Discussie?: Over longeren wordt veel te simpel gedacht!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 11:42

Paradrijden leren? Dat doe je onder begeleiding, bouw je langzaam op, iedere keer weer neen stukje. Een paard inrijden? Ook langzaamaan beginnen, paard laten wennen, etc.

Maar longeren? 'Ik heb hem vandaag even gelongeerd met touwtjes voor de eerste keer en het ging niet echt goed, maar longeren kan ik heus wel!'

Ik vind longeren net zo'n kunst als rijden. Je moet er handig in zijn, qua vasthouden van de lijn, de zweep, probleemoplossing, actie-reactie... maar je paard moet het ook leren. Ik zie heel veel mensen longeren met een slappe bijzet ofzo, dat paard dat rent maar rondjes,'dat zal dan wel aan de zweep liggen, en dus gooit men de zweep maar weg om achter het paard aan getrokken te worden!

Ik vind dat zowel ruiter als paard bij de eerste keren longeren begeleiding nodig hebben. Begin bij de basis: Een goede cirkel. Zonder dat je paard trekt. Laat hem zijn balans vinden. Zorg dat je paard aan de hulpen is aan de longe. Hoe kan je een paard ooit goed longeren als je hem nooit van de draf naar stap terug kan krijgen??!

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor mij is longeren een essentieel deel van de training, en ik heb lang geoefend en getraind om het longeren GOED te kunnen doen. Wordt dus wel eens moe van mensen die 'willen gaan longeren. Iemand nog tips? ' Frusty Haha!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:51

ben ik het heel erg mee eens. bij gerald heb ik ECHT leren longeren, met touwtjes, bijzet alles wat je kan bedenken. en het is toch echt wel moeilijk, niet een typisch geval van "ik laat mn paard wat rondjes rennen aan een lijn". maar echt werken.
ik merk bij mezelf als ik een paard longeer ik er echt helemaal in opga, ik sta met mn hoofd schuin mee te kijken met t paard (ziet er best raar uit) en bijna continu te praten met t paard.

maar er wordt idd wel vaak te makkelijk over gedacht. moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf ook wel deed, maar ging geen paarden met touwtjes longeren ofzo.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:54

Ik denk dat je daar wel een klein beetje gelijk in hebt....

In eerste instantie toen ik met Mika wilde beginnen heb ik mijn buurvrouw gevraagd zo zij me wilde helpen. Zelf had ik totaal geen ervaring met longeren, mijn pony was onbeleerd en kende het ook niet, en van haar heb ik het zo'n beetje geleerd....En nog heb ik weleens dingen waarover ik twijfel of ik het wel helemaal goed doe, maar meestal vraag ik er dan gelijk weer even iemand bij die het me kan uitleggen en voordoen.

Sanderijn heeft me veel tips gegeven de keren dat ze hier is geweest, daar heb ik ook veel aangehad...
Zij heeft ook touwtjes voor me gemaakt om Mika mee te longeren.

De instructeur die Mika heeft beleerd is ook van mening dat niet iedereen zomaar even kan longeren en dan zeker niet met bv de dubbele longe en hulpteugels omdat je heel veel kan verknallen bij je pony/paard als je het niet goed doet!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:55

Ik ben het er ook mee eens. Meestal wordt het paard alleen maar gelongeerd om eventjes de ergste pit eruit te krijgen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:03

je hebt wel gelijk hoor overgens noem ik het meestal geen longeren maar paard in de ronte slingeren,paard heeft beweging en de eigenaar denkt dat ie aan het werk is ach...

