rijden na hernia-operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

rijden na hernia-operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 14:10

Wie kan mij meer vertellen over paardrijden na een hernia-operatie? Ik zou 2 maanden na mijn operatie weer mogen rijden, maar ben toch een beetje angstig. Ik zoek een lotgenootje!


ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:16

gewoon voorzichtig aan weer proberen!
begin gewoon lekker met een hlf uurtje,voor je het weet,ben je weer zo lekker bezig!!

maar ik ken je gevoel wel hoor,ik heb 3 beschadigde wervels,(staartbeentje),mag eigenlijk helemaal niet meer rijden,maar kan het niet laten,toch zit je nu "anders " op je paard hé?!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:42

Ik heb ook een hernia gehad maar niet geopereerd.

Ik kan die angst me wel voorstellen want dat heb ik zelf ook gehad.
Gellukig heb ik een mak paard die ik al 10 jaar ken.

Ook in het begin op een ijslander gereden, lekker comfortabel in tolt langs de weg. OOk lekker voor je rug die tolt wordt je lekker los van.
Probeer daar eens op te beginnen.

Succes! OK dan!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 18:22

Mijn paard is helaas niet zo rustig, ik vraag me dan ook af of ik er niet verstandig aan doe om een nieuw baasje voor hem te zoeken...
Hoe lang heeft het bij jou geduurd voor je weer op je paard ging zitten?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:51

Vorig jaar maart kreeg ik klachten en al vrij snel daarna reed ik niet meer.
De hele zomer en herfst in de kreukels gelegen en uiteindelijk ben ik zo'n beetje eind november begin december er weer opgegaan.

Het viel wel tegen. Mijn spieren aan de linkerkant hebben helemaal in de knoop gezeten en konden weinig hebben.
Ik kon wel gewoon zitten in stap, draf hield ik 50 meter vol en galop..... dat was helemaal niks.

Maar toch rustig aan opgebouwd en ik was erg blij dat ik een haflinger heb en geen fries of zo. Felix heb ik al 10 jaar en ik ken hem door en door. Hij was gewoon samen met de ijslander mijn revalidatie paard Haha!
Hij maakte soms wel misbruik door een sprongetje opzij maar eigenlijk heeft dat wel mijn vertrouwen terug gegeven omdat ik er zo achter kwam dat ik best weer wat kon hebben.


Inmiddels rijd ik weer bijna al vanouds maar ben nog wel bang om eraf te vallen en ik heb mijn zadelkeus moeten aanpassen.
Ik heb laatst op een dressuurzadel gezeten(fryso) en daar zou ik het niet lang op uithouden.
OOk mijn westernzadel is niet helemaal je van het meer. Ik heb veel moeite om te blijven zitten in galop, mijn rug veert niet zo erg meer lijkt wel.
Maar ik heb onlangs een Barefoot getest en was gelijk verkocht.
Ik bleef hiermee prima zitten en kon zelf de galop van mijn fjord uitzitten. En ik had hem eigenlijk al tot men en stap/draf paard gedoopt. Haha!

Ik heb dus zo'n zadel besteld en als het goed is ontvang hem volgende week.

Kun je niet op het paard van iemand anders beginnen?
Er worden ook Tolt cursussen gegeven in Nederland, misschien moet je daar eens info vragen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:20

Da's nogal heftig, moet ik even op me in laten werken geloof ik. Klinkt allemaal beroerder dan ik gehoopt had...

stephje

Berichten: 375
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 23:03

mijn moeder heeft 2x achter elkaar aan een hernia gehad.
na twee maanden reed ze ook gewoon weer paard Verward
raar maar waar. soms heeft ze last van haar rug en been, maar na het rijden is ze helemaal ontspaanen en pijnloos dus op haar heeft een goede uitwerking. verder ken ik niet meer mensen met een hernia die ook paardrijden dus andere dingen kan ik er ok niet over zeggen..

xxx stephje

p.s: misschien geeft dit je wat meer moed OK dan!

vernieuwd profiel

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 22:52

Bedankt Stephje! Ik hoor graag de positieve dingen! Nog iemand?

