Ubbo en heel Nederland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 02:13

Uhh.. Joost... laat heel nederland maar over mij heenkomen, maar ik zeg hier gewoon wat ik wil zeggen.

Ik kreeg gisteren een uitnodiging (van het NWPCS) voor de Welsh Night of the Stallions om met Ubbo op de hengstenkeuring te verschijnen in Ermelo op 8 februari aanstaande. Voor outsiders: het gaat om het presenteren van nog in leven zijnde preferente en eilite hengsten voor nationaal en internationaal publiek.
Ubbo zit inmiddels dus wel lekker dik in de vacht, en ik vind die uitnodiging dus wel een beetje laat !

Wat zouden jullie doen ?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: lageveld op 2001-12-07 02:16 ]</font>


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 07:59

Mijn oom heeft een Boreas Ubbo merrie. Deze is nu drie jaar en heeft deze zomer het Bundeschampionat gewonnen. Heeft daar alle hengsten verslagen. w.o. ook een bekende hengst.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 09:04

Tja, weer lomp van het stamboek om dat zo laat te bedenken! Vorig jaar waren ze nog later, dus di tis nog niet zo erg. Ik denk dat ze zoiets beter vor de zomerkeuring kunnen laten. Oudere hengsten horen 's winters lekker in jun dikke vacht te zitten, dat korte haar is helemaal niet zo gezond.

Ubbo is een van de beste hengsten in Nederland, en door dit soort akties kunnen ze potentieel het leven inkorten van zo'n belangrijke hengst. Bertus, kijk goed uit wat je dooet. Maak een goed plan, zodat Ubbo gezond blijft. Dat is belangrijker dan welke show dan ook. Ik ken veel hengsten die door allerlei radikale zaken dampig geworden zijn of longontsteking gehad hebben. Echt niet bevorderlijk.

Joost

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 03:05

Yootha, ik heb dan blijkbaar jaren geleden je tante aan de telefoon gehad Lachen over de kwestie van de papieren van die pony. Was nogal een gedoe indertijd, maar gelukkig dus blijkbaar goed gekomen. Ik wist het niet eens meer, maar onlangs belde ze me aan de hand van dat verhaal van die merrie waar je op doelde. Perfekt natuurlijk, en nog een zwarte ook !! ik zou haar graag hebben Lachen Lachen
Ik moet er binnenkort eens een keer naar toe natuurljk .. is tenslotte net over de grens, en dicht bij de pony's die ik daar in een hengstenwei heb staan, kom er dan bijna langs, maar ja.. weet/wist net niet precies waar het is. Nu wel geloof ik.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 03:18

Precies mijn punt Joost, maak je geen zorgen Lachen
Ik had dit inderdaad nog niet genoemd, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om met Ubbo te gaan klooien op een kunstmatige manier vanwege de nu lekker dikke vacht.

Ubbo had een jaar geleden wat problemen, vlg dierenarts dampigheid, maar hoe dan ook, sinds ik hem na het dekseizoen terug heb, geen kuchje meer gehoord. Ook de laatste huurder vertelde mij dat hij niks aan hem merkte en ik kon het toen bijna niet geloven, maar ja. Wat waar is, is waar.

Ubbo staat momenteel op stal, maar toch met zijn snufferd in de wind en buitenlucht zeg maar, en het gaat perfekt.
Ik heb er speciaal een stal voor gemetseld.

Dit gezegd hebbende, blijft de vraag natuurlijk: "Wat is wijsheid".
Een beetje publiciteit is natuurlijk leuk, maar moet je op zo'n dag aankomen met dat "BEERTJE" zoals Heike dat al eens zeer treffend omschreef, haha.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 09:01

Ik zie het probleem eigenlijk niet, waarom niet met een hengst naar de keuring gaan die op dit ogenblik in zijn winterhaar zit. Wat heeft dat nu met de kwaliteit van de hengst te maken. Die hengst heeft hardstikke goed gefokt en daar gaat het om.Dus de jury moet dan maar met de billen bloot en de hengsten qua fokprestaties gaan plaatsten. Dat is een gezonde zaak , daar heeft de fokker iets aan. Wat heb je aan een hengst die in superconditie op de keuring komt maar niet verbeterend fokt.Wij gaan met de FTC de hengsten eerst aan huis bezoeken voordat ze op de keuring komen. Je ziet ze dan in hun daagse kloffie en zo beoordeel ik ze ook graag. Kunnen ze niet meer tegenvallen.En Bertus ken je het gezegde "goede wijn behoeft geen krans"? Dus of je nu gaat of niet gaat, doet niets af aan de kwaliteit van hengst. En natuurlijk moet de gezondheid voorop staan. Stel dat de winter dik in valt in februari na de hengstenkeuring, dan heb je zo'n beestje in een dun haartje wat niet naar buiten kan.

_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-12-08 09:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-12-08 10:28 ]</font>

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 21:09

Ja ik weet niet of ze Lowietje zo snel wegdoen. Ze zijn maar al te trots op haar. Ik heb er wel foto's van dus ik zal ze je binnenkort emailen als je wilt. Ik ga er binnenkort weer even kijken, want mijn grote vriend Tazzie staat er ook (Sundancer Chess v. Cotebrook Crusader uit Sunwillow Zing).

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 21:18

Gewoon lekker gaan pronken met Ubbo en hem in zijn vacht laten!
Heb hem van de zomer gezien toen hij ons Marjon heeft gedekt. Wauw wat een prachtbeest. Zelfs als beer weet ik zekern dat hij wonderbaarlijk is Kwijl

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 23:23

Die foto's zou ik graag zien Yootha; en mocht jij of iemand anders het nog hebben ook nog het artikel wat erover in de paardenkrant heeft gestaan.
Dat is wel naar mij toegefaxt, maar ja.. zul je altijd zien: problemen met de fax, dus ik heb het maar gedeeltelijk.

En Greetje, ik ben het roerend met je eens, sterker nog .. persoonlijk ben ik van mening dat de hele hengstenkeuring verplaatst zou moeten worden naar de zomer. Dan maar een jaar later dekken met die nieuwe hengsten.

Er is eigenlijk ook geen probleem, het probleem wordt gemaakt. ALS ik met Ubbo ga, dan is het "in vol ornaat" hoor.
Verder is het eigenlijk geen keuring, maar meer een nieuw in het leven geroepen presentatie op de vrijdagavond van de hengstenkeuring. Onderdeel van een avondvullend programma.

Als er al een probleem is is dat het volgende:
1. Er wordt verwacht dat je komt
2. Er wordt verwacht dat de pony in keuringskonditie is
3. Het tijdstip
4. Weet ik nog niet Lachen Lachen Als het goed is word ik daar nog over benaderd door het stamboek Verward

Dat laatste wacht ik dus nog maar even af.

Bertus


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:05

Ik zal kijken of ik het artikel nog heb. Anders moet ik het even aan Dick (Hols) vragen of die hem nog heeft. Die neemt hem altijd mee na tijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, IASCrawler, Mizsz_Kitty, pluklief en 52 bezoekers