springproblemen op concours

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

springproblemen op concours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 20:35

Vosje heeft weer iets nieuws bedacht om ons wanhopig te maken...
Het meisje wat hem rijdt als ik er niet ben vindt springen erg leuk. Ze heeft ook springles, wordt m.i. goed begeleid en kan het ook (is niet bang ofzo). Vos lijkt t ook leuk te vinden, soms gaat ie al piepen als hij de hindernissen ziet.
Nu wou ze ook graag op concours eens springen. Ik vind t prima, ben zelf niet zo'n springfan en doe het ook veel te weinig, ik vind het dus alleen maar leuk als Vos ook eens iets anders doet dan alleen maar dressuur. Maar nu het probleem: Met losrijden gedraagt hij zich super, ook over de hindernissen, maar zodra hij in de baan is weigert hij pertinent te springen. Vliegt dan langs de hindernissen en is er niet in de buurt te krijgen. Met als resultaat dat ze op de eerste hindernis uitgebeld worden. Ik ben zelf wel eens met hem naar een oefenparcours geweest en hij wordt dus echt sterk, het kostte mij ook meerdere pogingen en heel veel zweet om hem erover te krijgen. Ik had niet de indruk dat hij echt angstig was, hij gaat gewoon aan de haal. Het meisje is absoluut niet zenuwachtig voor zover ik weet dus dat lijkt me niet de reden. Ik vind het vreselijk sneu dat hij haar zo laat zitten in de ring (vooral omdat het thuis wel goed gaat) en ben erg benieuwd of iemand ideeen heeft hoe dit zou kunnen komen....

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein


capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:43

wij hebben ook zo iemand in de springles, maar die doet het bij elke hindernis. zelfs als ie hem al 7x gesprongen heeft. ze moet echt heel duidelijk naar voren rijden en heel geconcentreert op de hindernis zijn. dus opluiten met handen en benen, maar hem ook weer goed onder controle hebben.
en als ie weigert hem echt goed aanpakken (wel moet je heel zeker weten dat het geen angst is)
en verder heel veel gedult hebben.
veel succes

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:12

capopjekop ben het hier mee eens.
en ga vaker naar oefenpacours.
kan je zo vaak als je wilt springen .
en leert je paard ook ergens anders te springen met andere hindernisen

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:32

Bij ons worden oefenspringwedstrijden gehouden. De laagste 2 rubrieken mogen altijd hun parcours afmaken, ook al weigert het paard tig keer. Op die manier leren de paarden dat ze er niet onderuit kunnen komen.
Of laat een keer bij het oefenspringen een heel ervaren ruiter erop zitten die de pony 1x flink aanpakt.

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:37

consucuent voorwaarts rijden, miss schiet het meisje door de zenuwen in de stress en voelt de pony dat. pony's kunnen verschillende redenen hebben om te weigeren dus het si moeilijk om vanaf hier te beoordelen. maaar wat is zeg voorwaarts rijden

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:12

Bedankt voor jullie reacties....
Meisje is voor zover ik weet absoluut niet zenuwachtig (sterker nog....t laat haar echt volledig koud wat er om haar heen of onder haar gebeurt...). De ''pony'' weegt op t moment 650 kg meisje weegt nog geen 60 dus ik denk niet dat ze hem eroverheen kan dwingen. Ze heeft echt voldoende ervaring, rijdt oook paarden voor andere mensen en staat bekend als handig en ervaren.
Het rare is dat hij echt schijnt te weten wanneer het erom spant. Bij oefenparcoursen doet hij meestal geen moeite meer om erlangs te gaan, ze is de laatste tijd best vaak geweest, maar zo gauw het een echt concours is laat hij het volledig afweten.
Ik heb begrepen dat je tegenwoordig verlaagd B kan starten dus dat gaan we iig maar s proberen.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:02

Ellebel, 650 kilo is voor een pony wel heel erg veel. Ik heb een heel groot paard en die weegt 700, verder nog eentje van 1.64 en die weegt 500 kg. Mijn vroegere D pony zat rond de 300.
Wat je ook kunt proberen is om aan de organisatie van een concours te vragen of je na afloop van alle rubrieken eens het parcours mag springen. En dan alles springen, ook al weigert hij tig keer.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:11

ben het met sharonaollie eens... oefenparcoursjes rijden. alleen door veel oefenen wordt het beter. ja kan ook proberen als het echt niet anders gaat er een ander bitje in te hangen op wedstrijden. hier moet je uiteraard wel eerst mee oefenen. een passoabit is hier erg geschikt voor. dat is in principe een gewoon gebrokenbit maar met de mogelijkheid je teugels iets scherper in te laten werken.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:55

whoehahahah ja Scum, daarom staat ''pony'' ook tussen aanhalingstekens.....hij is tegen de 1,70 maar iedereen ging er van uit dat het een pony was op de een of andere manier Haha!

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:00

Ellebel schreef:
Bedankt voor jullie reacties....
Meisje is voor zover ik weet absoluut niet zenuwachtig (sterker nog....t laat haar echt volledig koud wat er om haar heen of onder haar gebeurt...). De ''pony'' weegt op t moment 650 kg meisje weegt nog geen 60 dus ik denk niet dat ze hem eroverheen kan dwingen. Ze heeft echt voldoende ervaring, rijdt oook paarden voor andere mensen en staat bekend als handig en ervaren.
Het rare is dat hij echt schijnt te weten wanneer het erom spant. Bij oefenparcoursen doet hij meestal geen moeite meer om erlangs te gaan, ze is de laatste tijd best vaak geweest, maar zo gauw het een echt concours is laat hij het volledig afweten.
Ik heb begrepen dat je tegenwoordig verlaagd B kan starten dus dat gaan we iig maar s proberen.


je zegt zelf dat die op oefenpacours meestal geen moeite doet om erlangs te gaan.
dan ligt het toch aan de ruiter mischien wil ze te goed springen of is ze toch zenuwachtig.
oefenpacours zijn toch bijna het zelfde alleen de punten tellen niet.
dus ik weet bijna wel zeker dat het aan de ruityer ligt anders springt die op wedstrijden ook gewoon net als de oefenpacours

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:20

jah maar een pony is altijd sterker als jou, ook al weegt ie veel dus dat maakt niks uit. jah oefenparcoursjes en anders de sporen eens iets hoger op trekken en streng zijn ~~}> . Maar ik denk het inderdaad ook dat het toch aan de ruiter ligt hoor sommige mensen kunnen het goed verbergen als ze zenuw8ig zijn (zoals ik) en het toch over brengen op de pony.

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:42

misschien als het heel extreem is en je weet hoe je er mee om moet gaan dan kun je een pessoabitje inhangen (maar ik weet niet zeker of dat mag in de B, geloof het wel)en dan het bit met 3 extra ringen nemen.
Dan kun je met dubbele teugel rijden, 1 teugel aan de gewone ring en 1 aan de onderste dan kun je hem in de ergste gevallen teminste terugnemen voordat er ongelukken ontstaan.

Ik ben geen voorstander van scherpe bitten, maar soms is het voor de veiligheid wel beter als je iig weet hoe je er mee om moet gaan

JuSt bE tHeRe FoR mY...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:13

idd heel vaak ergens anders naar een oefenparcours gaan... en een paar keer op een officele dan in het oefen starten en anders HC...

...Dreaming with my eye's wide open...


moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:52

truelove schreef:
misschien als het heel extreem is en je weet hoe je er mee om moet gaan dan kun je een pessoabitje inhangen (maar ik weet niet zeker of dat mag in de B, geloof het wel)en dan het bit met 3 extra ringen nemen.
Dan kun je met dubbele teugel rijden, 1 teugel aan de gewone ring en 1 aan de onderste dan kun je hem in de ergste gevallen teminste terugnemen voordat er ongelukken ontstaan.

Ik ben geen voorstander van scherpe bitten, maar soms is het voor de veiligheid wel beter als je iig weet hoe je er mee om moet gaan

Ik dacht niet dat dat mag een pessoa in maar goed. ik vraag me ook af of dat wel nut heeft. je kunt dan wel aandat bit gaan trekken maar dan springt ie heus nog niet.

O:) ......::: Wie liefde zaait, zal liefde oogsten :::...... O:)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:50

moes"]
[quote="truelove schreef:
misschien als het heel extreem is en je weet hoe je er mee om moet gaan dan kun je een pessoabitje inhangen (maar ik weet niet zeker of dat mag in de B, geloof het wel)en dan het bit met 3 extra ringen nemen.
Dan kun je met dubbele teugel rijden, 1 teugel aan de gewone ring en 1 aan de onderste dan kun je hem in de ergste gevallen teminste terugnemen voordat er ongelukken ontstaan.

Ik ben geen voorstander van scherpe bitten, maar soms is het voor de veiligheid wel beter als je iig weet hoe je er mee om moet gaan

Ik dacht niet dat dat mag een pessoa in maar goed. ik vraag me ook af of dat wel nut heeft. je kunt dan wel aandat bit gaan trekken maar dan springt ie heus nog niet.
[/quote]

Maar dan heb je wel meer controle. Ben zelf overigens ook geen voorstander van scherpe bitten, maar soms is het veiliger.

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:54

gewoon blijven sarten, Cezanne heeft dat ook jaren gehad, altijd uitgebeld, bij de eerste hindernis, ze wist het dondergoed als ze op concours was! Thuis en op andere plekken deed ze het niet. gewoon blijven starten, het kan een jaar duren, maar elke hindernis is er 1! geen probleem van maken,en natuurlijk niet met geweld of rare bitten oplossen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 20:14

nou, dat geeft in ieder geval weer een beetje hoop!!! Tot nu toe zijn er nog geen enge dingen gebeurd en ik ben ook niet zo pro-ijzer-in-de-mond van het paard dus dat proberen we voorlopig nog maar even niet....

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:39

Ellebel schreef:
nou, dat geeft in ieder geval weer een beetje hoop!!! Tot nu toe zijn er nog geen enge dingen gebeurd en ik ben ook niet zo pro-ijzer-in-de-mond van het paard dus dat proberen we voorlopig nog maar even niet....


Ik zie eerlijkgezegd ook het nut van een scherper bitje niet in. Hoe kan je weigeren oplossen met een scherper bitje? Dat lijkt me hetzelfde als een paard wat onhoudbaar is met grove sporen rijden Verward Knipoog

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:02

Een paard wat er langs wil of tussenuit wil knijpen, weigert wel, maar daar kan een scherper bitje best helpen...Knipoog Al ben ik er geen voorstander van

Veel meenemen en vooral naar oefenparcoursen zodat je door mag rijden. Het paard ziet het verschil niet tussen een oefenparcours en een echte wedstrijd hoor Knipoog
Als hij officieel wel stopt zou ik toch ook eens bij de ruiter gaan zoeken.

Als jullie er niet uitkomen niet ieder weekend weg gaan en op hindernis 1 weer naar huis, dat weten ze ook snel Knipoog
Schiet dan eens een prof aan die wsl wel net de handigheid heeft om hem rond te sturen ;j

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:46

ik heb het ook

quentin kan super springen, in de les springen we nu tot 1.20 maar een 80 cm parcours vertikt ie al

dan ziet ie de uitgang of denkt dat ie moe wordt en gaat dan stuurloos overal langs

hoe ik het ga oplossen weet ik eigenlijk nog niet....ben nml veel te blij dat de dressuur goed gaat en als ik hem echt met grof ruk en pluk werk erover probeer te krijgen is ie met de dressuur stukken minder fijn in zn mond

hou het voorlopig nog even bij af en toe een springlesje

maar ach, 4 jaar geleden gingen we nog stuurloos de bak uit tijdens een B dressuurproefje, over 4 weken starten we Z1 dus wat dat betreft geloof ik wel dat als ik er echt voor ga, het springen ook beter zal gaan

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:03

als de pony erlangs schiet....dan lijkt me dit ene probleem van de ruiter, probeer de pony voor de hindernis te houden, je kan hem beter goed laten weigeren dan dat ie steeds er langs schiet, want daar schiet je helemaal nix mee op. toch wat meer dressuurmatige training! overgangen rijden, drafbalken gebruiken, de ruiter moet zorgen het paard onder controle te houden. bij het langsschieten heeft de ruiter al geen controle meer, paard is sneller in reactie dan de ruiter!
goed opsluiten tussen de benen en de handen, maar wel de druk en het voorwaartse erin houden.

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:45

Kilometers springparcours rijden. Echt waar, dat helpt. Oefenen, oefenen! Loop alle oefenparcoursen af, bouw zelf met beleid mini-parcoursjes, rijd Caprille-proeven, rijd knetterend veel dressuur tussen het springen door. Een half uur dressuur en in die tussentijd, o ja, ook nog een keer een kruisje..... Zo leert het paard dat ook bij springen gewenning optreedt; hij mag niet sterk worden in een parcours, want dat wordt de gewoonste zaak van de wereld voor hem. Waarschijnlijk is het nu nog iets bijzonders.

En ga bij de ruiter te rade of ze mentaal anders wordt wanneer het om een officiele wedstrijd gaat. Is ze toch niet meer gespannen dan tijdens een officieus parcours? Probeer haar, als de oefenparcoursen goed gaan, met lef te laten rijden. Koel in het hoofd, goed berekenen wat de vooruitzichten zijn in het parcours en goed vooruit kijken. Het kan echt tijdstijden duren, maar op den duur krijg je vrijwel altijd verbetering. Veel succes!

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 14:47

ik heb met mijn paard ook spring problemen alleen die van mij springt wel alles hij laat alleen af en toe een beetje te vaak zijn voorbenen hangen dus een parcours met 24 strafpunten daar zijn we aan gewent zeg maar.
Ondanks dit probleem blijf ik gewoon door starten en we hebben extra springles en wij rijden ook oefen parcoursjes al die er zijn.
Misschien is een hc ook een oplossing


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers