[VD] vrijheidsdressuur wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

[VD] vrijheidsdressuur wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 00:15

hoi bokkers, ik ben met mijn pony bezig met vrijheidsdressuur. In het begin snapte hij er neits van, en nu kan hij; buigen, voetje, voetje op mijn been neerzetten, klein stukje spaanse pas, los naast me draven/stappen, en kusje.

Ik ben nu bezig met compliment maar dit heb ik geleerd:
linkervoetje vragen, beethouden, iets bij zijn borst houden zodat hij naar achteren wil lopen, maar dat kan niet omdat jij zijn voetje beethebt en dus gaat hij het compliment doen. Maar mijn pony is een arabier, dus hij is zo lenig dat hij zo zijn kin op zijn borst doet om het snoepje te pakken Huilen wie o wie weet er wat?

En hoe leer je het beste de spaanse pas, als je pony zijn been niet naar voren wil doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:47

Het lokken met een snoepje is inderdaad een veel gebruikte methode, maar een groot probleem voor mensen met slimme en lenige paarden. Dat is dus een compliment. Haha!

Waarom werkt het lokken met een snoepje niet? Omdat dat alles is wat je in feite je paard leert: Pak het voer. Het paard wordt dus niet beloond voor het feit dat hij met een opgetild been een achterwaartse beweging maakt die uiteindelijk richting het compliment gaat, maar voor het uit jouw hand halen van voer. En aangezien hij zo lenig is, is dat geen enkel probleem. Haha!

Hoe kan het dan wel? Eenvoudigweg door het voer niet zomaar meer te geven of als lokmiddel te gebruiken, maar door het paard te leren dat het voer een beloning is die heel specifiek gegeven wordt voor momenten dat hij een goede of betere beweging maakt. Dat kan door de beloning steeds vooraf te laten gaan door een beloningssignaal, zoals bij clickertraining. Je kiest een speciaal geluid (clicker bijvoorbeeld) of een speciaal woordje (Mooi! Goed zo!) dat je vanaf nu alleen nog maar gebruikt op het moment dat het paard de juiste beweging maakt waarvoor hij een beloning gaat krijgen. Doordat je het beloningssignaal vanaf dit moment alleen nog maar als beloningsaankondiger gebruikt (en dus niet in het verdere dagelijkse leven als er geen beloning op volgt), leert het paard al snel: Beloningssignaal = voedselbeloning. Wel dus altijd consequent het voer geven als je het beloningssignaal gegeven hebt (alles over hoe en waarom het beloningssignaal in de vrijheidsdressuur werkt vind je op de site in mijn onderschrift, onder mensentraining -> leersystemen) zodat deze 'wet' bewaard blijft.

Hoe dan het compliment trainen? Je lokt niet meer met een snoepje, dus nu moet je gaan nadenken over wat je precies wilt zien van je paard in het compliment. Dat is 1) een opgetild voorbeen en 2) een verschuiving van het lichaamsgewicht naar achtere, zonder dat het paard daarbij achteruit loopt. Nu wordt vrijheidsdressuur van stomweg 'volg het snoepje' een intelligente bezigheid. Daar ga je nu dus aan werken.

Het werkt het gemakkelijkst als je je pony een halster om doet en het halstertouw aan twee kanten van zijn halster vastmaakt. Vervolgens ga je ter hoogte van zijn schouder staan en geeft een lichte (lichte! Niet trekken, het gaat hier om het doorgeven van signalen, niet het dwingen) ophouding aan het haltertouw om een kleine beweging naar achteren te vragen. Zodra het paard ook maar zijn hoofd iets hoger doet of zijn gewicht een millimeter naar achteren verschuift, geef je het beloningssignaal en beloon je. Dat herhaal je net zolang tot je paard op een lichte halsterhulp zijn gewicht duidelijk naar achteren verplaatstt, of zelfs een pas achteruit zet. Het aantal passen isniet belangrijk, het gaat er om dat je paard leert: 'halstersignaal = achteruit bewegen'. Vervolgens vraag je een voetje, en vraag je met het halstertouw precies hetzelfde weer. Als het paard ook maar 1 millimeter naar achteren 'denkt', geef je het beloningssignaal en beloon je. Al snel zal je paard inzien dat het beloningssignaal het achteruit bewegen met opgehouden been markeert, en dat het heel voordelig is om daar mee door te gaan. En aangezien het compliment niets anders is dan achteruit bewegen met een opgehouden been... Haha!

Waarom werkt het beloningssignaal hierbij wel en het lokken niet? Het beloningssignaal zegt niets meer dan: "DIT is goed, Hiervoor krijg je nu de beloning". Daardoor wordt het voor het paard plotseling glashelder wat er van hem verlangd wordt en wat de beweging is die je van hem verlangt: datgene wat hij deed op het moment dat het beloningssignaal in feite 'DIT' zei. Het paard kan nu dus actief mee gaan denken en actie gaan ondernemen om die beloningen binnen te halen, omdat hij nu weet wat er van hem verwacht wordt. Bij het 'volg het snoepje' kan het paard niet actief meedenken omdat hij in feite zijn hele gedachten richt op 'waar is het snoepje dat ik op wil eten'. Het nadeel daarvan is dat de aandacht op het volgen van het snoepje er voor zorgt dat het paard in feite niet geconcentreerd is op de gevraagde beweging, maar gewoon hebberig is. En dat zorgt er voor dat zijn bewegingen onbewust en daardoor minder gecoordineerd zijn, waardoor hij best wel eens angst zou kunnen hebben voor het afdalen naar de grond. Een lange soepele hals kan dat dan mooi voorkomen. Dat bij dat snoepje achtervolgen een poot in de lucht hangt en dat op een gegeven moment misschien een knie de grond zal raken, gebeurt volledig onbewust en omdat dit onbewust gebeurt kan het erg lang duren voordat het kunstje echt volledig op commando staat (waarbij ik bedoel dat je paard zonder begeleiding op 1 zweeptikje in het compliment gaat), omdat hij nooit 'actief in gedachten' zijn been opgehouden heeft, of actief achteruit gedacht heeft. Het koppelen van al deze bewegingen aan een commando gebeurt dan ook niet doordat op een gegeven moment het dubbeltje valt en het paard echt snapt waar hij mee bezig is, maar doordat het er door veel herhaling vanzelf in slijt. Je maakt dus in feite geen gebruik van die vele megabytes aan hersenen die het paard het leren zo veel gemakkelijker, leuker en sneller kunnen maken.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 13:14

dankjewel! ik heb echt superveel aan jou antwoord ik ben er echt super blij mee, heel erg bedankt en ik zal het meteen proberen, je hoort vanavond ofhet gelukt is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:31

Ik ben erg benieuwd! Natuurlijk zal het niet in een keer lukken, vooral omdat je paard nog steeds in het achtervolgen van voer denkt en daar als het moeilijker wordt in terug zal vallen, in plaats van actief mee te denken. Toch is dit een ideale manier om dit soort paarden in het compliment te krijgen vind ik zelf, omdat je ze de kans geeft intelligent bezig te zijn en ze het zo ook leuker zullen vinden. Toch kan ik je aanraden om voor je begint nog eens op mijn site te kijken (link hieronder, kijk bij Mensentraining en vervolgens Leerprincipes) naar hoe paarden precies leren en hoe het trainen met het beloningssignaal daarop inspeelt, dan weet je beter waar je mee bezig bent, zal je de reacties van je paard op het leren beter kunnen begrijpen en kun je zelf beter inspelen op wat je paard je aanbiedt.

Veel succes!

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:21

nog 1 ding over die beloning. Je zegt dus iets van braaf of zow, en dan beloon je hem. Maar moet je dat blijven doen, of moet je paard doorkrijgen dat braaf betekent dat ie het goed doet?

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:05

ik ga wel ff een keertje mee tomaatje Tong uitsteken
wanneer?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 15:16

dankjewel hoor Haha! ben dr blij mee, ik probeer het vanmiddag of morgen oke Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:13

Het beloningssignaal blijf je inderdaad steeds gebruiken voor je de beloning geeft, niet alleen bij het compliment, maar ook bij het liggen, de Spaanse pas, kleuren herkennen en noem maar op. Doordat je Consequent de beloning pas na, maar wel zo snel mogelijk na het beloningssignaal geeft, zal je paard heel snel leren dat het beloningssignaal voer aankondigt. Beloningssignaal = voer wordt dus een grondwet voor je paard.

Het beloningssignaal stelt je in staat om je beloning heel goed getimed in te zetten. Stel, je werkt aan de Spaanse pas. Normaalgesproken vraag je het paard met een stemhulp en een zweep in stap een been naar voren te gooien, vervolgens laat je het paard halthouden , pak je de beloning en geef je die aan het paard. Nu heeft het paard een associatietijd van maximaal 3 seconden. Dat houdt in dat hij jouw reactie koppelt aan zij gedrag zoals dat binnen drie seconden eerder heeft plaatsgevonden. Waar wordt het paard in dit voorbeeld dus eigenlijk voor beloond? Voor het halthouden. Dat paarden op deze manier toch na verloop van tijd de Spaanse pas leren komt gewoon door eindeloos herhalen, maar nauwkeurig is het zeker niet. Want stel, je paard gooit dan wel dat been op, maar eigenlijk moet het hoger komen en je beloont pas als hij weer stil staat, dan weet hij niet dat je voor dat hoogste moment uit die beweging de beloning geeft. En dat maakt het leren erg moeilijk. Zo had [***] op een gegeven moment het idee dat de Spaanse pas inhield dat je hard op de grond stampte, een idee dat ik er gewoon niet meer uit kon krijgen omdat ik zonder beloningssignaal werkte en Black dus altijd dacht dat hij het wel goed deed.

Het beloningssignaal stelt je in staat om heel precies tegen het paard te vertellen waar hij voor beloond wordt. Als je de clicker als beloningssignaal gebruikt, dan click je dus op het hoogste moment van de beweging, en pakt dan snel het voer en geeft dat aan je paard. Daardoor weet je paard precies dat hij voor het hoge opgooien beloond wordt, niet voor het voetje geven, het weer neerzetten of het halthouden. En doordat hij nu weet wat jij wilt zien, kan hij actief mee gaan denken en dat zal ook zeker gebeuren. Als dat ene been al een stukje wortel opleverde, zou het best kunnen dat een nog hoger opgegooid been twee stukje wortel oplevert. En wat als jet nog hoger gaat? En het andere voorbeen ook? Op deze manier maak je bij paardentraining niet alleen gebruik van zijn lichaam, maar ook van zijn hersens. En die vinden dit soort training erg leuk en voedzaam. Haha!

Dit is een beetje kort verteld, het staat zoals gezegd eigenlijk allemaal op de site. Veel succes!

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 18:50

in het boek paardenschool staat het helemaal uitgelegd

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 19:23

Dankje maar ik ga geen boek kopen. Ik weet het ook zo hihi dankzij een paar reacties Haha! ik ga et morgen proberen Haha!

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:06

Assiej schreef:
Dankje maar ik ga geen boek kopen. Ik weet het ook zo hihi dankzij een paar reacties Haha! ik ga et morgen proberen Haha!



Bibliotheek ? Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 13:38

ja hhahaha das ook een optie Knipoog nouja kga vandaag proberen wat jullie zeiden, en kijken of et werkt Haha!