Paard die gigantisch achteruit trapt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Paard die gigantisch achteruit trapt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 12:28

Hallo

Ik heb een bijna 2 jarige ruin die ontzettend lief is in de omgang.
Alleen op stal is hij ondeugend en in de wei als je hem voert..

Het begon zo..
Hij heeft 3 maanden snachts op stal gestaan net zoals alle andere paarden. Al ik dan even wat stro bij in de stal wou doen of even gewoon knuffelen, draaide hij zich om en begon te dreigen van.. ik mep je er zo 1.. Verdrietig Op stal heb ik hem dat af kunnen leren door mijn stem heel erg te gebruiken zodra ik de staldeur open maakte. Dat ging stukje bij beetje steeds wat beter. Nu staat hij dag en nacht op wei. En als ik dan hooi wil brengen.. of mijn vader... dan leggen we dat op een plek in de wei neer.
Maar dan komt hij dus om te gaan eten, terwijl ik nog bezig ben dat hooi een beetje uit elkaar te schudden. En dan op een gegeven moment draait hij zich om en begint gigantische achteruit te trappen.. Boos!
Gister deed mijn vader het omdat ik geen tijd had en hij heeft echt ontzettend geluk gehad, hij kon nog net opzij springen.

Verder is hij echt heel erg braaf aan de hand enz.
Maar in de wei als je hem eten wilt geven, het is echt niet te geloven.
Ziet hij het als bedreiging als we aan zijn eten komen of weet ik het wat??
Heeft iemand hier een verklaring voor dat hij dat doet en nog belangrijker... weet iemand wat ik hiermee aan moet?

Groetjes en alvast bedankt.


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:29

1x heel hard op z'n donder geven!! Mijn pony heeft 1x gedreigd, heb hem de hele stal door getrapt en hij heeft het nooit meer geprobeerd. Hij neemt je duidelijk in de z*ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:30

Gewoon een keer met een longeerzweep de wei in gaan en hem gigantisch op zn donder geven als ie begint te meppen. Is een dominantieprobleem dat meteen afgeleerd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:32

De eerste en de laatste rake klap zouden op mijn naam komen te staan denk ik. Is 'ie nou helemaal besodemieterd! Ondanks dat het een erg jong dier is, zou ik hier toch wat mee grondwerken om de verhoudingen even wat duidelijker te maken.

Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 12:33

Met een longeerzweep dat zou misschien een optie zijn, maar ik vind het altijd wat minder om hem te slaan met een zweep, ben altijd bang dat ze daardoor vertrouwen in je kwijt raken of schuw worden, en dat wil ik absoluut niet.

Terug trappen daar krijg ik denk ik de kans niet voor..
Hij staat in de wei, hij kan overal naar toe en kan mij vervolgens nog meer in elkaar meppen...

Moeilijk... weet echt niet wat ik moet doen..

Groetjes


050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:34

Skooki schreef:
Met een longeerzweep dat zou misschien een optie zijn, maar ik vind het altijd wat minder om hem te slaan met een zweep, ben altijd bang dat ze daardoor vertrouwen in je kwijt raken of schuw worden, en dat wil ik absoluut niet.

Terug trappen daar krijg ik denk ik de kans niet voor..
Hij staat in de wei, hij kan overal naar toe en kan mij vervolgens nog meer in elkaar meppen...

Moeilijk... weet echt niet wat ik moet doen..

Groetjes


Snap ik! Ik ben ook heel slecht in straffen, maar soms moet het! Voor je eigen veiligheid. Als je hem dominant laat zijn, gaat ie over je heen walsen (en word hij ook gevaarlijk voor anderen).

Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 12:39

Ja pfff... is niet leuk zoiets... baal er echt van.
Ik dacht het met rust en stem wel aan te kunnen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.. Als het echt niet anders kan dan hem terug te slaan dan zou dat moeten, want dit kan gewoon niet, dit is inderdaad levensgevaarlijk.
Ik wacht of mensen nog meer opties hebben om dit probleem te verhelpen. En anders dan neem ik de longeerzweep wel mee.

Groetjes en hoop op nog wat meer meningen...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:43

Ik zou ook een lange *longeer* zweep meenemen en als die begint te slaan metene een flinke knal verkopen.

Van onterecht slaan en overbodig slaan zal die schuw worden, maar dit heeft die gewoon verdient en mag niet.
Dan zal die van die 1 goede trap niet schuw worden hoor....in een groep krijgt die ook gewoon een klap terug als die te ver gaat, en daar worden ze ook niet schuw van.

Als je echt niet wilt slaan misschien een optie om hem op een afstand te laten wachten tot jij klaar bent met hooi neerleggen en uitstrooien?
Kan je op commando leren en kan als die groter is ook van pas komen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:47

Mijn vorige paardje sloeg ook erg makkelijk, en razendsnel. Toen ze jong was heeft ze door de vorige eigenaar ook flink op haar donder gehad, tot ze er bij neer viel zo ongeveer. Maar het hielp niets. Ik hoop voor je dat je paard niet net zo dominant is als die van mij was, want dan is er weinig hoop.......

voor het eerst sinds jaren "paardloos..." 15-05-2008 een nier van mijn moeder gekregen, voor alle overige nierpatienten die wachten op een donor, mensen : " Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here "...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:50

Ik zou dat paard een klap met de zweep geven, zodat ie het een week later nog voelt. Is ie nou helemaal gek geworden!
Mijn veulen trapte ook erg makkelijk in het begin, maar met een paar flinke tikken op z'n tijd is dat er nu helemaal uit.

Skooki
Berichten: 122
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 12:57

De meningen liggen zo te lezen vrij gelijk.
Ik denk dat ik mijn longeerzweep inderdaad de volgende keer dan mee neem om mezelf te beschermen en hem op zijn donder te geven.

Groetjes!

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:05

Sily schreef:
Ik zou ook een lange *longeer* zweep meenemen en als die begint te slaan metene een flinke knal verkopen.

Van onterecht slaan en overbodig slaan zal die schuw worden, maar dit heeft die gewoon verdient en mag niet.
Dan zal die van die 1 goede trap niet schuw worden hoor....in een groep krijgt die ook gewoon een klap terug als die te ver gaat, en daar worden ze ook niet schuw van.

Als je echt niet wilt slaan misschien een optie om hem op een afstand te laten wachten tot jij klaar bent met hooi neerleggen en uitstrooien?
Kan je op commando leren en kan als die groter is ook van pas komen.


Dit wilde ik ook zeggen. Als je bezig bent met het voeren en hij wil al eten terwijl jij nog bezig bent...wegjagen (je groot maken en armen in de lucht). Pas wanneer jij toestemming geeft mag hij komen eten. Blijf echter wel bij het hooi staan....want als baas heb jij beslist dat hij erbij mag komen. Hem goed in de gaten houden en vertoont hij weer dat gedrag weer wegjagen.......netzolang totdat hij het door heeft. Is hij zo niet weg te jagen en blijft hij dreigen.......dan een beste mep.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:08

De pony van een vriendin van mij vertoont precies hetzelfde gedrag:met poetsen, wandelen, tijden etc. is ze superlief. Dan is het echt een knuffelbeest. Maar als ze in de wei staat en jij komt ook in de wei, dan valt ze aan Scheve mond Vorig weekend stond ze in de bak, mijn vriendin wilde haar eerst de stal inlokken, omdat wij de bak poepvrij gingen maken Ik zei: ook al denkt zij dat het haar terrein is, ze moet jou gewoon accepteren! Dus wij gingen met kruiwagen en 2 mestvorken de bak in. Op een gegeven moment toen we dicht in haar buurt stonden draaide mijn vriendin de rug richting haar pony en die kwam aangestormd;oren in de nek en met ontblote tanden Boos! Ik had een mestvork met plastic "tanden". Ikzag wat er gebeurde en gaf haar een knal met dat ding op haar kont toen ze aankwam. Ze heeft niks meer gadaan erna, maar je schrikt je wel kapot als z'on beest op je afkomt gedenderd! *LOL* Veel succes ermee!!!!

Jeeeeuuujjjjjj! Kei druk bezig met de ontwerpen voor de nieuwe filmpremiere van www.pennyfanshowdag.nl

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:14

Een paard wordt niet schuw of bang van een mep met de longeerzweep op het moment dat hij jou duidelijk wil maken dat hij de baas is.

Een paard wordt sachuw en bang van een onterrechte tik waarvan hij niet snapt waar die voor is. Wat jij hier moet doen is duidelijk maken dat hij naar jou te luisteren heeft. Hij mept jou, dan mep jij hem zodanig hard dat hij het niet nog een keer waagt om ook maar te denken om met z'n been naar jou te wijzen.

dat zorgt voor duidelijkheid bij je paard (ok, jij bent de baas) en is erg belangrijk voor jou veiligheid.

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt om te doen, maar dat is het eerlijkste voor je paard en het veiligste voor jou.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:24

Mijn paard deed dit eerst ook. Paarden weten drommels goed het verschil tussen fout gedrag en goed gedrag. Wanneer het paard slaat, terug slaan, en dan het liefst veel harder. Het paard wordt daar echt niet schuw van...wel als je het vijf minuten later zou doen. Dus een kwestie van snel reageren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:27

Is dit paard opgegroeid met andere paarden?
Of heeft hij voornamelijk alleen gestaan?

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:30

Neem een (longeer)zweep mee en als ie dit weer doet een loeiharde mep geven! Issie helemaal van de pot gerukt?? Dit moet je niet pikken hoor van hem!
Succes!

boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:49

Terugmeppen met een longeerzweep! Je mag hier best heel kwaad over worden. Levensgevaarlijk zo! Van tijdig respect bijbrengen heb je alleen maar profijt.

Mocht hij toch even bang voor je worden, dan is dat maar zo. Hij heeft er gewoon om gevraagd en hij trekt dan wel weer bij.

M1+10

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:19

Ik val bij, inderdaad het paard er enorm van langs geven! Laat hem maar bang voor je zijn, hij moet wel weten dat hij dergelijke dingen niet moet flikken

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:37

Skooki schreef:
Met een longeerzweep dat zou misschien een optie zijn, maar ik vind het altijd wat minder om hem te slaan met een zweep, ben altijd bang dat ze daardoor vertrouwen in je kwijt raken of schuw worden, en dat wil ik absoluut niet.


Ik denk niet dat hij op dat moment doorheeft dat je m met een zweep slaat, het is de reactie die hij ervan krijgt. Je moet de zweep gewoon zien als verlenging van jezelf, hij wil jou trappen en jij wil m terug trappen maar met zweep ben je sneller..

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:41

Aramat"]
[quote="Skooki schreef:
Met een longeerzweep dat zou misschien een optie zijn, maar ik vind het altijd wat minder om hem te slaan met een zweep, ben altijd bang dat ze daardoor vertrouwen in je kwijt raken of schuw worden, en dat wil ik absoluut niet.


Ik denk niet dat hij op dat moment doorheeft dat je m met een zweep slaat, het is de reactie die hij ervan krijgt. Je moet de zweep gewoon zien als verlenging van jezelf, hij wil jou trappen en jij wil m terug trappen maar met zweep ben je sneller..
[/quote]

en veiliger Knipoog

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:23

Ja ook ja haha

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 23:55

Ik kende er ook zo een... Liepen met een paar van die muiters in het land en 1 was echt de baas. Ze kwamen braaf bij je maar als de brokken op waren werd je door de vos het land uitgeschopt. Heb hem een halve rikkepaal voor zijn harses gegooid en sindsdien heeft ie heilig ontzag voor me. (als enige, een ieder ander wordt nog steeds de wei uitgemept)

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:46

Wat je ook kunt doen als hij zo reageert. Hem wegjagen samen met iemand anders en dan het hooi weer meenemen voor straf.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 14:51

Ik ben eerlijk gezegd niet van mening dat paarden niet eten associeren met straf. Bij mensen werkt dat misschien wel zo, maar bij paarden

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N en 30 bezoekers