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:31

Ook ik heb een hernia (niet aan geopereerd) en kan na wat aanloop moeilijkheden gewoon rijden.
Ik heb er wel m'n westernzadel voor aan de wilgen moeten hangen, maar ik rij nu met een boomloos westernzadel, is ook een heeeel stuk lichter dan een gewoon westernzadel en ik kan alle gangen goed uitzitten.
Kortom, gewoon heel langzaam beginnen.
Groetjes,
liesbeth

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:05

heb zelf een hernia tussen 3e enb 4e wervel daarbij pees/spierreuma kon op een bepaald moment helemaal niks meer bleek mijn si gewricht uit de kom te liggen (probeer het maar eens voor elkaar te krijgen) weer begonnen met rijden op een heeeeeeeeeeeel mak paard opstappen met een krukje (is voor je paard ook beter) en eerst rustig stappen mijn fisio was heel blij dat ik weer ging rijden want door mijn evenwicht te bewaren komen er meer spieren los dan waar hij bij kan als ik een paar dagen niet heb gereden heb ik overal pijn en tintelingen na een 5 min rijden kan ik er weer 2 dagen pijn arm tegenaan dus gewoon proberen en dan zelf bepalen of je evt een zachter voor je rug zadel neemt (heb ik niet) natuurlijk ben je nu banger om te vallen gewoon proberen en iedereen heeft last van zij spieren als je na 2 maanden niet rijden gelijk een uur rijd dus rustig aan beginnen maar vooral doen!! succes OK dan!

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 20:44

Bedankt voor alle leuke berichten. Ik ga zeker weer rijden. Dat was ik al van plan, maar heb nu wat meer moed gekregen. Ik begrijp van Liesbeth en Cowgirl dat zij western (of recreatief) rijden. Nickyu, jij ook? Reed zelf voornamelijk dressuur (wil eigenlijk graag ooit naar het Z en verder). Mijn paard reageerde behoorlijk op mijn rugklachten (o.a. overspringen in galop, moeilijk inbuigen op rechts) en heeft zelf ook snel last van zijn rug. Is dressuur rijden dan ook nog een optie of blijft mijn rug (en daarbij ook mijn bewegingen) toch meespelen? En, niet minder belangrijk, blijf ik mijn paard dan ook in de weg zitten?

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 10:50

Ik ben 3,5 jaar geleden aan een hernia geopereerd. Ik heb wel langer dan twee maanden gewacht totdat ik weer ging rijden, omdat ik na twee maanden nog teveel last en pijn ervan had. Maar nu gaat het prima met het rijden (dressuur). Vaak heb ik zelfs dat ik na het rijden juist minder last heb. Maar je moet er wel goed op letten dat je niet scheef gaat zitten enzo, want dat is bij mij wel een beetje gebeurt en had dus dezelfde problemen met het paard als dat jij beschrijft, overspringen en ook moeilijk inbuigen. Dus ik kan je wel aanraden om zeker ik het begin les te nemen zodat er goed op je houding wordt gelet. Sinds ik les heb gaat het echt weer een stuk beter en mijn houding is ook een stuk beter geworden. Ik heb nu ook cesartherapie, hier wordt aan je houding enz. gewerkt d.m.v. oefeningen om zo je rug zo min mogelijk te belasten, en je rug soepeler te maken.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:43

Ik ben 2 maanden geleden geopereerd, en de neurochirurg had gezegd dat ik na 6 weken weer mocht gaan rijden. De fyso vond dat wat vroeg. Na 6 weken ben ik weer op mijn paard gestapt en heb rustig in de bak gereden. Nu stap, draaf en gallopeer alweer. En dat gaat erg goed. Wel ben ik snel "moe" in mijn rug. Dus ik doe rustig aan.
Succes!!

Come over to the dark side, we have cookies!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 15:36

Ligt helemaal aan je situatie en je voorderingen, is bij iedereen anders, dus opzich heb je niks aan de reactie's die andere neerzetten.

