zou ie echt bang zijn??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 16:11

hoihoi, Mijn paard die springt af en toe zomaar met een zeer onverwachtse draai opzij, Hij ziet iets wat ie kennelijk eng vind, en draait meteen om, het maakt hem geen bal uit of ie nou in galop zit of niet... Hij deed dat eerst nooit zo erg, maar nu de laatste tijd wordt het steeds meer, ik durf hem dan ook niet meer voluit te laten rennen in het bos, op het strand misschien nog wel. En daar baal ik van, want ik kan hem dus niet meer vertrouwen dan. Gister ging het goed in het bos, lekker laten galopperen (was ie echt erg aan toe) en we gingen over in draf en opeens stond ik met mijn neus in de bosjes, viel er niet af gelukkig...
Hij maakt echt een draai, zo de tegenovergestelde richting in en hij rent lang niet altijd weg, en meestal loopt ie daarna gewoon langs de plek waar ie eerst zo schrok.
Het is gewoon stinkmodder dat ik nu niet meer lekker ontspannen in het bos kan lopen met hem, wat eerst wel altijd zo was.
Het is wel een nieuwe omgeving, maar dat speelt hier niet zo mee denk ik wat in zijn oude omgeving deed ie het ook al...
wat moet ik nou doen?? gewoon een goeie mep geven? maar als ie echt bang is dan werkt het averechts natuurlijk.... Verward

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-01 16:13

HAHA stinkmodder?? geweldig, wat een security!!!
ik tikte namelijk een ander woord in...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 16:53

Misschien moet er eens een ander paard mee
daar wordt ie misschien rustiger van

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:03

Hoe oud en hoe ervaren (qua buitenritten in het verleden dan) is ie?

Als ie al ouder en ervaren is, dan is het onzin, en moet ie eens goed op z'n donder krijgen. (Echt goed! Hij wordt jou de baas, ipv. andersom!)


Als ie jonger en onervaren is, dan moet je eens iemand met verstand er naar laten kijken of het aanstelleritus is of niet. Dat kan ik niet vanachter de pc zien.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:25

Ik denk dat hij zich gewoon aanstelt.
Als hij het zo vaak doet en hij deed het vroeger nooit, denk ik dat hij je gewoon uitprobeert ofzo.
Had een pony op de manege ook. "schrok" elke keer overal van. Gewoon een paar flinke meppen verkocht en hij heeft nou nergens meer last van Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 20:25

Als hij het steeds vaker gaat doen is de kans wel heel groot dat hij zich gewoon aanstelt. Je moet dan heel resoluut zijn. Geen klopjes geven of zo maar stevig doorrijden en desnooots een tik met je benen of zweep. Als je het 1x toelaat dan denken ze al heel snel dat het vaker mag, en schrikken ze dus nog vaker.

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 00:39

TessaN, die flinke meppen zitten me een beetje dwars. Krijg jij ook altijd klappen dan als je iets doet wat niet mag?
Er zijn nog zoveel andere manieren! Ga gewoon door met rijden en negeer dit gedrag b.v. Dan beleefd hij er ook geen lol meer van. Hij moet ergens een beloning van krijgen want anders herhaalt hij dat gedrag niet. Bij die van mij werkte het om hem keihard uit te lachen. Hij voelde zich belachelijk en stelde zich niet meer aan. Wat ook werkt is om constant erop bedacht te zijn en dus je beendruk ten alle tijden te behouden evenals de druk op beide teugels zodat hij niet kan uitbreken. Een ander paard mee te laten gaan is ook een idee. Misschien moet je ook eens kijken naar zijn gezichtsveld. Paarden met een beperkt gezichtsveld doen ook dit soort rare dingen. Door om te draaien zien ze wat ze eerst niet goed zagen en zien dus dat ze niet hoeven te schikken en dus lijkt het of hij drakerig aan het zijn is terwijl hij slechts een extra gelegenheid zocht om goed te kijken wat hij zag... Het is maar een idee...

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 01:27

Je geeft zelf het probleem al aan: je durft hem niet meer te vertrouwen.
Je paard voelt dit aan en zal daardoor aarzelender en banger worden.
Niet kwaad worden als hij schrikt, gewoon net doen of je gek bent en lekker voorwaarts rijden! Vooral niet meegaan in zijn angstige gedrag! Maar steeds zelf goed bij de les blijven en blijven RIJDEN. Zorg dat hij goed gehoorzaam voor je been is.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 21:38

Wat ik juist doe is voorwaarts rijden en hem opgesloten houden tussen benen en handen, en daarbij zet ik hem ook nog flink aan het werk. Als ze echt lopen te zeiken helpt het ook nog wel eens om een flinke rotschop te verkopen (maakt niet uit als ze dan gaan draven, alstie maar niet omdraait)

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:04

Ik dacht dat het normaal was dat je paard zo doet in het bos Haha! Ik ben niet anders gewend. Die van mij is gewoon een beetje een stresskonijn, en daar kun je weinig aan doen. Wat ik doe, ik zorgen dat ik erop bl;ijf zitten en daarna gewoon weer verder rijden en er geen aandacht aan schenken.
Echt voluit galopperen doe ik ook niet inderdaad, ook niet als we met z'n tweeën in het bos zijn. Dat vind ik gewoon te eng met dit paard.

Als het in de bak gebeurt, gewoon rustig blijven en eerst in stap er langs rijden in elk geval. Als hij ergens schrikt en er daarna fluitend langs loopt, misschien verveelt hij zich dan, als hij in de bak loopt?

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:35

Citaat:
Ga gewoon door met rijden en negeer dit gedrag b.v. Dan beleefd hij er ook geen lol meer van.


*proest*.....grapjas. Hoe kun je nou zulk gedrag negeren? Ow ja, hem gewoon de bosjes in laten wandelen Haha! Nee even zonder dollen, volgens mij negeert ze dit gedrag ook, want ze durft hem niet aan te pakken, dus er is nog niks aan het handje..... Haha! Ik denk wel dat je moet laten merken dat het niet mag, niet door hem belachelijk hard af te ranselen, maar het lijkt me niet onredelijk om hem een tik op zijn hals te geven (aan de kant welke richting hij draait) op het moment dat hij zich omdraait.

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 09:56

Fieke, proest, met negeren bedoel ik gewoon verder rijden. Sommige paarden vinden het nl. leuk om op zo´n manier met je te spelen. Die van mij deed dat nl. ook weleens. Als ik erop reageerde (door m een tikje te geven) werd hij alleenmaar joliger (ja, hij is gek maar dat komt door zijn leeftijd). Als ik het negeerde was er niets aan de hand want dan had het geen effect. Inmiddels doet hij het helemaal niet meer bij mij omdat hij weet dat het me niets doet. proest.