Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Ons erfgoed (Paardachtigen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 11:19

Zijn er nog goede genen aanwezig in ons huidige paard- en ponybestand? Zijn de goede genen nog aanwezig of hebben we ze eruitgefokt? En hoe werken de genen? Hoe krijgen we de goede genen weer terug?

Graag ieders mening hierover.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:12

Yootha, dit is wel pittig hoor!
Ik zie graag het bloed (dus de genen) van Grande, Gotthard en Wendekreis in paarden terug.
En deze hengsten vinden we nog steeds terug in het paardenbestand dat er nu is.
Bedoel je het zo? En wat is jouw mening?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:36

Inderdaad, pittige kost. Een clou voor de Welsh fokkers: voor 1956 waren er in totaal 10000 Welsh merries geregistreerd in Wales (in 55 jaar registratie)

In 1988 werden er alleen in Wales al 3300 Welsh merries geregistreerd. De populatie is dus een veelvoud van vroeger.

Men stelling is: alle genen zijn nog aanwezig, de vraag is: in welke combinatie?

In het algemeen durf ik ook met een gerust hart te stellen dat de Welsh pony van 2004 gemiddeld beter is dan die van 1956. Na een deel van de Amerikaanse populatie gezien te hebben, denk ik wel dat er in Amerika op andere genen geselekteerd is dan in Wales.

Voor wat Nederland betreft, ben ik ervan overtuigd dat niet alle genen (meer) aanwezig zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:48

Nu heb ik geen flauw idee wat een gen precies doet of laat...(weet er wel wat van...maar niet genoeg om te kunnen zeggen wat de goeden zijn die bewaard zijn gebleven en wat de slechte....)

Als iemand even een spoedcursus kan geven Haha!

En Joost...het oog wat keurt veranderd toch ook steeds...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:51

Willen we die genen van vroeger wel dominant aanwezig hebben?
We stellen nu toch heel andere eisen dan aan de paarden van vroeger?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:03

Even hardop denken, nav Sjuimpjes schrijven..
Het kan natuurlijk zijn dat de slechte genen nog aanwezig zijn en juist de goeden verdwenen zijn...dan willen we dus de goeden niet terug...
maar welke genen waren er vroeger dan dominant aanwezig die nu minder/niet gewenst zijn?

(ik snap nog steeds geen biet van genen, tenminste niet de details..houd me dus aanbevolen Haha! )

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:16

In mijn opinie zijn de paarden van nu veel beter geschikt voor de sport dan die van vroeger en zijn juist de genen die we graag zien (en waar op geselecteerd is) nog volop aanwezig in de huidige paardenpopulatie!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:31

genen liggen op chromosomen...en van elk chromosoom hebben we 2 exemplaren...de genen liggen op die chromosomen, en de genen die op een overeenkomstige chromosoom liggen zijn ook overeenkomstig.
Dus elke gen is in 2 voud aanwezig...1 gen van de moeder op he moederlijke chromosoom en de andere van de vader...
eerder ergens gelezen (dacht van Joost) dat vrouwtjes X chromosoom hebben en mannen Y en dat je dus bij een paring XY krijgt voor een hengst en XX voor een merrie...
dan is dus de merrie simpel gezegd volgens mijn redenering het meest verantwoordelijk voor de gewenste erfelijke eigenschappen.....

Maar gewenste eigenschappen willen toch niet gelijk zeggen goede genen....ooit ergens zullen we dan rekening gepresenteerd krijgen: bijv. de duitse herder en HD.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:42

Een klein stukje in het chromosomenverhaal klopt volgens mij niet. Een vrouw heeft inderdaad X en een man Y. Alleen heb je niet maar 1 chromosoom. Je hebt chromosomenparen. Mensen hebben 46 chromosomen en dus 23 chromosomenparen. 1 paar van die chromosomen zijn de geslachtschromosomen. Die geven dus aan of het een man of een vrouw wordt. Een vrouw is XX en een een man XY. bij de voortplanting wordt dit paar in tweeen gedeeld. De eicel krijgt dus sowieso een X-chromosoom (logisch van de moeder). De spermacel krijgt dus een X of een Y (beide van de vader), het is dus de vader die het geslacht bepaalt, want wanneer de spermacel bij de eicel komt is het de vraag of die spermacel X of Y is. Beide ouders geven dus evenveel genetische waarde door. De chromosomenparen worden nl. door tweeen gedeeld. Bij de mens zou je dus 23 chromosomen van mams en 23 van paps krijgen wat dan weer samen 46 is. Paarden hebben geloof ik 64 chromosomen (weet t niet precies). Hoop dat t te begrijpen is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:45

Zware Kost.
Genen zijn de 'dragers' van de eigenschappen dat een levend wezen bezit. Eigenschappen net als maat, beweging, kleur, karakter, aanleg, sterkte, bot, spieren, gevoeligheid voor ziektes, hart aandoening, long aandoening, enz enz.
Wij zijn over het algemeen erg gericht bezig met fokken met bepaalde doeleinden, bijvoorbeeld dressuur of springen. Om een super beest te krijgen gaat men naar hengsten die zich 'bewezen' het in hun sport tak MAAR of de hengst die 'ZUIVER' op talent heeft gedaan en welke erfelijke ziektes of afwijking de hengst heeft (waarover geen woord wordt gerept!!) wordt niet vermeld aan de fokker.
Er zijn goedgekeurde en presterende hengsten die erfelijke hart en long en bot problemen doorgeven.
Omdat wij (mensen) deze TYPE willen hebben wordt ermee doorgefokt dus verzwakken wij onze paardenbestand met dit gericht fokken.

Een zeer simpel voorbeeld: hoeveel wedstrijdpaard, of zelfs recreatie paarden, zijn in staat om 24 uur per dag 'swinters buiten te verblijven? Dit is een aanwijzing van verzwakking! Lichamelijk en mentaal kunnen die beesten er gewoon niet tegen.

Dus, in mijn mening, ja wij verzwakken de genenpool van de paarden door ze meer als huisdier te gaan fokken ipv verharde buiten dieren.

Vergis je niet, ik hou van mijn paarden en ze zijn net zo 'verwent' als welke andere!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:01

Peterina dat wel of niet buiten kunnen blijven is ook afhankelijk van de eigenaar of die dat ook wil of doet....
Ik denk zolang paarden nog een wintervacht ontwikkelen is het ook wel mogelijk ze uit te harden...echter of ze in het "wild" overleven..

caranthir ik zie dat met dat x en y chromosoom eigenlijk als een soort aanwijzing dat de chromsomen samen een paar vormen, maar verdeeld worden bij bevruchting...dan kan het toch niet zo zijn dat dat de andere chromosoom net zoveel erfelijk materiaal bevat van de moeder als de vader..
uitgaande van 46 paar
komt 23 paar van papa en 23 van mama...die versmelten toch niet eerst tot samen 23 en dan verdelen..dat blijven toch altijd 23 van pa en 23 van ma.....en als die strengen niet onderling van plaatswisselen dan zal dus bij een merrie alle 23 chromosomen van mams zijn en de andere 23 van oma....
of doe ik nu te simpel?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:12

Die 23 'vechten' tegen die andere 23 tijdens de samensmelting, en 1 van die paar wordt dominant en zal uiterlijk te zien zijn of te ervaren zijn. Die andere is echt nog wel aanwezig en kan nog steeds door gegeven worden aan de kleinkinderen (en zelf achterkleinkinderen) door de spermacel of eicel. En als die steeds door gegeven wordt is het dus mogelijk dat deze in de 4de generatie dominant is/wordt en dus te zien/ervaren is aan de buiten kant. Je dracht generaties genetische informatie van bij je. Die informatie is ook opgeslagen in de sperma en eicel. Of dit bij paarden ook zo werkt. Jep.

Of ze nog goede genen hebben? Tja wat versta je onder goed.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:18

DeesDeBest: dan klopt dit toch niet:
Citaat:
Van elk chromosoom hebben we twee exemplaren. De genen die op deze overeenkomstige chromosomen liggen, zijn dus ook overeenkomstig

Als de ene 23 dominant gaan wezen hoe kan dan de gen identiek zijn op die andere chromosoom?

Of is dit "gevecht" al geweest ten tijde van de aanmaak van de geslachtcellen? immers de geslachtcel is de ene cel die maar de helft van de chromosomen bevat...en als 2 geslachtcellen samensmelten dan heb je er weer 46..en die verdelen zich toch niet weer..maar kopieren zich (net gelezen Bloos )
Laatst bijgewerkt door Alane op 14-03-04 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:18

Peterina schreef:
Een zeer simpel voorbeeld: hoeveel wedstrijdpaard, of zelfs recreatie paarden, zijn in staat om 24 uur per dag 'swinters buiten te verblijven? Dit is een aanwijzing van verzwakking! Lichamelijk en mentaal kunnen die beesten er gewoon niet tegen.


Volgens mij klopt dit niet. Bijvoorbeeld mijn veulen staat met een fokmerrie en 1- en 2-jarigen op de wei. Alhoewel ze kunnen kiezen om ook in een schuilstal te gaan staan, blijven ze vrijwel allemaal in weer en wind buiten staan. Geen van deze paarden is ziek geworden of zelfs maar verkouden geweest. Ze staan zonder deken buiten. Het betreft 4 kwpn-ers en een quarterhorse.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:53

Die 23 chromosomen gaan niet vechten. Dat doen de genen die erop zitten. Eentje is dominant. Klassieke voorbeeld is haarkleur. Je hebt bijv. zwarte en witte paarden. Zwart is dominant en krijgt als gen X, wit is recessief en geeft x.
Genen zitten altijd tegenover elkaar op een chromosoom. In dit geval geeft XX dus zwart en Xx ook. Je krijgt alleen een witten bij xx. Als twee Xx-en voortplanten:
Xx kan een X of een x geven. Als ze beiden een X geven krijg je XX.
Geeft een X en de ander x, krijg je Xx. Geven beiden x, krijg je xx.
Dit leidt tot 25% XX, 50% Xx en 25% xx. Ergo kans op wit is 25% en kans op zwart is 75%.
Hoop dat dit beetje duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:58

Het stukje genetica is wel interessant, maar de vraag/stelling van Yootha roept bij mij weer de vraag op wat dan goede genen zijn en welke zijn slecht? Wat zijn de criteria en waar worden die aan afgemeten??

