zadelvaster?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 14:12

misschien stomme vraag maar ik heb niet zo'n vaste zit (ja als je eenmaal n slechte gewoonte hebt), lig (lag...) er dus regelmatig naast en nu hoorde ik dat je in een westernzadel vaster zit dan in een engels.

Waar of flauwekul?

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...


Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 15:06

ach , aan een western zadel zitten meer ringetje en leertjes waar je je bretels aan kunt vastmaken Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:08

Tja dat verschilt per zadel. Ik denk dat je strakker zit in bv een diep dressuurzadel met kniewrongen en stukken aan de achterkant van de bovenbeen dan in een gladleren cuttingzadel oid. Clown Ik heb ooit eens een plaatje gezien van zadels van heel lang geleden. Die hadden een opbouw van metaal, zoals je nog wel eens op een slee ziet. Veiligheidsgordel om en je zit als een dijk Cool Wel goed aansingelen natuurlijk anders hang je met het hele spulletje op zijn kop Haha! Elk zadel zit gewoon anders, je kan denk ik niet zeggen dat een westernzadel een 'vastere' zit heeft dan een engels zadel. Neem anders eens wat zitlessen ofzo Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:16

Ik denk dat je de oplossing beter kunt zoeken in het verbeteren van je zit dan in het wisselen van zadel.
De een zal een westernzadel als stabieler ervaren vanwege bv de ruwe zitting of de andere zit, terwijl de ander het als minder stabiel ervaart door het ontbreken van kniesteun en gedwongen beenligging.

Zoals Cornelie al zei, zouden zitlessen misschien een goede optie voor je zijn.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:58

Gewoon zonder zadel gaan rijden 2x in de week.
Beginnen met wat stapwerk en dat langzaam aan opbouwen. Voor je het weet gallopeer je zonder zadel in de ronte en krijg je een super goede zit.
Ik moet het zelf ook nodig weer een paar keer gaan doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:19

Doordat veel westernzadels een suede zitting hebben en meer steun geven aan je benen dmv de brede beugels, kun je de indruk krijgen wat 'vaster' te zitten. Die knop is natuurlijk ook handig als het even wat 'ruiger' gaat.. Haha!

Ik denk veel zitten en allerlei oefeningen doen waardoor je balans verbeterd.


Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:57

Ik rijd nog wel eens op het "postzegeltje" van mijn dochter en vind het een ramp. Haha! Mijn benen willen niet stil liggen en ik glij heen en weer. Inderdaad kon dat ook wel eens aan mijn zit liggen maar het westernzadel is niet voor niets uitgevonden. Het zit gewoon veel fijner en stabieler. Het enige nadeel vind ik het gewicht met het opzadelen, vooral omdat mijn paard boven de 1.60 is en ik het dus hoog op moet gooien.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 11:32

Citaat:
Op 2001-12-09 19:58, schreef Cowgirl:
Gewoon zonder zadel gaan rijden 2x in de week.
Beginnen met wat stapwerk en dat langzaam aan opbouwen. Voor je het weet gallopeer je zonder zadel in de ronte en krijg je een super goede zit.
Ik moet het zelf ook nodig weer een paar keer gaan doen.



.... en als je dat te rigoreus vindt, kun je altijd eerst zonder beugels gaan rijden. Dan kun je in ieder geval niet je balans "corrigeren" met je beugels.

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-01 13:09

moet idd wat aan mijn zit gaan doen maar wou t gewoon ff weten.

je sloot je ogen, het werd donker maar de mist bleef... morgenvroeg trekt hij op maar jij zal de zon niet meer zien...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lagonda en 2 bezoekers