lijnzaadolie, helpt dat nou echt? tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

lijnzaadolie, helpt dat nou echt? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 11:26

Vorig jaar kwam Timon zo slecht uit zijn wintervacht. We hadden in juni een show. En alle paarden daar waren allemaal al door hun wintervacht heen, maar Timon zag er zo uit:
Bij deze foto is het nogal goed (voor de mensen die het niet weten, timon is de shet Knipoog ) te zien in tegenstelling van de fjord.

Afbeelding

Pas in augustus begon hij echt zijn vachtje kwijt te raken en aangezien we in juni weer een show hebben wil ik het niet weer zo oplaten lopen.
Nu wilde ik lijnzaadolie kopen, maar ik vroeg me af of er mensen zijn hier die er ervaring mee hebben en of het echt helpt. Of dat ik evt. iets anders moet nemen?


SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:28

Eeuhmz, ik dacht dat lijnzaad alleen voor glans enzo was, wij gaven het daar teminste voor Lachen werkt goed, maar of het ook werd voor verharen weet ik niet!

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:29

Maar als je een paard extra wilt laten glanzen voor een show is nooit verkeerd, toch!?

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:29

Ik heb nooit verschil gemerkt als ik wel of geen lijnzaadolie gebruikte.. Je zou het altijd kunnen proberen natuurlijk maar bij Es werkte het iig niet..

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:31

Ik heb Maaraak nu op Opkikker van de Paardendrogist staan omdat hij wat tam van het verharingsproces werd. Moet zeggen dat het prima helpt. Hij is weer een draakje Haha!

'Paint' it 'Black'

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:13

Ik voer al tijden lijnzaadolie en er zit ook olie in zijn voer (Equiral Struktuurmix) en ik merk zeer duidelijk het verschil. Vooral het voer is heel belangrijk, toen ik hem op Pavo zette omdat de Equiral op was werd hij binnen een week doffer en minder vrolijk. Lijnzaadolie helpt ook bij het verharen schijnt. Baduh heeft er in ieder geval geen last meer van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:23

Jawel, ik merk duidelijk verschil. Wat ook heel belangrijk is, is de hoeveelheid licht die het paard krijgt, en idd het voer. Heb je een puimsteenblokje? Dat kan je paard ook helpen om door zijn vacht heen te komen. En desnoods kun je altijd nog met een zomerdeken werken.

Je suis Charlie.

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:40

Wij hadden hier een pony op stal die ook absoluut niet door zijn vacht heenkwam. Niet omdat ie ouder was ofzo, integendeel, hij was 4!
Deze pony werd geschoren om m te ontdoen van zijn wintervacht, en kreeg dan een zomerdekentje op om aan de overgang te wennen...

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:01

bubbels schreef:
Ik voer al tijden lijnzaadolie en er zit ook olie in zijn voer (Equiral Struktuurmix) en ik merk zeer duidelijk het verschil. Vooral het voer is heel belangrijk, toen ik hem op Pavo zette omdat de Equiral op was werd hij binnen een week doffer en minder vrolijk. Lijnzaadolie helpt ook bij het verharen schijnt. Baduh heeft er in ieder geval geen last meer van.


Hee, ik had hetzelfde met Pavo! De mijne werd er heel dof van.. een beetje vettig ook leek wel die vacht.. Er kwam zo'n grauwe grijzige gloed over..
Ik voer ook lijnzaadolie.. Kan je eigenlijk niet echt zeggen of het nou wel zo werkt. Hij glanst als een spiegel nu, zit ook dun in zijn haar, en komt heel makkelijk door de verharing heen.. maar of dat door de lijnzaadolie komt? (volgens de paardendrogist helpt het met verharen)
Het heeft volgens mij met meerdere dingen te maken, idd bijv de hoeveelheid licht, hoeveelheid vitamines , beweging etc. En ook met het ras. De mijne is nogal volbloederig, en krijgt dus amper haar, terwijl een shet heel snel een berenvachtje krijgt!
Ik weet wel dat er een stof in lijnzaadolie zit, linolzuur, en dat verbeterd de kwaliteit van het haarkleed. Slecht is het iig nooit dus..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:27

Gino, mijn verzorgshetje komt ook heel rot door zijn vacht. Ieder paard is al volop in de verharing, maar bij Gino komt er geen één haartje los. Ik heb vanmiddag zelfs staan plukken, maar niks mee kunnen trekken.

Nu voeren we al ongeveer een maand lijnzaadolie en speciale kruiden bij, maar we hebben nog geen verschil gemerkt.

Sorry, beetje offtopic: weet iemand hoeveel lijnzaadolie er per dag gevoerd moet worden bij een minishet die 2 handjes biks per dag krijgt?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:45

Ik gebruik ook opkikker. Ik vind het heel goed helpen. Mijn paard komt ook wat moeilijk door de verharing doordat ze al wat ouder is (bijna 24).
Mara ze is nu flink aan het verharen. ook geef ik lijnzaadolie, ze glimt erover en helpt ook wel mee voor de verharing.
Ik doe elke dag een scheutje door het middagvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:51

Als het om alleen het verharen en het gezicht van de vacht gaat, dan kun je net zo goed zonnebloemolie voeren, lijnzaadolie heeft dan echt niks toe te voegen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:45

Ik gebruik lijnzaadolie en zeewier voor de vacht van Par, en kan in ieder geval zeggen dat ze nu flink aan het verharen is, het hele jaar door glanst en het hopelijk op de keuring goed gaat doen *LOL*

Je schijnt ook speciale mengesles te hebben om paarden beter door de rui te hebben.
Ook diverse soorten vitamine stoten schijnen hiertegen te werken.

Maar *uitzonderingen daargelaten* heel vaak merk je het verschil al door goede voeding te geven, komt immers allemaal van binnenuit.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:26

Slobber zou ook goed helpen, heb ik gehoord...
Ik zelf geef mijn paarden muesli zonder haver van equiral, met lijnzaad- en maisolie erover Haha! Ik moet zeggen dat die van mij wel lekker door hun wintervacht komen.

ariekkie

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Klaaswaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:21

duss als ik het goed begrijp.. kan juh voor een glansende vacht ook netzogoed zonnebloem olie gebruiken of is is lijnzaad beter.??
"hoeveel zou juh dat evertueel moeten geven.?

    It's just how life goes.. step by step

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:39

Olie zorgt voor glans van de vacht, maar het linolzuur in lijnzaad helpt het ook te verbeteren. een lekker slobbertje wil ook weleens helpen. Maar het belangrijkste is gewoon een goede basisvoeding, beweging, en veel licht..
Als je echt niet goed bij je hoofd bent geef je een beetje rattengif.. schijnt gigantisch goed tegen een dikke vacht te helpen.. maar ik denk dat et niet alleen tegen een dikke vacht helpt haahaha.

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:32

ik gebruik het zelf niet aangezien de mijne juist teveel verhaard Haha! maar iemand op stal zei wel dat ze lijnzaadolie gebruikte en dat het wel hielp,. dat de haren meer loslieten, of het waar is? geen idee maar volgens haar wel

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:42

Passionato schreef:
Als je echt niet goed bij je hoofd bent geef je een beetje rattengif.. schijnt gigantisch goed tegen een dikke vacht te helpen.. maar ik denk dat et niet alleen tegen een dikke vacht helpt haahaha.


Zeg, je brengt mensen wel op rare ideeen hoor! Iedereen kan dit soort tips meelezen, (ook iemand die paarden niet zo'n warm hart toedraagt). Ik zou daar heel erg voorzichtig mee zijn!

Je suis Charlie.


Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:30

1 vraagie: Ik wil dus lijnzaadolie nemen, maar ik heb nu dus gewoon basisbrok of is het slimmer een andere brok te geven voor een versneling van het verharen? En een betere reactie?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:32

Of anders... Kan ik hem nu een deken opdoen dat hij dan verhaard? Of is dat geen slim plan?? Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:33

Ik zou met die deken nog even wachten, zo warm is het nog niet. Basisbrok is goed hoor, doe daar naar de olie over, en misschien dat je ook een opkikkerkuurtje kunt doen. En poetsen met een puimsteenblokje...

Je suis Charlie.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:38

Ik heb gister gekeken maar opkikker hadden ze niet, anders kan ik wel kijken of ik het kan bestellen van paardendrogist?
Poetsblokje heb ik Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:40

Paardendrogist heeft idd opkikker. Maar misschien heb je die nieteens nodig en doet de lijnzaad zijn werk al. Opkikker is namelijk aardig aan de prijs.

Je suis Charlie.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:42

Ja, ik zag het. Ik ga eerst gewoon die lijnzaadolie proberen en hoeveel moet ik ongeveer in z'n eten doen? Hij krijgt 2 handjes brok.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:59

Twee eetlepels vol. Als je na een week nog geen verandering merkt zou ik de dosering wat verhogen. Als hij aan de diarrhee gaat heb je teveel gegeven.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flettie en 120 bezoekers