(NH) join up

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:25


marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 01:54

Ja ik ga inderdaad eens kijken of ik nog aan het boek kan komen.
Maar feit blijft wel, of hij het zelf heeft bedacht of niet, dat zijn methode werkt, en het voor het paard niet schadelijk is mits het goed gebruikt wordt

fury_hymne

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Provincie Groningen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 10:59

Ik ben het idd met jullie eens dat Parelli veel beter is dan Roberts..... Maar die join-up heeft bij fury heel goed aangeslagen! Maar ik doe het niet weer! Maar echt, de band met mij en fury is veeeeeeeeeeeel beter geworden!! *LOL*

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:00

Ik denk dat je alleen join up moet gebruiken als je het kan + als je paard dominant is en niet luistert naar jou, je niet respecteert. Voor de rest zie ik er geen graten in om zijn methode te gebruiken. Ik heb er niets dan goede momenten van gehad en parelli kan je nadien verder gebruiken om die vertrouwensband te versterken, Lachen

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:42

In een paardenkudde heb je de leider en de drijver...de kudde loopt altijd tussen deze paarden in. zij hebben dus een enorme verantwoordelijkheid en staan dag en nacht klaar in het belang van de kudde. zij springen tussen het gevaar en de kudde, wat dus eigenlijk een levensgevaarlijke baan is, drijven of leiden...(veel mensen willen leider zijn maar kunen de verantwoordelijkheid niet nemen. ze vluchten voor enge dineg en een paard zal voor zichzelf moetebn zorgen, de eigenaar durft immers niet meer. paard gaat zichzelf leuiden, en opeens is daar de eigenaar weer die boos word want het paard luisterde niet. 'k hoop dat het je aan het denken zet )

nu kun je in een kudde niet hebben dat paarden gaan zitten klieren. daar moet je wat aan doen en dat doen deze drijvers/leiders dan ook. zij drijven het paard de kudde uit, een paard alleen is een mooie, gemakkelijk te vangen prooi, dus het 'eruitgestuurde paard' wil wel heeel graag terug en snel weer vriendjes worden met de leider...Je krijgt dan een oortje op je gerich en het paard laat zijn hals zakken en gaat onderdanig kouwen. herken je de join up

op een gegeven moment klaten de leiders het paard weer toe in de kudde. ze maken een ontvankelijk gebaar en laten het paard zijn 'excuses' aanbieden. het paard zal achter ze aanlopen, en erg aardig tegen ze zijn...

een join-up is dus een reactie op iets dat de kudde in gevaar brengt en de join-up is dan ook weleens nodig bij jonge paarden die hun plek nog niet echt kennen. het is dus voor een paard hoogst raar dat hij/zij opeens weggejaagd word...MAAR op dat moment is hij/zij wel in gevaar dus zal hij/zij er alles aan doen weer terug te komen in de kudde. en dus heel lief tegen je gaan doen, in de hoop dat 'ie voortaan in jou beschermende omgeving mag blijven...EN dAAr was m. roberts net opuit naar mijn idee niet nagedacht wat hij doet, maar als het maar werkt....niet echt eerlijk en zonder dwang (zoals hij zelf de hele tijd roept... )de paardenman...

misschien snap je nu waarom het een psychische mishandeling is en je een paard met een join-up wel degelijk tot iets dwingt. met een join up dufrt een paard niet in verzet te komen omdat hij zijn leven dan in gevaar brengt, maar als je even verder demkt komje tot schokkende conclusies


dit beriicht heb ik gestuurd naar iemand die vroeg wat ik er geetslijke mishandeling aan vond. ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik dit topic weer omhoog haal...anders even heel boos worden...hihihihi

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:15

[quote="Duncan"]In een paardenkudde heb je de leider en de drijver...

een join-up is dus een reactie op iets dat de kudde in gevaar brengt en de join-up is dan ook weleens nodig bij jonge paarden die hun plek nog niet echt kennen. het is dus voor een paard hoogst raar dat hij/zij opeens weggejaagd word...MAAR op dat moment is hij/zij wel in gevaar dus zal hij/zij er alles aan doen weer terug te komen in de kudde. en dus heel lief tegen je gaan doen, in de hoop dat 'ie voortaan in jou beschermende omgeving mag blijven...quote)

ik heb ooit zo'n "paardefluisteraar"bezig gezien en hem toen uitgedaagd dat met mijn toen 3 jarige hengst shet te laten zien
dit omdat ik het vermoede had dat dit m niet zou lukken

wij hebben dit beestje op 2 jarige gekregen en hij heeft 1 baas (mijn zoontje die toen ook 2 was)en doogt mij en mijn man
we kunnen er alles mee doen
wij hebben m op een hele rustige manier (geduld geduld,als die iets goed deed de hemel in prijzen als tie iets fout deed negeren)en nog meer geduld we konden hem op 3 jarige leeftijd overal (aan de hand) mee naar toenemen en er alles wat we wouden meedoen

de fluisteraar liep quasi dominant de wei in (die we voor deze gelegenheid een stukje kleiner hadden gemaakt)en werdt er direct (en meerdere malen ) uitgemept!!! uiteindelijk had tie t na ruim n halfuur voorelkaar dat tie gedoogt werd in "zijn"weitje als tie maar in die andere hoek bleef staan - aanraken mocht maar alleen daar waar mijn pony t wou

om m hem beetje te pesten is toen mijn zoontje "de wei"in gestapt
riep zijn pony (die er gelijk aangedraaft kwam) en ging met m wandelen
knuffelen en poetsen

dus schurkie was op dat moment de leider?? en die stoere paardeman
de weggejaagde?? en mijn zoontje "DE LEIDER HENGST" en wij mede kudde genoten die ook boven hem staan in rank????? dus de methode werkt dus niet bij elk paard of niet door iedereen???

leg dit maar s uit dan!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:22

't is me even niet duidelijk...wat moet ik uitleggen?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 14:52

nickyu schreef:
dus schurkie was op dat moment de leider?? en die stoere paardeman
de weggejaagde?? en mijn zoontje "DE LEIDER HENGST" en wij mede kudde genoten die ook boven hem staan in rank?????


dus de methode werkt dus niet bij elk paard of niet door iedereen???

leg dit maar s uit dan!



dat mijn zoontje met absoluut geen kennis alleen maar intuitie
alles met zijn paardje kon doen (zelfs rijden)
en iemand die clinics gaf van nh en via join up iets probeerde te bereiken
de wei uit werd gemept (LETTERLIJK)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:08

Veel NH mensen werken volgens hun ervingen en wat ze weten. Gevoel komt er vaak maar weinig bij kijken. De goede NH mensen pik je er dan ook zo uit. Net als jullie schet prikt paarden met karakter er zo door heen.
De buitenkant lijkt mooi, maar de binnenkant stelt niet veel voor.

Dit zegt dus niks over de join-up, maar over de persoon opzich. De join-up zou ook eigenlijk niet nodig hoeven wezen. Het is een soort machts oefening die mensen gebruiken die het niet door hun persoonlijkheid en hun karakter voor elkaar kunnen krijgen. Een andere manier van slaan, in een meer natuurlijk vormpje gespoten. Veel mensen zien jammer genoeg enkel het resultaat.

Jouw schet heeft gezegt dat die oefening niet goed is. Luister en je krijgt een leuk paardje.

Trouwens jullie moesten zeker wel lachen dat die man er steeds werd uit gemept en dan je zoontje vrolijk binnen wandeld en zo met hem gaat wandelen.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:11

josien schreef:
Net als jullie schet prikt paarden met karakter er zo door heen.

Jouw schet heeft gezegt dat die oefening niet goed is. Luister en je krijgt een leuk paardje.

Trouwens jullie moesten zeker wel lachen dat die man er steeds werd uit gemept en dan je zoontje vrolijk binnen wandeld en zo met hem gaat wandelen.


we hebben die oefening zelf ook nooit gedaan het shetje is nu 4,5 (een echte puber)en heeft een hele eige willetje zijn nu bezig hem ook voor anderen onder het zadel te brengen en staat voor de kar
het is een schat maar heeft nog steeds een hele sterke voorkeur voor zijn eigen baasje (iets te) als ik zonder mijn zoontje op de wagen wil gaan rijden heb ik mijn handen vol (heeft tie niet zoveel zin)als hij er bij is of beter nog m alleen op de bok door de bak ment gaat het tien keer beter


en ja we hebben heeeel hard staan lachen vooral toen die door had dat bijten en slaan op de benen en armen etc veel minder leuk was dan m te pakken in zijn edele delen dan ging hij er heel lief bij staan dacht tie meneer dat tie m eindelijk had en dan greep tie m toch joh
wat had die man het slecht (hihi)

en dan zijn gezicht toen die kleine zomaar de bak in wandelde
"quote"ja eh.. ja maar zal je dat wel doen dat beest is levens gevaarlijk...... uh

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:58

Eigenlijk had je het moeten filmen. Voor de leukste thuis of zo.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:10

levensgevaarlijk he? zo'n shetje. ik sanp nu meer wat je bedoelt, ik denk dat die 'paarden fluisteraar' zichzelf gewon nogal super vond...ja, en sommige pony's (en paarden) voelen dat feilloos aan!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 21:40

Toen ik Baduh net had was ik enorm fan van Monty Roberts. Je kreeg inderdaad als resultaat dat je paard als een hondje achter je aanliep, en ik vond dat geweldig. Maar ik kreeg op een gegeven moment het gevoel dat het puur "mechanisch" was. Bij andere paarden merkte ik bijvoorbeeld ook dat ze zich overal lieten aaien maar zelf absoluut geen genegenheid bij de mensen opzochten. En toen ben ik Mark Rashid gaan lezen. En dat vond ik zo'n opluchting, alles wat mijn intuïtie me ooit ingaf in mijn omgang met paarden, maar wat niet paste in de methode van Roberts, stond zwart op wit in dit boek van Rashid (Horses never Lie). Het is niet echt een methode, het zijn anecdotes waarin je zoveel herkent. Nu of later. Voor mij is het in ieder geval een soort openbaring geweest dat de manier waarop ik met paarden om wil gaan opgeschreven stond in een boek. Monty; eat your heart out! Geen join ups meer voor mij.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 22:53

josien schreef:
Eigenlijk had je het moeten filmen. Voor de leukste thuis of zo.


we hebben n gedeelte (het laatstehelaas) inderdaad op film maar ik was toen heel erg ziek en kon de camera (dat was nog zo'n zwaar bakbeest) niet zo lang vast houden (wel n beetje jammer)

ga met pinksteren een clinicje van juma volgen bij ma op stal in noordwijk
(nog 1 plekje vrij) mar dan met mijn anda klophengstje pablo

ben benieuwd heb er zin in

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:00

Duncan schreef:
levensgevaarlijk he? zo'n shetje. je bedoelt, ik denk dat die 'paarden fluisteraar' zichzelf gewon nogal super vond...ja, en sommige pony's (en paarden) voelen dat feilloos aan!


en sommige mensen ook daarom leek me t wel "grappig" als tie dat is met mijn shetje uitprobeerde want ik geloofde er totaal niet in dat tie dan ineens "zomaar"naar m ging luisteren hij zei nog dat tie heel erg blij was dat t geen paard van 1.80 was (volgens mij is een paard een paard en een paard van 40cm potientieel net zo lief en gevaarlijk als een paard van 2.10m)ben wel heel erg blij dat de intuitie kant van mijn kleine zo sterk is!!!al zie ik nu dat tie dat al een beetje begint te verliezen(die verdraaide buitenwereld!)

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 07:24

die had gewoon eenn vriendschaps band met de shet, daar komt niemand tussen, omdat kinderen heel puur zijn, waar paarden en pony's over het algemeen op 'geilen'. vinden ze heerlijk, is misschien ook een beetje geleik voor ze...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:08

Josien en Cassidy:
Ben het echt totaal niet met jullie eens.
Een paard bepaald zelf of hij jou als leider wil zien of niet.
Komt helemaal niets aan te pas van "geestelijke mishandeling" zoals dat door jullie werd genoemd.
Het word pas "geestelijke mishandeling" als het word gedaan door mensen die er geen hol van afweten, en zomaar dingen gaan doen (die nog niet zozeer fout hoeven te zijn) en het paard om dingen die juist "horen" gaan straffen.

Vind dit een veel vriendelijkere methode dan het paard met geweld op zijn plek in de rangorde zetten.
Hier word het paard zelf (als het goed word gedaan) veel gelukkiger van dan dat ie een pak op zijn donder krijgt hoor

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:48

IIkkah ben het er over eens dat het paard zelf beslist wie zijn leider is.

Omdat wij niet met de Join-up werken hoef je niet direct te zeggen dat wij onze leiderschap door geweld verkrijgen.
Juist de join-ub zet het paard met geestelijk geweld op een plek van allerlaagst niveau. Het word dan ook meer een slaaf dan een paard dat het fijn vind om een leider boven zich te hebben.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:42

Josien:
Dat bedoel ik ook niet hoor (dat jullie je leiderschap krijgen door geweld)
Over dat "slaaf" zijn:
Als de join-up is uitgevoerd vertouwd het paard jou volledig, hij zal je volgen in situaties waar hij of zij eigenlijk normaal niet lang zou durven.
Dat is denk een verschil tussen ons 2, jij ziet dat als "slaaf" ik die dat als vertrouwen.
Want als het paard het gewoon niet wil, doet ie het echt niet, hoevaak je ook een join-up doet...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:40

Het paard heeft na mijn mening niks meer te willen. Men ziet dan ook ongehoorzaamheid als dat de join-up niet goed of volledig uit gevoert is. Het paard daardoor weer als straf weg gestuurt en dit herhaald zich, totdat het paard zich maar overgeeft en doet wat er van hem gevraagt word, maar meer ook niet.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:50

josien schreef:
Het paard heeft na mijn mening niks meer te willen. Men ziet dan ook ongehoorzaamheid als dat de join-up niet goed of volledig uit gevoert is. Het paard daardoor weer als straf weg gestuurt en dit herhaald zich, totdat het paard zich maar overgeeft en doet wat er van hem gevraagt word, maar meer ook niet.


Ben het helemaal met je eens. Bovendien is het zo dat het paard bij een join-up wel moet doen wat jij wil omdat jij hem voor de "vrije keus" stelt; of je komt bij mij en luistert, of je blijft uit de kudde en wordt opgegeten door de wolven/dingo's/whatever. Voor een paard is een join-up een kwestie van leven of dood. Ook al wordt die uitgevoerd in een afgesloten, veilige roundpen. Een paard dat in de natuur door de leider de kudde uit wordt gezet is ten dode opgeschreven. Deze paarden doen en soort van join-up en worden daarna vaak weer uitgenodigd in de kudde als ze hun onderdanigheid hebben getoond. De reden waarom ze daarna wel luisteren is simpel; uit de kudde=dood.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:52

Ilkkah schreef:
Josien:Want als het paard het gewoon niet wil, doet ie het echt niet, hoevaak je ook een join-up doet...


dat had ik nu net in mijn stukje uitgelegd.... wel goed lezen he!

er staat daar namelijk dat je een paard bij een join-up de kudde uitjaagd, in zijn eentje is het een makkelijke prooi, dus zal het paard weer heel snel terug willen, hij heeft niets te willen, want het is kiezen uit doodgaan of je excuses ananbieden (weet het paard veel om welke reden). nou ik zou het wel weten dan...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:55

tegelijk hetzelfde ingetypt...das toevallig

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 18:09

Knipoog We zijn het eens.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 21:02

Ik vind dat join up hier overdreven kwaad en slecht word neergezet, sorry hoor maar het werkt voor mij al heel lang erg goed op meerdere paarden.mijn paard doet zon beetje alles wat een paard maar kan voor me.
En bij perrelli is het trouwens ook allemaal heel mooi anngekleed.