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:00

Dat bedoelde ik toch. Die genen zitten óp de chromosomen dus die doen ook een partijtje boksen Haha! En zoals jij 't stelt klopt 't. Maar er zit nog een gedeelte achter, omdat je meer informatie mee draagt. Zo kan iemand die Xx heeft, die trouwt/paart met iemand die Xx ook heeft weer een kind/veulen krijgen met xx. Dus is het weer dominant, terwijl dat aan de buitenkant niet te zien is, maar er wel is.

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:10

De goede/slechte genen is geheel afhankelijk van wat de paardenbezitter van zijn paard verwacht. Als Yootha met haar vraag bedoelt: zijn er nog genen in het hedendaagse paard zoals vroeger, toen ze in het wild leefden: zeg ik ja, binnen bepaalde rassen nog wel. Ik denk dan bijv. aan de Merens, ijslander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:12

Oke, dat is wel interessant inderdaad. Maar wat doen die genen dan, waar zijn ze verantwoordelijk voor en waarom zouden we die genen nu nog nodig hebben, of waarom niet?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:13

Nu gaan jullie weer te snel voor mij.....

genen kunnen toch op 3 manieren ten strijde trekken: dominant, recessief en co dominant (ook niet van mezelf maar gelezen, ben nu bij fenotyp en genotype Haha! )
Dan kan je dus niet spreken van goede genen en minder goede genen maar meer van dominante genen die de door ons gewenste eigenschappen dragen/hebben...

Loveley: er zijn geen goede genen en slechte genen....wel genen die de gewenste eigenschappen hebben/dragen.
En als je ze dan goed of slecht noemt...wil nog niet zeggen dat de gewenste eigenschappen van de goede genen komen....

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:14

Anya"]
[quote="Peterina schreef:
Een zeer simpel voorbeeld: hoeveel wedstrijdpaard, of zelfs recreatie paarden, zijn in staat om 24 uur per dag 'swinters buiten te verblijven? Dit is een aanwijzing van verzwakking! Lichamelijk en mentaal kunnen die beesten er gewoon niet tegen.


Volgens mij klopt dit niet. Bijvoorbeeld mijn veulen staat met een fokmerrie en 1- en 2-jarigen op de wei. Alhoewel ze kunnen kiezen om ook in een schuilstal te gaan staan, blijven ze vrijwel allemaal in weer en wind buiten staan. Geen van deze paarden is ziek geworden of zelfs maar verkouden geweest. Ze staan zonder deken buiten. Het betreft 4 kwpn-ers en een quarterhorse.
[/quote]

Het soort haarkleed is erfelijk bepaald. Volgens Speed-Ebhardt hebben de paarden die in het type I zijn ingedeeld een andere vacht dan dieren die hoger in het bloed staan. Het type I leefde voornamelijk in gebieden met een hoge luchtvochtigheid die gekenmerkt werden door grote hoeveelheden neerslag, zowel zomer als 's winters. De natuur heeft deze dieren uitgerust met een speciaal, optimaal aangepast, vettig haarkleed dat in de winter wordt aangevuld met een fijne, dichte wollige onderlaag. Het dekhaar ligt vast tegen het lichaam in een dakpansgewijs overlappende structuur. In de flanken, voor de heupbeenderen ligt een flinke kruin, zodat het regenwater en de sneeuw hierlangs goed kunnen afglijden, zonder de huid te bereiken. De zuiver gefokte Exmoorpony beschikt nog over zo'n vacht. Echter bij kruisingsproducten met andere rassen is de structuur allengs anders geworden en zijn deze dieren minder goed bestand tegen natheid.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:15

Lovely schreef:
Oke, dat is wel interessant inderdaad. Maar wat doen die genen dan, waar zijn ze verantwoordelijk voor en waarom zouden we die genen nu nog nodig hebben, of waarom niet?

als je paard geen genen heeft dan heb je geen paard....die genen zijn nodig om het in dit geval dus een paard te laten zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:17

Yootha schreef:
Zijn er nog goede genen aanwezig in ons huidige paard- en ponybestand? Zijn de goede genen nog aanwezig of hebben we ze eruitgefokt? En hoe werken de genen? Hoe krijgen we de goede genen weer terug?

Graag ieders mening hierover.

Alane, hierbij nog even de vraag van Yootha, over goede genen. Dus, vandaar mijn vraag wat die goede genen dan mogen zijn en voor welke eigenschappen die verantwoordelijk zijn??

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:18

Citaat:
Loveley: er zijn geen goede genen en slechte genen....wel genen die de gewenste eigenschappen hebben/dragen.
En als je ze dan goed of slecht noemt...wil nog niet zeggen dat de gewenste eigenschappen van de goede genen komen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:19

En welke zijn dan de gewenste eigenschappen?