Lodewijk mag altijd even 5 min in de ronte slingeren daarna gaat er een bijzet aan.
hij gaat harder/ zachter op mijn stem. de zweep geeft alleen de circel aan (anders komt ie gezellie kletsen bij mij Lovers )en daarmee drijf ik 'm van achterop naar voren tegen de bijzet aan. Deze hangt in mijn geval ook slap omdat ik 'm niet in de krul wil bijzetten maar ook aan de longe van achteruit naar voren werk.
lichte tegendruk laat 'm nageven en doordat de bijzet dan helemaal los komt te hangen zoekt hij zelf door het gewicht van de losse bijzet het vwnw op.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:05

Denk dat er verschil is tussen het sorrt longeren, om het zo maar te zeggen. Met touwtjes en bijzet en al die meuk moet je echt wel 'ingeleer' worden. je kunt zelf nl niet bepalen of alles goed zit en waar je pony als je het zus en zo doet belast wordt.
maar denk dat de meeste die longeren het doen om of energie kwijt te raken, of omdat ze niet rijden en toch wat beweging nodig hebben.

Meestal is dat lekker recht toe recht aan, hoofdstel om, longeerlijn eraan en rondjes lopen. Klaar.
Echt longeren is dit niet, maar zoalng je perd gewoon rondloopt zonder moeilijk te doen lijkt het me ook niet slecht.
Denk dat de dubbele longe ed wel wat meer ervaring eist. Ik zeg niet dat je er iedere week voor op les moet (zo kun je nl aan de gang blijven, want dan moet je ook gaan leren poetsen enz enz) maar een keer een les of cursus lijkt me wel goed.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:06

Longeren kun je niet in 1 x.
Je moet gewoon wel wat ervaring hebben, lijkt mij, om een paard echt goed te kunnen laten lopen.
De zweep kan in de weg zitten, het paard komt naar je toe lopen, enz.
Daarom vind ik het handig als je een nog niet ingereden paard hebt, of wat nog niet kan longeren, het eerst een paar x uit te proberen op bv. je verzorgpony's,paarden van vriendinnen, etc.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:20

Ik ben er zeg maar van jongs af aan mee bezig geweest, dus 'het paard op het rondje houden', daar heb ik nooit zo bij nagedacht, dat mensen dat moeilijk kunnen vinden....Dat heb ik geleerd met de shet - dan word je wel handig!

Bij longeren zijn een paar dingen erg belangrijk. je moet een beetje kunnen zien wanneer het paard goed loopt. Daarnaast moet je je paard erg gehoorzaam hebben - vooral op stem.

Er bestaan wel hele goede boeken over longeren. (zie verder m'n reactie op rijtechnisch)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:28

ja longeren is zeker een kunst apart!!!

ik heb het geleerd in een longeercursus en op een dressuurstal.
ik kan nu wel longeren, maar....

kan ik wel zien of een paard goed loopt aan de longe? Dat is ook nog een kunst apart hoor

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:46

Longeren is inderdaad niet eenvoudig. Tenminste als je het goed wil doen. Ik heb al veel mensen op veel verschillende manieren zien longeren.
Mijn zusje heeft mij geleerd hoe ik het moest doen. (Zij heeft Deurne gedaan en werkt nu op een dressuurstal.) En verder heb ik heel goed gekeken naar anderen. De eigenaresse van de stal heeft intermediar gereden, en van haar neem ik ook dingetjes over.
Ik kan Laiser goed longeren. Daarmee bedoel ik het volgende.
Afgelopen week had ik bijna geen stem en was ziekjes. Tot twee keer toe heb ik hem gelongeerd omdat ik tijdens het rijden het te benauwd had.
Maar ik heb "toeschouwers" raar zien kijken hoor. Ik maak altijd bewegingen voor ieder "commando". Zo ziet Laiser aan mijn houding wat hij moet doen. Ik kan hem dus longeren zonder mijn stem echt te moeten gebruiken.
Heel leuk hoor, om dan mensen te zien kijken en onder iets te zeggen laat ik Laiser draven, verzamelen, verruimen, terug naar arbeidsdraf en dan aangaloperen.
Wat is Laiser toch ook een schat, dat hij dan zo goed op mij let.

