Paard met gallen kopen, risico?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:41

Hoi iedereen,

Sinds ik mijn oude pony verkocht heb, zijn wij op zoek naar een leuk dressuurpaard. Om al het speurwerk naar een goed paard even achterwege te laten (wat is dat een werk zeg, de meeste advertentie's kloppen voor geen meter), begin ik maar gelijk met mijn vraag. We hebben een erg leuk paard gezien, voldoet voor de volle 100% aan onze eisen. Hij heeft echter wel een probleem: het paard heeft gallen. Dit zijn gewrichtsgallen, wat is het risico van deze gallen? De bedoeling is wel dat het paard de dressuur ingaat, en eventueel ook in de M/Z, dus vrij intensieve training. Heeft dit hier nog ernstige gevolgen voor? Ook heeft het paard een bemerking op het spat gedeelte, maar is wel röntgonologisch goedgekeurd. Wat hier de consequenties van zijn ga ik zeker navragen bij onze eigen dierenarts (laten sowieso het paard herkeuren door eigen arts zodat wij de gevolgen zelf kunnen aanhoren). Voordat we echter met al dat gedoe beginnen ben ik benieuwd naar de ervaringen en meningen van de bokkers met ervaringen hier, jullie zouden me erg helpen. Bedankt!

Doei! HorseFury

xladytjex
Berichten: 45
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:35

Idd ff navragen Bij de Da
heb ng nooit eerlyk egzegt vn Gallen gehoort:P

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 18:37

tja, het hangt maar helemaal van de situatie af...
het pard heeft al een bemerking op spat, dat werkt niet in zijn voordeel....
wat zijn je doelen met dit paard? ben je bereid je doelen bij te stellen als blijkt dat dit paard het niet aankan?
hoe oud is het paard?

ik zou hem zeker laten keuren en de DA zijn ongezouten mening vragen....

Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 19:24

Paard is 9, een ruin. Ik ben zelf nog nooit de dressuursport echt in geweest, zou het nu dus wel willen. Als dit paard geen basis dressuurproeven kan lopen, heb ik dit liever niet (aangezien dit niet de bedoeling is).
DA ga ik zeker vragen, maar zijn er ook mensen die ervaringen hebben met gallen e.d.?
Lachen

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:27

Gallen kunnen ze al krijgen van in een zware bak lopen, maar kan ook een teken van veel gebruik zijn. Is dus heel verschillend waar het van komt. loopt het paard wel goed recht? kan ook komen door draaien in de hak...

didemonri
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:01

ik zou even de da bellen en het vragen

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:03

Zammie wat bedoel je met draaien in de hak?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:15

dan draait de hak (meestal) naar buiten en het onderbeen draait dan dus ook mee en daardoor krijg je dus bij iedere stap dat er een draaiing plaatsvind. vaak hebben zulke paarden ook last van gallen. Als je achter het paard loopt zien je het het duidelijkste (in stap)

Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 21:59

Denk eerder veel gebruik, paard loopt Z dressuur. Ik heb overlegd met paardenkenner, deze vind het geen goed idee om een dergelijk paard te kopen met gallen én een bemerking op het spat gedeelte... Zeker niet als ik ook nog de sport in wil.
We zullen de DA ook maar eens even bellen, want waarschijnlijk is dit inderdaad dan geen goed idee. Zoeken we nog even verder dus Lachen.

mariz
Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:48

oke dank je Zammie voor je uitleg Lachen

Adante ik zou zeker even de DA bellen, om te vragen hoe het zit, veel succes nog!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:19

Spat kan zeer groot uitpakken op latere leeftijd. Een continue kreupelheid is daarbij niet uigesloten. Op zo'n moment kun je je paard nog maar zeer licht of in zijn geheel niet meer berijden...Vooral omdat spat op de toch al gevoelige en zeer belangrijke spronggewrichten slaat zou ik hier erg mee oppassen...

Dat risico zou mij te groot zijn...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:06

Wat betreft gallen, daar zou ik een paard niet voor laten staan. Veel paarden krijgen op oudere leeftijd gallen, gewoon door "gebruik". Het is geen bot/gewrichtskwestie, alleen een schoonheidsfoutje, om het maar even zo te noemen.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:10

Precies; mijn pony heeft flinke gallen (ik heb ooit, heel stom, zonder dat de pony er echt goed op was voorbereid, nogal fanatiek gettraind in stuifzand) maar ze loopt nog steeds als een trein. Fraai is anders, maar aan haar gedrag en lopen is echt niets te merken.

Anoniem

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 09:24

Mijn paard had ook gallen toen ik hem kocht, stond nl hele dagen op stal. Gewoon het dier overdag buiten laten zijn en zorgen dat hij korrekt op zijn voeten staat zodat zijn pezen niet overvuld raken. Wees behoudend met suikerrijk voer dat geeft ook dikke benen.

Bij mijn paard zijn de gallen overigens weg, heeft even geduurd, maar na wat zou ik zeggen, 2 jaar? heeft hij weer mooie droge benen, alleen zijn kogels zijn dikker dan ze moeten zijn, maar dat gaat nooit meer weg, de gallen gelukkig wel.

