Iets afleren........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Iets afleren........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 18:27

Heeej bokkers,
een meisje bij mij op stal heeft een paard, maar zij heeft een probleeem...
haar paard bijt heel veel, als je hem gewoon meeneemt probeert hij je steeds in je arm te bijten,en als hij ergens geen zin in heeft gaat hij ook bijten of gewoon stil staan.... Huilen
heeft iemand een idee hoe je dit kan afleren???

Tessa [Over-Shadow]


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:43

dat doet hij maar 1 keer.
Want je geeft hem dan een optater waar hij nog een week van na staat te dreunen en dan haalt hij het niet meer in zijn kop en blijft het volgende keer wel bij een pas op!


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:48

inderdaad zoals RK zegt: happen=klappen!

Wel goed mikken en timen!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:02

Terugbijten Haha! ( da smaakt wel vies al die haren )
Nee hoor, maar inderdaad een knal met een zweep of een flinke tik op zijn neus/oren. Dit zijn nogal gevoelige plekken voor de meeste paarden dus daar moet je wel mee uitkijken, en doe het ook niet te lomp anders leert ie het wel af maar word ie ook bang voor je hand/zweep, en dat lijkt me ook nie de bedoeling. En als ie stil gaat staan ( als je erop zit ) gewoon een keer flink je hakken erin duwen, en dan ook echt flink, dus net zoals een kindje dat net rijdt je hakken erin schoppen. Daar schrikken ze meestal van op, als ie dan wakker word drijf je nog een keer een beetje overdreven, of geef je een klein tikje op zijn hals, en dan loopt ie als het goed is weer. Werkt dat niet dan pak je de zweep erbij, en tik je m net zolang tot ie vooruit gaat. ( dit natuurlijk ook weer niet te lomp, anders lig je ernaast te kijken i.p.v. erop Haha! )

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:05

Idd en enorme rm op zijn tijd, helpt het beste.
Klinkt heel zielig misschien, maar je moet hem duidelijk maken wat hij wel en niet mag, van kleine tikkies wordt ie alleen schagrijnig likt me.

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:09

gewoon op zn plaats zetten.. streng tegen m wezen..
als ie bijt kan ie een tik krijgen.. dat is gewoon iets wat ie neit mag..

en met rijden als hij zich verzet keist hij dr voor om tegen jou in te gaan dus op zn kop te geven.. t is ook neit zielig als je m daarvoor op zn kop te geven.. en t is ook zn keuze om t te accpeteren en te gaan werken..
wel belonnen dan

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 19:09

Lotteke schreef:
lotteke schreef:
Terugbijten Haha! ( da smaakt wel vies al die haren )
Nee hoor, maar inderdaad een knal met een zweep of een flinke tik op zijn neus/oren. Dit zijn nogal gevoelige plekken voor de meeste paarden dus daar moet je wel mee uitkijken, en doe het ook niet te lomp anders leert ie het wel af maar word ie ook bang voor je hand/zweep, en dat lijkt me ook nie de bedoeling. En als ie stil gaat staan ( als je erop zit ) gewoon een keer flink je hakken erin duwen, en dan ook echt flink, dus net zoals een kindje dat net rijdt je hakken erin schoppen. Daar schrikken ze meestal van op, als ie dan wakker word drijf je nog een keer een beetje overdreven, of geef je een klein tikje op zijn hals, en dan loopt ie als het goed is weer. Werkt dat niet dan pak je de zweep erbij, en tik je m net zolang tot ie vooruit gaat. ( dit natuurlijk ook weer niet te lomp, anders lig je ernaast te kijken i.p.v. erop Haha! )


Dat van dat stilstaan helpt niet, hij vertikt het gewoon eg, alles wat je doet helpt niet!:S soms moet iemand er gewoon een longeerzweep bij halen om hem vooruit te krijgen, maar gelukkig krijgt ze nu les en gaat het al wat beter!

Tessa [Over-Shadow]

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:11

Splash was eerst ook heel erg bijterig , gewoon uit het niets probeerde hij je toen te pakken , en steeds op het moment dat het gebeurde rukte ik hem alleen aan zijn halstertouw *veel te lief natuurlijk..zucht*
Toen een keer op een zondag had ik hem net wortels gegeven , en dat wordt ie inhalig en wil ie meer , en als ie dat niet krijgt gaat ie gewoon happen naar je , hap was het toen , zijkant van het topje van mn vinger dr af , ik had hem toen heel toevallig vast aan een halster touw , toen gaf ik dus een keiharde ruk en gebruikte mn stem , toen schrok ie daar zo van dat ie met zn hoofd tegen de staldeurrand is geknalt , toen was het echt zo van wooow.. ik heb iets verkeerd gedaan !

Toen was het helaas nog niet over , pennymeisje geeft hem 2 weken later een snoepje(zonder het aan me te vragen) toen ik hem stond te poetsen , en meneer wil weer meer , maar dat kreeg ie niet... hap was het toen , hij had net het velletje van mn arm , en toen was mijn reactie WHAAP *klap* heel erg hard op zn nek , resultaat.. hij heeft nooit meer gebeten....
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 13-03-04 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

    S p o t.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:12

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:14

eVeLyNtJuHhH schreef:
Dat van dat stilstaan helpt niet, hij vertikt het gewoon eg, alles wat je doet helpt niet!:S soms moet iemand er gewoon een longeerzweep bij halen om hem vooruit te krijgen, maar gelukkig krijgt ze nu les en gaat het al wat beter!


Laat hem maar lekker staan , ga jij desnoods ergens zitten , waar je hem kan zien , doe desnoods een longeerlijn aan zijn halster/hoofdstel vast , en wacht maar totdat ie eindelijk een stap zet... zodra die gaat lopen, naar hem toe gaan en belonen ,omdat ie dan de link legt dat als ie loopt dat ie dan braaf is, werkt niet altijd , maar bij een paardje bij ons op stal heeft het wel geholpen

    S p o t.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:16

lotteke schreef:
Terugbijten Haha! ( da smaakt wel vies al die haren)


Oooooh!! Noooooooooooit doen hahahaha!! Ik heb dat eens écht gedaan!! En kaakpijn dat had ik!! Hahahaha Haha!

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:16

van dat bijten herken k.. merrie beet echt emeen 1 x een ahrde trap gegeven.. ze heeft t nooit mneer gedaan.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:50

Toch is dat idee van 'paard bijt dus krijgt een dreun' makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zei dat zelf namelijk ook altijd, en nu is mijn eigen paard ook ontzettend aan het bijten geslagen. Hij krijgt absoluut meteen een mep van me als hij bijt, maar het lijkt hem helemaal niets te interesseren. Inmiddels heeft hij bij mij dan wel de boodschap begrepen, mij bijt hij niet meer. Helaas geld dit niet voor alle andere mensen die op stal rondlopen en hem een vriendelijke aai over z'n bol willen geven. Ik heb tijdens mijn stage op een hengstenhouderij heel goed geleerd wat het betekent om 'streng doch rechtvaardig' voor mijn paard te zijn, maar in zijn ogen blijft het volgens mij om de een of andere duistere reden een spelletje... Ook ik zit een beetje met mijn handen in het haar, want ja, ik sta op een manege. M'n knollie bijt mij dan wel niet, maar het loopt daar natuurlijk de godganselijke dag vol met mensen. Waarvan er inmiddels al heel wat lichtelijk angstig beginnen te worden voor hem... En ik ben er niet bepaald blij mee dat het paard wat voor mij zo vreselijk lief is, bij de rest van de manege bekend staat als 'eng', 'vals', of 'die schimmel die zo bijt'...

Probleem bij mij is dat mijn paardje (een volbloed arabje) pas met vier jaar gecastreerd was. Hij was altijd een ontzettend lastige en dominante hengst. Omdat hij eigenlijk veel te laat gecastreerd is, blijft hij veel van die hengstentrekje houden. En een van zijn vervelendste hengstentrekjes was... ja hoor, bijten...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:01

Ik herken jou verhaal ook wel , mij bijt ie ook niet meer , maar hij heeft nu al bij 2 pennymeisjes jassen kapot getrokken , kan echt niet , op stal staat ie ook altijd met zn oren naar achter en als iemand hem dan wil aaien waarschuwt ie eerst , als ze het niet begrijpen dan gaat ie happen , hij heeft alleen daar nog nooit iemand mee gebeten , maar het verbaasd me niet als het nog een keer gebeurd , maar ik snap het wel , voor hem betekend stal gewoon RUST , met rust gelaten worden , maar het is heel erg vervelend , en ik begrijp ook precies wat je bedoeld ! Splash staat nu op een rustigere stal , is weg van een manege , en is zelf ook een stuk rustiger geworden , maar zodra er meer mensen op stal zijn , vooral op woensdagmiddag en in het weekend , als er veel kinderen zijn , is ie erg chagerijnig...

    S p o t.

Karlijntje

Berichten: 63
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:28

Je kan hem het beste gewoon een hele harde mep geven!Maar je kan beter niet op het hoofd anders word hij/zei schuw! Is het trouwnes een jonge pony?

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:44

Als je slaat sla dan met je vuist en niet met de platte hand. Vuistslag lijkt nl. meer op een knal van een ander paard. Wel kijken waar je slaat anders voel je het zelf een week later ook nog.... Bij mij had ie em trouwens ook gelijk te pakken hoor, ik laat me niet bijten, wat denkt ie wel!

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 11:21

ja hij is bijna 8 jaar, dus niet meer zuper jong, gewoon:D

Tessa [Over-Shadow]

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:19

vuist doet jezelf wel iets meer pijn dan een platte hand...... maargoed dat moet degene zelf maar beslissen.

Happen is klappen........... zo werkt het.

Enuh terugbijten zou ik niet doen

Nicie
Berichten: 28
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:25

neej terug bijten lijkt me egt ranzig en het gaat om mijn paard!!!!!! dus je kan ook reageren op NICIE okeej je kan het ook verder doen op dees beslis zelf maar:D

I love Orlando 4-Evah

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:00

Als ze dat bij mij wagen (en dat is al wel eens gebeurt) dan krijgen ze als actie-reactie een knal tegen hun neus (zijkant, slaat soms best lekker, al mag ik het niet zo zeggen, sorry).....en dat houden de meesten meteen op (enkeling hier begint enorm te flemen...dat is echt een SM-paard)!!!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:04

hahahahaahah

Tessa [Over-Shadow]

Nicie
Berichten: 28
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:10

hihihi

I love Orlando 4-Evah

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 19:22

Ja ik ken het....dat je moet zo denken ik ben de baas en het paard niet.
Dus je moet het dus echt niet toe laten om je te laten bijten door je paard.
Als mijn paarden dat doen hebben ze een groot probleem bij mij.

1. Geef hem tenminste goed op z´n lazer als hij je probeert te bijten.
2. Jij bent de baas en je pony niet!!!!
3. Wees wat strenger voor deze pony en laat hem niet teveel toe...als je dat wel doet dan heb je straks een etterbak van een pony en is hij later verpest.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 19:27

ja idd, daar heb je gelijk in, want het kan echt een x uit de hand lopen, en dan wordt janice(het baasje) bang voor haar paard en dan heeft het paard zijn zin en blijft hij doorgaan en word het steeds erger:s

Tessa [Over-Shadow]

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:10

xx_Irisje schreef:
van dat bijten herken k.. merrie beet echt emeen 1 x een ahrde trap gegeven.. ze heeft t nooit mneer gedaan.


Trappen zou ik toch niet doen. Als je mistrapt of te hard ( wat nogal snel gebeurt met trappen ) kan je behoorlijk wat schade aanrichten. Ik zou toch echt alleen maar een zweep of je hand gebruiken. Behalve als het gewoon echt nie anders meer kan. ( ik heb namelijk een keer iemand mis zien trappen, liep nie echt goed af.... )

It takes two people to lie ~ One to lie, and one to listen.
D6 Grab your crucifix P8 Better stay up late S10 Never sleep again
Kip Paard, het meest veelzijdige stukje vlees!
Met kouwe tenen in je kist liggen kan zo gebeurd zijn. Dus ik heb maar dure "schoentje" gekocht. - Sjoek


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers