Veulen -> vacht/eet-probleem..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Veulen -> vacht/eet-probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 14:18

hallo,
Ons verzorgveulen Jelle (Fries, hengst, bijna 1 jaar oud), heeft vroeger altijd bij zijn moeder gestaan. Toen at hij dus gewoon het hooi, stro en de brokken (een mix van merriebrok, draversbrok en sportbrok) mee. Alles was toen oké, hij zag er gezond uit etc.

Nu staat hij sinds pakweg een 2 maanden in een eigen stal, in een andere loods. Hij heeft zijn moeder niet meer echt gezien sinds toen. Hij staat minder vaak op het weitje omdat dat te modderig is en in de grote wei staat moeder altijd omdat daar nog wel wat te grazen valt. (Ook is de grote wei niet goed omheint; slechts door 1 schrikdraadje wat ook nog eens laag hangt, Jelle zijn wei is wel goed omheint door een hoog hek. Dat draadje schijnt de merrie tegen te houden maar de eigenaar durft het met Jelle niet te riskeren.)
Ook krijgt hij nu alleen nog maar hooi, stro en veulenbrok te eten. Hij is echter niet zo dol op die veulenbrokken; laat ze zo lang mogelijk staan en eet ze dan met lange tanden op terwijl hij de 'grote' brokken altijd in een oogwenk opat, ook als mama niet in de buurt was.

Nu heeft hij sinds hij in deze nieuwe situatie verkeerdt heel erg veel roos gekregen. De haren vallen hem uit als je hem poetst en hij zit echt helemaal onder kleine brobbeltjes zeg maar; geen prettig gezicht.

Hij jeukt volgens ons ook meer dan vroeger en heeft gewoon kale plekken van waar de haren uit zijn gevallen. We hebben hem toen plaatselijk gewassen (schoft, hoofd, nek, achterhand, boven staart) omdat het te koud was om hem helemaal te wassen maar het lijkt niet echt te hebben geholpen.

Hij is ook dunner geworden en, vind ik, een stuk lustelozer.
Dit kan natuurlijk omdat hij mama mist (al lijkt dat niet zo te zijn want als hij haar hoort/ziet, reageert hij niet meer zoals hij dat vroeger deed)

Moederlief komt binnenkort in de box naast hem te staan, dus als het hele probleem ligt aan het missen, kan dat gelukkig verholpen worden, maar we hebben het idee dat het aan die veulenbrokken ligt (teveel eiwit?)
Nu is mijn vraag; wát moeten we doen? Terugschakelen naar volwassen-brok? Hij is bijna 1 jaar oud, sterk, verder gezond en we wandelen wel eens met hem (niet te veel natuurlijk)
Zou het kwaad kunnen; gewone brok voeren? Kan het dat hij allergisch is voor veulenbrok?

Bij voorbaat dank,
Dees

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:22

Ten eerste: die huidproblemen lijken veel meer op schimmel. Gedeeltelijk wassen heeft geen zin. Een paar keer per week moet je wassen met speciaal spul daarvoor, en ook alle borstels / stal / enz. ontsmetten. Anders gaat het niet over. Schimmel is namelijk enorm besmettelijk. Laat door een DA nakijken of het schimmel is. Daar klinkt het wel echt naar.

En dan het voerprobleem. Ik ben een voorstander van veulenbrok voor veulens. Daar zit precies in wat jonge, opgroeiende paarden moeten hebben, en is best anders als normaal voer.
Misschien een ander merk veulenbrok? Of met worteltjes erdoor of slobber van maken?

Allergie voor veulenbrok zou kunnen, maar lijkt mij enorm onwaarschijnlijk. Dat is ook niet te zeggen zo, daarvoor moet een DA het paard zien.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:23

nog een kleine toevoeging: het is van groot belang dat de veulenbrok van goede kwaliteit is. Havens en Pavo hebben dacht ik hele goede veulenbrokken.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 14:34

Bloos! een schimmel, daar had ik nog niet eens aan gedacht!
We poetsen de merrie met dezelfde borstels als het veulen, dus ik ga zo snel mogelijk terug naar stal om de borstels in de Betadine (? Bloos in ieder geval een ontsmettingsmiddel) te doen!

Het is geloof ik wel goeie brok, van een goed merk. Ik dacht Pavo maar ik kan me vergissen..
Ik hoop dat we de eigenaar kunnen overtuigen want wij hebben natuurlijk geen zeggen over het paard. De eigenaar houdt heus wel van zijn paarden maar neemt het helaas allemaal niet zo nauw.

Zegt dat het wel over gaat en neemt vanalles van zijn vrienden aan maar niet van ons.. Scheve mond

Dankjewel voor de reactie anyway!

xx Dees

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:49

Is hij goed ontwormd?

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 14:54

Ja, hij is goed ontwormd. We hebben het laatst nog gedaan en het is zeker dat hij toen alles binnen heeft gekregen.

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 14:17

Staat het veulentje alleen? Misschien zou dan een maatje ook wel goed voor hem zijn en gezonder. Misschien kun je hem ook eens een vitamine spuit geven

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:10

Tegen schimmel gebruik je Imaverol (drie keer) en daar kun je de halsters, borstels etc. ook maar het beste mee doen. De stal een keer helemaal leeg- en schoonmaken + ontsmetten, dat is meestal wel afdoende.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 16:14

wat niet vergeten moet worden, veel ruwvoer, ook erg belangrijk voor veulies
dat moet je aanvullen met een goede brok
als ie goed ontwormd word
zou dat het ook niet kunnen zijn
misschien toch schimmel oid.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 22:21

dankjulliewel voor jullie reacties Lachen

Iesolde, het veulen staat nu nog wel alleen. De eigenaar is al vanaf vorig jaar vanalles aan het beloven; een bak, een ander veulen voor Jelle, een gedekte rijmerrie voor ons erbij etc.
Het geld is geen probleem, wel de tijd. Jelle staat nu in zijn eentje in een rij van 3 boxen. Als de merrie in de box ernaast zou staan, zou hij niet meer alleen zijn (je kunt door de boxen heen kijken en ze hebben halve deuren dus verschaffen best veel vrijheid aan het paard. Ook zijn de boxen extra groot. Wel zo fijn Lachen )

Kendra, bedankt voor de info!

Draumpje, bedankt. Hij staat nu vaak op stal door het slechte weer en eet dan stro uit verveling Scheve mond en hij krijgt dagelijks hooi, naja die brokken en dingen van mensen die langskomen. Ze staan namelijk op een appelbedrijf dus krijgen elke dag wel fruit of pepermuntjes enzo (natuurlijk niet té veel Knipoog )

xx Dees