shetlander met deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miepjevlug11
Berichten: 984
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: medemblik

shetlander met deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 11:58

hey een meisje uit mijn klas,
zegt dat als shetlanders een deken op heeft en niet geschoren is dat ie ziek word ik geloof het niet maar mischien is het waar wie weet het?

Onderschriftloos


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:02

ligt eraan. Ene dag deken om andere dag deken af is niet niet goed, voor geen enkel paard.
Vanaf okt. onder deken zetten om de vacht tegen te gaan is niks mis mee.
Een shet is niet anders dan een ander ras in dat opzicht

Duhelo

Berichten: 28492
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:02

dat is geen waar
maar je moet wel vroeg genoeg beginnen met dekens
dus niet bv midden januari, hij heeft altijd zonder deken gestaan, dan plots: oei het vriest , vlug en dikke winterdeken erop, dan kan hij beginnen zweten, en dan kan hij inderdaad ziek worden
maar een shatlander kun en moet je gewoon behandelen als ieder ander paard, alleen is het tuiog en materiaal kleiner, en is de voedselbehoefte minder

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:08

dutske schreef:
dat is geen waar
maar je moet wel vroeg genoeg beginnen met dekens
dus niet bv midden januari, hij heeft altijd zonder deken gestaan, dan plots: oei het vriest , vlug en dikke winterdeken erop, dan kan hij beginnen zweten, en dan kan hij inderdaad ziek worden
maar een shatlander kun en moet je gewoon behandelen als ieder ander paard, alleen is het tuiog en materiaal kleiner, en is de voedselbehoefte minder

Idem, het is niet waar.


haffies4ever

Berichten: 126
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: In de paardenstal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:49

Het is niet waar nee, als ie maar niet een te dikke wintevacht heeft *LOL* .

Haha! Hallooooow Haha!

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:21

mijn minishet staat ook onder een deken en is niet geschoren,toen hij zelf aangaf dat hij het koud had heb ik een deken opgedaan.
en nee hij is niet ziek geworden,wil nu alleen niet naar buiten met een dunner of zonder dekentje,(hij is een beetje een koukleum).

Duhelo

Berichten: 28492
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:54

dat van verona is iets anders, de pony gaf zelf aan dat hij koud had
maar alsje op een pony/paard met dikke wintervacht een winterdeken gooit, en hij had het niet koud, dan kan hij ziek worden

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:27

als het echt heeeel hard vriest krijgt mijn uk ook een dekentje op...maar dan moet ik echt zeker weten dat hij het ook echt koud heeft.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:22

Ga met de rest mee, niet waar dus!

Shets hoeven geen deken op, tenminste als je geen zware arbeid van ze vraagt, staat hij/zij lekker in de weide een beetje drachtig te zijn of maakt zo af en toe een ritje door de velden dan is een deken met welke tempr ook overbodig.

Ga je meer van je pony vragen bv aangespannen rijden of onder het zadel redelijk intensief, waarbij het vaak praktisch is dat de vacht niet zo dik wordt en sneller droog moet zijn, dan kan een deken uitkomst bieden.
(idd. net zoals bij rijpaarden begin al in bv. okt. als het al een stukkie kouder aan het worden is bv bij min.8 gr. snachts en ong.14 gr.overdag met het wennen aan de deken)

Wel is het zo dat je Fallabella's en mini Appaloosa's niet moet vergelijken met shetlanders, ze zijn zeker niet zo sterk en hebben een lichtempr die net zoals bij vele paarden hoger ligt dan bij een shet, je zult ze ook niet vaak tegenkomen op een stuk weide zonder stal, dit in tegenstelling met de shet.


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:54

in principe kunnen ze prima zonder deken de hele winter door, maar ze moeten wel beschut kunnen staan....als ze die behoefte hebben.
Een deken kan wel, je kunt een shet ook behandelen als een sportpaard, maar of dat nou nodig is?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

SheDevil
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:28

Hmm een shetlander ken best wel zonder deken staan maar volgens mij is met deken ook niet verkeerd hoor..
Bij mijn shetlander deed ik altijd alleen maar een zweetdeken op als hij had gezweed..
Maar geen winterdeken ofzo..
xxx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NinaZ en 8 bezoekers