Algemene voorwaarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Algemene voorwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 09:59

Ik ben al een paar dagen druk bezig met het opstellen van mijn Algemene Voorwaarden. Dit zijn globaal de regels die ik hanteer ten aanzien van de verhuurconstructie met mijn paarden die ik vanaf 1 april aanbied.
Voor inhoud van die constructie, zie [VMR] Bedrijfsplan: Het resultaat!

Ik wil regels opstellen ten aanzien van bijv.:
- Aansprakelijkheid
- Dragen van een cap
- Kosten
- Opzegtermijn, etc.

Ik heb voor mezelf al het eea op papier staan, maar misschien hebben jullie ideeën over wat hier absoluut in moet staan? Ander zaken die van belang zijn om vast te leggen?
Heeft iemand misschien een voorbeeld van een leasecontract of ander contract dat loopt bij een manege of particulier? Dit enkel ter vergelijk.

Alle opmerkingen, ideeën en tips zijn welkom.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:09

misschien iets over of een bijrijder is toegestaan, of er altijd en onbeperkt ook andere op mogen rijden?
En over het aantal keren dat iemand per week komt?
Lijkt me niet de bedoeling dat iemand dan 1 x per week komt en verder niet meer omkijkt naar het beestje.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:15

Ik zou er ook iets inzetten over hoe te handelen als het
dier onverwachts ernstig ziek word en ook dat eigenaren
hun paarden goed moeten verzorgen ( dan bedoel ik bij ziekte
bv een dierenarts laten komen). Dit heb ik ook in mijn conract staan.
Zo weet je zeker dat mensen goed voor hun dieren zullen zorgen en
dat jij later niet met de problemen zit.
De ene denkt namelijk anders over het hoe en wanneer er bij halen van
een dierenarst als de andere.
Dan doel ik niet op kleine dingen, maar meer dat ze het paard niet eerst
een maand kreupel laten lopen en dan toch maar eens een dierenarts er
bij gaan halen.
Dus dat ze hun dieren naar hun beste weten verzorgen ( zoiets ).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:25

verzorgen ze de paarden zelf of doe jij dat? (mbt voeren en mesten e.d.) Als ze dat zelf moeten doen zal ik daar iets over in zetten (hoeveel stro er per dag gebruikt mag worden bijv.)
Wellicht wat regels om je toko netjes te houden (erf/stalgang aanvegen na mesten, spullen opruimen, water niet onnodig laten lopen, etc)

Ook betreft leasgeld, betalen voor de zoveelste van de maand

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:29

Misschien kun je voor bijvoorbeeld 2 maanden vooruit laten betalen,dat is dan meteen de borg en eventueel het opzegtermijn..Cap onder de 18 verplichten en je zelf niet aansprakelijk stellen voor eventuele ongevallen door onvoorzichtigheid van de klant..Niet door bordjes op te hangen (deze hebben juridisch gezien geen enkele waarde) maar (zoals je al van plan bent) een contract op te stellen en laten ondertekenen.

Hoe ga je dat doen als iemand een maand op vakantie gaat,moeten zij dan doorbetalen? En als ze dat niet doen ga je het paard dan verhuren aan een ander..
Wat als men wedstrijden wilt rijden op een lease paard,is die mogelijkheid er?
(bij mij was die mogelijkheid er wel,dan wel een mondelinge afspraak..Alle kosten waren voor mij, incl een uitgebreide verzekering en keuring voor de verzekering)

Toen ik een paard leaste,waren de kosten van hoefsmid en entingen voor mij, Da kosten voor de eigenaar.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,succes! OK dan!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:21

Ook rekening mee houden als de mensen een x ziek zijn, moeten ze dan doorbetalen ? of kunnen ze (24 uur van te voren ? 12 uur van te voren ? onbeperkt ? ) afbellen .. ?


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 16:29

Waterkippie"]
misschien iets over of een bijrijder is toegestaan, of er altijd en onbeperkt ook andere op mogen rijden?
[/quote]

Een bijrijder is in deze constructie niet aan de orde, maar het is wel een goed idee om een regel op te nemen waarin staat dat enkel de "huurder" op het paard mag rijden.
Anders zou je inderdaad toestanden kunnen krijgen waarbij iedere klant zijn vriendinnen, zusjes, etc. meeneemt om een rondje te hobbelen.

[quote="Inka"]
]Ik zou er ook iets inzetten over hoe te handelen als het
dier onverwachts ernstig ziek word en ook dat eigenaren
hun paarden goed moeten verzorgen ( dan bedoel ik bij ziekte
bv een dierenarts laten komen).
[/quote]
De eigenaar ben ik zelf, dus ik ben degene die moet handelen bij ziekte/blessures ed.

[quote="Stef"]
verzorgen ze de paarden zelf of doe jij dat?
Ook betreft leasgeld, betalen voor de zoveelste van de maand
[/quote]
De klant heeft verder geen omkijken naar de verzorging van de paarden. Die doe ik zelf. Wel zal ik in de stalregels een stukje meenemen waarin staat dat iedere klant zelf zijn eigen spullen dient op te ruimen en dat de paarden na het rijden verzorgd op stal of in de wei dienen te worden gezet.
Betaling van het huurbedrag is wel iets voor in de algemene voorwaarden. Deze heb ik aan mijn lijstje toegevoegd.

[quote="KellyenXena"]
Hoe ga je dat doen als iemand een maand op vakantie gaat,moeten zij dan doorbetalen?
[/quote]
De zomervakantie ga ik een speciaal tarief rekenen. Afhankelijk van hoe lang men op vakantie gaat, krijgt de klant een korting op het maandbedrag.
Dat is ook voor mij praktischer, omdat ik de paarden dan kan inzetten voor bijv. begeleidde bosritten met mensen op omliggende campings (ik noem maar iets) of mensen die in de buurt op vakantie zijn en gewoon een keertje willen komen rijden.

[quote="Yellowfish schreef:
Ook rekening mee houden als de mensen een x ziek zijn, moeten ze dan doorbetalen ? of kunnen ze (24 uur van te voren ? 12 uur van te voren ? onbeperkt ? ) afbellen .. ?

Ik zou het zo kunnen regelen dat wanneer men 24 uur van tevoren afbelt, men een andere dag extra zou kunnen plannen. Maar niet afmelden is eigen verantwoording, dan is die persoon zijn gemiste uren gewoon kwijt.

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:59

misschien iets ovder dat jij niet verandwoordelijk bent wanneer spullen (borstels etc) kwijt raken van de huurders...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:08

Ik denk dat het verstandig is om je algemene voorwaarden eens door te spreken met iemand die daar verstand van heeft, een notaris bijvoorbeeld. Om te controleren of er geen "gaten" in zitten. Het gaat toch wat verder dan gewoon "stalregels", het hoort bij het contract dat je met iemand sluit.
Er bestaan ook hippische adviesburo's, wellicht dat die ook expertise hebben op dit gebied. Het is wel belangrijk om dit goed voor elkaar te hebben! Ook qua jargon dat vaak in voorwaarden wordt gebruikt, kijk maar eens hoe andere bedrijven dat soort dingen formuleren (staat vaak achterop een factuur), is een vak apart!
Neem er in ieder geval ook een passage in op dat de voorwaarden tussentijds aangepast kunnen worden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 17:13

Ik ga deze voorwaarden volgende week inderdaad bespreken met een adviseur. Maar ik probeer voor die afspraak al zoveel mogelijk op een rijtje te hebben welke punten ik hierin wil verwerken.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:39

Misschien de tijden dat je open bent erin opnemen?
Ik neem aan dat je erbij woont en niet 24 uur per dag volk over de vloer wil hebben?

Iedereen zijn eigen rotzooi op laten ruimen en het paard netjes verzorgd achterlaten (maar dat had jezelf al opgemerkt).

Ik weet de constructie niet helemaal, maar als jij paarden voor vast gaat verhuren, dus bv paard pietje wordt voor onbepaalde tijd gehuurd door marietje, dat marietje dan ook het tuigage onderhoudt (vetten, e.d.)?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 11:44

Buitenzorg schreef:
Ik weet de constructie niet helemaal, maar als jij paarden voor vast gaat verhuren, dus bv paard pietje wordt voor onbepaalde tijd gehuurd door marietje, dat marietje dan ook het tuigage onderhoudt (vetten, e.d.)?


Het gaat om een niet - paardgebonden huurconstructie. Een klant kan dus geen aanspraak maken op een bepaald paard.
Onderhoud van zadels en tuigage zal ik zelf doen. Ik wil geregeld zelf controleren hoe de staat van de spullen is en of er ergens iets kapot is of vervangen moet worden.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:40

Het gaat om een niet - paardgebonden huurconstructie. Een klant kan dus geen aanspraak maken op een bepaald paard.
Onderhoud van zadels en tuigage zal ik zelf doen. Ik wil geregeld zelf controleren hoe de staat van de spullen is en of er ergens iets kapot is of vervangen moet worden.[/quote]

ik vind het een heel leuk plan,maar dat zou ik nou juist het mooie aan het bedrijf vinden,dat ik een vast paard heb,dat komt het dichste bij,een eigen paard hebben??!!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:46

--geen alcohol/sigaretten te paard of in de stal
--aankondigen in/uit de rijbaan te gaan
--niet rennen en schreeuwen in de stal
--aanwijzigingen stalpersoneel direct opvolgen!
--schade en vernielingen dienen vergoed te worde aan....
--pensiongeld voor de ( bij ons is het 10de) betaald te hebben
--opzegtermijn twee maanden van tevoren. kan je tijdig nieuwe mensen vinden
- bv opschrijven hoeveel hooi ect gebruikt is
- alles op eigen risico