dressuurzadel vs veelzijdigheidszadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-01 21:51

het valt me op dat tegenwoordig bijna iedereen een dressuurzadel heeft. Vroeger (zo'n 4 jaar geleden Haha! ) was dat helemaal nog niet zo 'in' althans niet bij onze stal. Als je een dressuurzadel kocht verwachtte toch iedereen dat je minstens M2 reed. Nu lijkt het wel of je er niet bij hoort als je geen dressuurzadel hebt.
Toen; 3 van de 20 ruiters had een dressuurzadel,
Nu; meer dan 75 % heeft een dressuurzadel schat ik.

Wie van jullie heeft een dressuurzadel? En zoja, heb je er dan ook een veelzijdigheids/springzadel bij om te springen oid, of doe je dat nooit?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 22:09

Dien heeft ook een dresuur zadel. Zit lekkerder vind ik en we springen toch niet met haar(zie profiel). Maar al zo ik wel springen zou ik het ook gewoon met dit zadel doen. Nimber springen we ook met een dresuurzadel. Net wat je zelf het lekkerst vind.
Dennis heeft een plat zadeltje maar wil ik ooit(als het er van komt) een veelzijdigheids zadel voor. Daar spring ik mee, dresuur(nou ja, een poging tot) en lekker langs de weg.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 22:11

Ik heb een dressuurzadel, in de wedstrijden heb ik gewoon de keuze gemaakt dressuur te rijden en dat kan je gewoon het beste doen op een dressuurzadel. Toen m'n broertje een andere pony kreeg heeft hij mijn vhz-zadel gekregen en ik heb een nieuw dressuurzadel gekocht, dat was een mooie deal. M'n oude zadel lag bovendien ook niet mooi op mijn merrietje.

Ik spring in de clublessen wel gewoon mee elke week, met dressuurzadel en dat is echt vreselijk met zo'n zadel. Ik dacht altijd dat ik best redelijk meekwam op de sprong maar dat is sterk verslechterd sinds ik met dress.zadel rijd, heb ik het idee. Maar springe doe ik enkel voor de afwisseling en niet als doel op zich dus kan het. Daar ga ik geen apart zadel voor aanschaffen.
Het dressuurzade heb ik btw idd pas aangeschaft toen ik M2 was.....toen pas wist ik echt dat ik alleen maar dressuurwedstrijden wou doen.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 22:12

Ik heb nu bijna 4 jaar een dressuurzadel, puur omdat ik toch niet meer spring en op een dressuurzadel beter en lekkerder zit. Ik denk niet echt dat het met een 'rage' te maken heeft, iedereen kiest voor zichzelf wat hij/zij prettig vind. Daarbij zijn er IMO ook heel wat meer zadels te krijgen die betaalbaar zijn, en dat de drempel om een dressuurzadel te kopen daardoor lager is.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 22:13

ik kan keizen uit een dressuur of veelzijdigheids zadel, de eigenaresse van mijn verzrgpaard heeft het beide.... beide van Kieffer maar ik voel me beter op het dressuur zadel, misschien ook door mijn lange benen! Met een dres. zadel heb ik beter houvast en minder last van mijn kont!!!! Haha! het veelzijdigheidszadel is nogal hard!

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 22:59

ik heb een veelzijdig heid zadel, daar spring ik m mee, en dressuur er ook m mee
gaat prima hoor
toen mijn instructeur hoorde dat ik m starten ging, vond hij dat ik maar eens aan een dressuur zadel moest gaan denken, maar dat ben ik eigenlijk niet van plan

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 23:44

ik begin er voorlopig niet aan. we maken nog graag een sprongetje en met een dressuurzadel gaat dat moeilijk Lachen

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 23:58

ik heb 2 springzadels en een dressuur zadel. ( dit omdat je met springen sneller moet omzadelen dan bij dressuur) Dus ik heb ze alle twee. Mijn ervaring is dat wanneer je een dressuurzadel gewent bent, het wel effe wennen is om met een veelzijdigheidszadel te rijden Haha!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 00:34

x
Laatst bijgewerkt door janna op 14-04-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:04

Een dressuurzadel is wel mooi, vind ik zelf, tenminste ligt er eigenlijk aan hoe je ermee omgaat Haha!

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:15

Ik weet niet waar jij die 4-jaars termijn op baseert, maar 20 jaar geleden had ik al een dresssuurzadel en daar was ik echt niet de enige in.
Ik reed toen bij de pony's en was ook nog geen M2-dressuur dus ..... Verward

Ik heb wel een springzadel erbij.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-12-09 00:26 ]</font>

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 01:21

Volgens mij is er niet veel verschil. Ik zie eigenlijk steeds meer kunstof zadels, dat wel. Ik zelf heb 2 veelzijdigheidszadels, 1 spring en 1 dressuurzadel. Zadels genoeg, best handig voor elke tak van de sport.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 03:31

Ik heb een dressuurzadel (kieffer Wien) en voor het springen een springzadel (kentauer).

Vooral om dat mijn dressuur nog niet helemaal top is heb ik dat zadel hard nodig.

Als je op oude dressuurfotro's kijkt zie je Z dressuur in een VZH zadel ziet er wel grappig uit Lovers.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:32

Ik heb sinds 3 jaar een kieffer wien dressuurzadel.
Ik heb daarvoor altijd een veelzijdigheidszadel gehad vooral omdat ik ook erg veelzijdig bezig was.
Nu ga ik echt voor de dressuur en ik zit er veel netter in dan op een vzh zadel vind ik. Ik kan langer zitten en daardoor ook rechterop.

Ik rijd met dit zadel gewoon buiten (ook uren lang) en vind het zo lekker ziten echt net een stoel Lovers ) ik maak heel zelden kleine sprongetjes en dat doe ik ook met dit zadel
groetjes

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 11:44

Ik heb een veelzeidigheidszadel om dat ik een jong paard heb, die ik momenteel aan het inrijden ben. Ik vind dat je aan een veelzeidigheidszadel meer steun hebt met het rijden op jonge paarden. Maar als een paard wat verder is en je gaat er meer van vragen, dan vind ik een dressuur zadel pretiger zitten, omdat ik dan ook m'n beugels langer heb.
Het hangt dus ook van het paard af wat voor soort zadel het prettigst zit.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:44

ik ben maar recreatie ruiter, maar ik ga toch echte en dressuurzadel kopen! dat zit gewoon veel fijner

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 12:48

Ik had oorspronkelijk een Stubben veelzijdigheidszadel, maar om dat dat verschrikkelijk hard zit en vooral omdat het mijn paard niet paste heb ik een Kieffer dressuurzadel gekocht en ik wil eigenlijk geen ander zadel meer!
Ik spring niet (mijn paard heeft hoefkatrol) en ik gebruik het Stubben zadel alleen nog maar om buiten te gaan rijden of als er iets scheelt met het andere zadel!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 13:00

Citaat:
Op 2001-12-09 00:15, schreef Fitzroy:
Ik weet niet waar jij die 4-jaars termijn op baseert, maar 20 jaar geleden had ik al een dresssuurzadel en daar was ik echt niet de enige in.



misschien was ik niet helemaal duidelijk in Toen en Nu,
ik bedoelde bij ons op stal eigenlijk Haha! 20 jaar geleden had ik nog nooit op een paard gezeten, dus daar kan ik niet over oordelen, maar ook toen ik nog bij de ponyclub zat (zo'n 12 jaar geleden) had maar één meisje een dressuurzadel en zij reed Z dressuur.

Ik rijd persoonlijk liever op een veelzijdigheidszadel, ik heb altijd een Passier veelzijdigheidszadel (een hele oude) gehad. Ik vind het beter zitten dan een dressuurzadel (welk merk dan ook).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 13:12

Ik kan me ook niet anders herinneren dan dat dressuurruiters een dressuurzadel hadden, en mensen die sprongen daar vaak een vzh bij hadden. Onze zadels zijn zo'n 15 jaar oud, een Kieffer Wien dressuur en 2 Kieffers Aachen vzh. Erg tevreden over, maar ik dressuur idd het liefste met het dressuurzadel.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 14:39

ik heb nu een oud vz zadel dat was gewoon zodat ik ff een zadel had. maar als ik een nieuw paard heb koop ik een dressuurzadel en hou ik deze denk ik om te springen. deze kostte toch maar 150...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 15:12

Ik zit het liefste in een veelzijdigheidszadel met veel wrong met een diepe zit. Ik heb een zadel op mijn werk met een normale wrong en en normale zit, geen bijzonder goed/fijn zadel maar ik gebruik hem wel altijd. We hebben ook een dressuurzadel en die gebruik ik heel weinig. Vind hem neit echt lekker zitten. op de lunterenrit had ik een dresuurzadel op de fries van sjuim en dat ding zat heeeeeeerlijk! Lovers

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:56

Ik heb geen dressuurzadel hoor. Ik heb een veelzeidigheidszadel. Want ik spring vaak met m'n paardje en ook dressuur. Ik heb een kieffer.

_________________
Ze hebben me geleerd dat 1 uur 60 minuten is, 1 minuut 60 seconden is,
maar ze leerden me nooit dat 1 seconde zonder jou eeuwig kan duren....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Imposante op 2001-12-10 16:08 ]</font>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:53

Op dit moment heb ik een vzh zadel, een kieffer aachen. Best een fijn zadel, maar in de toekomst wil ik toch weer een dressuurzadel. En dan gaat mijn voorkeur uit naar KN.... dat zit geweldig!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 11:47

Ik heb een Wintec Dressuur zadel, SUPER! Ik rijd eigenlijk het meeste dressuur. En heel soms een sprongetje. Ben wel van plan er een springzadeltje bij te kopen, dan kan ik gaan springen op wedstrijden. Party!!

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:26

Ik heb al 10 jaar mijn dressuurzadel ook al in de b dressuur.Het is een kn en ik ben er gewoon verliefd
op!