serieus fokadvies gevraagd (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

serieus fokadvies gevraagd (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 21:16

Volgend jaar wil ik mijn merrie laten dekken en dus dit jaar me een beetje orienteren.

Het is een Landwind II x Lucky boy x Farn. Haar moeder is de merrie Toloma (sport keur pref. prest.).
Ik zoek een springhengst van het KWPN die een goed karakter doorgeeft.
Mijn merrie kan soms wat heet zijn.
Als verbeterpunten heeft ze een beetje een hoog kruis en de rug zou wel iets langer mogen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Dit is de merrie waar het om gaat:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door caranthir op 11-03-04 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:24

Dat is dus een merrie van Siets van Dellen???
Helaas ben ik geen ster in springgerichte stammen, maar dit is wel een super prestatiestam, waar meer mensen hier verstand van hebben.
Wil je een KWPN paard fokken???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 21:29

Inderdaad kwpn. Ik ken Siets van Dellen niet. Ze is gewoon van mij Haha! .
Heb vaker gehoord dat het een goede lijn is en daarom lijkt ze me een goede merrie voor mijn eerste veulen.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:36

Grosso Z? Haha!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:35

bij Sietse van Dellen komt idd deze lijn weg.
Dat is een leuke stam om op voort te borduren...
Het NRPS heeft een mooie Indorado goedgekeurd uit die lijn: Magic Rodrigo (= Indorado x Stuyvesant die toevallig goed kan lopen en dus wordt gebruikt als dressuurpaard).

Een kwpn-springhengst die lengte geeft en een fijn karakter dan denk ik toch gauw richting Indorado van Van de Lageweg. Is wel een schimmel, dus daar moet je maar net van houden...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:39

Ik zag al wat voorbij komen maar voor de duidelijkheid wil je en KWPN paard met een vol KWPN papier fokken of vind je dat niet belangrijk???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:47

Albert schreef:
Grosso Z? Haha!


Dat wordt niks.
Daar deze merrie daarvoor te weinig halslengte heeft.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:49

De foto is helaas niet duidelijk. Je zou aan Goodtimes kunnen denken, al weet ik niet welke karakers hij doorgeeft. Je fokt er wel beweging in, ze kunnen springen en Nimmerdor staat bekend om zijn correcte bovenbelijning. Verder heb je natuurlijk Farn twee keer in derde generatie en daar worden ze in de meeste gevallen niet slechter van.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 23:00

In principe neig ik zelf meer naar een volle KWPN-er, maar ik sta wel open voor suggesties. Ik zou dan alleen wel graag uitleg willen, aangezien ik een leek ben op fokgebied (ben druk bezig te leren).
En ja, ik houd niet zo heel erg van schimmel. Haha!.
Ik weet dat de foto niet zo scherp is, maar heb helaas niks anders, mijn zusje was zo vriendelijk die vandaag nog te maken.
Bedankt excuseme, ik zal er eens naar kijken.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:22

Hallo,

Wij hebben ook een merrie uit de Loma stam een Wellington x Gurioso.
Bij deze merrie hebben we ook te maken met problemen m.b.t de hals.
We hebben er een Indoctro veulen uit gefokt, die ga ik dit seizoen weer bekijken, staat vlakbij en is 2.
En nu een Pacific veulen waar ik gezien zijn ziekte op dit moment weinig van kan zeggen.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat Indorado goed past, ik raad hem ook aan bij de eigenaar dan niet bij deze merrie.
Maar ook bij een merrie die wat 'beknopt' is.
Indorado is langgelijnd en heeft maat en vererft dit ook.
Plus dat hij beweging en de manier van goed springen door kan geven.
Dan verlies je dus niks.
Good Times is denk ik te beknopt.
Maar Good Times is idd sterk in de beweging.

Off topic; Dat van die Indorado wist ik nog niet, tof!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 07:51

Zou Cantos ook wat zijn voor deze merrie. Die hengst heeft een goede bovenlijn en geeft ook beweging door. Verder heb je nog de zonen van Cantos. De volle broers Casantos en Cantis.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:56

sarabande schreef:
Ik zag al wat voorbij komen maar voor de duidelijkheid wil je en KWPN paard met een vol KWPN papier fokken of vind je dat niet belangrijk???


Als men, los van een goed sportpaard, uitsluitend een KWPN papiertje wil dan is er de keuze uit een vb-register, een A-register en een B-register.
Het lijkt mij dan beter dat het KWPN maar een forum opent op de eigen website dan kan men daar voor eigen parochie blijven prediken.

De merrie Daula (Amor x Doruto x Ecletant) is een goed voorbeeld van een fokkerij met een opmerkelijke "vooruitgang" en een vol KWPN-papier. 3 generaties verder heeft het produkt al aanmerkelijk veel goede sportpaard eigenschappen van Daula verloren. Om die goede eigenschappen weer boven water te halen, moet men in de fokkerij weer terug grijpen op de basis eigenschappen. Doet men dat niet, en dat is een vrije keuze, dan zal het resultaat niet beter, gelijk aan de moeder of met veel meer kans eerder slechter zijn.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:02

caranthir schreef:
Volgend jaar wil ik mijn merrie laten dekken en dus dit jaar me een beetje orienteren.

Het is een Landwind II x Lucky boy x Farn. Haar moeder is de merrie Toloma (sport keur pref. prest.).
Ik zoek een springhengst van het KWPN die een goed karakter doorgeeft.
Mijn merrie kan soms wat heet zijn.
Als verbeterpunten heeft ze een beetje een hoog kruis en de rug zou wel iets langer mogen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Dit is de merrie waar het om gaat:

Afbeelding


Waarom wil je de rug langer hebben en waarom is het kruis te hoog?

Je zou als springhengst Zuidpool kunnen overwegen.

Hevonen

Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:09

Is er een specifieke aanleg die je graag wel of niet wilt versterken: dressuur, springen, etc?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:16

jou merrie is overbouwt of niet, of ligt dat nou alleen aan de foto?
En zou je niet gaan voor een betere rug, hals verbinding of ligt dat nou ook aan mij of de foto?

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:17

Ik denk dat de rug helemaal niet zo kort is, ik vind haar best lekker in het vierkantsmodel staan. Het kruis is wel hoog, daar ben ik het mee eens.
Maar ik zou eerder zoeken naar een hengst die wat meer front en meer hals geeft.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:18

carola schreef:
Ik denk dat de rug helemaal niet zo kort is, ik vind haar best lekker in het vierkantsmodel staan. Het kruis is wel hoog, daar ben ik het mee eens.
Maar ik zou eerder zoeken naar een hengst die wat meer front en meer hals geeft.


IDD zou ik ook doen 't klinkt misschien een beetje raar maar ik zou voor jet-set D kiezen. Is een zeer goed gebouwd paard. Kan zowel springen als dressuur.(Ik weet mensen dat ie bekend staat als dressuur hengst maar hij heeft vroeger ook gesprongen hoor, en lang niet slecht!) En is opzich een heel lief beest, alleen wel heel veel hengst. Hij heeft een goede, hals, rug verbinding, veel front.
Zoals ik al zei zullen sommige het echt raar vinden maar ik denk dat ik het wel zou doen.

Er komen steeds meer mensen met paarden maar steeds minder paardenmensen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:39

Caranthir heb je de fokker al gebeld, ik ben heel benieuwd wat die voor advies geeft.
Hij heeft er zelf in iedere geval erg veel verstand van en kan je vast veel meer over die merrielijn vertellen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:57

Ik vind No Limit ook een goede optie. En die is ook van een eerder genoemde hengst hierboven: indoctro (keur) x Purioso (keur) x Legaat (ook keur).

Kan super springen en voldoet qua bouw volgens mij wel voor jouw merrie. Heeft ook veel front, is langgelijnd....
http://www.qualityhorses.nl/wimcazemier/nolimit.html

De hond is de betere mens

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:26

Landewind komt net als indoctro uit een Caletto moeder (alhoewel volle broers I en II), Zou net iets te dichtbij zitten naar mijn mening.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:15

Citaat:
jou merrie is overbouwt of niet, of ligt dat nou alleen aan de foto?
En zou je niet gaan voor een betere rug, hals verbinding of ligt dat nou ook aan mij of de foto?


merrie is niet overbouwd

Caranthir ik heb je een PB'tje

IRIS doe je best, laat zien wat je kan Simone, jij ook en win die PAVO cup. Toske vol houden nog even dan heb je een veulentje

caranthir
Berichten: 722
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 17:26

Blij met de reacties. Nee, ze is niet overbouwd, maar wel een hoog kruis. Over die korte rug ben ik nu niet uit. Ik hoor het in ieder geval van mensen, maar ze rijdt er absoluut niet naar. Wat het front betreft moet ik eerlijk zeggen dat mijn kennis waarschijnlijk niet genoeg is. Maar de hals komt op de foto niet zo uit de verf, hij is veel gespierder.
Sarabande, ik bel de fokker dit weekeinde.
Heb een verlichte foto van Zannekin gekregen misschien is die duidelijker:

Afbeelding

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:19

O prima, hoop dat Sietse je veel kan vertellen over de achtergrond.
Hoe oud is de merrie eigenlijk?? Of staat dat al ergens Bloos!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:17

Ik heb vanmiddag nog even het Pacific (Corland x Nimmerdor) veulen goed bekeken (we moesten lang wachten in de kliniek) en ik vind het een goed veulen, zit goed in elkaar.
Lengte in de hals, mooie rug, de schoft loopt goed door.
Alleen hij heeft een grote kans op veulenziekte dus over de benen kan ik nog niks zeggen.
Hier ook een nakomeling van deze merrie en ik geloof dat we bloedaansluiting krijgen bij de Lucky Boy xx.
Dus het probleem met de hals is een serieus probleem.
http://www.kolkman.nl/stoeterij/fok/EN/ ... 20STER.htm

Hier is de hals ook de zwakke schakel, maar de moederlijn staat garant voor kwaliteit.
De eigenaar en ik zijn er wel over uit, dat bij deze merrie geen volbloed komt (of een hengst met veel volbloed) en ook geen frans bloed.
Ik denk dat Holsteins bloed heel goed past.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 20:29

Caranthir, misschien is de hengst Equador (Voltaire x Joost) een optie? Of een nakomeling van hem, bijvoorbeeld Jackson (x Renville).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers