Karandasj

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Karandasj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 15:13

Heeft er iemand ervaring met afstammelingen van de hengst Karandasj? Ik ben er over aan het denken om mijn merrie van hem te laten dekken. Bij ons in België is hij echter (nog) niet zo bekend, dus weet ik niet echt wat zijn nakomelingen zoal presteren.


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:27

http://www.technofoal.com/karandasj.html
http://members.lycos.nl/marleentjevb/newpage6.html
http://www.watermolen.net/watermolen200 ... ndasj.html
http://www.horses.nl/brabant/2003/pedigree/28.htm

Hier alvast ene paar links waar je info over karandasj zelf kunt vinden. Afgelopen jaar is hij op grond van zijn nakomelingen keur verklaard. Als je bij google karandasj intypt krijg je er al heel wat te zien. Een vriendin van mij heeft afgelopen jaar een karandasj veulen gefokt. Erg leuk veulen met zeer fijn karakter.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:36

Ik ken een aantal goede springpaarden van Karandasj, die vaak ook nog leuk kunnen bewegen. Kennis van mij heeft al met Karandasj gefokt voordat hij was goedgekeurd (wel aangewezen), daar kwam een superlelijk veulen uit en werd dus voor weinig verkocht. Nu is het één van zijn best presterende nakomelingen! (Staat in Zweden geloof ik). Voor meer informatie over Karandasj zie http://www.radstake.nl.

Karandasj 92.7645 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 18-05-1992
Kleur: Zwart(-bruin)
Stokmaat: 1.67 m
Pijpomvang: 21,5 cm

Verrichting 1995
Stap 7,5
Draf 8
Galop 8
Rijproef 8
Springen ohz 8,5
Springen vrij 8
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9

Totaal 75 punten
Plaatsing 1e van 27 (16)

Fokker D.W. Klein Velderman, Diepenveen

Fedor x Corrie Keur van Irco Polo x Risole van Meridiaan x Nanka van Cordon NWP x Telma van Leopold NWP

HK Den Bosch (04-02-1995) 3e plaats

Sterk gebouwde, langgelijnde rijtypische hengst. Het hoofd kon iets fijner uitgesneden zijn.

Bloedopbouw
De afstamming is zowel aan vaders- als moederszijde springgericht. Fedor doet van zich spreken als kwaliteitsvol springpaard, zoon van Darco die op wereldniveau sprong als zoon van de beproefde combinatie Lugano van La Roche en Codex. Van moederszijde wordt daaraan toegevoegd het bloed van Marco Polo via Irco Polo (Okay Jumper) en Meridiaan die de USA het internationale springpaard Northern Magic bracht. Moeder Corrie is overigens volle zuster van het springpaard Volvo´s Dollar Girl en onderstreept daarmee nogmaals de springgerichte bloedopbouw.

Moederrapport 1995
De moeder is een voldoende ontwikkelde, goed in het rijpaardtype staande merrie met sprekend hoofd en mooi oog. De nek is lang. De hals is goed van lengte en richting. De schoft kon langer. De schouder kon meer lengte hebben en mocht schuiner zijn gelegen. Rug en lendenen zijn goed gespierd en aangesloten. De croupe is goed van lengte en heeft een goede helling. Het voorbeen is wat strak en kort, het achterbeen is goed gesteld. Het beenwerk zou even meer kwaliteit mogen uitstralen. De stap is ruim en krachtig, de draf kon meer schoudervrijheid tonen; het achterbeen wordt wél voldoende ondergebracht.

Verrichting Ermelo 1995
Eerlijk, betrouwbaar, evenwichtig. Veel bereidheid om te werken, laat zich zeer goed bewerken. Drie goede basisgangen met voldoende ruimte, kracht en souplesse. Laat zich in dressuur fijn rijden, geeft zijn ruiter een goed gevoel. Ruim voldoende tot veel aanleg als dressuurpaard. Laat zich ook bij het springen goed rijden. Goede reactie; springt goed in de manier, veel afdruk en vermogen. Als springpaard veel tot zeer veel aanleg, geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Normaal stalgedrag.

Afstammelingen 1996 (veulens)
De veulens vormden een voldoende uniforme collectie. Ze zijn goed ontwikkeld, sterk gespierd en voldoende langgelijnd. De geprikte veulens waren amper voldoende rijtypisch, de geselecteerde veulens konden worden gekwalificeerd als voldoende rijtypisch. De geprikte veulens hadden eenvoudige hoofden met soms een bolle profiellijn. De geselecteerde veulens hadden goed gevormde hoofden. De veulens hebben weinig nek en ook de lengte van de hals is soms wat beperkt. De hals is breed aangezet en sommige veulens hebben iets onderhals. De schoftontwikkeling is wisselend. De schouder is soms steil en kort. De schouder is wel goed gespierd. De rug/lendenpartij is goed van lengte, soms wat week en ruim voldoende gespierd. Hoewel de staartwortel wat hoog is ingeplant, heeft de croupe een goede lengte. De goed gespierde croupe zou schuiner moeten liggen. De veulens hebben een goede, lange doorlopende broekspier. Het correct gestelde voorbeen is soms wat ingesnoerd. Het achterbeen is wat klein gehoekt en de insteek van de pijp in het spronggewricht is tamelijk scherp. Het fundament is goed ontwikkeld. De stap is ruim en gemakkelijk. De draf heeft souplesse en balans. De veulens missen nog wat afdruk en oprichting en sommige veulens gaan achter wat breed. Twee thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van de collectie. De veulens gingen vergezeld van goede moeders.
Getoond: 24 (+2) veulens uit 124 dekkingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:46

Ik heb ook een twenter van Karandasj (x Able Albert xx) in mijn profiel staan wat foto's van haar als jaarling. Ben tot nu toe erg te vreden over resultaat al had het koppie wat fijner gekund. Maar om haar echt goed te beoordelen moeten we nog een jaartje geduld hebben Knipoog . De moeder van onze merrie was een merrie met veel bloed, 75% engels volbloed gefokt.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Cil_
Berichten: 807
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:40

Ik overweeg een van mijn merries, een merrie met veel bloed, bij Karandasj te dekken. Ik weet dat hij vaak niet te mooie hoofden geeft maar wel vaak een donkere kleur en springgenen.

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:58

Zal ik dan maar de eerste zijn die er absoluut niet gek van is.
De hengst zelf springt nou eenmaal met de kop erop, bukken kan ie niet, zo is ie niet gebouwd, kan ook niet als je Darco (kop erop) x Irco Polo (kop erop slechte rug) dekt Haha!

Heb er ook (nog) geen goede nakomelingen van gezien die me kunnen bekoren in de springring en dat zou nu toch onderhand moeten zijn.....

Als je er PERSE een merrie mee wilt dekken, dek een merrie met een SUPER bovenlijn ermee.

.

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 10:36

Ik sta open voor andere suggesties Picasso Z (Andiamo X Voltaire) was ook al een optie, evenals Canadian River (Capitol I X Lord)
Mijn merrie is een Chellano Z uit een Almé Crack Z moeder. Verder zit er langs moederskant nog Furioso II en Feinschnitt in. Ze zit goed in mekaar, heeft een sterke schouder, een goede rug en een krachtige achterhand. En ze springt echt apart, met een super techniek. Haar enige minpunt: ze is te klein (1.57m)
Ze komt niet uit een stam van kleine paarden, vermoed eerder dat ze als veulen wat tekort heeft gehad ofzo. Dus ik vind het geen reden om niet met haar te fokken. In tegendeel: als ik uit haar een veulen kan fokken dat haar kwaliteiten heeft en iets groter is, tja, dan heb ik echt wel een fijn paard.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:22

heb je de merrie al bij delmar ingevoerd en onder welke naam? heb je een foto?

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 11:24

Wat is delmar?
Nee, ik heb nog geen foto. Ik heb ze nog niet zo lang eigenlijk. Moet ik dringend eens werk van maken. Cheese!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:27


Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 11:36

en wat is de bedoeling?

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 11:56

hop, ze staat erin, onder "Mushu". super interessant zeg!

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:07

MissHIS schreef:

Fokker D.W. Klein Velderman, Diepenveen


Naam verkeerd gespeld het is Klijn Velderman

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:16

Symbeami"]
[quote="MissHIS schreef:

Fokker D.W. Klein Velderman, Diepenveen


Naam verkeerd gespeld het is Klijn Velderman
[/quote]

Wat een ramp...

Hij wordt Klein Velderman genoemd in het hengstenboek van RBI, maar wellicht hebben ze zich daar vergist.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:21

Super interessante merrie, wees er maar zuinig op. Op basis van stamboom zou ik haar bij Crown Z brengen. Dit is een Carthago zoon uit de wondermerrie Ratina Z. Je krijgt dan een ideale lijnenteelt met verankering vand de zeer goede combi Capitol-Alme-Ramiro.
Ook nog eens een keer perfect via de principes van Tesio, die zegt dat succesvolle lijnenteelt altijd via dochters en zonen moet gebueren. Je krijgt in het veulen Capitol een keer in 3de en een keer in 5de, Ramiro idem, Alme twee keer in 4de en Corde in 4de en twee keer in 5de generatie.
Ik zou een keer naar zangersheide toegaan en vragen of je Crown even mag bekijken. Dan kijk je ook naar type. Over de stokmaat zou ik mijngeen zorgen maken.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:52

op me werk hebben we een 4 jarige ruin van karandasj die zijn we nu aan het beleren. is een grof paard met sterke benen alleen heele slechte hoeven. is braaf wil wel hard rennen in de galop. maar bokken doet hij eiegnlijk niet.

ook hebben we een volle zus van karandasj op stal is ongeveer 4 dacht ik. is een mooie grote merrie. mooie gangen. echt een heel gaaf paard is nog niet beleerd. is nu drachtig dacht van de hengst timeless.

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 13:50

crown z? ja, die had ik ook al bekeken. interessante afstamming natuurlijk. mss toch maar eens naar lanaken rijden één van de dagen. naar het schijnt wordt op zangersheide zelf een groot deel van de merries van deze hengst gedekt.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:53

feincera schreef:
crown z? ja, die had ik ook al bekeken. interessante afstamming natuurlijk. mss toch maar eens naar lanaken rijden één van de dagen. naar het schijnt wordt op zangersheide zelf een groot deel van de merries van deze hengst gedekt.


zou kunnen, je bent daar altijd welkom en ze laten graag even de hengsten zien.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:22

Ik heb voor twee maand geleden een supermooie stermerrie van Karandasj gekocht, paard kreeg op de keuring ook twee keer 75 punten.
Ze heeft voor twee maand geleden haar eerste sprong gemaakt, en springt nu al foutloos rond in het L .
En ik heb zes jaar geleden een Karandasj veulen gekocht en opgeleid en daarna verkocht naar Engeland, het is inmiddels een goedgekeurde hengst en loopt nu 1,30, dit was ook een superfijn springpaard.
Verder ken ik nog een aantal fijne Karandasj nakomelingen, maar wel allemaal uit mooie bloedmerries

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:33

Wij hebben ook een enter merrie van Karandasj staan op dit moment. Een vos met 4 witte benen. Ze heeft een hele mooie bovenlijn en hele sterkte lendenen, verder kan ze super gedragen lopen. Een plaatje om naar te kijken, zegt iedereen.
De moeder van onze Karandasj is idd ook een bloedmerrie; Furore x Able Albert xx x Ariban xx x Farn.
Suc6 met je keuze

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:57

Karandasj is super! Ik ken een hele goede afstamming, mijn instructrice rijdt haar. Polien (Karandasj x Mytens) heeft het FSP gewonnen in 2002.
Super paard met super karakter!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:41

Alle 3 mijn veulens zijn van Karandasj Lachen Een prachthengst!!

Karandasj is nu toch van Grever?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:48

YvonneAa schreef:
Alle 3 mijn veulens zijn van Karandasj Lachen Een prachthengst!!

Karandasj is nu toch van Grever?


Karandasj is van Greve en Venderbosch. Staat zowel bij de watermolen als de radstake ter dekking.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

feincera

Berichten: 89
Geregistreerd: 11-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-04 09:40

Ik denk dat het voor mijn merrie toch ook Karandasj zal worden *LOL* . Ze is heel bloedgemaakt, dus dat zit wel goed.
Over Crown Z heb ik gisteren nog iemand bezig gehoord. Die had hem gezien op de hengstenkeuring op Zangersheide, en hij was er niet gek van.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:00

Tiffy"]
[quote="YvonneAa schreef:
Alle 3 mijn veulens zijn van Karandasj Lachen Een prachthengst!!

Karandasj is nu toch van Grever?


Karandasj is van Greve en Venderbosch. Staat zowel bij de watermolen als de radstake ter dekking.
[/quote]

Hm.. dat wist ik eigenlijk ook wel.. Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers