haf kenners, jamaica 100% haf?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

haf kenners, jamaica 100% haf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:23

Afbeelding

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0TQAJAywW60IQL8gZob31xl!GVyasdidw9CQcwnSGA9ZYgd0GpoexA2ZwPR0xe8wE839b*QNvx!dv5eh!2LdFLBeXdsjaDB7!A0EM3CRL*MWXP7!rhnRnIA/14%20maart%20(1).jpg?dc=4675463792734085498[/img]
Kijk en oordeel.
Steeds vaker begin ik te twijfelen of Jamaica wel 100% haf zou zijn.
Wij hebben 5 haflingers op stal, en jamaica lijkt op geen 1 eigenlijk. Haar hoofdje is edeler, haar manen zijn korter en dunner (en wat ik ook doe, ik krijg ze niet langer) Ze heeft geen papieren, dus het blijft moeilijk natuurlijk.
Ook in haar karakter. De meeste hafs bij ons kúnnen in de omgang ontzettende drammers zijn, maar jamaica is in de omgang echt een schat. Onder het zadel zit ze in een identiteitscrisis en denkt ze dat ze een arabier is.
met 3 van de 5 hafs op stal wordt regelmatig of weleens buiten gereden. Dit zijn buiten stuk voor stuk betrouwbare paarden. Als ze hard mogen gaan ze ook hard, maar als ze niet mogen, gaan ze ook niet zomaar. 1 is wel sterk, maar wel braaf.
Jamaica gaat in passage het erf af en houdt dat 10 min vol voor ik haar een beetje rustig krijg....
Ben erg benieuwd of er qua bouw iets van af te leiden is.
Vriendin van mij vond haar eigenlijk een tikkie te lang voor 100% haf...


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:26

heel eerlijk heb ik ook altijd gedacht dat Jamaica niet 100% haflinger is.
Geen idee wat erdoor zit, uiteraard wat "fijners"
Jammer hoor dat er geen papieren bij zitten Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:30

Ik wil mezelf geen kenner noemen, maar even een oordeel:

haar halsaanzet, borst en hoofd lijken me niet 100% haf, maar haar rug, achterhand en benen dan weer wel.

Het is net kenmerkend voor een haf dat ze lang in de rug zijn, dus dat is imo geen argument voor geen haf-zijn Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:34

Idra schreef:

Het is net kenmerkend voor een haf dat ze lang in de rug zijn, dus dat is imo geen argument voor geen haf-zijn Lachen


Die volg ik niet Verward

Volgens mijn vriendin was ze wel kort, maar had ze nog korter gemogen (en ik vind haar zelf al zo kort Tong uitsteken)

Daarbij is ze voor een haf ook redelijk klein natuurlijk (139)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:51

stef"]
[quote="Idra schreef:

Het is net kenmerkend voor een haf dat ze lang in de rug zijn, dus dat is imo geen argument voor geen haf-zijn Lachen


Die volg ik niet Verward

Volgens mijn vriendin was ze wel kort, maar had ze nog korter gemogen (en ik vind haar zelf al zo kort Tong uitsteken)

Daarbij is ze voor een haf ook redelijk klein natuurlijk (139)
[/quote]


Citaat:
Vriendin van mij vond haar eigenlijk een tikkie te lang voor 100% haf...


Dit schreef je ook... was wschlk een typfout dan?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:52

nee, ze had korter gemogen als ze 100% haf zou zijn. Ze vond haar dus een tikkie te lang....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:55

Ow wacht... Ik geloof dat we elkaar niet begrijpen Haha!.
Haflingers zijn lang in de rug. Staan in een rechthoeksmodel.


Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:56

Ik denk dat Jamaica een haflinger van 'het nieuwe type' is.
Het lompe wat kenmerkend is voor het haflingerras zit er niet meer in omdat waarschijnlijk in het bloed van de voorouders veel 'vreemd' bloed zit.
Ik ken wel meer haflingers die veel weg hebben van Jamaica. Maar misschien heb ik het wel helemaal mis en is het wel een kruising of 3-kwart.

wendytj4h
Berichten: 312
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:57

Ze lijkt precies op een haflinger die ik ken.
Ook hetzelfde probleem met de manen trouwens...
Maar die heeft wel papieren V: altjo vd kenterstreek

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:38

ik vraag het me bij Evita ook wel eens af, of ze een echte haflinger is. Ze heeft (in mijn ogen) een ander hoofd/uitstraling dan de haflingers die ik ken, Evita is ook erg lang in haar rug (maar dat is inderdaad juist een kenmerk van haflingers!). ze heeft wel de breedte van een haflinger, maar in verhouding zijn haar beentjes heel slank en ze is een stuk te klein qua stokmaat. haar karakter is volgensmij vergelijkbaar met dat van jamaica *LOL* heel makkelijk en braaf, niet drammerig of erg eigenwijs.. maar buiten is ze best wel pittig.


eerlijk gezegd vind ik Jamaica niet minder grof gebouwd dan de gemiddelde haflinger. haar lengte vind ik niet te lang (zelfs wat kort Verward )
verder.. niet alle haflingers krijgen vanzelf lange manen, ik ken er genoeg die hun manen ook op deze lengte hebben, en die worden niet langer.. is genetisch aangelegd.
Evita heeft ook een miezerig staartje, en dat wordt gewoon ook niet meer..
jammer dat je zulke dingen soms nooit kunt achterhalen helaas Scheve mond

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:03

Tja, je hebt Sheril gezien, die is ook heel edel in haar hoofd, gedraagt zich ook als Arabier zo nu en dan, is niet mee buiten te rijden langs de weg, is geen onwijze drammer (volgens mij ook een stukje opvoeding) en heeft ook niet echt dikke manen. En ze is echt 100% Haf.
Zolang je geen ouders kent, zul je het nooit zeker weten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 21:08

sheril is helemaal anders dan Jamaica. (niet negatief trouwens hoor)

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:16

je hebt veel verschillen in de haflinger,
de haflinger is oorspronkelijk gefokt met de norriker en een arabier, tegenwoordig zit er iets meer arabierenbloed in, hierdoor zijn ze wat edeler geworden.
zo kan jouw haflinger het karakter van een norriker (kalm) hebben en wat meer de bouw van een arabier.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:17

Ik vind haar hoofd wat smal voor een haflinger... en haar hals vind ik ook niet echt stevig... zoals al eerder werd gezegt... het is een beetje modern type...

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:19

EstherSi schreef:
je hebt veel verschillen in de haflinger,
de haflinger is oorspronkelijk gefokt met de norriker en een arabier, tegenwoordig zit er iets meer arabierenbloed in, hierdoor zijn ze wat edeler geworden.
zo kan jouw haflinger het karakter van een norriker (kalm) hebben en wat meer de bouw van een arabier.

Niet onvriendelijk bedoeld, maar hier klopt niks van...

Ik zie absoluut geen reden waarom jamaica geen haflinger zo zijn, en eerlijk gezegt vind ik haar helemaal niet zo lichtgebouwd of wat dan ook. En lang is ze ook zeker niet.
Verder wat miran zegt: je zult het nooit weten.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:00

Mikey heeft juist een hele korte rug

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:33

Zoals ik het zie is het wel een echte haf, ze worden tegenwoordig op allerlei manieren gefokt, fijn en grof, dus verschillen in lichaamsbouw krijg je dan..

Voor mij is het een echte haf..

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:35

Mystica"]
[quote="EstherSi schreef:
je hebt veel verschillen in de haflinger,
de haflinger is oorspronkelijk gefokt met de norriker en een arabier, tegenwoordig zit er iets meer arabierenbloed in, hierdoor zijn ze wat edeler geworden.
zo kan jouw haflinger het karakter van een norriker (kalm) hebben en wat meer de bouw van een arabier.

Niet onvriendelijk bedoeld, maar hier klopt niks van...

[/quote]

van www.kvth.nl
De historie van de Haflinger gaat terug naar het jaar 1874, toen het huidige Haflingerras is gegrondvest. Van voor die tijd is bekend dat in het vroegere Oostenrijks Tirol werd gewerkt met een klein bergpaard. Doortrekkende ruiters hebben Arabisch bloed ingebracht waardoor het ras adellijke kenmerken kreeg. De combinatie van de Arabische hengst El Bedavi XXII met een "Tiroler Landesstute" bracht een hengstveulen voort genaamd Folie 249.

het was dus een klein bergpaard, mij is ooit eens verteld dat het een norriker was, dat had ik dus fout Schijnheilig (sorry!!)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:56

Jep fout. Lachen De Norriker had dezelfde voorouders als de haflinger. Alleen zijn ze gesplits. Lachen 1 kant is Norriker geworden, de andere haflinger.
De andere fout is trouwens dat er tegenwoordig meer arabieren bloed in zou zitten, Dat klopte ook niet helemaal. Dat is alleen in duitsland.
Maar weer ontopic.

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 11:59

Als je het mij vraagt is het gewoon een haflinger hoor. Wel idd van het wat modernere type! Maus heeft ook best een fijn hoofd (daarom past hij de haflingerhalsters ook niet) en is nog wel ouderwets gebouwd! Idd... zolang je geen papieren hebt weet je het nooit zeker, maar in mijn ogen is Jamaica gewoon een leuke haf!

Der Ellmauer Dancing Queen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:06

Moeilijk te zeggen als je verder geen gegevens hebt. Maar ik zie wel een haflinger in haar, hoor. Ik durf niet te beweren dat je een kruising hebt, ze heeft imo toch veel haflinger kenmerken. De maat zegt ook niet heel veel. Ik ken wel meer kleine haflingers (vanaf 1.35).

* To Belg, or not to Belg *

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 12:13

Dat zou wat zijn, denk je een Haf te kopen (die ik er absoluut in zie trouwens) ben je opgelicht en heb je gewoon een of andere vage kruising gekocht Tong uitsteken
Zonder dollen Stef, ik zie gewoon een Haflinger in Jamaica. Dat jij er graag iets extra bijzonders in ziet snap ik, maar ik zie gewoon een leuke Haflinger.
En ze heeft geen papieren, dus zeker weten zul je het nooit.

Goedgekeurd onderschrift :)

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 13:31

Het lijkt mij ook een echte Haflinger

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:42

Ik denk eigenlijk ook niet dat ze een kruising is; je hebt erg verschillende haflingers en karakter e.d. hangt ook af van opvoeding, dus dat ze niet op de andere haflingers lijkt kan prima gewoon toeval zijn. Mijn verzorghaffie heeft ook best een edel hoofdje (wel een tank van een lichaam Knipoog ) en is op stal de gekste, schrikkerigste en drukste miep van allemaal...Maar wel 100% haflinger: dat zegt dus niet zoveel.
Ik vind Jamaica ook helemaal niet zo heel fijn gebouwd dat ik direct moet denken aan een kruising: ze lijkt me gewoon een leuke, misschien iets kleine haf met een prachtig hoofdje Lachen

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:48

Tegenwoordig worden de haflingers steeds lixer en luxer gefokt, dus waarom zou James zijn volle haf zijn? Omdat ze misschien niet voldoet aan de standaardeisen? Doet Mander ook niet en die is 100% haf (papier). Ik denk dus ook dat ze gewoon zuiver haf is hoor!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers