[AR] Ik zoek ervaren recreatiemenners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

[AR] Ik zoek ervaren recreatiemenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:27

Hallo,

Omdat ik binnenkort ga mennen.
heb ik wat vragen.
ben je een ervaren menner?
Wil je me dan pb'en ?

Groetjes Silvie

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:05

Waarom kun je die vragen niet gewoon op het forum stellen?
Zij ze geheim? >;)

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 09:23

haha, nee hoor Haha!
Maar omdat het een lang verhaal is..
En het zijn uitgebreide vragen.
Dus maar voor de gene die het echt willen weten die reageren maar Haha!:D

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:28

Ik weet wel wat van mennen, maar eigenlijk vind ik dat je de vragen op het forum moet stellen, dn kunnen meer mensen er van leren dan alleen jij, en dan krijg je ook van meer mensen advies.

Goedgekeurd onderschrift :)

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 09:54

Eerst iets over d'r van bij de eerste vraag is dat wel even slim..

Ik zal even een beetje vertellen over mijn paardje.
Kijk breezer is eigenlijk gefokt voor de draverij.
Ze op d'r 3de is ze al een een beetje beleerd met een band achter zich enz. toen bleek ze niet snel genoeg te zijn. en hebben ze haar verkocht naar een manege.. en ik heb haar van die manege gekocht. ze is nu bijna 4..
Oke mijn vragen :

hoelang zou het duren om haar voor de kar te krijgen ( ik bedoel vanaf het slepen van een band tot dat ze echt loopt voor de kar ) zoals je nu een beetje van dr weet.

- Hoe oud moet je zijn om alleen de weg op te gaan met de kar ? Moet je dan buiten het koetsierbewijs om nog een ander bewijs hebben ??

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:36

Hoelang het neemt hangt volkomen van je paardje af. Het ene paardje kan je na twee weken al de baan mee op en het andere zal het twee maand duren en nog een ander zal het nooit lukken ...

Een menbewijs is nog niet verplicht, maar echt wel een aanrader!!! Leeftijden : minimum is 16 jaar voor een bestuurder van bespannen voertuigen. (Belgische wetgeving, normaal is dit in europa overal gelijk)

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

breezerlover

Berichten: 303
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 10:43

Hoe bedoel je een menbewijs is nog niet verplicht?
Vanaf wanneer wel dan, ik dacht dat je hem wel moest hebben ..

En tja mijn paardje is er voor gefokt, en vind het absoluut niet erg als er iets achter d'r hangt.
En ze is mak en leergierig, dus het zou niet zo zijn als je iets achter d'r doet , kar of sleep, dat ze dan opeens is uithaalt.. Lachen

Groetjuhs Silvie

Lieffii, kzOu je missen moppii.. Wie gaat er allemaal naar Geldermalsen ?? Pb me ff..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:02

Over dat beleren is iedere keer verschillend, ieder paard reageerd anders op jou reactie enzo. Ze kan wel heel erg leergierig zijn en het goed oppakken, maar kijk wel uit dat je het niet overhaast!
Koetsiersbewijs is niet verplicht, alleen op sommige gedeeltes in de Veluwe. Minimum leeftijd is er niet in NL voor zover ik weet.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:30

Wat ik bedoel met het menbewijsstukje is dat er al langer sprake is van algemene verplichting, maar deze tot nu toe nog altijd niet verplicht is. Wel aangeraden. Sommige plekken eisen ze wel een menbrevet zoals sjonniej hierboven zei en dat is dan voor natuurdomeinen en zo. Er is wél een minimum leeftijd, dat is 16 jaar!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:35

We zijn nu mijn ex-renpaard aan het beleren Haha!. Hij pakt het super op. Het tuig deert hem niet en de hulpen pakt ie ook goed aan. Nu gaan we zaterdag proberen, mits hij weer goed in het tuig reageert, er een band achter te doen. Ben benieuwd. Zal het feest wel losbarsten. Maar ik moet zeggen, hij leert altijd wel bijzonder snel.

'Paint' it 'Black'

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:34

ik ga mee met de antwoorden hierboven.
het beleren hangt echt van je paard af hoe snel zoits gaat. bij mijn pony ging het heel snel, ik had al een maand of twee geoefend met lange lijnen, dubbele lijnen longeren en strengen langs de benen en commando's leren. toen op maandag de sleep erachter en op dinsdag de sleep en daarna de wagen erachter en daarna alleen nog maar de wagen erachter en sindsdien men ik met haar en heeft ze nooit raar gedaan ofzo.
dus gewoon lastig in te schatten vanaf de pc Haha!
koetsiersbewijs is niet verplicht, je moet wel W.A. verzekerd zijn.
als je onder de 18 bent ben je vaak via je ouders verzekering meeverzekerd.

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:35

het koetsiersbewijs is nog niet overal verplicht, maar in sommige gebieden wel! (veluwe , die speciale mengebieden). je moet ouder dan 12 jaar zijn dacht ik. het is wel verstandiger om een koetsiersbewijs te hebben, omdat je dan toch dingen leert die je anders misschien niet zou weten, of dat je met situaties in aanmerking komt, waarvan je niet weet wat je moet doen.
Verstandiger is ook om altijd iemand bij je te hebben als je uit gaat rijden, er kan altijd wat gebeuren en niemand die je paard kan vast houden of etc etc.......

Het beleren van een paard voor de wagen verscheelt van paard tot paard, lotte (shetlander) had het zo door die kon eigenlijk binnen een maandje het al wel redelijk. Maar sommige paarden hebben nou eenmaal iets langer nodig vanwege hun leervermoge, dat moet je gewoon aftasten. Kijken hoeveel je paard al weet, dit herhalen en goed de basis, halthouden , voorwaarts (stap, draf).

Pling Blondie doet het super Pling
Concert Robbiewas super!!!

Armanda

Berichten: 555
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Nieuw-Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:02

Jullie zeggen dat het wel verstandig is om een koesiersbewijs te halen. Maar ik ben van mening dat het niet veel uit maakt. Ik hoopte wat te leren van de cursus maar dat viel vies tegen het heeft me een boel tijd en geld gekost. Uiteindelijk het heeft maar een voordeel en dat is dat ik nu beter verzekerd ben. Verder heb ik hem nog nooit nodig gehad en er iets van geleerd te hebben...nee niet echt.

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 02:03

Over leren hetvolgende; hoe jonger het paard, hoe makkelijker (met leidsels erachter kun je al door de bak gaan lopen als tie 1½ is, en het jaar erna met een band enzo en licht inspannen) en het koetsiersbewijs stelt niks voor; zelf rij ik 2 jaar competitie en heb een prijzenkast vol maar geen koetsiersbewijs; weet zeker dat menigeen met een snel paard als Sally met koetsiersbewijs geen veilige rit zou kunnen maken! Als je kunt mennen wordt je van die cursus echt niet handiger, en met dat papiertje zonder genoeg ervaring ben je nog geen goede menner!

Hoi andere bokkers, ik ben hier via mijn vriendin opgekomen en vind de site wel heel leuk. ik rij met mijn paard in de west-brabant competitie in de rubriek enkelspan paard en er zit muziek in mijn span!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:03

Het koetsiersbewijs is nog niet verplicht, men is er wel hard aan bezig om het wel verplicht te maken. Zelf vind ik dat je zonder koetsiersbewijs niet de weg op moet gaan (tenzij je uit een paardenfamilie komt, vanaf kind al gemend hebt en er goed de verkeersregels bij geleerd hebt misschien).
Met een aanspanning rijden is heel anders dan onder het zadel! En reken er maar niet op dat andere verkeersdeelnemers rekening met je houden, nog minder dan wanneer je te paard zit lijkt het wel.

Vraag wel eerst goed rond waar je je koetsiersbewijs kunt halen, er zijn goede en heel slechte opleidingen en ze kosten zo'n beetje hetzelfde. Zelf ben ik bij Chardon geweest, die dan wel een jaar wachtlijst had, maar waarna ik vol vertrouwen met mijn aanspanning dwars door de stad durfde te rijden. Menopleidingen waar je nauwelijks de bossen uitkomt of alleen met supermakke paarden rijdt vind ik minder goed.
Bij ons in de groep zat trouwens een vader met een zoon van 11, die was na het examen de jongste in het land met een koetsiersbewijs Lachen

En mij is geleerd om nooit alleen de weg op te gaan met de aanspanning, maar altijd een bijrijder mee te nemen, want als er iets gebeurt kun je in je uppie heel weinig uitrichten met zo'n hele wagen bij je. Een wijze raad waar ik al verschillende keren plezier van gehad heb.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 20:41

Koetsiersbewijs?? Dat kan een hele lange discussie worden. De een is voor, de ander ziet er niets in.
Zonder gezond verstand mennen is gevaarlijker dan zonder koetsiersbewijs!
Zonder goede groom, maar met koetsiersbewijs, de wedstrijden in gaan, is nog gevaarlijker, als je wilt presteren!
Kijk bijvoorbeeld naar Sallykuyper. Ik heb alle wedstrijden van hem gezien vorig jaar, en een aantal schitterende resultaten waren mede met dank aan zijn groom, niet aan het koetsiersbewijs.

Meligemaaike

Berichten: 909
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:21

koetsiersbewijs moet verplicht worden, alleen moeten er dan wel hogere eisen zijn, nou haal je het zo. het is wel verstandig om je koetsiersbewijs te hebben, je leert toch wat , wat je anders niet zou weten , en je doet een hoop ervaring op, ik heb zelf sinds kort ook mijn koetsiersbewijs gehaald en het was heel leuk om te doen, en zeker GEEN tijdverspilling!!!! Ik ga nou verder voor 2span bewijs! En daar heb ik heel veel zin in!!!

dus koetsiersbewijs is gewoon handig, je kan ook wel zonder heel goed mennen, dat kan cker, maar toch..!!

je prestaties hangen ook niet van je koetsiersbewijs af, het gaat er alleen om dat je VEILIG de weg op kan, en eigenlijk is het dus niet op te presteren op wedstrijden, maar puur voor je eigen veiligheid, en soms wat meer zelfvertrouwen. Want je kan ook gewoon mennen leren van iemand die het zelf al kan, en dan gewoon je zelf ontwikkelen in de mensport, maar daar is het koetsiersbewijs ook niet echt voor!

dus, dat is mijn mening:))

groetjes

Pling Blondie doet het super Pling
Concert Robbiewas super!!!

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 02:13

Indien het koetsiersbewijs meer praktijk en minder balast zou betekenen zou ik er in meegaan; maar wat heb je eraan om bv. te weten wat een Landauer is en zo nog tien typen koetsen etc. terwijl de vaardigheid alleen maar bestaat ui t Achenbachen ofzo, waar je in noodsituaties alleen mee kunt werken als je er mee kunt lezen en schrijven, terwijl er veel veiliger en makkelijkere manieren zijn om in probleemsituaties in te grijpen en bovendien is een koetsiersbewijs toch geen enkele garantie voor men-ervaring? Iedereen kan het met een suf manegepaard halen, en juist dardoor gebeuren de grootste ongelukken; mensen hebben dat bewijsje en denken dan dat ze ieder paard kunnen inspannen; een keotsiersbewijs zou mooi zijn als er echt eisen vanuit de praktijk aan verbonden waren, inplaats van uit de historie; bewijs dat je in moeilijke situaties je span de baas bent ipv mooi kunnen achenbachen en alle onderdelen van tuig en allerlei wagens kunnen benoemen!

Hoi andere bokkers, ik ben hier via mijn vriendin opgekomen en vind de site wel heel leuk. ik rij met mijn paard in de west-brabant competitie in de rubriek enkelspan paard en er zit muziek in mijn span!

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:29

Dat er eisen worden gesteld aan de vaardigheid van menners vindt ik ook prima. Je bent tenslotte ook gewoon een verkeersdeelnemer. Dan ga ik er ook in mee. Laat ze dan de cursus herschrijven, net zoals ze dat continu doen met andere cursussen, en maak er bijvoorbeeld 70% praktijk van en 30% theorie.
Theorie is wel nodig, absoluut. Je moet in een noodsituatie ook weten waar je het tuig kunt en moet kapotsnijden. Ook moet je als menner van allemaal losse onderdelen, 1 heel en vooral passend tuig kunnen maken. Maar die historie???? Oke, het is leuk om te weten, maar genoeg is genoeg. Je hebt tegenwoordig al high tech marathonwagens met meesturende achterassen.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:54

Sallykuyper schreef:
Indien het koetsiersbewijs meer praktijk en minder balast zou betekenen zou ik er in meegaan; maar wat heb je eraan om bv. te weten wat een Landauer is en zo nog tien typen koetsen etc.


Helemaal mee eens! Dat vond ik ook een beetje idioot, al die koetstypes en kledingvoorschriften. Wel informatief hoor, maar als verplichte kost zinloos.

Citaat:
terwijl er veel veiliger en makkelijkere manieren zijn om in probleemsituaties in te grijpen


Vertel? Ik ben altijd geintereseerd in extra info.

Citaat:
en bovendien is een koetsiersbewijs toch geen enkele garantie voor men-ervaring?


Maar daar doe je niks aan, dat is met een rijbewijs net zo! Dat is een kwestie van je eigen gezonde verstand. Het enige wat je daaraan kunt doen is tijdens de menlessen er op hameren dat men dat verstand ook gebruikt!

Citaat:
Iedereen kan het met een suf manegepaard halen, en juist dardoor gebeuren de grootste ongelukken


Ook helemaal mee eens! Ik ben ook heel erg tegen op die koetsiersbewijs in 1 week cursussen waarbij je met een supersuf paard alleen over verlaten landweggetjes of door bossen rijdt. Daar leer je niks van!
Bij de menlessen die ik kreeg had je telkens een ander paard, een hittepit, een rustige die wel van bepaalde dingen schrok, een sterk en eigenwijs paard en een supergevoelige. En we reden op de weg, door het dorp op zaterdagochtend langs de supermarkt (wagentjes, auto's, kinderen), over drukke wegen, langs spoorwegen etc.
Al die dingen die je eigenlijk alleen onder begeleiding kunt leren!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:05

hoe lang het duurd hangd echt van je paardje af als je de weg op gaat is het wel verstandig om een koetsiersbewijs te hebben het is niet verplicht maar wel heel handig want je bent verzekerd veel suc6

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:46

Sja, dat koetsiersbewijs... Haha!
Ik ben er best wel tegen eigenlijk, met 13 jaar omgang met paarden weet ik heus wel hoe ik moet voorkomen dat er ongelukken gebeuren, etc. De eigenaar van Trix heeft ook zijn koetsiersbewijs, ik heb nooit één les gehad en hij moet erg hard na denken wil ie het achenbach systeem goed gebruiken, wat bij mij gewoon al als vanzelfsprekend gaat.
Als ik er dan ook nog veel van kon leren.. Scheve mond Maar dat is niet het geval, dus ik ben ook niet van plan dat bewijs te halen.
Net als dat gewone bewijs, wat heb ik daar nu aan? 't kost me alleen klauwen vol geld, maar ik geloof niet dat ik er ooit nog veel van zou leren hoor.. Schijnheilig

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:12

Als je het koetsiersbewijs hebt, dan ben je gelijk ook verzekerd. Klopt.
Ik heb geen koetsiersbewijs, maar ik ben toch verzekerd!
Als ik alle kosten ga optellen voor dat bewijs, alle tijd dat ik erin moet steken en dat vermenigvuldigen met 2 ( mijn vrouw moet het dan ook gaan halen ) om verzekerd te zijn, dan kan ik voor hetzelfde geld de komende 20 jaar voorruit met mijn huidige verzekering.
Daar komt bij dat je jaarlijks een contributie of premie moet betalen voor het behoud van dat koetsiersbewijs!!

In mijn ogen is het pure geldklopperij en dat terwijl je weinig tot niks nieuws (lees actueel) leert.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:24

Heel begrijpelijk vind ik dat! Zelf heb ik wel een koetsiersbewijs maar geen ruiterbewijs. Ik heb al zoveel figuren gezien die ondanks hun ruiterbewijs de stomste dingen uithaalden of hun paard totaal niet onder controle hadden!
Naar mijn idee heb ik mijn paarden prima onder controle, ik weet hoe de verkeersregels werken, heb geen moeite met "enge" dingen , ik rijd rustig, doe mijn best om anderen niet te hinderen, ik sloop niks en ik gebruik mijn gezonde verstand in twijfelsituaties. Een ruiterbewijs voegt daaraan voor mijn gevoel helemaal niks toe.

Het koetsiersbewijs heb ik gehaald omdat ik in de randstad geen gelegenheid kon vinden om in mijn uppie rustig te oefenen, het overal rizzelde van het verkeer en een bak te klein is.
Dus wilde ik onder goede begeleiding oefenen in lastige situaties. Ik heb het niet gehaald omdat ik dacht dat ik met een papiertje op zak opeens goed zou kunnen mennen Lachen
Daar hoort nog wel wat extra oefening en ervaring bij lijkt mij!

Als iedereen nu zijn gezond verstand zou gebruiken zouden zulke bewijzen ook niet nodig zijn. En zelfs met die bewijzen is er nog geen enkele garantie dat mensen niet wat aanrotzooien (kijk maar naar automobilisten!).
Maar ik denk wel dat een ruiterbewijs en koetsierbewijs kunnen helpen bij veiligheid op de weg, dus echt tégen ben ik niet. Ik baal er alleen van dat als het verplicht wordt, ik op extra kosten gejaagd wordt

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

malle_pietje

Berichten: 115
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:26

Heel intresant deze discusie over wel of geen koetsiersbewijs. Ik kan alleen van uit mijn eigen ervaring praten en die is dat als je nog moet leren mennen je het beste wel een koetsiersbewijs kan halen. Je leert namelijk toch de basis en voor de ervaring zal je veel kilometers moeten maken. Even over de paarden die bij ons gebruikt werden dat was van alles van een makke fjord tot een onbeleerde fjord of een onbeleerde tinker en ook nog wel een hete lusitano dus variatie genoeg. Ik heb hier heel veel van geleerd ondanks dat ik best al en paar jaar paardrij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 35 bezoekers