(VD) Probleem bij het aanleren van het compliment.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

(VD) Probleem bij het aanleren van het compliment.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 17:24

Ik ben mijn paard dit dus aan het leren en het probleem is dus dat ze telkens tijdens het hoeven uitkrabben ook een compliment wil maken. Dan zakt ze door haar voorbenen en gaat ze er dus half bij liggen.
Ik ben bang dat als ik doorga met het oefenen van het compliment dit straks dus echt een probleem wordt en ze dit dan bijv. ook bij de hoefsmid gaat doen. Ik vraag me af of ik door moet gaan met het leren van deze oefening, heeft iemand raad?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:21

Probeer er een apart comando van te maken. Ik gebruik voor kunstjes eigenlijk geen stem hulpen. Enkel te aanmoediging. Ik gebruik aanrakingen op bepaalde plekken.
Bij de compliment sta ik met mijn hoofd richting het hoofd van mijn pony. Tijdens hoeve krabben andersom. Daarbij buig ik en geef een klein tikje net boven haar knie. Die aanraking is bij elke paard weer anders. Het is maar hoe je ze het aanleert. Maar enkel je houding moet al voldoende zijn om hoeve krabben en compliment uit elkaar te houden.

Is dit niet zo, zeg dan duidelijk nee en je blijft gewoon uitkrabben. Ze komt er vanzelf achter dat het niet helpt een kunstje uit te voeren als jij het niet vraagt.

Dus gewoon rustig door zetten. En een duidelijk verschil maken tussen die twee dingen.

Shariff_Jarig

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:12

verkeerd aangeleerd dus..

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 19:23

Shariff97 schreef:
verkeerd aangeleerd dus..

Dat zou best kunnen, maar ik ben een beginneling op dit gebied dus daarom vraag ik om advies.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:54

Eigelijk moet ie gewoon weten dat als je met je hoofd naar hem toe staat en z'n been vraagt, dat ie dan in het compliment moet.

En als je met je kont bij z'n hoofd staat en dan z'n been vraagt, dan moet ie dus weten dat ie niks moet doen Knipoog
Maar daar moet je gewoon op oefenen hoor, komt vanzelf wel goed.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:07

Oh help ik had een stuk getypt en nou is het weer weg.. Scheve mond

In het begin met een nieuwe oefening halen paarden wel vaker dingen door elkaar. Ongewenst gedrag gewoon negeren als jij voetje vraagt en zij doet het compliment. Ze moet gewoon even doorhebben dat als haar voet opgetild wordt het niet automatisch betekend dat ze dan ook meteen het compliment moet doen ipv gewoon voetje geven voor uitkrabben. Gewoon geduld hebben en consequent zijn.

Ik vind het een beetje onzin dat ze het verkeerd aangeleerd zou hebben. Wie herkent dit gedrag nou niet wie met VD bezig is, ik weet zeker elk paard heeft wel eens iets door elkaar gehaald.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:08

Evy schreef:
Eigelijk moet ie gewoon weten dat als je met je hoofd naar hem toe staat en z'n been vraagt, dat ie dan in het compliment moet.

En als je met je kont bij z'n hoofd staat en dan z'n been vraagt, dan moet ie dus weten dat ie niks moet doen Knipoog
Maar daar moet je gewoon op oefenen hoor, komt vanzelf wel goed.


Ik sta juist andersom bij het compliment, ik weet niet denk dat ik dat handiger vind Haha! Ik sta met mijn kont naar het hoofd gericht en begeleid zo m'n paardjes in het compliment en zodra ze erin zitten draai ik zachtjes om, laat ze even zo staan en dan weer omhoog komen. Eigenlijk best apart, maar het werkt voor mij het beste Knipoog

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:36

Summertje schreef:
Oh help ik had een stuk getypt en nou is het weer weg.. Scheve mond

In het begin met een nieuwe oefening halen paarden wel vaker dingen door elkaar. Ongewenst gedrag gewoon negeren als jij voetje vraagt en zij doet het compliment. Ze moet gewoon even doorhebben dat als haar voet opgetild wordt het niet automatisch betekend dat ze dan ook meteen het compliment moet doen ipv gewoon voetje geven voor uitkrabben. Gewoon geduld hebben en consequent zijn.

Ik vind het een beetje onzin dat ze het verkeerd aangeleerd zou hebben. Wie herkent dit gedrag nou niet wie met VD bezig is, ik weet zeker elk paard heeft wel eens iets door elkaar gehaald.


100% mee eens
Niet stoppen hoor, dat is zonde. je paardje heeft snel genoeg door wanneer jij het vraagt (en ze dus een snoepje oid krijgt als ze het goed deed) en wanneer het ongewenst is *(simpelweg geen beloning)

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:46

Laatst werd er op de e-group over vrijheidsdressuur ( http://groups.yahoo.com/group/vrijheidsdressuur ) precies dezelfde vraag gesteld. Nu heb ik niet zoveel tijd om er op in te gaan, maar daar staat het beter uitgelegd.

In het kort: een paard dat tijdens het hoeven krabben in het compliment probeert te zakken is een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving (verlies van evenwicht bij personen die dit niet gewend zijn en ervan schrikken), om maar niet te spreken van problemen met de smid. De oplossing bestaat uit meerdere delen:
1) leer je paard de stemhulp voor het gewone voetje geven opnieuw zo goed aan dat zodra je naar het been wijst en 'voet' zegt, dat been de lucht in gaat
2) zoek een speciale plaats voor het oefenen van het compliment en houd je daar in het begin erg strikt aan om verwarring te voorkomen
3) let bij het trainen van het compliment erg op je houding en laat je paard zien dat deze duidelijk anders is dan bij het hoeven krabben, gebruik in geen geval de stemhulp 'voetje' meer voor het uitlokken van het compliment en stap zo snel mogelijk over van een begeleidende hand op een zweephulp.

Dit klinkt een beetje kortaf, maar zo is het niet bedoeld Haha!, ik heb alleen even geen tijd om er verder op in te gaan (maar het volledige verhaal kun je op de e-group/mailing lijst vinden).

Veel succes!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 19:31

Summertje"]
[quote="Evy schreef:
Eigelijk moet ie gewoon weten dat als je met je hoofd naar hem toe staat en z'n been vraagt, dat ie dan in het compliment moet.

En als je met je kont bij z'n hoofd staat en dan z'n been vraagt, dan moet ie dus weten dat ie niks moet doen Knipoog
Maar daar moet je gewoon op oefenen hoor, komt vanzelf wel goed.


Ik sta juist andersom bij het compliment, ik weet niet denk dat ik dat handiger vind Haha! Ik sta met mijn kont naar het hoofd gericht en begeleid zo m'n paardjes in het compliment en zodra ze erin zitten draai ik zachtjes om, laat ze even zo staan en dan weer omhoog komen. Eigenlijk best apart, maar het werkt voor mij het beste Knipoog
[/quote]

Ja, zo doe ik het dus ook. Mijn paard komt tijdens het compliment snel met de voorhoef tegen het achterbeen aan. Door in deze houding te staan, kan ik zien wanneer dit gebeurd en het voorbeen zeg maar een beetje de goeie kant op dirigeren. Daarom is het voor mij een beetje lastig om met mijn hoofd naar voren te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:37

Natuurlijk kan je achterstevoren staan bij het compliment, maar dan wordt het een stuk moeilijker om het van het hoeven krabben te onderscheiden, en daardoor ook weer moeilijker om het later op een enkele stem- en zweephulp te zetten. Hoewel een zacht tikje met de zweep het einddoel is als hulp, zal het paard jouw houding gebruiken als ezelsbruggetje. Als die houding ook voor andere doeleinden gebruikt wordt, vervalt die mogelijkheid.

Het is trouwens het waard om je eigen inwerking eens te bestuderen als je paard steeds met zijn voorhoef het achterbeen aantikt in het compliment: Of het paard heeft een erg korte rug (maar dat hoeft nog steeds niet daartoe te leiden, [***] is ook erg kort gebouwd maar heeft hier geen last van), of je vraagt de achterwaartse beweging te veel met je hand die het been vasthoudt. De enige taak van die hand is het ondersteunen van het opgetilde been, hier mag je dus niet aan 'trekken'. Als je hier (onbewust) aan trekt komt het onderbeen te ver naar achteren te liggen en tikt dus het achterbeen aan, maar staat het bovenbeen van het opgetilde voorbeen ook niet meer verticaal maar schuin naar achteren, waardoor de afstand tot de bodem groter wordt en waardoor de landing veel instabieler is. Nu is het zeer goed mogelijk dat juist doordat je andersom staat, het voorbeen sneller het achterbeen aantikt: Je staat nu immers met je hoofd ter hoogte van de buik waardoor je niet meer kunt zien hoe het bovenbeen hangt (verticaal), waardoor je al snel het voorbeen te ver naar achteren zult halen, waardoor dat het achterbeen weer aantikt. Als je met je hoofd naar het paardenhoofd staat bij het oppakken van het been, zit je hoofd daarentegen naast het bovenbeen waardoor je dat perfect in de gaten kunt houden. Als dat verticaal hangt, of misschien zelfs iets voor de verticaal (maar in geen geval er achter!), Kan het voorbeen het achterbeen gewoon niet meer aantikken, omdat de ruimte die dit been op de grond in zal nemen precies de lengte van het onderbeen is, en niet het onderbeen plus een variable stuk schuin bovenbeen.

Maar of dit nu nog te volgen is... Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:49

Jawel heel duidelijk hoor. Mooi verwoord en begrijpelijk.