welke hengst voor mijn bismarck x doruto merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

welke hengst voor mijn bismarck x doruto merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 20:49

hallo allemaal ik wil dit jaar of mischien volgend jaar mijn merrie laten dekken .

mijn merrie is 1.60 hoog dus wil graag een hengst die grote veulens fokt.
met een vriendelijk karakter
en geen heethoofd want dat is mijn merrie al
liefst zo min mogelijk aftekeningen.
en ook niet te belachelijk hoge dekprijs
jonge hengst kan.


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:59

Wil je een trakehner en waar moet het veulen ondergebracht worden, bij welk stamboek of mag het een KWPN a-reg. zijn.
Bij de laatste heb je meer keus en meer kansen om echt groot te fokken.

Moet het verder een all-rounder zijn of ga je voor springen.

Maar het advies zal hier wel worden een Rubinstein. Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:03

Doruto is nooit ingeschreven in het Trakehner stamboek. Dus dekken met een Trakehner levert geen inschrijving op bij het Trakehner Verband. Toch zou ik aansluiting zoeken in die hoek. Dus om maar een naam te noemen een hengst als Obelisk misschien??

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:05

Ze vraagt om een hengst .
En ik vraag wil je een Trakehner.

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 21:13

het hoeft niet persee een kwpner te zijn het moet echt een hengst zijn die bij haar past en niet te heet is .
en denk meer in de richting van dressuur hengsten mijn merrie kan ook absoluut niet springen dus vind dat niet zo belangrijk.

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:25

Heee, ik zal geen Rubinstein adviseren Haha!

Je wilt een hengst die groot geeft, braaf tussen de oren, weinig dekgeld....
Equador (Voltaire x Joost) dekgeld 550 euro.
Een paard dat nl niet kan springen, zal ongetwijfeld ook niet zo'n heel sterk achterbeen/sterke lendenen hebben. Denk dat je met Equador dan nog wel wat kan verbetern, en het dekgeld is lager. Equador is de vader van Marlies van Balen's Idocus....

LAag in dekgeld, mooi donkerbruin, zal waarschijnlijk groter geven maar het karakter is niet 'schaapmak'. Hoe die vererft kwa karakter is nog niet bekend. Is MAgic Rodrigo, tegenwoordig gereden door Edward Gal, afstamming Indorado x Stuyvesant uit de Eloma-lijn van Sietse van Dellen, dekgeld iets van 450 euro. NRPS goedgekeurd.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 21:31

ik hoef ook geen schaapmak paard maar iets minder als mijn merrie zou af en toe wel fijn zijn Verward

mij merrie heeft een goede sterke ahterhand dat is ook niet het probleem met springen.

iig bedankt voor de tips

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:35

Moeilijk, moeilijk... een eerdere combinatie met Garmisch (wie zet er nou in godesnaam Garmisch op zo'n merrie!!!???) resulteerde in een E-pony. Die weliswaar erg goed kan bewegen... Haha!

Deze merrie zelf kan ECHT heel goed lopen. Ze heeft wat weinig front en zou ook wat groter mogen ja Schijnheilig Haha!

Trento? Hm... Paganini? Hm... Knipoog Haha!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:47

Ik denk dat je toch even naar de indexen moet kijken met zo'n merrie. Dan vallen jouw keuzes voorlopig af missouri

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:50

Ik heb er ook geen flauw idee van. Ik heb het hier ook al zo vaak met topicstarter over gehad, maar echt ik zou het niet weten. Verward

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 11:48

het valt ook niet mee om iets geschikts te vinden jij kent haar een beetje missouri pieker nog lekker ff met me mee.

nee garmisch geen succes ramyscha is een leuke pony maar iets te klein

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:15

Een hengst met Roemer bloed in de moederlijn. Roemer heeft met Doruto mooie paarden en ook goede gegeven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:47

petraaken schreef:
Een hengst met Roemer bloed in de moederlijn. Roemer heeft met Doruto mooie paarden en ook goede gegeven.


Je zou dat eventueel aan Rubiquil (Rubinstein I x Roemer x de gelderse hengst Homerus 1391 Sgldt.) kunnen denken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:49

Daar denkt Petraaken voortdurend aan Haha!

Maar ik denk dat deze merrie toch een iets modernere hengst nodig heeft

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:14

Moderner wil beslist niet zeggen beter. Ik denk dat Petra een hele goede link maakt. Type en lijnen bijelkaar houden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:21

Ik denk dat Missouri haar vriendin een moderner paard wil fokken dan dat ze met deze combinatie krijgt.
Het vasthouden van goede oude eigenschappen is goed, maar moet niet ten koste gaan van achteruit gaan in type.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:29

Wat in jij in type voortuitgang vindt, kan evengoed achteruitgang zijn. Als voorbeeld zou je opnieuw Daula kunnen nemen. De volgende generaties uit deze merrie zijn op basis van het moderne principe in type vooruitgegaan. Echter in de praktijk qua type en bewegingen achteruitgegaan.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:43

Hier gaat het niet over Daula, ik zou het graag tot de vraagstelling in dit topic willen beperken, dus de vraagstelling in dat andere topic neem ik hier niet als voorbeeld.
Wat ik in type achteruitgang vind wordt voor het hedendaagse gebruik als achteruitgang ervaren.
Ik wil wijzen op de dochter van Rubiquil op de show in Den Bosch.
Ze is ouderwetser van bouw dan haar moeder en ouderwetser dan haar grootmoeder.
Dat ervaar ik niet als vooruitgang, ondanks haar andere kwaliteiten, die moeder en grootmoeder ook al hadden.
Fokken is rekening houden met een totaal beeld niet een onderdeel en met de huidige vraag en het huidige gebruik.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

jaantsje
Berichten: 1323
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:48

Ik zou zeggen ga eens bij het topic kijken "symposium veulenveiling Borculo

De wierheit hat in skel lud

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:52

Ik dacht niet aan Rubiquil maar meer richting Rousseau en Paddox beiden met Roemer bloed in de moederlijn. Zijn er niet meer hengsten met roemer bloed in de moederlijn?


Suzanne F.

Berichten: 49154
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:39

petraaken schreef:
Ik dacht niet aan Rubiquil maar meer richting Rousseau en Paddox beiden met Roemer bloed in de moederlijn. Zijn er niet meer hengsten met roemer bloed in de moederlijn?


Kroonjuweel? Mooiman?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:55

sarabande schreef:
Ik denk dat je toch even naar de indexen moet kijken met zo'n merrie. Dan vallen jouw keuzes voorlopig af missouri


Hoe bedoel je dat dan juist Sarabande. De indexen vind ik nogel eens moeilijk te gebruiken. Vandaar deze vraag.

Aan de Topicstarter: Wij hebben ook een Bismarck merrie staan uit een Pericless xx moeder. De merrie heeft al zeven veulens gegeven van Uniform, en eentje van Junior. Steeds hetzelfde bloed dus. Maar daar zijn echt al wel goede paarden van gekomen (zie profiel). Momenteel is onze merrie drachtig van Special D. Ook wij zochten naar een hengst, waarvan we denken (want van Special zijn nafok is natuurlijk niets geweten, gewoon omdat die er nog niet is) dat hij bot, maat, maar ook een soepel bewegingsmechanisme, waarvan we vooral het soepele achterbeengebruik belangrijk vinden, zou doorfokken.

Misschien een tip!!!

Alvast veel succes.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:59

Ik bedoel dat er nog geen index gegevens van die hengsten zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:00

Waar heb ik nu toch gelezen dat Mooiman verkocht is naar het buitenland en misschien wel gecastreerd. Kan het niet zijn dat dit in het boek de stempelhengsten staat of was het in de vorige hoefslag?

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 09:02

Heb dit weekend wat zitten nadenken Zou Florencio er niet bij passen? Super bewegen en een moderne gelijnde hengst wat zijn karakter juist is en wat hij voor karakter vereft weet ik niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IndianVegas, Marijkeeee, Nina1999, Pantykous, Sewri en 111 bezoekers