de meest valse fjordenhengst van Nederland ;-)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 22:05

Briggel-wiggel, oftewel Biggetje, ook wel bekend als BRIGGEN!!!! Nederlands enige grijze fjordenhengst!

Het laagste cijfer voor karakter in heel Nederland!
Snappen jullie het? dan snap ik het!
Deze foto's zijn gemaakt vlak voordat ik afscheid van hem moest nemen (ik geloof dat dit was in 1996) omdat 'ie naar een ander dekstation ging (hij had z'n tijd bij "ons" volbracht), ik wilde toch nog graag iets hebben ter herinnering aan hem!

Gelukkig maar, want nu kan ik jullie laten zien dat het echt een scheetje is!!!

Afbeelding

Afbeelding

Zijn jullie het met me eens? Lovers

Voor alle duidelijkheid:
ik ben dus stapel op dit beest!
Als ik een fjordenmerrie zou hebben en ik zou een veulen willen zou ik absoluut voor hem kiezen! Hij is absoluut niet gemeen! In het verleden is 'ie verwend geweest/geworden, waardoor 'ie precies meende te weten wat 'ie wel en niet kon en mocht en ja, als je hem daarop wees en op je strepen ging staan, dan werd 'ie daar niet vrolijk van, maar toen ik eenmaal zijn respect gekregen had........

een paard uit duizenden, echt waar!
een aanrader!

[edit] 1 en ander nog even wat duidelijker gemaakt, voordat mensen verkeerde dingen gaan denken Haha![/edit]


_________________
[quote ikke] skup dr onder en nie te zunig[/quote]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tender op 2001-12-07 23:14 ]</font>

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:08

Ligt natuurlijk ook aan de mens die ermee omgaat. Als er iemand mee omgaat die er goed mee overweg kan dan kan alles goed zijn. Ik ken zelf ook wel hengsten die niet al makkelijk te boek staan, maar daar heb ik geen enkele problemen mee. Ik blijf gewoon net zo lang met ze tuttelen totdat het goed is.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:00

hoi,
ik vind briggen een hele stoere Fjord Cool

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 12:51

He leuk Brenda met een Bekende Fjord Haha!
Ik heb hem ook wel een in het Fjordenblaadje zien staan, maar dan zal die foto wel zwart-wit geweest zijn want ik heb nooit geweten dat hij een grijze was. Verward
Hij ziet er wel erg lief uit op de foto's, echt zo'n knuffelbeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:09

Tja Bren, maar hoe kijken ze bij het stamboek naar het karakter? Ze kijken of 'ie braaf is met opstijgen (dat kun je d'r bij wijze van spreken met de zweep inrammen) en of 'ie een beetje te houden is met rijden (niet de bak doorstiert) en of je 'm niet vooruit moet schoppen. En daaruit bepalen ze dan hoe het karakter van je paard is Verward
De mijne had een paar weken geleden met de Ibop een 16 (dus 8 want het telt dubbel) voor haar karakter, terwijl ze echt een stinkmodderkarakter heeft.....

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:27

aahh briggen. ik ben 2 jaar geleden bij hem op stal geweest. liep stage in hoenderloo en was met maureen mee die dag veulens chippen. in stal was ie echt een schatje!!
ik vind hem ook zo gaaf! maar mijn favo fjordenhengst is nog steeds Nordal.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 19:35

Briggen is cool.
Ik heb hem in levende lijve gezien tijdens de hengstenshow in 1995 Hoenderloo.
Ik moest zelf Astrix showen dus heb alle hengsten niet zo goed kunnen bekijken.
Maar ja Briggen is de enige muis in nederland dus die viel wel op Haha!
Jammer dat de muizen niet zo gewild zijn in nederland

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 20:19

Ik vind hem echt een toffe fjord!!! Cool Cool Cool Cool

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 22:45

mmmmmmm, me likes grijze fjorden... Kwijl
Ik vroeg me af: vererft hij zijn kleur goed?
Ik heb wel geen fokplannen met onze fjordmerrie maar dromen kan geen kwaad... Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:27

Waar heb je dat dan vandaan dattie zo'n rotkarakter heeft?
Tsja is maar net hoe en wie er mee omgaat denk ik. Tjo is van Holmar en net als Paps een ongelofelijke knuffel.

En ja hij vererft goed, maar geeft ook isabel veulens, dus als je hem erop zet is het geen garantie dat je een grijze krijgt, moet je merrie wel gevoelig zijn voor die kleur.

Zo geeft Arin bv altijd een wit achtervoetje aan zijn kids. En vaak zijn zijn kinderen rood, of vererven rood.

Ik vindt Brigje heel appart, maar zou hem niet zo snel kiezen als paps. Ben niet zo'n grijsliefhebber.

Viv

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:44

hij ziet er anders hartstikke lief uit hoor! laat zich lekker knuffelen
wat voor cijfer had ie dan?

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:12

Citaat:
Het laagste cijfer voor karakter in heel Nederland!
Snappen jullie het? dan snap ik het!

In het verleden is 'ie verwend geweest/geworden, waardoor 'ie precies meende te weten wat 'ie wel en niet kon en mocht en ja, als je hem daarop wees en op je strepen ging staan, dan werd 'ie daar niet vrolijk van, maar toen ik eenmaal zijn respect gekregen had........



Eigenlijk zeg je het zelf al een beetje. Je hebt er zelf ook ervaringen mee gehad, maar toen JIJ eenmaal zijn respect gekregen had, was ie super.....tja, daar hebben die keur-mensjes geen tijd voor om eerst zijn respect te winnen. Het is idd banketstaaflig om dan te horen dat ie "vals" is, maar ja, big bussiness....tijd kost geld.

Anna 16
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:07

wij hebben ook een grijze fjord in de wei staan,
ze weten niet waar hij vandaan komt hij heeft een heel gek brandteken op zij dij

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 23:20

idd fieke, dit soort dingen zijn voor een groot deel moment-opnames ( net als foto's..), zo dus ook bij Milena en Briggen..
De eerste was bij de ibop blijkbaar gewoon erg braaf ( of dat 'gewoon' is weet niemand behalve sonja) en deed wat ze moest doen met een leuke uitstraling ( oren in de nek scoren toch wat minder hoor).
Dan krijgt zo'n paard dus een goede voldoende voor z'n karakter..
zit wat in he natuurlijk..
Zolang ze geen '3 maanden tests' oid doen houd je dit altijd..
briggen liet op zijn ibop niet zulk fijn gedrag zien, waar dat door veroorzakt werd doet er niet echt toe en lat ik mar ff in het midden. Op dat moment was 'ie zo en dat gedrag zal 'ie heus vaker vertonen, dat kom ook niet helemaal uit de lucht vallen.
Maar nogmaals, idd, er kunnen uiteraard vele oorzaken voor zijn, helaas gaat het om de gedragingen op DAT moment..

btw, toen de mijne met 4 benen de lucht in ging ( waar dat niet gevraagd werd..) zei ik ook " dat doet 'ie anders nooit", maar helaas hahaha.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 11:45

tja, Madelein,
jij kent het verhaal natuurlijk al Haha! , maar inderdaad legde Brig zijn IBOP net niet helemaal foutloos af *LOL*

Briggens stodnal bekend als onmogelijk!
Ik had hem in een maand tijd (ja, helaas, dat was idd veel te kort, maar meer tijd hadden we nu eenmaal niet gekregen) redelijk voor elkaar, en dus op naar Hoenderloo. Inrijden ging lekker, de bak in, en ja hoor, daar begon de jury al te piemelen over mijn bit (een kneveltrens), lekker begin! maar ja, reglementair gezien konden ze me niets verbieden, ook al stond ze dat niet aan!
Dus rijden met die hap!
Ging heel lekker, totdat Brig iets terug kwam op mijn been, ikke ietsje meer been, en tja, dat had ik niet moeten doen! Door de spanning bij mij en bij Brig kwam zijn oude gedrag weer naar boven en tja, dat vinden ze nu net niet leuk in Hoenderloo (en terecht hoor). Daarna keurig de proef afgemaakt, gesprongen, buitengereden, alles keurig! met buitenritje wilde 'ie ergens niet langs in 1 keer, maar uiteindelijk nog wel netjes gelukt.

Toen de uitslag, Brig als laatste: een 10 voor karakter (eerst denk je dan "huh? Verward ", en 2 tellen later realiseer je je dat gedrag x2 is, oftewel, mijnheer had een 5 gekregen!).
Het is me nog net gelukt om niet in tranen uit te barsten. Ik vond het zo oneerlijk! OK, er was verzet, OK dat mag je afstraffen, maar beloon het dan ook als het daarna weer goed gaat! maar goed, denkfoutje van mij: het was geen dressuurproef, ze willen gewoon weten of het paard onder alle omstandigheden zich alles laat welgevallen, daar gaat de IBOP bij de fjordjes om!

Nou ja, dat weet ik nu, en ik ben inmiddels ook een heleboel A'tjes en AA'tjes verder, maar Briggen heeft wat mij betreft nooit gekregen wat hij verdient: namelijk een hele dikke pluim!
Hij is van een onuitstaanbare dikke verwende drol veranderd in een reuze lief paard dat mede door de schuld van zijn toenmalige berijdster (ikke dus!) een foutje heeft gemaakt! Ik viond het jammer dat de jury dat niet heeft kunnen inzien, maar goed, het zij zo...................

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 21:53

ja, dat vind ik persoonlijk ook het jammere aan de ibops, 1 bokje en je weet gewoon dat je 'verloren' bent.
Ik heb ook 1 tel overwogen om te stoppen toen leo ff een 'vreugdesprong' maakte omdat ik wist dat dat waar dan ook een 5 op zou leveren en dan wordt ze al geen model meer.
Maar omdat ik toch ook voor de ervaring was gegaan ( was ons beider eerste keer) zou afhaken niet erg zinvol zijn geweest..
Ik vind niet dat je een paard kan afrekenen op 1 keer een bok ofzo. Oke, als 'ie nou blijft etteren is het wat anders misschien, maar goed..
Zolang leorna hier op t strand nog steeds een enkele keer de lucht in gaat, ga ik met haar niet meer iboppen.
Wat dat betreft is het L dress. en B spr. NPC wat makkelijker..Alleen worden in het L weer andere dingen gevraagd die bij de ibop niet hoeven. Maar als je het minimum aantal punten maar haalt, is 'ie gewoon model/ster.
Als springt 'ie 5 keer de lucht in, b.w.v.s.

ga 't straks sowieso met wayorna proberen, nieuwe ronde nieuwe kansen zeg maar..
met leo wil ik oooit de trekproef doen, daar maakt zij meer kans denk ik..

brenda, rijd je momenteel nog ergens een fjord of helemaal niet meer..?
Welke hengsten heeft Vos komend seizoen weeet je dat..?
Ik ben erg benieuwd waar ze allemaal naar toe gaan!