Bokt verschrikkelijk traag, nochtans

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Bokt verschrikkelijk traag, nochtans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 01:17

is dat niet normaal voor dit uur van de dag, euh nacht Knipoog
er zijn maar 68 users online Verward

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:43

Bij mij is ie niet sloom hoor.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:44

bij mij ook niet
mischien ligt het aan je internet verbinding dat heb ik ook soms

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 01:52

nope, de rest gaat wel vlotjes Scheve mond

wat betreft bokt: heel af en toe gaat er een pagina tegen het normale tempo, maar meestal zit ik een halve minuut ofzo te wachten elke keer

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:55

wat raar.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 03:08

ik had het net nog, kwam niet op bokt en wel op alle andere websites. En als ik al op bokt kwam dan liep ie vast en eindigde met een lege pagina. Heel vreemd op dit tijdstip. Nu ben ik er gelukkig wel weer op.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 03:56

Als bokt traag lijkt kijk dan even naar het nummer bij 'Load:' helemaal onderaan de pagina. Zolang dat onder de 2 is moet het behoorlijk snel zijn, onder de 5 is redelijk goed te doen, onder de 10 gaat nog wel en boven de 10 wordt problematisch Lachen

Als er een laag getal staat is de kans groot dat het ergens anders mis gaat.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 04:02

oke, bedankt voor je reactie.Hij staat nu op 0.00 dus onder de 2.
Maar je laatste zin zegt dat als ie laag is dat het dan ergens anders mis gaat. Heeft dan een andere gebruiker moeite om op Bokt te komen of gaat er ergens anders in mijn PC wat mis?

Ik heb een 2mb verbinding dus moet in principe snel genoeg zijn, toch?

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 04:25

We zitten nu met z'n 5en op de site, de webservers zitten nu dus duimen te draaien Lachen De site is nu dus op z'n snelst. Overdag en vooral 's avonds hebben de servers het een stuk drukker. Het duurt dan wat langer voor de pagina 'klaar' is. Er gebeurt ongeveer het volgende:

  • Jij klikt een link aan, bijvoorbeeld van deze pagina
  • Jouw PC stuurt een verzoek naar de Bokt server of je deze pagina zou kunnen krijgen. Dat gaat over het algemeen erg snel of je verbinding moet helemaal dicht zitten door bijvoorbeeld een enorme download/upload of er is een probleem bij je provider
  • De Boktserver ziet je verzoek en gaat de gegevens verzamelen die hij nodig heeft. De berichten die je hier ziet, hij kijkt of je PBs hebt, hij maakt een lijst met mensen die online zijn, etc, etc. Dit hangt voor een flink deel van de database server af die het 's avonds meestal vrij druk heeft als er veel mensen online zijn. Hier kan dus wat wachttijd ontstaan. De tijd die hiervoor nodig is zie je onderaan de pagina achter 'DB' in secondes.
  • Ondertussen wordt de data die opgehaald is in een vormpje gegoten, de opmaak wordt geregeld (cursief, vet, quotes, etc), onderschriften worden toegevoegd, avatars worden toegevoegd en alles wordt in de Bokt layout gestopt. De tijd die hiervoor nodig is staat achter 'PHP'.
  • Nu wordt de pagina naar jouw PC gestuurd die ondertussen nog steeds staat te wachten op de pagina waar hij om gevraagd heeft. Dit is het deel waar de snelheid van je verbinding van belang is maar meestal is dit in een paar tiende seconde gebeurt. Slechts iets langer met een telefoonmodem (een paar seconde meestal).
  • Je browser heeft nu de data binnen en kan deze nu om gaan zetten in iets dat hij op je beeldscherm kan laten zien. Dit kost ook nog even wat tijd (paar tiende seconde).

Er zijn dus een paar belangrijke factoren die de snelheid van Bokt bepalen. Op de eerste plaats jouw verbinding naar Bokt. Zolang die niet dicht zit omdat je bijvoorbeeld Kazaa vol open hebt staan en zolang er geen problemen zijn bij je provider is hier geen probleem. Meestal nog wat bepalender is hoe druk het is op Bokt. Als er veel mensen zware zoekopdracht uit aan het voeren zijn dan heeft de Database server het druk waardoor pagina's lang op zich laten wachten. Als er gewoon veel mensen online zijn dan hebben de webservers het druk aangezien die dan soms meer werk moeten verzetten dan ze eigenlijk kunnen.

Cheveyo

Berichten: 17591
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: aan het eind van de regenboog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 04:41

dank voor je zeer uitgebreide uitleg Bart. Hij is bij mij nu gelukkig weer lekker vlot en alle pagina's komen binnen een "acceptabele" tijd tevoorschijn.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:39

PHP 13,0312s : DB 0,8896s : 21 queries : 324 users : Load 14.72 : Mem 1809k : fluorine.isisweb.nl


Achterlijk traag...

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:43

Bij mij heeft hij ook ineens behoorlijk de tijd nodig nu...
andere internetsites zijn wel lekker vlot , alleen bokt komt nogal bejaard over Bloos

Load : 15.90

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:07

ja dat had ik net ook maar nu niet meer Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:13

nu issie weer goed Haha!

pmarena

Berichten: 48089
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:30

Yiihaaa !! Als een tierelier OK dan!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 21:31

Bij mij een uur geleden ook heel erg traag
Maar nu idd weer heel snel