Hoe zit het met naamgeven bij IJslanderveulens?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Hoe zit het met naamgeven bij IJslanderveulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 12:19

Hee allemaal!

Ik verdiep me sinds ik op Sikiley rijd steeds meer in IJslanders en ik vroeg me af hoe een veulen een naam wordt gegeven.
Ik bedoel met welke letter moet de naam van het veulen beginnen?

Sikiley haar papa heet Sikill, krijgt het veulen een naam met de eerste letter van de vader?

Maakt het ook uit als het een merrie of een hengst is?

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:30

bij mijn paard is het ook zo ongeveer gegaan: haar vader heet Quick-Shadow, Zij zelf heet Over-Shadow en haar eerste veulen heet Shadow, maar volgens mij mag de eigenaar zelf een naam geven, en maakt het niet uit hoe die heet. kweet alleen dat dat bij echte ras honden zo is, dat ze wel met een bepaald letter moeten, maar met paarden geloof ik niet!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:32

Volgens mij zijn er geen regels bij de naamgeving. Hoewel... hmm, daar zeg je wat! Ik begin nu te twijfelen! Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 14:33

Verder niemand die er wat vanaf weet?

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:43

Alet schreef:
Verder niemand die er wat vanaf weet?


Meestal geven mensen een IJslandse naam er zijn ook wel IJslanders met een "gewone" naam ik heb wel eens gehoord dat er een Gompie en een Katootje rondlopen Ach gut

Verder maakt het niet uit met welke letter de naam begint maar er zijn dus wel merrie en hengsten namen. De meeste merrie namen eindigen op a bv. Flenna Knipoog betekenis schuwe ooi Verward (heb nooit begrepen waarom ze haar zo hebben genoemd ) en soms wordt er een naam gegeven waar de kleur in zit bv. Svarthöfði betekenis zwarte vlek ...
Het gebeurd ook wel eens dat er een naam gegeven wordt wat met het veulen te maken heeft. Bijvoorbeeld als het geboren wordt met een bepaald weertype bv. Sunna betekenis zon

Op http://www.icelandic-horses.nl staan een heleboel IJslandse paardennamen incl. hun betekenis. Erg leuk om eens een kijkje te gaan nemen Knipoog

Er is ook een namenboekje "Namen voor IJslandse Paarden" van Thorgeir Gudlaugsson, een erg leuk boekje met heeel veeel namen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:05

Wat Flenna al zegt. Ook hebben veel ijslanders een achternaam (meestal frá (=van) en dan de plek). Van oorsprong meestal het gebied op ijsland waar ze vandaan komen maar in Nederland ook vaak een ijslandse vertaling van een plaatsaanduiding, soms ook gewoon nederlands. Bij het stamboek kun je zo'n stalnaam/ achternaam aanvragen. Thorgeir (via de Meulenkamp) helpt ook vaak bij de correcte vertaling aangezien het ijslands vaak lastige naamvallen heeft.

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:25

dimmelim schreef:
Ook hebben veel ijslanders een achternaam (meestal frá (=van) en dan de plek). Van oorsprong meestal het gebied op ijsland waar ze vandaan komen maar in Nederland ook vaak een ijslandse vertaling van een plaatsaanduiding, soms ook gewoon nederlands.


Flenna's volledige naam is Flenna frá Spor betekenis schuwe ooi van het spoor. De stoeterij waar Flenna vandaan komt zat vroeger dus aan het spoor Knipoog

Gelukkig ken ik iemand die boeken vertaald en dus ook soms IJslandse teksten vertaald (laatst nog eentje in de IJslandse Paarden Cool )

Er zijn ook genoeg Nederlandse stalnamen alhoewel ik het altijd leuker vind als mensen de moeite nemen om een IJslandse naam te verzinnen Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:09

eVeLyNtJuHhH schreef:
bij mijn paard is het ook zo ongeveer gegaan: haar vader heet Quick-Shadow, Zij zelf heet Over-Shadow en haar eerste veulen heet Shadow, maar volgens mij mag de eigenaar zelf een naam geven, en maakt het niet uit hoe die heet. kweet alleen dat dat bij echte ras honden zo is, dat ze wel met een bepaald letter moeten, maar met paarden geloof ik niet!


toch wel, erg veel stamboeken hebben naamregels
Bij Quarters en paints moet je zelfs meerdere namen opgeven zodat er geen enkele naam is die meerdere keren voorkomt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:28

bij de ijslanders is er geen reglemnt voor de naamgeving
ja, je mag niet zomaar een achternaam geven , dat moet een aangevraagde, goedgekeurde stalnaam zijn
maar voor de rest ben je helemaal vrij,
ijslanders krijgen vaak een naam die past bij het uiterlijk of innerlijk
door geen begin letter vast te stellen kan dat ook

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 20:40

Ja ik vind ook dat je een ijslander ook een ijslandse naam moet geven ja, inclusief achternaam!
hoort er toch echt wel bij!
heel erg bedankt voor al jullie info! OK dan!