Fysio kan je goede raad geven, op maat Knipoog

22 Januari verwachten we ons kleintje

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:21

Citaat:
Ik begrijp van Liesbeth en Cowgirl dat zij western (of recreatief) rijden. Nickyu, jij ook? Reed zelf voornamelijk dressuur (wil eigenlijk graag ooit naar het Z en verder). Mijn paard reageerde behoorlijk op mijn rugklachten (o.a. overspringen in galop, moeilijk inbuigen op rechts) en heeft zelf ook snel last van zijn rug. Is dressuur rijden dan ook nog een optie of blijft mijn rug (en daarbij ook mijn bewegingen) toch meespelen? En, niet minder belangrijk, blijf ik mijn paard dan ook in de weg zitten?



Ik denk dat je het gewoon moet gaan proberen, ik ben het ook gewoon gaan proberen.
Uiteindelijk zelfs de stap genomen om te gaan galoperen met mijn half beleerde fjord die reuze sprongen neemt.
Ik zat er met een big smile op, alleen niemand zag het Haha!

Ook wat betreft zadels zul je gewoon het een en ander moeten proberen.
Ik was eerst bij met mijn western zadel maar nu ben ik nog blijer als ik straks mijn barefoot heb.
De ene persoon zal misschien beter kunnen zitten in een ainsley waarbij de houding gecorigeerd wordt en de ander rijd weer liever zonder zadel vanwege de vrijheid.

Misschien heb je wat aan een clinic centered riding. Gaat veelal om je houding te paard. Pb Sibold eens, ook rugpatient en die heeft zo'n clinic gedaan.(ze is alleen volgende week op vak.)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 22:41

Ik zou pas weer gaan rijden als je goed stabiel bent in je rug, en dat je alle klappen/schokken met je spieren kan opvangen.
Verder zou ik rustig aan beginnen, eerst maar eens een kwartiertje stappen, liefst met instructeur/trice erbij die goed op je houding kan letten.
Als je weer gaat rijden, heel goed naar je lichaam luisteren. Zodra je een moe gevoel krijgt in je onderrug ben je al te lang aan het rijden.

En zoals Haagsemeid al zei, vraag advies aan je fysio. Die kan inschatten hoe het met je gaat, en of je het aankan. Achter de pc vandaan kan dat niet.

Nog steeds lief verlegen en onschuldig

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 10:10

ik heb ook hernia gehad vorigjaar april en niet geopereerd.
zat er weer voorzichtig in november op.
Ik heb mijn paard wel moeten verkopen .
Was een fries /kwpn en de gangen waren te ruim en gooide te hoog op.
Heb een haffie terug gekocht.
Ben langzaam aan begonnen met uitstappen,(iemand anders heeft hem een tijdje gereden)
daarna 5 min rijden en opbouwen.
Ik merk wel dat mijn linkerkant stijver is geworden en kan net op een haffie komen van 1.42 hoog Haha!
heb wel snel met bepaalde bewegingen dat ik kramp in mijn been krijg.
Ik rij nu voorledig 5 tot 6 keer in de week tussen de 30 en50 min waarvan 1 keer priveles van 45 min.
Ik heb wel een groene pony gekocht waar ik nu 4 keer ben afgevallen.
de eerste keer viel ik 2 keer achterelkaar op mijn stuitje en toen kon k haast niet meer lopen.
Maar ja naar de fisio en alles kwam weer goed.
Eergisteren ben ik er weer afgevallen maar heb alleen wat last vast mijn bovenarmen maar geen rugpijn.
Maar ja het is verslavend paardrijden maar zal ik het nog een keer krijgen dan hou ik er mee op.
dan maar truien breien of zo Scheve mond

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 15:55

Nog een tip:

Ga in smaenwerking met je fysio wat fitness doen.

Ik ben nu bij De Gezonde Zaak(gaat van je werk en arbo uit) ook aan fitnessen.
Hierbij heb ik een programma met gewichten en cardio training.

