Vraagje over vetlokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Vraagje over vetlokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 21:34

Mijn paard heeft best dikke vetlokken en het liefst haal ik dat weg omdat ik het lelijk vind maar ook geeft het natuurlijk wel enige bescherming.
Hoe doen de mensen dat waarvan de benen van het paard zijn geschoren (dus de vetlokken weg zijn) en het paard vaak buiten staat? Droog je het altijd af als hij/zij uit de paddock/wei komt of doe je er verder niks aan? Mijn paard heeft soms last van mok, ik las net op bokt dat het soms sneller weg gaat als je de vetlokken wegknipt, is dat waar? Zal ik die vetlokken gewoon lekker laten zitten of toch weghalen? Mijn paard staat ongeveer van april tot oktober van 8 tot 5 in het land en in de winter zetten wij hem in de paddock (die dan vaak nat is) als we er zijn en soms loopt hij ook wel in een wat nattere bak, als we de vetlokken weghalen is het dus niet zo dat hij de hele dag in een natte wei/paddock staat waarin hij de bescherming van de vetlokken nodig heeft. Als zijn benen nat zijn probeer ik ze altijd met een handoek droog te maken, dit doe ik nu terwijl mn paard zijn vetlokken nog heeft, en ik zal het ook doen als ik zijn vetlokken eraf zou halen.

Wat doen jullie dus met de vetlokken? Zal ik ze weghalen of laten zitten? Misschien is het een optie om ze in de zomer weg te halen omdat zijn benen dan niet zo vaak onder de modder te komen zitten, en ze in de winter te laten zitten omdat zijn benen dan sneller vies worden en hij dan toch al overal heel behaard is waardoor die vetlokken er dan ook nog wel bij kunnen Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door _Michelle_ op 13-03-04 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:43

Waarom zou je bij scheren na in de wei staan afdrogen en zonder die vetlokken niet?

Die vetlokken houden alleen maar meer vocht vast en dat duurt langer voor het droog is.
Daarom worden bij paarden met sokken etc. de sokken vaak afgeschoren zo dat het been de kans krijgt te drogen zo dat de bok weg gaat.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 21:52

_michelle_ schreef:
Als zijn benen nat zijn probeer ik ze altijd met een handoek droog te maken.

daar bedoel ik mee dat ik zijn benen altijd af zal drogen, of hij nou vetlokken heeft of niet. ik zal het nog even veranderen zodat dat wat duidelijker is.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:23

volgends mij knippen hun die vetlokken weg met mokt zodat het dan sneller droogt ofzoiets.

ik zelf knip ook de vetlokken altijd weg,waarom?
ik vind het gewoon verschrikkelijk lelijk en erg onverzorg staan.
(behalve bij friesen,tinkers,daar hoort het bij)

mickey zou voor dat wij haar kochte hoorde ik ook erge mok moeten hebben gehad,ik zelf heb daar nooit las van gehad met haar?

en ze komt gewoon dagelijks buiten,begin van de wei is moder,dus haar voetjes zitten wel altijd wat onder de modder.
maar als ik haar van de wei haal,spuit/was ik wel altijd haar voetjes en droog ze goed.
ook na het rijden borstel ik de kootjes uit,is eigenlijk meer een gewoonte,dan om mok tegen te gaan ofzo.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:31

ik knip ze alleen in de winter een beetje bij, omdat ze dan altijd onder de blub zitten. ik laat er wel iets om zitten dat het wel beetje beschermt is.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:49

_Michelle_"]
[quote="_michelle_ schreef:
Als zijn benen nat zijn probeer ik ze altijd met een handoek droog te maken.

daar bedoel ik mee dat ik zijn benen altijd af zal drogen, of hij nou vetlokken heeft of niet. ik zal het nog even veranderen zodat dat wat duidelijker is.
[/quote]
Even logisch bekijken: Men nemen een man met kort haar en een man met lang haar.
Je stopt ze allebei onder de douche en gaat afwachten wiens haar sneller droog is. Lijkt me duidelijk toch? Lachen

Zo is dat ook met vetlokken.
Maakt dus niet uit of je ze er knipt of scheert. Zonder zijn de benen sneller droog.
Daarom worden benen vaak geschoren bij hardnekkige mok.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:54

ik scheer zn voetjes helemaal kaal!
bij mn pony(die lijkt in de winter ene halve fries!) deed ik dat nooit, maar knipte wel t langste haar netjes weg

nu doet mn pony niet veel meer, maar heb ik haar toch netjes geschoren, ziet er veel verzorgder uit!

alleen kreeg Quentin last van mok sinds ie geschoren voetjes heeft, daarvoor had ie er nooit last van Verward

maarja ben gewoon blijven scheren en denk dat zn huid er aan moest wennen dat ie nu zonder haar in onze modderige wei stond, want nu is t inmiddels gewoon helemaal over
ik droog trouwens nooit voetjes af, alleen na het wassen.

ze zeggen dat vetlokken er voor zorgen dat t water via de vetlok naar de grond gaat, zodat t dus niet in de kootholte komt, en er zo voor zorgt dat de kootholte droog blijft

maar ja ik vertik het om met een paard met flinke sokken naar wedstrijd te gaan Knipoog

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:17

Michelle mag die sokken van mij dus niet eraf halen (is ook mijn paard Knipoog)omdat ik vind dat met die sokken er minder vuil op zn benen komt, het haar houd t vuil tegen zodat het niet direct op de huid komt. Zonder haar komt t dus wel direct op de huid..
Mies die sokken zitten er niet voor niks, als je nou wedstrijden rijdt en op de mooiste manege staat maar hij staat gewoon op de boerderij in de blub. Ik vind t er raarder uitzien zonder sokken..
Zolang ik t er niet mee eens ben mag je ze er toch niet afhalen Tong uitsteken

Afbeelding
Het ziet er toch niet raar uit zo? Ik heb de helft van zn sokken geknipt en de helft laten zitten zodat het water langs zn kootholte loopt en niet erin..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:25

tsja ik vind het storend, eerlijk gezegd
vind het een heel mooi paardje om te zien, alleen die sokken he.... Knipoog

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:28

Ik hou de vetlokken kort ter voorkoming van mok. Ik laat echter wel een klein lokje staan zodat het water eraf kan druppen en niet de kootholte in drupt. Omdat ze kort zijn (evenals de kootholtes) heeft hij bijna nooit meer last van mok. Toen de vetlokken lang waren had hij er vrij veel last van.
Mijn paard staat elke dag buiten op een grote paddock en bij zijn box zit een uitloop, dus 's nachts staat hij ook meestal buiten.

Tevens zie ik het nut niet in van lange vetlokken tenzij het bij het ras hoort, zoals een tinker of fries. Als paarden buiten staan in de nattigheid zijn ze meer tot last dan lust voor de paarden. (maar dat is mijn mening)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:32

Aramat schreef:
maar hij staat gewoon op de boerderij in de blub...


*LOL* dat stond er wel grappig.

als je er gewoon mee rijd (recreatie of hoe je dat nou noemt Verward )
dan kun je ze idd laten zitten.

maar ik rij concour (en vind het zelf ook netter uitzien Tong uitsteken ) om de sokken eraf te halen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:09

Renske20 schreef:
tsja ik vind het storend, eerlijk gezegd
vind het een heel mooi paardje om te zien, alleen die sokken he.... Knipoog

Ik vind het bij dit paard ook een stukje mooier zonder eerlijk gezegt...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 09:30

mijnpaard heeft ook lange vetlokken Haha!
maar als je naar de rest van zijn vacht kijkt(nu toevallig niet omdatie verhaart, op de ene plek meer dan de ander Knipoog ) is het net een teddybeer, hij zit er altijd heel dik in.
ik vind het er dan niet uitzien alstie dan netjes geschoren benen heeft en de rest is wollig..
net als de voelharen, die haal ik er ook niet af.. dat vind ik heel erg lelijk staan, van die stoppels.
maar goed, mijn paard heeft de laatste tijd ook lastvan mok, maar dat is niet omdatie te lange vetlokken heeft. alsk ik iets goed verzorg dan zijn dielokken het wel.. sta er net zolang op te wrijven tot ze zo goed als droog zijn Knipoog voordat ik hem op stal zet. ze hangen ookn iet in zijn koot.
maar zit nu te bedenken of ik ze er misschien toch af moet halen(hij heeft af en toe een rood plekje.. meer is het niet engoed te behandelen met groene leem)
maar een vriendinm van me heeft een paard met chronische mok, die zit altijd helemaal onder, met de lokken en zonder de lokken. ze scheert al die haren helemaal weg en ik heb zelf het idee dat het in haar geval de huid nog meer iriteert, tis echt knalrood en dan tot halverwege het pijpbeen.. zowel voor als achter. hoe vaak daar de dierenarts al voor gekomen is..
dus in hoeverre is het scheren dan wel verstandig? bedenk bij jezelf maar als je gaat scheren hoe dat kan aanvoelen..

maarre.. ff over die foto.. vind het absoluut niet storend staan..moest zelfs nog ff zoeken waar die lange vetlok nouw zat Haha!

maar voor de mooiigheid zou ik zowiezo nooit zoiets doen.. de reden dat ikmijn paard bijvoorbeeld laat scheren komende winter is omdatie toch wel heel dik in de vacht zit en ik hem dan niet zo goed droog krijg.. niet omdatie eigenlijk veel te wollig is en hij echt een dikke teddybeer is dan Haha!
maja.. mijn paard heeft ook een hanekam.. die wel ens scheef geknipt is Tong uitsteken staat ook niet super netjes Haha! maar het hoort bij hem.. maakt hem juist stoer Knipoog tis geen chique verschijning..

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 09:34

Mijn paard krijgt juist mok als ik ze wegknip. Ze vormen een mooi afdruprekje als het regent. De regent stroomt er mooi langs af en de kootholtes zijn droog. Vorig jaar had ik weer eens een overijverige verzorgster die ze af had geknipt in mijn vakantie. Weer een maand ellende met mok Boos! . Nee, ik laat ze liever zitten.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:56

Ik scheer de benen altijd op. Staat veel netter en is nog beter voor de mok ook!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:24

Voor wedstrijden staat het misschien niet erg netjes, maar ik vind het gewoon bij paarden horen Verward ze zitten er niet voor nix ..