Vraagje voor Andalusiers eigenaars

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Vraagje voor Andalusiers eigenaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 12:28

Ik wou eens weten hoe jullie je spaanse paarden laten bekapen?
Bekapt jullie hoefsmid hun hoeven gelijk de andere paarden (warmbloed enzov..) of laat hij meer hiel ?
Als Invierno hier aangekomen was, stond hij heel erg hoog op zijn hielen , met rot versleten hoefijzers en allemaal horizontale lijntjes op zijn hoef..
Zijn hoeven zijn ondertussen mooi gegrooid en de lijntjes zijn weg en zien er mooi uit.
Mijn hoefsmid begint hem meer en meer te bekapen gelijk mijn andere paarden. Ik vindt dat hij meer 'hiel' moet laten.
Wat is jullie ervaring of opinie ?

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:14

Kijk op www.paardnatuurlijk.nl

De horizontale lijntjes waar je het over hebt, zijn aftekeningen van periodes waarin de hoefgroei veranderde door meer/minder of andere voeding, stress etc.

Ik bekap onze paarden zelf, zonder ijzers en wij rijden op hárde bodem, grint verharde paden en rotsen.
Paarden dienen eígenlijk op de zool van de hoef te lopen, níet op de hoornrand en de hiel moet véél lager zijn dan normaal gebruikelijk is.
Kijk goed naar het filmpje van hoe een paard zijn hoef neernet en 'afrolt'; dan kun je zelf bedenken waarom met ijzers de hoeven een beetje glijden bij het neerzetten en waarom de takken aan het ijzer de hoef eigenlijk te snel neer laten klappen.

Ook de oudere merrie die haar hele leven rondom op ijzers gestaan heeft loopt blootsvoets. Vanaf het begin probleemloos, maar het heeft een jaar geduurd voor haar hele hoef weer een mooie breed uitlopende vorm had.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 13:54

Yep dat zei de dierenaarts mij op de keuring voor ik hem kocht want dat baarde mij zorgen..Knipoog Hij had het zo fel hé

Ja , dank je wel HC ik ga direkt kijken sè !

Ik heb namelijk altijd gehoord dat je de spaanse paarden hielen moest laten en niet 'kort op de grond zetten'...

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:00

Ik heb Chan nu zonder ijzers staan!! Toen hij uit Spanje kwam had hij alleen voor ijzers, maar die zijn er nu afgehaald door de hoefsmid!!

Ik ben bezig om Chan in te rijden en vind het onnodig om hem nu op ijzers te hebben staan!! En ik moet eerst kijken hoe het straks gaat! en anders wil ik hem als het kan zonder ijzers!! Hij heeft in iedergeval hele sterke hoeven en hij wordt binnenkort bekapt, maar nu door mijn eigen smid!! Ik weet niet hoe de hoefsmid hem gaat bekappen, maar ik zal wel even kijken!!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 15:11

Okido.
Vierno staat nu ook zonder ijzers omda ik nie meer kan rijden en ik hoop hem ook zo te laten.Die hoeven zijn zo sterk hé.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:13

Toevallig gisteren gelezen dat Lusitano's vaak nauwe houven zouden hebben. Oké, Lusitano is geen Andalusiër, maar wel Iberisch. Deze nauwere hoeven zouden iets wijder mogen om zo een betere doorbloeding te krijgen. Limonero daarentegen heeft echte platvoeten. Altijd verkeerd bekapt en beslagen met de nodige blessures tot gevolg. Hij wordt nu iets steiler gezet, met speciaal beslag om ook zijn verzenen (Cinv bedoel je dat met hiel?) iets te ontlasten èn ook het hoefkatrolgebied.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:02

Ik ken een andalusier met hele nauwe hoeven. De takken van het ijzer raken elkaar net niet. Die lusitano die ik reed had "normale" hoeven. Het heeft ook met de ondergrond te maken, waarop ze opgroeien.

Interessante site trouwens!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:18

In de regel worden de nauwe hoeven juist door de ijzers veroorzaakt.
Doordat het in Spanje de gewoonte is om vrij vroeg met beslaan te beginnen én de hoeven vrij hoog en stijl bekapt worden, groeit de hoef als een bijna recht pijpje. Het ijzer voorkomt namelijk dat de hoef naar onderen wijder wordt.
Door natuurlijk te bekappen zou het in de meeste gevallen mogelijk moeten zijn om na een jaar weer een normale hoefvorm te hebben. Let wel, veel iberiërs hebben vrij kleine hoeven voor hun formaat; dit is een zéér oude aanpassing van de oorspronkelijk wilde iberiër aan harde ondergrond.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:27

Licor staat ook ijzerloos, en wordt 'natuurlijk' bekapt door mijn normale hoefsmid.

Wat HC zegt, klopt idd, veel Anda's worden in Spanje te nauw bekapt/beslagen, hun hoeven krijgen dan een "flessenvorm", zoals Raf Antheunis (Strasser hoofcare) het noemde.

Maar bij Licor viel dat eigenlijk wel mee, hij heeft mooie, brede en erg stevige voeten, die snel zijn gewend aan het blootvoets staan.

Ze hoeven dus niet anders bekapt te worden, maar die smallere voetenvorm komt dus van andere bekappingsmethodes in Spanje Lachen.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:33

Tussen platvoeten en nauwe hoeven zit natuurlijk een wereld van verschil. Limo´s hoeven kun je met recht ´plat´ noemen. Die zie ik toch echt graag iets minder plat worden, dat komt zijn loopcomfort echt alleen maar ten goede!

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 11:04

Tessebes schreef:
Interessante site trouwens!

Ja, en ze komen volgende maand een week bij ons. Hopen we veel van te leren.

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:35

Even om op dit onderwerp terug te komen!! Gisteren is bij mij de hoefsmid voor Chan geweest!! Mijn hoefsmid vind dat Chan dus ook haast geen hiel heeft en wil daar wat aangaan doen!! Hij wil dat ik van Chan zijn stal voorlopig een potstal ga maken, zodat zijn hoeven beter kunnen gaan groeien!! Ik moet ze goed gaan invetten en zo gauw zo goed gegroeid zijn gaat hij hem eerst alleen een beetje van de tenen eraf halen!! Hij vind dat Chan nu echt iets te bloot op zijn hielen staat!!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 12:19

Denk dat er een juiste 'milieu' moet zijn.
Op de hielen is nie goed en te hoog op de hielen ook nie.
Ik moet de hoefsmid ook laten doen komen , ik ga ne andere nemen van hier die heel goed is die gaf les in Brussel , normaal neemt hij niemand meer maar de paarden van mijn vriend waren altijd door hem gedaan vroeger...benieuwd wa die gaat zeggen..als hij het nie goed doet dat weet ik het nie meer Knipoog...
Fu begint vanachter natuurlijke hoeven te krijgen zo plat aan het uitwijken opzij.
Maa Invienro is pas een maand of 2 zonder hoefijzers en , ben er nie echt zo blij mee, ...nu beginnen zijn hoeven naar voren te groeien en begint meer op zijn hielen te zijn...

Skattie

Berichten: 659
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:01

Ik moest van de smid voorlopig wachten met ijzers!! De smid zei als ik er nu ijzers ondersla dan liggen ze er binnen de kortste keer weer af!! Chan zou dan zoals hij zegt een ijzerkiller worden!! Als straks zijn hoeven wat beter zijn slaat hij er eerst voor ijzers onder en dan kijken we verder!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 15:09

Piropo staat niet plat en ook niet heel hoog, hij heeft een mooie hiel en een mooie hoef, niet nauw en niet plat.. mijn hoefsmid is zeer tevreden over zijn voeten.. zonder ijzers doe ik nog ff niet, omdat hij gewoon niet lekker loopt dan.. tja zal misschien gewenning zijn maar ik laat het even zo, ben net zo blij dat we zijn hoeven helemaal in orde hebben, dat was namelijk wel anders toen ik hem net had.

Verder vind ik echt dat er per paard gekeken moet worden, dus niet per rasgroep, elk paard is anders en heeft weer andere voeten, Piropos ijzer worden puur aangepast aan zijn voet en niet andersom.. En juist dat gebeurd te vaak vind ik, de voeten worden aangepast aan het ijzer, das vragen om problemen.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 19:39

YËP!
ik heb zijn ijzers af gedaan vanwege nie rijden en dat valt echt mee. DUs ik ga zien als ik rijd later hoe ze zullen zijn als ze sterk genoeg zijn gelijk ik zie houd ik het zo. Zien wel maa die zijn hoeven zijn zo stevig ten opzichten van mijne SBSer.