VeerenAshley
Berichten: 1942
Geregistreerd: 07-12-06

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:22

russel schreef:
Mijn paard had ook gallen toen ik hem kocht, stond nl hele dagen op stal. Gewoon het dier overdag buiten laten zijn en zorgen dat hij korrekt op zijn voeten staat zodat zijn pezen niet overvuld raken. Wees behoudend met suikerrijk voer dat geeft ook dikke benen.

Bij mijn paard zijn de gallen overigens weg, heeft even geduurd, maar na wat zou ik zeggen, 2 jaar? heeft hij weer mooie droge benen, alleen zijn kogels zijn dikker dan ze moeten zijn, maar dat gaat nooit meer weg, de gallen gelukkig wel.


Geweldig dat de gallen weg zijn bij jouw paard! Helaas helpt buiten lopen niet bij elk paard tegen gallen, in ieder geval niet bij die van mij die 24/7 buiten staat. Maar zijn het echt wel gallen waar je het over hebt, en niet gewoon opgelopen benen?

owi
Berichten: 97
Geregistreerd: 21-01-08

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:40

Wat betreft de spat zou ik met de dierenarts overleggen.

Wat betreft de gallen: Mijn paard heeft al vanaf zijn 3e een gal rond de kogel van zijn achterbeen. De foto's waren keurig en hij heeft er nog nooit kreupel op gelopen. geen enkel probleem alleen een schoonheidsfoutje.
(paard wordt volop gereden zowel buiten, als dressuur als springen)

Anoniem

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:43

VeerenAshley schreef:
russel schreef:
Mijn paard had ook gallen toen ik hem kocht, stond nl hele dagen op stal. Gewoon het dier overdag buiten laten zijn en zorgen dat hij korrekt op zijn voeten staat zodat zijn pezen niet overvuld raken. Wees behoudend met suikerrijk voer dat geeft ook dikke benen.

Bij mijn paard zijn de gallen overigens weg, heeft even geduurd, maar na wat zou ik zeggen, 2 jaar? heeft hij weer mooie droge benen, alleen zijn kogels zijn dikker dan ze moeten zijn, maar dat gaat nooit meer weg, de gallen gelukkig wel.


Geweldig dat de gallen weg zijn bij jouw paard! Helaas helpt buiten lopen niet bij elk paard tegen gallen, in ieder geval niet bij die van mij die 24/7 buiten staat. Maar zijn het echt wel gallen waar je het over hebt, en niet gewoon opgelopen benen?


Nee het waren echt gallen, alleen waren ze nog kneedbaar en dat maakt misschien het verschil, de kogel was wel heel hard,dus die wordt niet meer dun.

sterre2007

Berichten: 253
Geregistreerd: 19-09-07

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:52

Onze tienjarige merrie heeft ook al een jaar of twee gallen, maar heeft hier geen last van. Ze
loopt op M2 dressuur niveau.

ikkiN

Berichten: 2843
Geregistreerd: 13-06-05

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:06

Toen ik begon met het bijrijden van mijn pony had ze ook gallen, zo groot als tennisballen! Nu zijn ze nog maar nauwelijks voelbaar en niet meer te zien, af en toe nog wel na een intensieve les of een strandrit dat ze wat dikker zijn. Ik spuit gewoon af na intensief rijden, en ze kreeg van springen ook dikkere gallen, waar ik nu mee gestopt ben sinds 2 jaar Lachen
Om de gallen zou ik 'm dan dus niet laten staan.

Andante

Berichten: 1220
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 19:14

Van gallen weet ik nu inderdaad dat ze weinig risico opleveren, maar bemerkingen op het spat gedeelte wel. De verzekering zal dit ook niet verzekeren, om deze reden denken we nog even na Lachen.

Anoniem

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 08:38

Ik zal met spat idd even goed gaan nadenken, de paarden met spat die ik gekend heb, hadden er dus wel last van en dan heb je niets aan een sportpaardje met spat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:43

even een kanttekening, ik ken uit het spattopic diverse paarden met spat die het prima doen in de sport. Maar neemt niet weg dat ik er zeker geen zou kopen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Paard met gallen kopen, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:47

owi schreef:
Wat betreft de spat zou ik met de dierenarts overleggen.

Wat betreft de gallen: Mijn paard heeft al vanaf zijn 3e een gal rond de kogel van zijn achterbeen. De foto's waren keurig en hij heeft er nog nooit kreupel op gelopen. geen enkel probleem alleen een schoonheidsfoutje.
(paard wordt volop gereden zowel buiten, als dressuur als springen)


Tal idem, eerst alleen achter en voor nu ook licht, en ik kan met zekerheid zeggen dat ze echt niet teveel gedaan heeft, het is eenmaal niet anders. Overigens zijn ze bij haar dunner als ik een minder dikke deken opdoe (terwijl het misschien nog wat fris is), dus zal ook wel deel met afvoer te maken hebben. Groot nadeel is dat bescherming achter kans op afzakken geeft tijdens het rijden.

En ze draait idd met dr hak, en die suikers zullen we ook eens in de gaten houden

Maar ik zou er eigenlijk toch niet voor kiezen, ligt beetje aan hoe oud het paard is en zn ervaring