aandrijven... elke pas of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

aandrijven... elke pas of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 14:49

Hallo,

ik vind het heel jammer dat er zoveel verschillende meningen zijn omtrent paarden... wie heeft er nou toch gelijk?

Maar goed.. mijn vraag... Volgens persoon 1 moet je eigenlijk bij iedere pas aandrijven, volgens persoon 2 moet het pas als hij of sneller moet, of als je voelt dat ie langzamer wil gaan. En dat ie dus eigenlijk weg moet vliegen als je aandrijft...

Wat is het nou dan? Ik raak hier echt van in de war. En omdat ik gewend ben om bij iedere pas aan te drijven ist ook moeilijk omscholen. Hoe kun je nou op je benen rijden als je maar 1 x in de zoveel tijd aandrijft?

Hellup Verward


labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:10

Persoon 2 heeft gelijk.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:13

idd persoon 2. Als je elke pas aandrijft, zal hij doof voor je been worden. Als je dan een gang harder wil gaan, of naar je hand toe drijven, reageert hij niet meer. En hij moet eerst goed reageren op je been, wil je hem goed nageeflijk kunnen rijden.

[o]

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 15:36

Thnx

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 15:45

ik heb mn paard iig geleerd dat ze hetzelfde tempo moet houden totdat ik drijf (harder) en iets achterover ga zitten (langzamer). en als ze dat niet doet heeft ze ruzie Knipoog

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:44

Paard moet op eigen benen lopen, dus persoon 2 heeft gelijk.

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje


boemel

Berichten: 8253
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:19

Persoon 2 heeft gelijk! Daar ben ik helaas ook pas sinds kort achter.
Maar oefening baart kunst. Mijn paard is nu super aan het been en het kost een stuk minder moeite Haha!

M1+10

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:34

Ja, zoals de anderen ook al zeggen: persoon 2 heeft gelijk. Ben het verder helemaal eens met het commentaar van verootjoo.

:+: May the horse be with you :+:

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:34

persoon 2
lees maar eens het boek van anky over rijden (ik wee nie meer hoe die heet) daar staat het goed in uitgelegd.
Maar je paard word gewoon lui en sloom op de hulpen als je hem heeltijd aandrijft

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:41

Ik ken je probleem...ik heb vroeger ook geleerd om elke pas aan te drijven, maar inmiddels ben ik er al een hele tijd geleden achter gekomen dat dat dus niet zo is.. Boos!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:54

Het moet persoon 2 zijn... alleen vliegt m'n pony niet als ik een keer drijf... Scheve mond

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:59

Als je je paard 'flegmatiek'wilt hebben moet je doen zoals persoon 1....Ikzelf ga voor persoon 2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:02

Idd persoon 2.
Daar moet je dan ook flink op trainen.
1 x drijven is reactie
Zoniet dan geef je meteen een tik met je zweep als hij niet reageert.
Na een tijdje snapt je paard dat er geen tik volgt als hij wel op je been reageert.

Maar daar moet je zelf dus altijd op letten.
Dus niet ene keer wel een tik en de andere keer niet, ik heb vandaag geen zin, dus laat maar.
want dat is te verwarrend voor je paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:03

Persoon 2, waarom ? omdat de beenhulp de allerbelangrijkste hulp is die je hebt. op het moment dat je paard niet aan het been is kan je er werkelijk helemaal niks meer mee behalve stomweg in de rondte rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:03

Persoon 2.
Maar ik hoor inderdaad vaker van mensen dat ze elke pas drijven! Ik vint dat niet nodig, weet niet waar het vandaan komt. Achja zo zijn er wel meer misopvattingen!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:05

peroon 2 heeft gelijk

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:08

Marliesje schreef:
Persoon 2.
Maar ik hoor inderdaad vaker van mensen dat ze elke pas drijven!


De meeste personen waar ik les van hem gehad, hebben me dat idd voorgehouden. Dat was bij maneges maar ook particulieren.

Voor het eerst heb ik les gekregen van iemand waarbij ik ermee op mocht houden. Ik vond en vind de redenen waarom je dat niet moet doen ook heel aannemelijk! Vooral als je op een paard rijdt die je erg voorwaarts moet rijden, je drijft je suf!

Nu het afleren nog! das zo lastig. Ik moet ook al wat anders afleren Erg zonde dat dingen je ook verkeerd worden aangeleerd. Mijn beenligging was eerst anders. Bij een ander adres moest ik aanleren mijn benen verder naar achteren te leggen, en dat is nu weer fout Verward Verdrietig Op fotos te zien had ik ze voorheen goed.. Bedankt dus voor het fout opnieuw aanleren Boos!

Thnx allemaal OK dan!

Sanne86

Berichten: 966
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:06

mijn pony was eerst vrij lui en ik was echt constant aan het drijven (soms leek het nog meer op schoppen voor die eindelijk reageerde) maar nu leer ik van mijn instructice dat ik eigenlijk heel lui moet zijn 1 tikje met mijn kuit en hij reageert niet? dan een tikje met de zweep, nog geen reactie? dan een tik en ik les nu een paar weken weer bij haar en hij is zoveel voorwaartser geworden ben echt blij!! dus niet teveel met je benen drijven..

Go jij! Go jij!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:14

Alsjeblieft niet iedere pas drijven zeg! Is dat even een partij vermoeiend!!!

Onhandig ook, als je bijvoorbeeld zijgangen wilt rijden, moet je dan met 1 been harder "kloppen" ofzo?

Nulla tenaci invia est via

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:20

Citaat:
Alsjeblieft niet iedere pas drijven zeg! Is dat even een partij vermoeiend!!!

Onhandig ook, als je bijvoorbeeld zijgangen wilt rijden, moet je dan met 1 been harder "kloppen" ofzo?


zo heb ik 35 jaar geleden leren rijden, dat is nu achterhaald, maar ik kan het maar niet afleren, het is erin geslagen vroeger, om en om drijven op het achterbeen bij elke pas Scheve mond , gaat vokomen automatisch en inderdaad, ik word er doodmoe van.......

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:22

Persoon 2....

Het is erg onpractisch om iedere pas aan te moeten drijven en het ziet er ook nog eens vreselijk uit, een ruiter die iedere pas zijn paard naar voren moet persen of schoppen.

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:04

Verder kan ik me wel wat in persoon 1 vinden, hoe fout het ook is.
Als je les staat te geven op de manege met al allemaal afgestomte paarden.
Dan is er niet veel meer optie dan te blijven drijven, anders sta je op x en een uur later als de les voorbij is nog. Haha!
Jammer dat er niet iedereen meteen goed aangeleerd word, dan zijn er meteen minder afgestompte paarden.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:10

Citaat:
Jammer dat er niet iedereen meteen goed aangeleerd word, dan zijn er meteen minder afgestompte paarden.

vroeger, heel vroeger, in mijn tijd, werd het gewoon zo aangeleerd, toen dachten ze dat iedere pas aandrijven de juiste manier was. Ik heb nooit op een drukke manege les gehad, die man had maar 8 paardjes en kwam zelf van de cavallerie af, kan je nagaan hoe oud ie toen al was..... Scheve mond

Nu heb ik nog steeds les en moet ik het dus afleren, maar dat valt dus echt niet mee, ik doe het gewoon automatisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:13

Ik heb het zo ook nog geleerd. Verdrietig
Maar gelukkig snel afgeleerd toen ik op een paardje zat wat een beetje erg hyper van je been werd. Tong uitsteken
Niet omdat me verteld werd, dat je niet veel meer moest drijven, maar puur uit eigen gedachte dat het bij sommige paarden niet werkte.

Pas later kreeg ik dan ook die echte bevestiging toen ik andere les had.

Maar als je dan nog steeds leest dat het zo weg geleerd word, dan staan je tenen toch echt krom.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:16

helaas heb ik nu een super flegmatieke boerenknol, die uit zichzelf echt geen stap doet en ook nog eens vreselijk naar een zweep bokt, dus helemaal afleren zal me niet gaan lukken, vrees ik.
Op een hyperpaardje durf ik niet meer, daar zijn mijn oude botten te broos voor geworden Knipoog

Maar goed, ik wil ook niets meer in de paardensport, behalve relaxed door het bos stappen.

Ik was van de week ff bij de rijvereniging 'de knoppen erop aan het zetten" en toen zag ik een kinderles, waar de kindjes na een galopje zere handjes hadden van het trekken, dat vond ik pas erg....... Huilen Verdrietig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers