Longeren,wie heeft er nog tips??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 22:53

Hallo!
Ik wil mijn paard nu ook wel eens op een andere manier aan het werk zetten ipv onder het zadel.
Goed,ik kan heus wel longeren maar,hoe kun je nu op zo'n manier longeren dat ze niet in de krul getrokken zijn maar ook niet kats uit elkaar lopen?
Verward
Als er iemand tips heeft, GRAAG! Lachen


Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 11:42

Je kan je paard op vele manieren bijzetten tijdens het longeren en als je dat op de juikste manier doet, trek je ze niet in de krul. Want als je je paard tijdens het longeren echt aan het werk wilt zetten, moet je hem wel bijzetten of met dubbele longe werken. Ik gebruik zel altijd gewoon touwtjes in combinatie met een longeersingel met heel veel ringetjes, zodat je je paard op heel veel verschillende manieren in kan stellen. Je kan ook eens een pessoa teugel proberen.

succes.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 00:52

Ik kreeg ooit eens een tip van een instructrice en die tip werkt prima (kan alleen als je een afgezette longeerruimte hebt!), je doet je paard een longeersingel om en maakt een soort ringetje aan de onderkant vast. Je pakt je longeerlijn, haal je van buiten naar binnen door het bit (1 kant) en knip je vast aan het ringetje onder der buik. Zo kan je stelling vragen.

Een halsverlenger vind ik ook ideaal. Als ie te hoog komt met zijn hoofd krijgt ie druk achter zijn oren waardoor ie vanzelf ontspannen naar beneden gaat lopen. (Dan hangt de halsverlenger slap.)

Succes!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 09:29

ik weet niet of je met dubbele longe longeren kan, maar dat is wel een erg goede manier


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:29

Buitenzorg:
Als je doet wat jij beschrijft en je zet het paard aan de andere kant niet goed bij, dan trek je het bit door de mond.

Als je een paard bijgezet wil longeren met touwtjes, wat de meest goedkope methode is die goed resultaat oplevert, dan kun je beginnen met je paard een beetje bij te zetten en goed van achteren te drijven.
De longeerlijn doe je door de ene bitring, en nogmaals door dezelfde bitring en dan zet je m aan de andere kant vast. Een soort lus dus, op die manier kun je het bit niet door zijn mond trekken en heb je gelijke druk aan beide kanten.

Als je paard zijn hals wil laten zakken en dus ontspant, kun je m wat strakker bijzetten. Net als bij het rijden is het heel belangrijk dat je blijft drijven.

Je kunt je paard binnenstelling laten aannemen door het binnentouwtje iets strakker te zetten.

Als je paard het longeren goed oppakt kun je de longeerlijn ook door de binnenbitring halen en aan de singel vastzetten (wat Buitenzorg ook zei), maar zet m dan niet onderaan vast maar gewoon ter hoogte van het midden van zijn lichaam. Je moet dan wel het buitentouwtje goed bijzetten zodat je het bit niet door zijn mond trekt. Het binnentouwtje zet je ook gewoon vast en de bedoeling is dat je net als met je teugels probeert om verbinding te krijge met de mond van je paard. Kleine kneepjes en niet rukken enzo.

En nogmaals: blijven drijven dan kun je m nooit in de krul trekken.

PB me maar als je meer wilt weten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:36

Als je nog niet veel ervaring hebt met longeren, zou ik je zeker NIET aanraden om dat met een dubbele longe te doen of met een longe bevestigd zoals Buitenzorg zegt.

Ik vind het wel grappig... iedereen die leert paardrijden doet het onder begeleiding, niet te hard van stapel lopen.. etc. Maar longeren moet ineens maar kunnen! Ik vind longeren net zo'n kunst als rijden. Met longeren moet je ook bij de basis beginnen. Kan jij zien of je paard goed loopt aan de longe? Wanneer hij zijn rug goed gebruikt, of wanneer hij die wegdrukt? Is je paard aan de stemhulpen? Luistert ie naar de zweep? Blijft ie op een nette (evengrote) cirkel? Als je hier nog mee bezig bent, kan je het beste met bijzets longeren vind ik, puur omdat die voor jezelf het makkelijkst zijn en voor je paard om te wennen.
Als dit allemaal goed gaat, zou ik net als manon zegt, met touwtjes gaan longeren. Hoe je deze vastmaakt, hangt aF van hoe diep je je paard in wilt stellen.
Als je longeren goed doet, zet je ze altijd aan het werk. Dat heeft niet zoveel met het type bijzet te maken!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:08

Ja laura, maar dat is juist de vraag"hoe longeer je goed?
Longeren is moeilijk idd. Maar kun je imo voor een groot deel wel leren uit een boekje, itt paardrijden.

Carlijn, misschien kun je aan het boek 'Longeren met Lammert Haanstra' komen, voor de 'basisideeën over longeren is dat een goede. Het boek van Jennie Loriston-Clarke (Longeren en werken aan de lange lijnen, zoiets) is ook een aanrader.
Succes!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 18:06

ik heb les gehad in het longeren.toen ik nog op de manege reed hadden we omstebeurten een longeerles.heb ik heel veel van geleerd moet ik zeggen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-01 18:10

Als ik hem dus longeer, blijft ie idd mooi op een ronde volte en is ie goed aan mijn stem hulpen en voldoende voorwaarts.
Meestal zet ik hem vast met het 'stiek' (heeft ook een andere naam maar die weet ik ff niet)
Heb midden van het stiek zit dan achter zijn oren, dan aan beide kanten van biuten naar binnen door de bitring heen en dan klik je m vast aan de longeersingel. Loopt ie opzich wel in een juiste houding maar ik heb dan t idee dat t gewoon puur drukt op t bit en dat ie daarom naar beneden gaat.
Toch weet ik niet of dit wel een goede manier is.

Hoe gaat longeren met een dubbele longe in zijn werk??

Greetzzz

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 21:16

Je bedoelt een halsverlenger denk ik. Ik vind die zelf niet zo fijn, maar dat is misschien persoonlijk. Je kunt er geen stelling mee vragen.

Met dubbele longe longeren is echt niet iets wat je zomaar kunt doen. Het is goed om vooraf te bedenken waarom je gaat longeren. Ik begrijp uit jouw eerste bericht dat je het gebruikt ter afwisseling. Waarom probeer je het niet een keer met touwtjes als je het idee hebt dat hij hangt (bijvoorbeeld) op de halsverlenger?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-01 23:00

Manon, het is idd ter afwisseling & als ik een x niet zo veel tyd heb om m uitgebreid te rijden.
En dat ie een x op een andere manier aan het werk gezet wordt.

Idd, halsverlenger is het woord waar ik ff niet op kon komen.

Niet dat ik zomaar ff een x ga proberen met de dubbele longe hoor!! Maar ik was ff nieuwsgierig hoe dat ongeveer in zn werk gaat.

Met touwtjes, kan dat met stro- of halster touwtjes? Of is t beter om gewoon touw te gebruiken?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 00:02

Als je met touwtjes wilt longeren kan je het beste gewoon bij de doe-het-zelf winkel of buitensportwinkel touw halen met een doorsnede van ongeveer een halve centimeter en dan een meter of zes lang.

Het beste kan je dat gebruiken in combinatie met een stevige longeer singel met veel ringetjes. Ik hou persoonlijk niet zo van hulpteugels waar veel elastiek inzit, want je krijgt er vaak zo'n onrustig beeld van.

Met touwtjes kan je je paard op vele manieren instellen. Bijvoorbeeld als je je paard laag in wilt stellen maak je de touwtjes tussen de voorbenen vast, dan door het bit en door de ringetjes aan de zijkant halen. Of je kan je paard juist wat hoger instellen. En natuurlijk kan je ook stelling vragen.

Het voordeel van de touwtjes is dat het niet zoals een bijzetteugel vast aan het bit zit, maar door de bitring heen loopt.

Goedkoop en veelzijdig dus!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 21:01

om je pony mooi rond te houden en lekker buiging te houden kun je de volte kleiner maken en weer groter en dan bij tikken zodat ie z'n binnenachterbeen onder z'n massa zet. Als je je paard te veel in de mond trekt met het longeertouw kan die nooit lekker gaan ontspannen duz eerst wat spelen(ophoudingkjes maken) en als die dan lekker rond gaat lopen houd jij op met spelen en zorg je dat ie lekker voorwaarts blijft dat wil dan nog wel eens terugvallen, probeer dit maar eens, helpt bij mij wel alleen je moet er wel geduld voor hebben

veel suc6 ermee

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 22:35

Manon 2 schreef:
Buitenzorg:
Als je doet wat jij beschrijft en je zet het paard aan de andere kant niet goed bij, dan trek je het bit door de mond.


En daarom had ik er dus expliciet bijgeschreven dat je deze methode alleen in een afgezette longeerbak kan doen!!!!!!!!!!!!!!
Je moet een rustig contact vragen en houden en door kleine ophoudingen stelling vragen. Als je dat op een open stuk doet en hij gaat aan de wandel, ja dan trek je het bit door zijn mond, maar daarom dus ook alleen doen in een omheinde longeerbak, dat ie steun aan de randen heeft!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nuevo_mien, Ubermetrics, wortel115 en 45 bezoekers