juf (of meester) en paard?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

juf (of meester) en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 18:35

Wie geeft er nog meer les op een basisschool en heeft een paard?? Of wie zit er op de Pabo? Ik ben zelf net afgestudeerd en geef nu drie dagen les in groep 1. Kun je het combineren? Volledige baan of deeltijd?

djedda

Berichten: 990
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:41

mickey doet dat geloof ik Knipoog

moderator van ITP..

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 18:44

Ik doe de pabo (Marnix academie) en heb een eigen pony. Zit nu in mijn eerste jaar.
Er zit hier nog een Marnix-er op bokt ( graciaxx geloof ik)

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:30

Stalgenootje van mij geeft les..
Zie haar ongeveer een keer per week te paard,
maar ik denk dat het vooral aan je eigen planning en je uren ligt

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:07

Ik sta fulltime voor de klas (groep 4) en heb een paardje. Bij mij is het goed te combineren, paardje staat van 's ochtends tot 's avonds op de wei, heeft spat dus vaak een wandeling, longeren of een klein ritje. Verder heb ik 3 dagen in de week een meisje dat hem doet.
Maar als hij gewoon volledig in het werk zou staan zou ik het denk ik nog redden. Het is voor mij lekker dat hij 3 dagen in de week door iemand anders wordt gedaan maar toch ga ik vaak zelf ook nog even.
Ik merk wel bij bijvoorbeeld rapporgesprekken als je 's avonds laat thuis komt dat het even snel voeren is en misschien een klein wandelingetje.
Het kost wel veel tijd maar ik heb toch nog regelmatig wel tijd over om te sporten of iets voor mezelf te doen.
Het grote voordeel bij mij is dat hij de hele dag buiten staat en ik me dus niet zo heel erg schuldig voel als hij af en toe een keertje geen beweging krijgt.
Ik ben soms wel heel erg moe als ik uit mijn werk kom, maar vaak is het lekker om dan even aan de slag te kunnen en alles van je af te kunnen zetten, en geloof me, dat gaat erg makkelijk met een paard!
Verder doe ik regelmatig het paard van een vriendin er nog bij, dat is dan vaak wel even stressen want die staat ook ergens anders maar is gelukkig niet altijd.

Dussss volgens mij is het goed te combineren, het ligt er maar aan hoeveel tijd je er voor over hebt.
Ik ben meestal rond kwart voor 8 op mijn werk en ga dan tussen half 5 en 5 's middags weer weg. Even snel eten thuis en dan vaak door naar stal. Soms redt ik het zelfs nog om voor of na Bjarni ook nog te gaan sporten

Nou ja, lang verhaal geworden, maar als je nog vragen hebt... roep maar!
Groetjes Manon

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:08

He Wennie, ik ben een ex-Marnixer!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:11

Ja? wat leuk!!!
Wanneer ben je afgestudeerd? Wat vond je van de school?
Mag ook via pb als dit heel erg offtopic gaat.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:06

Wennie, heb je gepbt

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 21:29

Bjarni schreef:
Het grote voordeel bij mij is dat hij de hele dag buiten staat en ik me dus niet zo heel erg schuldig voel als hij af en toe een keertje geen beweging krijgt.
Ik ben soms wel heel erg moe als ik uit mijn werk kom, maar vaak is het lekker om dan even aan de slag te kunnen en alles van je af te kunnen zetten, en geloof me, dat gaat erg makkelijk met een paard! Dussss volgens mij is het goed te combineren, het ligt er maar aan hoeveel tijd je er voor over hebt.
Ik ben meestal rond kwart voor 8 op mijn werk en ga dan tussen half 5 en 5 's middags weer weg. Even snel eten thuis en dan vaak door naar stal. Soms redt ik het zelfs nog om voor of na Bjarni ook nog te gaan sporten
Nou ja, lang verhaal geworden, maar als je nog vragen hebt... roep maar!
Groetjes Manon

Die van mij staat gelukkig ook de hele dag buiten in de bak (en in de zomer in de wei). Hij staat nu wel verder weg dan vorig jaar, maar waar hij toen stond kon hij niet naar buiten en dat vond ik gewoon zielig. Hij wordt 's morgens gevoerd met wat ik klaarzet en als ik een dagje niet kan dan zet ik extra voer klaar. Stal wordt gedaan, dus ja, ik heb het ook wel voor elkaar, denk ik.
Ik was benieuwd naar andere leerkrachten, hoe die dat combineren.

Het is inderdaad een heerlijke hobby om dingen van je af te zetten! (niet dat ik daar veel last van heb hoor).

Ik probeer wel elke dag naar Harlie toe te gaan, voel me bijna schuldig als ik een dagje niet kan, terwijl hij daar vast geen last van heeft.. Knipoog

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:43

Ik ben tijdelijk juf Lachen . Ik zit op een MBO opleiding voor systeembeheerder en loop stage op een basisschool. Ik ben dus 'computer-juf'.
Ik ben altijd wel op tijd thuis en zet Dennis al voor ik heen ga buiten zodat ik me niet schuldig hoef te voelen

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:47

Jep, hier nog een fulltime basisschooljuf met een eigen paard.
Ik vind dat je het goed kunt combineren, maar je moet wel kunnen plannen.
Mijn man komt altijd pas tegen een uur of zeven thuis en daarna gaan wij pas eten. Dus ik kan mooi nog voor het eten gaan rijden als ik geen vergadering heb. Ik ga meestal uiterlijk vijf uur naar huis. Ik rijd een half uurtje van mijn werk naar huis en kleed me dan binnen een paar minuten om en stap dan alweer in de auto om te gaan rijden.

Gelukkig staat mijn paard volpension dus hoef ik me echt alleen maar te concentreren op het poetsen en het rijden. Verder komt hij hele dagen buiten in de wei. (Ze worden bij ons namelijk allemaal buiten in de wei gezet en weer binnengehaald.)

Ik rijd trouwens zes dagen in de week en heb dus geen bijrijder. Meestal is de dag dat we vergadering hebben tot 17.15 uur de dag dat ik ook mijn paard een dagje rust geef. )Tenzij het een vergadering is waar je behoorlijk geïrriteerd van thuis komt, dan krijgt hij op een andere dag in de week vrij Knipoog Of als ik wedstrijd heb gereden, dan is hij de dag na de wedstrijd vrij Knipoog

Dus kortom,
Ja het is goed te combineren als je kunt plannen Knipoog Maar goed dat hebben andere mensen met een fulltime baan ook Knipoog

Maar de dagen dat er dus bijvoorbeeld 's avonds en 's middages oudergesprekken zijn, dan heeft mijn paard dus een paar dagen vrij.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 20:37

Mickey schreef:
Maar de dagen dat er dus bijvoorbeeld 's avonds en 's middages oudergesprekken zijn, dan heeft mijn paard dus een paar dagen vrij.

Dat lijkt mij dus het verschil met een andere baan; al die extra tijd naast je 8u tot 17u! Maar daar staan de woensdagmiddag en de lange vakanties weer tegenover.. Haha, dan krijgen onze paarden het weer extra druk!
Ik werk nu maar 3 dagen, maar wil volgend schooljaar fulltime gaan werken. Ik was gewoon nieuwsgierig naar andere boktjuffen!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:45

Ik ben ook Boktjuf Lachen Ik werk 2 dagen in groep 7/8 en de andere dagen zorg ik thuis voor mijn zoontje. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ene kind thuis een grotere aanslag is op de paardenhobby dan fulltime werken met 30 schatjes!
Twee dagen is nu ideaal, ik heb een bijrijdster (Saskia) en af en toe komt er een jong meisje mijn stal doen en borstelen. Zeker nu ik weer zwanger ben echt ideaal.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:50

Ik ben studente voor juf en loop 1 dag stage 2 avonden school en 3 dagen werk en ja het is te doen hoor, soms even schipperen en een geweldige verzorgster!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:15

Mijn zusje zit nu in het laatste jaar van de PABO en doet momenteel haar LIO-stage. Daarbij staat ze een half jaar lang vijf dagen per week voor de klas en dat hakt er toch wel even in. Ze is dan ook best blij dat ik Ameretto tegenwoordig wat vaker kan rijden. Knipoog

Als je eenmaal in 'het werkende leven' zit, dan merk je vanzelf wel of het te doen is om een paard te hebben naast je baan (vaak is het ook een kwestie van goed plannen). En niet eens alleen als je leraar bent, maar ook in elke willekeurige andere fulltime functie. Als leraar zit je idd met extra drukke perioden zoals in de tijd van de oudergesprekken, maar daar tegenover staan dan wel weer de schoolvakanties. Elluk nadeel heb ze voordeel... Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:42

Ik doe de vooropleiding van de PABO en heb al een half jaar lang stage gelopen bij groep 1 en 2. Onwijs leuk en gezellig. Afhankelijk van wanneer jouw bak bezet is, kan je het makkelijk combineren. Natuurlijk is stage wat anders dan echt 'full-time' juf, maar ik denk wel dat het te combineren is. Lachen [/list]

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:45

ik heb ooit de Pedagogische Academie (voorlope van de PABO) gedaan en sta nu pas 25 jaar voor de klas, niet in het basisonderwijs, maar op een ROC.
Mijn baan is erg slecht te combineren met huisdieren en paard.
Bij ons is een van 8 tot 6 regime, ongeacht of je les hebt of niet, parttimer bent of niet en als alleenstaande moet ik me in allerlei bochten wringen om mijn hondje uitgelaten te krijgen en nog iets leuks met mijn paard te kunnen doen door de week.

Mijn collega's zijn toevallig allemaal mensen die niets met dieren hebben en het ook absoluut niet begrijpen.

Moge duidelijk zijn dat ik iedere dag met frisse tegenzin naar mijn werk ga......

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:40

Ik sta vier dagen voor groep 7.
Ik heb een verzorgster voor twee dagen per week.
Op zich kan ik bijna altijd elke dag heen, maar in de rapportentijd is het wel eens een probleem... Ook ben ik regelmatig erg moe en dan is het lekker dat je niet persé elke dag hoeft!

Andrew heeft spat dus we rijden hem niet elke dag. In de winter is het wel eens moeilijk omdat ik dan te laat thuis ben om nog een blokje om te kunnen. Gelukkig staat hij dag en nacht in het land en kan ik hem op stal zetten om te poetsen en te voeren. Ik rijd nog een pony op stal, en die schiet er wel eens bij in. De paarden moet je 's winters zelf loslaten, en vaak gebruik ik het uurtje dat ik dan heb om haar in de wei te laten samen met haar vriendinnetje en komt er vervolgens van rijden of zelfs poetsen niets... 't Is maar waar je je prioriteiten legt. Ik rijd ook nog een pony ergens anders, die rijd ik drie keer per week en ga ik uitbrengen.

In de lichte periode was het goed te doen, maar de laatste vier maanden werd het steeds zwaarder en moeilijker om vol te houden.

1 paard lijkt mij dus prima te doen, twee als je niet allebij elke dag moet doen en drie is het hele jaar door teveel Haha!

Al doende leert men!

Ik woon vlak bij stal (5 minuten) werk op 20 minuten afstand en reistijd valt dus mee.
Het is wel flink doorwerken en veel tijd voor stadten of andere leuke dingen doen heb ik niet. Dan moet ik een paard overslaan...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:54

ik heb juist gekozen om les te geven . ( met in het achterhoofd: m'n paard!)

je hebt je weekends, halve woensdag en de vakanties.

tuurlijk valt er heel wat te doen ( mdo's, conferentie's , verbeterwerk, agenda maken voor de volgende dagen, ...)

maar in het weekend is het wedstrijd: je bent thuis.
zomer: juli en augustus is zomerseizoen: je bent thuis.

ik denk dat dat een goede combi is?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:39

ik heb een bijrijdster gehad, een jonge meid, pas in het onderwijs (basisschool) 23 jaar, die is er na 2 maanden mee gestopt (2 x per week rijden) omdat ze te moe was en geen tijd had Verward Scheve mond

als je op de basisschool werkt, heb je nog schoolvakanties, op het ROC niet meer, 30 dagen per jaaar kan je vakantie op nemen als de leerlingen vakantie hebben, waarvan maximaal 2 weken aaneengesloten in de grote vakantie.

De overige tijd moet je leerplannen herschrijven want de minister heeft bedacht dat we in 2005 met competentieleren van start moeten, klassen van 75 leerlingen met 3 man begeleiding, de helft van de leraren vliegt er dus ook uit........

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 13:59

roc => 75 leerlingen en 3 juffen of meesters? nou, dan kan het ministerie zelf wel eens les gaan geven en zien welk resultaat ze daarmee behalen!?!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 15:01

smurf schreef:
Mijn collega's zijn toevallig allemaal mensen die niets met dieren hebben en het ook absoluut niet begrijpen.
Moge duidelijk zijn dat ik iedere dag met frisse tegenzin naar mijn werk ga......

Jammer, kun je niet iets anders gaan doen? Ik kom in het basisonderwijs (tot nu toe) leuke collega's tegen.

Ik werk nu dus 3 dagen in groep 1, mijn zaterdagbaan (postbode) heb ik ook nog even (ivm een hyphoteek afsluiten Verward ) en ik ga donderdag en vrijdag iets meer dan een halve dag op een bedrijfsadministratie werken. Tja, een baan en een paard gaat wel, maar we zijn nu druk bezig om een huis te kopen en dus moet ik even prioriteiten stellen. Maar ik ga wel elke dag heen (behalve idd met vergaderingen).
Dat wordt dus de hele week vroeg te bed! Clown

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:01

ik weet alleen dat een lerares t op de middelbare school prima red zonder brijrijdster enso.. ze werkt 4 dagen in de week..

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:10

Citaat:
dan kan het ministerie zelf wel eens les gaan geven


nee die voeren campagne: word leraar!!!

Citaat:
kun je niet iets anders gaan doen?

nee helaas, ik zit al dik 20 jaar bij dezelfde school en op iemand van 45 zit geen school te wachten, dus ander werk zit er niet meer in voor me..... nog maar 20 jaar Clown

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:15

ik heb 3 stalgenoten die alle 3 baisischool lerares zijn. En hun paarden hebben niks te klagen Knipoog