_________________
Als leed, verdriet en zorgen
je doen vrezen voor morgen.
Verlies de moed dan niet te gauw,
eens wordt de hemel toch weer blauw.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mickey op 2001-12-09 11:54 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:48

Longeren moet je eigenlijk ook leren van iemand die er verstand van heeft of iig veel ervaring. Ik kan ook longeren, maar soms vind ik het best moeilijk en het lijkt zo simpel!Maar tja ik heb weken achterelkaar 3 paarden 3 x in de week gelongeerd emt alles erop en eraan! ze waren nog jong en dan leer je het wel... omdraaien rennen enz ik vind het ook leuk omte doen! maar het is wel een vak apart!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:51

ik heb een longeercursus gedaan en ik moet zeggen dat dat best wel handig is hoor!
voor die cursus longeerde ik ook wel bijna iedere dag maar nu heb ik bv geleerd met dubbele longe te longeren, en das best handig.
ik heb de mazzel dat dit mijn werk is dus dan wordt je er wel handig in, maar ik kan me voorstellen bv mensen die gewoon 1 paard hebben en een keer in een blauwe maandag eens een keer longeren dat ze daar niet zo handig in zijn/kunnen worden.

ik raad, mensen die af en toe eens longeren(zelfs mensen die iedere dag longeren), aan een longeercursus te volgen.
je leert er echt van en het is nog leuk ook!!
toedeledoki
gillian

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:05

Ik longeer best veel, vooral Bep, die ik teugelkreupel heb gekocht. Haar stap wordt per dag beter en sterker door het longeren. Af en toe doe ik er een bijzet aan, maar Bep moet leren om op haar eigen benen te lopen.
Koos longeer is af en toe met bijzet maar meestal zonder lijn. Hij doet alles op stem, versnellen, langzamer, andere kant op enz.
Longeren is het beging van een paard zadelmak maken. Met longeren kan je hem de commando's leren met je stem. Als je een paard gaat inrijden dan weet je paard de commando's. Je doet een hulp die bij het commando hoort. Je gaat steeds minder je stem gebruiken en je paard heeft heel snel door wat je bedoeld.

Longeren is een hele goede manier van trainen. Een paard moet met longeren net zo lopen als onder de man.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:35

Longeren kun je voor verschillende dingen doen.

Als voorbereiding op zadel/tuigmak maken. Dit is best lastig maar niet extreem moeilijk. Lastig omdat paarden nog wel een beetje raar kunnen doen. Het is heel belangrijk dat ze hier dan het longeren GOED leren. Dus zonder getrek, vandoor gaan, commando's.

En je kunt een beetje rondjes laten rennen om je heen, ik vraag me dan altijd af waarom ze niet meteen losgegooid worden want dit is imo gewoon onzin.

En je kunt het het gebruiken om rijtechnisch dingen te verbeteren en je paard er dus beter van maken. DIt is het moeilijkste van het hele longeren.
________________________

Op mijn werk heb ik ook leren longeren. Niet dat ik het nu al kan want longeren is net zoiets als rijden,je kunt het gewoon nooit. Ik kan nu wel een heel klein beetje longeren maar het is nog lang niet goed. Rondjes laten rennen is het allang niet meer. Het is eerder hard trainen, maar het kan allemaal veel beter.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 15:04

Citaat:
Op 2001-12-09 12:35, schreef Steef:
Longeren kun je voor verschillende dingen doen.


En je kunt een beetje rondjes laten rennen om je heen, ik vraag me dan altijd af waarom ze niet meteen losgegooid worden want dit is imo gewoon onzin.




Ik longeer altijd op deze manier en wel hierom.
Sommige paarden gaan helemaal uit hun dak als ze loslopen. Je kunt door je paard een kwartiertje of zo in de rondte te slingeren de ergste energie eruit halen en dan kunnen ze daarna lekker rondscharrelen zonder dat je je hart hoeft vast te houden vanwege rondvliegende ijzers en paarden die plat door de bocht gaan.

Voor dit in de rondte slingeren heb je niet echt les nodig.
Ik ben wel met je eens dat als je longeren gebruikt om je paard rijtechnisch te verbeteren een stukje begeleiding geen kwaad kan.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-12-09 14:05 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 15:21

Citaat:
Ik longeer altijd op deze manier en wel hierom.
Sommige paarden gaan helemaal uit hun dak als ze loslopen. Je kunt door je paard een kwartiertje of zo in de rondte te slingeren de ergste energie eruit halen en dan kunnen ze daarna lekker rondscharrelen zonder dat je je hart hoeft vast te houden vanwege rondvliegende ijzers en paarden die plat door de bocht gaan.


hm, zo heb ikhet nog nooit bekeken. Dat kan natuurlijk ook Scheve mond\

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:11

Ja fitz, zo denk ik er ook over. Vooral omdat mijn paard niet los mag, vanwege zijn peesblessure, (is al goed genezen, maar toch moet je voorlopig oppassen)Dus slinger ik hem rond en laat hem bokken. Ook als hij straks wel naar buiten mag, dan nog ga ik eerst longeren, want een blessure is zo opgelopen hoor!!! Huilen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:47

Goed longeren is net zo moeilijk als goed rijden en je bent nooit uitgeleerd!

Ik vind van mezelf dat ik beter kan longeren dan rijden, problemen los ik dan ook graag eerst aan de longe op voordat ik het onder het zadel doe.

Ik heb diverse soorten longeerhulpteugels en gebruik ze afhankelijk van het doel wat ik wil bereiken.

Ongeveer 1 x per week "longeer" ik ze los (zonder lijn of bijzet) gewoon als beweging zonder training. Dit vinden ze heerlijk.

Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:04

Als je wilt longeren met touwtjes, bijzet oid dus puur om je paard te trainen vind ik het persoonlijk handiger om daar een cursus of les voor te volgen. Ik heb zelf een longeercursus gevolgd, en daar echt ongelooflijk veel van geleerd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 14:23

Longeren is idd een kunst op zich. Zelf doe ik het redelijk vaak, en dan altijd met een dubbele longe (lang, soepel touw). Ik heb IJslanders, en die hebben soms door hun laterale aanleg problemen met soepelheid, tact en balans in draf. Dat kun je aan de dubbellonge perfect verbeteren. Tijdens het longeren (altijd in een speciale longeerpaddock) laat ik het paard, zoals hierboven iemand ook al schreef, vooral reageren op mijn lichaamshouding en -positie, en neem niet of nauwelijks druk op de lijnen. Het gewicht van de touwen geeft op zich al voldoende aanleuning, en het paard gaat mooi op eigen benen lopen ipv op de lijnen (en dus op je handen) te gaan hangen. Lichtjes inbuigen, tempowisselingen (geweldig om te doen met een paard dat op de minste lichaamssignalen reageert!), overgangen, en bij 'gevorderde' paarden, licht verzamelen. Stoppen voordat het paard er genoeg van krijgt (een kwartier is lang zat als het om longeren als training gaat, voor warmlopen voor het rijden is vijf minuten genoeg).
Met dubbellongeren kun je een jong paard ook prima aan het bit laten wennen. Mocht een jonkie een keer schrikken: gewoon laten rennen en het touw op de grond gooien (zodat ze tenminste geen ruk in hun mond krijgen). Soms wokkelen ze zichzelf in het touw, maar ook dat levert geen gevaar op, als je zelf maar rustig blijft.
Voordelen van (dubbel)longeren: je kunt je paard heel goed observeren, en daardoor heel gericht bepaalde dingen verbeteren; je kunt je paard trainen zonder de extra belasting van een ruiter.
Nadelen: als je het te vaak en te intensief doet, knapt je paard erop af, en het kan belastend zijn voor de pezen en banden, vooral op een zware ondergrond.