Dit werkt echt heel goed! Alle wordt veel sterker en je kan veel meer aan.
Ook leer je hoe goed te tillen en je te bewegen. Ik kan inmiddels zelf weer zakken biks halen bij Ranzijn OK dan! , uitmesten en 8 hoeven uitkrabben en teren Haha!

Zwemmen werkte bij mij ook goed.



Citaat:
met bepaalde bewegingen dat ik kramp in mijn been krijg.


Dit heb ik ook. Mijn spieren hebben echt maanden in de knoop gezeten.
Mijn kuitspier zit nog steeds in de knoop(harde bal erin).
De spier die achterlangs loopt doet ook nog zeer en er schiet regelmatig kramp in Boos! met gevolg dat ik met de rekoefeningen weer opnieuw kan beginnen.
Ik kan nog wel gewoon op mijn fjordje en haflinger komen maar bij een groot paard zal ik denk ik wel een opstapje moeten gebruiken.

Koop ook een krukje voor het opstappen, opstijgen is ook erg belastend voor je rug.... en ook voor die van het paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 22:45

Ik heb zelfs een dubbele hernia,die niet geopereerd kan worden omdat bij mij teveel risico is dat ik in een rolstoel komt te zitten,daar heb ik al een jaar in gezeten.

Ik heb nu een paar jonge fjorden staan waarvan de oudste nu 3 en een half is,en de jongste 11 maanden.
Ik rij ze zelf in,alleen heb ik een opstapje nodig om erop te komen,omdat ik in mijn linkerbeen nog maar 20 % spierkracht heb,dus opstijgen lukt mijn niet zo goed.

En natuurlijk ben ik ook bang om te vallen,ik ben al een paar keer van Viking afgedonderd,gelukkig met goeie afloop.

Galop heb ik wel een beetje moeite mee,daar ik heel erg stijf onderin mijn rug ben,maar ik heb een kieffer dressuurzadel gekocht en dat gaat een flink stuk beter.

Dus je ziet dat er hoop is voor je,en ja,ik heb ook mijn slechte dagen,en dan heeft Viking vakantie[teminste dat denkt hij dan],want dan lukt het mij echt niet en moet ik weer aan de pijnstillers,maar ik blijf doorgaan,en gaat ook aangespannen rijden,dan kan ik ook op mijn slechte dagen iets met mijn paarden doen.

Paardentaxi Zeeland

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:54

He, Ik zie dat je bij mij om de hoek woont (ik, middeweg). Ik zelf heb een niet geopereerde nekhernia gehad. Wel iets anders denk ik, maar ik doe er alles mee. Ik merk vooral als mijn paard nogal druk geweest is, dat ik weer krachtsvermindering in mijn arm heb en daarna een stijve nek. Maar dit heb ik ook wel bij andere activiteiten(b.v. ramen lappen) Ik trek me er niets van aan en leef lekker door, moet je ook proberen.

het leven is goed met een engels volbloed

idensy
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 19:30

Ik heb ook een hernia gehad en 4 jaar geleden geopereerd. Als eerste aan de chirurg gevraagd of het uberhaupt verstandig is te gaan rijden, hij zij geen enkel probleem, de hernia is weggehaald. Je lichaam geeft vanzelf aan of je het wel of niet kan. Dat advies heb ik terharte genomen en ja je lichaam geeft echt aan wanneer je teveel doet. Ik zelf merk dat ik een stuk ontspannnerde wordt. Een aantal chronische klachten zijn er juist door rijden verminderd of geheel verdwenen. Ik rij niet elke dag, maar drie tot vier keer in de week. Het gaat tot op heden hartstikke goed. Ben in het begin zelfs twee keer afgevallen, zonder er wat te van hebben overgehouden. Vraag raad aan je chirurg als die je opereert die weet vaak het beste of het goed of slecht is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anji, Emoreoa, IngeK, Jinthe2, Lijsken, Muggebeet, xSannee en 91 bezoekers