[LO] Trekken bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

[LO] Trekken bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:27

Hallo!

Vandaag had ik me verzorgpony gelongereerd, maar dan ging ze de hele tijd heel erg aan dat touw lopen trekken....
Het is heel verveldend want ik werd bijna omver getrokken Boos!
Ik werd wel boos, maar ik had het idee dat ze het alleen maar meer ging doen.
weten jullie waar het aan ligt? of wat ik eraan kan doen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:37

Misschien kun je iets meer over je verzorgpony vertellen ?
Bijvoorbeeld hoe oud ze is, of ze al gewend is aan longeren etc.
Het is ook wel belangrijk dat je wat informatie geeft over welke middelen je gebruikt hebt (hoofdstel, bijzetteugels, longeerzweep etc.).

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:19

Oscar schreef:
Misschien kun je iets meer over je verzorgpony vertellen ?
Bijvoorbeeld hoe oud ze is, of ze al gewend is aan longeren etc.
Het is ook wel belangrijk dat je wat informatie geeft over welke middelen je gebruikt hebt (hoofdstel, bijzetteugels, longeerzweep etc.).


idd,vertel er eens wat over?

een tipje:
longeertouw door het bitring heen,dan over het hoofd (achter de oren) en dan aan de andere bitring vastmaken,dat helpt soms best,dan ben je soms net iets sterker.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 21:41

Ik logeer niet met hoofdstel maar met halster, ik heb het wel een keer geprobeerd met hoofdstel maar dat ging echt niet!
Ik longeer dus gewoon met touw, zweep en halster.
Ik heb ook verschillende bevestigingen geprobeerd ook die hierboven was gezegt ^^

Verder longeer ik der wel is vaker en ze doet het altijd eigenlijk wel, alleen in stap niet.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:11

ik longeer ook welleens een paardje die dat vaker in de buitenbak doet,maakt ze zelf de volte steeds groter en trekst ze best hard.

ik zou dan toch eens een hoofdstel omdoen,en longeer lijn zoals ik net schreef doen.

heb je geen mogelijkheid tot in een longeerring?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:39

Ik denk dat je zelf wat handigheid moet krijgen in het longeren.
Ponies zijn erg vindingrijk en doen lang niet altijd wat er van ze gevraagd wordt Knipoog
Ken je toevallig iemand die veel ervaring heeft met longeren ?
Je zou eens kunnen vragen of iemand je even wil helpen en wat tips wil geven.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:53

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 10:46

beautyfull_mickey schreef:
heb je geen mogelijkheid tot in een longeerring?


Neej dat niet Boos! maar bedankt voor jullie tips Haha! ik ga het gewoon weer proberen en misschien kan ik wel ffies iemand vragen die me kan helpen...

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:03

Waar je voor moet oppassen is, dat je paard niet de kans krijgt om te gaan hangen. Dus erg goed opletten en bij het eerste moment van druk op je lijn een korte, snelle ophouding maken (ff snel terugtrekken, zeg maar... Schijnheilig ) Niet vast blijven houden, maar kort en snel zijn. Tussendoor lijn ontspannen, das belangrijk.

En goed voorwaarts houden, dat helpt bij mijn ondeugdje ook altijd goed.. *LOL*

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 13:00

Als ze heel erg trekt, dan kan je de volte ook afzetten met hindernisbalken. Dat scheelt echt een heleboel! Opletten dat jijzelf, de zweep en het paard een driehoek vormen, en vooral zelf op één plek blijven staan.

Soms zie je mensen zowat de hele bak doorgaan. *LOL* *LOL*

succes

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:09

Ik ben het niet eens over het stil staan. Juist bij zulke paarden kan het helpen om wat dichter en meer achter de kont te lopen en door je schouder mee naar binnen te nemen het paard om je heen te sturen.

Hoe is je verzorg pony, onzeker. Want dat maak ik uit je verhaal op. Een onzekere pony die iets verkeerd doet en niet begrijpt waarom hij nou straf krijgt. Zou dat verkeerde in dit geval het trekken nog meer gaan doen. Ze begint te vluchten.

Dus zet gewoon met schikdraad een vierkante ruimte af zodat ze niet weg kan. En dan zoals gezegt bij elke druk een kort rukje terug geven. En vooral ontspannen en rustig aan het werk. Niet in eenkeer heel veel willen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:33

Inderdaad, wat odessa zegt, een driehoek vormen, je paard goed opsluiten tussen longeerlijn en longeerzweep en vooral niet rondjes gaan lopen.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:33

Boos worden heeft trouwens vaak weinig zin, worden ze alleen maar drukker van, niet dat je alles maar moet goedkeuren hoor Knipoog

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:19

Misschien is het te proberen met dubbele longeerlijn?
dus je hebt 2 lijnen en aan iedere ring maak je er 1 vast. Dan doe je de 'buitenlijn' door de zijkant van de longeerlijn en de andere lijn door de andere zijkant.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar voor een foto

1. Ga naar http://www.Pink-Hoizon.nl
2. klik op fotoalbum
3. klik op april 2002
en daar staan enkele foto's (de eerste 3 dus)
maar hierzo is eerst de lijn tussen de bene vastgemaakt en dan door de bitringen gevolgd naar de singel, maar je kan dus ook de klipjes meteen aan het bit vast maken.

sorry voor de onduidelijke uitleg maar misschien heb je er iets aan.
veel suc6! Knipoog

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:50

mariek_456 ik vind dat die pony op de foto's veelste diep loopt. geen goed voobeeld want hij loopt helemaal opgeheven en achter de loodlijn.

Ik doe het wel eens met de lijn aan het bit, door de ring en dan gewoon rechtstreeks naar mij, en aan de andere kant hetzelfde. dat doe ik wel in een longeerring want als ik het in de buitenbak doe dan is hij moeilijker stuurbaar. Zodra ik hem naar binnen stuur trek ik aan het touw en dus gaat het touw strakker en krijgt hij meer stelling naar binnen en gaat steeds dieper aan de teugel lopen.

Ik denk dat je gewoon het beste kan longeren met hoofdstel, vriendelijk bitje, longeerlijn longeerzweep enz. als er e.v een kleinere bak is is dat natuurlijk helemaal geweldig. Je pony moet zo min mogelijk renmogelijkheden zien. Zodra ze een gaatje zien zijn ze weg... ik hoop dat je een oplossing vind!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 11:12

Assiej schreef:
mariek_456 ik vind dat die pony op de foto's veelste diep loopt. geen goed voobeeld want hij loopt helemaal opgeheven en achter de loodlijn.


Het gaat ook niet om de pony Knipoog maar om het voorbeeld hoe ik dat bedoelde met die dubbele longe Lachen