keer dat je daarwerkelijk een wedstrijd of zo rijdt was je het paard tóch!

Waaom koop je geen Fries?!
Kan je ruin, merrie of hengst zonder papieren voor een aantrekkelijk bedrag aanschaffen in de kleur zwart, zwart en zwart. Kan verder alles wat een andalusiër kan.

Een zwarte andalusiër is bijna een witte raaf. Een kastanje is zonder papieren niet veel of niet duurder dan een schimmel. Reken op 2000 Euro voor een volwassen paard dat al onder het zadel is maar verder niets kan. Een veulen van 6 maanden tot een jaar komt op 700 á 1000 Euro.
Maar nogmaals, waarom niet 'gewoon' een papierloze Fries?

www.homocaballus.net

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 15:38

huertecilla schreef:
Dít snap ik dus écht niet.
1. de campo-paarden zijn in de regel eerder degelijker en gezonder dan de stamboekpaarden
2. vanwege de véél hogere prijs is het juist bij paarden met papieren extra opletten

Mja, dat wist ik dus niet

en tja, een fries, dat heb ik ook al eens overwogen, maar dat is dus absoluut niet een paardje waar je alles maar mee kan, zwakke ruggen komen bijzonder veel voor, hetzelfde met het beenwerk, sommige paarden die op 2-jarige leeftijd gekocht worden van een goede fokker, paard heeft dan papieren enz. die kunnen van hun 2e tot hun 4e zulke verschikkelijke vergroeiingen krijgen dat ze gewoon afgemaakt moeten worden.
Nougoed, ik heb hier veel over rondgeinformeert, maar ik ben tot de conlusie gekomen dat het friese ras gewoon niet is wat ik moet hebben wegens mijn doeleinden

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:58

Geef nu maar gewoon toe dat je iets aparts wil dat nog niemand anders heeft. Meid, neem een zebra.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:04

Jeetje, Haarbal, wat een asociale reactie...

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 13:49

Haarbal schreef:
Geef nu maar gewoon toe dat je iets aparts wil dat nog niemand anders heeft. Meid, neem een zebra.


achja, wie weet he.

neh, ik hoef niks aparts, korte tijd geleden dacht ik te weten wat ik wilde, maar nu ik ontslag heb moeten nemen zal ik me toch opnieuw moeten orienteren.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:51

Haarbal schreef:
Geef nu maar gewoon toe dat je iets aparts wil dat nog niemand anders heeft. Meid, neem een zebra.


Nee, nee, dat komt niet goed; gaat de jury veel te zwart-wit van denken.

Ok, kan ik inkomen Lunaatje, een Fries ís minder alles-kunner dan een andalusiër. Tis maar dat je het huisje bij het boompje houdt....

www.homocaballus.net

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 14:22

Huertecilla"]
[quote="Haarbal"]Geef nu maar gewoon toe dat je iets aparts wil dat nog niemand anders heeft. Meid, neem een zebra.
[/quote]

Nee, nee, dat komt niet goed; gaat de jury veel te zwart-wit van denken.
[/quote]

hehe Haha!

[quote="Huertecilla schreef:
Ok, kan ik inkomen Lunaatje, een Fries ís minder alles-kunner dan een andalusiër. Tis maar dat je het huisje bij het boompje houdt....


mja, dat is natuurlijk zo, maar behalve natuurlijk dat het om praktische redenen gaat (ik houd er niet van om met een vies paard rond te rijden vanwege blubber ofzo) geef ik ook de voorkeur aan een andere kleur als het even kan Knipoog maarja, tis natuurlijk kiezen of delen he.

En ik geloof niet dat het zo gewaardeert wordt als ik zeg dat ik kleurenvoorkeur heb, maarja, zolang men maar weet dat ik het karakter uiteraard voor laat gaan

oh en idra, betreft dat paardje dat je me gister doorstuurde, leuk beessie Haha! maar heb op dit moment het geld er nog niet voor, binnenkort wel, maar grote kans dat ze dan al verkocht is, tis al een mooi beessie voor een veulen!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:12


Once a Paso, always a Paso!
www.gangenpaarden.nl

Voor de ultime waak en gezinshond,
Kijk op:www.dogocanario.nl

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 18:12

Idra schreef:
Jeetje, Haarbal, wat een asociale reactie...



Nouja! Probeer ik eens een keertje grappig te zijn... Bovendien... er zit een kern van waarheid in...

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 00:53

Haarbal"]
[quote="Idra schreef:
Jeetje, Haarbal, wat een asociale reactie...



Nouja! Probeer ik eens een keertje grappig te zijn... Bovendien... er zit een kern van waarheid in...
[/quote]

Lachen mja, ik zal het wel zo hebben gebracht, maar tis niet helemaal zo Knipoog ok, mij zie je absoluut niet met een KWPN-er aankomen, maar het hoeft nou ook weer niet speciaal te zijn Knipoog

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 01:00

Ik sta er eigenlijk van te kijken dat je nog steeds voor de Azteca gaat. Okee, je hebt het fokken van een eigen veulen dan van je afgezet, maar voor de rest heb ik niet de indruk dat je open staat voor andere rassen. Of ook maar in je achterhoofd hebt dat je weleens met een andere ras thuis zou kunnen komen, mocht de tijd er zijn dat je aan een eigen paard kunt gaan denken.

Je suis Charlie.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:05

Cassidy schreef:
Ik sta er eigenlijk van te kijken dat je nog steeds voor de Azteca gaat. Okee, je hebt het fokken van een eigen veulen dan van je afgezet, maar voor de rest heb ik niet de indruk dat je open staat voor andere rassen. Of ook maar in je achterhoofd hebt dat je weleens met een andere ras thuis zou kunnen komen, mocht de tijd er zijn dat je aan een eigen paard kunt gaan denken.


Is dat zo erg dan? Ik had ook een voorkeur waar ik niet van af wou stappen. Nu staat er dus een Lusitano op stal, welliswaar niet de schimmel merrie waar ik in eerste instantie naar op zoek was (dus ok, ben beetje afgeweken) maar Xen is toch wel de Iberiër waar ik zo lang voor heb moeten sparen en zo lang op heb moeten wachten ...

Ik vind er helemaal niets mis mee om specifiek naar een bepaald ras/kruising op zoek te gaan als je denkt dat dat is wat je zoekt.

Maar natuurlijk heb je ook wel een beetje gelijk ... ik ben een keer met een New Forest veulen thuis gekomen toen ik naar een Welsh A merrie op zoek was Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:37

Natuurlijk is het niet erg dat je met een bepaald ras voor ogen rondloopt, maar staar je er niet blind op. En een Azteca, als kruisingsproduct, ligt hier in Europa nu eenmaal niet voor de hand. En als je al haar berichten doorleest, zul je misschien zien dat ze voor een Andalusier zou gaan als ze die zou kunnen betalen. En een van mijn reacties was daarop: waarom voor keuze 2 gaan, als keuze 1 binnen je handbereik ligt? Want een Andalusier (helemaal als papieren niet belangrijk zijn) is ook haalbaar, en makkelijker te vinden dan een Azteca.

Je suis Charlie.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:09

Ze zijn inderdaad te vinden, ben ze namelijk zelf tegen gekomen. Leuke maar papierloze Lusitano veulens omdat de vader nog niet voor de fok gekeurd was. Dan heb je dus wel een 100% échte Lusitano alleen heb je er geen papiertje bij ... Maar dat vond en vind ik nog steeds niet belangrijk, ik ken z'n gehele afstamming langst beide ouders hun kant en weet dat zijn moeder bijvoorbeeld een dochter is van de hengst Go-Go, een zoon van Yacht. Zijn oma is een dochter van Jaquetão (deze is ook een mooie foto van hem) en haar moeder is dan weer een kind van Danubio.

Het bewijsje AKA papier zit er niet bij, maar het desbetreffende veulen is wel bij de fokker gekocht Knipoog

Je kàn dus voor een Azteca gaan, of je zoekt net zo hard naar een passende Lusitano/Andalusier die in hetzelfde of misschien wel lagere budget valt.
Ik weet zeker dat Huertecilla je kan helpen in je zoektocht, en de kosten van het reizen vallen geloof ik nog wel mee.
En anders moet je eens beginnen rond mailen naar allerlei fokkers, ben je misschien geintereseerd in een kruising Lusitano veulen? (weet mss wel iets)

Overigens kan je in de tussentijd tot je daadwerkelijk overgaat tot de koop van een paard nog wel enige info verzamelen over andere opties ook. Knipoog Haha! (in dit geval bedoel ik daarmee de Azteca)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:15

Of-topic: Zaaaaaalig Lola dat je gewoon foto's hebt van de grootouders van Xennie!! Waar heb je die gevonden?

Ik moest en zou trouwens ook een (liefst bruine) Anda hebben, van die kleur wou ik best nog afwijken, maar het toeval wilde dat ik nog noooooit zo een goed gevoel bij eender welk paard had gehad dan bij een paard dat voor de volle 100% voldeed Lovers (ik word er nog steeds emotioneel van Tong uitsteken)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:19

lunatje schreef:
Het klopt dat ik eerder topic's hierover heb geopend, maar ik heb desondanks toch nog geen duidelijk beeld omtrend dit paard kunnen vormen.
Net zoals met de foto's, soms zie ik paarden dat zijn net andalusiers, en soms zie ik ze, en dan zijn het net quarters Verward dus tsja, ook omtrend de bouw zou ik wat meer willen weten Knipoog


Dat is het nadeel met een kruising, je weet nooit hoe die uitpakt. Je weet het niet als je binnen 1 ras twee verschillende stromingen met elkaar kruist, laat staan bij een kruising tussen twee rassen.

En wat de wedstrijden betreft die je met een dergelijke kruising kunt rijden: de open wedstrijden van de WRAN en de NRHA wedstrijden.

Je suis Charlie.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 00:38

Ik heb ze oa via http://www.lusitano-interagro.com/hist2.htm en de allbreedpedigree. Op die laatste staat overigens ook de vader van Yacht nog op, namelijk Martini Haha!

Er zijn nog veel meer sites waar allerhande info staat van wat z'n voorouders allemaal gewonnen hebben bijvoorbeeld, echt heel leuk om dat zo allemaal op te zoeken! Haha!
Ik heb overlaatst ook een boek geleend van Dizzy waar alle geregistreerde fokkers van Portugal in staan met info enzo (zo ook die van Xen's ouders). Toevallig staan de fokkers van Xen's ouders op opeenvolgende pagina Clown

Overigens Lunatje, hier nog een lijst van interesante links!
http://buyhorses.com/Links/Lusitano.htm

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:50

Loolapelooza schreef:
Ik weet zeker dat Huertecilla je kan helpen in je zoektocht, en de kosten van het reizen vallen geloof ik nog wel mee.


Even krostoppikken: heb een voorbeeld van wat hier gewoon is op het andere topic gezet.

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hillebill en 34 bezoekers