wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 01:03

hoihoi,
mijn merrie is voor het eerst drachtig, en ook voor mij is het de eerste keer dat ik het van zo dichtbij meemaak. Ik ben gewoon benieuwd hoe jullie het regelen, oplossen en wat jullie nu doen. Stella (merrie) is 30 maart uitgerekend, ze moet nu dus nog 20 dagen. Ze is al wel twee maanden chagerijnig... Vorige week kreeg ze wat uier, een dag later was dit weer afgezakt. Afgelopen vrijdag kreeg ze weer uier en dat is gebleven, het is nu woensdag 10 maart. De spenen staan recht naar beneden en zijn ook iets dikker geworden. Haar banden zijn naar mijn idee ook al slapper (als dit kan, anders is het gewoon vet... Verward ). Ze ligt ontzettend veel, maar wil ook wel graag nog even naar buiten. ik heb een birthalarm betseld, maar die komt de 22e pas. Ze staat 4 kilometer van mn huis vandaan. Zouden jullie nu al s'avonds gaan kijken?? Om 12 uur ofzo? Ze vinden het op stal een beetje vroeg omdat ze nog drie weken moet. Maar ik heb zelf het gevoel dat dat al wel veel eerder kan zijn? Wat zijn jullie ervaringen?

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 08:16

ik ga het dit jaar ook allemaal voor de eerste keer meemaken, en ben ontzettend zenuwachtig
Mijn merrie is 20 mrt uitgerekend.1,5 week terug gingen de veranderingen ineens heel hard, en ben ik ook wat vaker gaan controleren.
Nu staat het een beetje stil en lijkt het niet 1,2,3 te gaan komen.
Als jij twijfelt zou ik zeker al een paar keer snachts gaan kijken, het gebeurd wel vaker dat het veulen 3 wkn tevroeg komt (hoe heb je gerekend? 11mnd vanaf de laatste dd)
Gisteren is mijn birth alarm binnengekomen!
Ik heb al mijn spulletjes klaar staan, stal en miijn eigen slaapplaats zijn er ook helemaal klaar voor!
Kom maar op *LOL*

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 09:39

Dolly is ook voor het eerst drachtig, maar die staat 70 km hiervandaan dus meer dan afwachten kan ik helaas niet doen

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 10:01

Mijn drachtige merrie staat gelukkig aan huis. Bij haar werd ik de vorige keer goed verrast. Ze was al wel 3 weken overtijd maar ging niet kegelen en gaf geen teken van een naderende bevalling. Wel slappe banden, maar daar liep ze al heeeeel lang mee rond. Ik was toen even een middagje weggeweest, bij thuiskomst liet ik mijn merrie nog even lekker buiten de benen strekken en ik zag dat er melk uit de uier spoot......weeen dus! Snel de stal voorzien van een dikke laag stro en haar weer op stal gezet, en binnen een half uur floepte het veulen eruit. Heel onverwachts dus. Volgens mij had ze op me staan wachten, Lovers .

Eind april komt haar veulen, hoop ik, ik ben beneieuwd hoe het dit jaar gaat!

Maak je vooral niet al te zenuwachtig en denk toch aan je nachtrust, dat is heel belangrijk, aan een zieke bazin heeft je paard ook niets, Haha! . Als je merrie duidelijk dikke uiers gaat krijgen waarbij er geen sprake is van oedeem (vochtophoping in de uier, als je in het uier drukt, blijft er een kuil achter, *LOL* ) dan wordt het serieuzer. Kegelen in de gaten houden en haar eetgedrag. En dan.....snachts af en toe je bed uit. Ik meende dat een paard tussen 20.00- 01.00 uur en tussen 05.00- 09.00 uur het liefste bevalt, maar ja, er zijn zát uitzonderingen, Cool .

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:15

hoi,
ik was nog vergeten te zeggen dat haar buik ook hard is, vorige week kon ik er nog een beetje in drukken, en gisteren niet zo goed meer. Ik denk dat ik vanavond nog om een uurtje of twaalf ga kijken, er is iemand die om 10 uur voert en die kijkt ook wel. Oh ja, ze is 29, 30 april en 1 mei gedekt. Dus we schatten haar op 30 maart. Dus ze kan inderdaad ook nu al bevallen. Ik had wel begrepen van de kenners, dat een merrie die voor het eerst veulent vaak twee weken te vroeg is. Maar dat een merrie die vroeg in het voorjaar veulent vaak twee weken te laat is.... het weer wordt al echt wat meer voorjaarsachtig....

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 10:17

oh ja, Marloes: Ik dacht idd dat Joy haar veulentje al had! Omdat je laatst alles al helemaal klaar had gezet.... Ook nog steeds spannend dus!!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:50

Spannend joh. Bij onze merrie dacht ik vorig jaar ook dat het veulen te vroeg zou komen, nou dat werd me een topic op Bokt *LOL*. Na drie weken kwam hij eindelijk. Er is dus weinig over te zeggen, bij onze merrie zag ik de avond ervoor gewoon dat het die nacht zou komen, zowel bij Voice als bij Wencke, dus heb het tweemaal meegemaakt.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:34

Ik ben ook van plan om op stal te blijven als het zover is. Vaak moet je dat goed in kunnen schatten. Ik heb dat gehoord van de stalhouder, voor mij is dit ook allemaal nieuw. en ontzettend spannend!!
Ik weet echt niet wat ik verwachten moet!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:45

hoe doen jullie dat met een camera? Ik heb het scherm in mijn kamer staan om de hoeveel tijd zou ik mijn wekker best zetten? Het is ook mijn en mijn merrie's eerste keer

effen gewoon maar onzin omdat het anders niet aanpakt

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:26

Wij hebben bij geen enkele van de veulens ooit birth-alarm gebruikt of 's nachts gaan kijken, ook de merries nooit op stal gezet (tenzij ze per toeval in de winter moesten bevallen). Dit omdat ze zich veel beter voelen in de wei en we nog nooit problemen hebben gehad hiermee. Wel kijken we als een merrie ongeveer moet bevallen 'smorgens meteen in de wei of als we iets ongewoons zien of horen wordt er ook wel extra op gelet!!

Vorig jaar kreeg ik voor het eerst een veulen uit mijn eigen paardje en toen wilde ik haar toch ook gaan binnenzetten omdat ik het graag wilde meemaken, maarja, die kwamdan weer veel te vroeg dus is het niet gelukt en heb ik het veulen pas ontdekt toen het al een uur of 4 geboren was!

Veel succes met jullie merries nog!!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:34

bij mijn merrie kun je er werkelijk geen pijl op trekken, ze heeft 2 weken gekegeld, was een week overtijd en in die laatste 2 weken heb ik geen enkele verandering kunnen bemerken.
De avond dat het veulen geboren is ook niet, ik ging het "avondhooi" voeren, ze krabde nog ongeduldig met haar voorbeen over de grond om als eerste te krijgen, draaide zich toen ineens om, om te plassen en toen zag ik dan er geen urine uitkwam. Bij mij ging een lichtje branden en ik keek eens even beter, toen liet ze zich spontaan vallen en brak het water... Ze werd zelf ook verrast blijkbaar!!


Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:27

Haha, rhea, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Lijkt me voor de merrie ook wel fijn op deze manier!!

MissPeet

Berichten: 45
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: made

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:01

als het om bevallen gaat zijn paarden rare dieren hoor Verward zelf hebben wij hier van die lekkere shetjes Tong uitsteken en die bevallen prakties altijd als je er niet op rekend. en er niet bij bent
als je paard voor het eerst gaat bevallen is rust en regelmaat het belangerijkst. alles wat buiten hun patroon valt, kan alleen maar onrust brengen en dat komt niet ten goede voor een 'ontspannen bevalling' .
als je denkt dat het wel bijna zover kan zijn moet je gewoon je onrust bevredigen en lekker vaak gaan kijken, beter te vaak kijken dan een keer te weinig!
ik hoop voor je dat je het helemaal kan mee maken, want het is geweldig!! OK dan!
over 3 weken ongeveer, hoop ik het weer mee te maken Cheese!

vallen is niet erg maar hoe we opstaan wel!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 13:49

Nou, ik heb gisteren even in haar uier geprikt, om het te proberen. Het is nog gewoon zucht inderdaad. Maar het is wel een handige manier om ff te checken. Ik denk dat ik als het brith alarm er is ook op stal ga slapen, maar dat moet ik allemaal maar nog ff regelen. (ik heb niet de leukste stal meer tegenwoordig...) Maar ik denk dat het wel gaat lukken. Mijn merrie staat s'nachts altijd op stal en gaat overdag naar buiten. Ze kan absoluut niet tegen alleen staan, dus haar s'nachts buiten zetten is voor mij geen optie. Hoewel ik van een aantal mensen begreep dat dat wel de veiligste plek is ivm het dooddrukken van het veulentje. Nou ja, het is gewoon wachten, wachten en nog eens wachten....

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:23

Vreselijk zijn ze, die hoogdrachtige dames Haha! . Mijn merrie heeft vorig jaar wekenlang gedaan alsof ze ging bevallen, en uiteindelijk ging ze 4 weken overtijd Scheve mond .

Onze merrie had ook een birth alarm om, maar omdat ze altijd languit ligt te slapen, ging dat ding gemiddeld drie keer per nacht af. Dus ook drie keer per nacht eruit om te gaan kijken. Ik had toch het idee dat we de merrie hiermee enorm stoorden. Toen hebben we dus een bewakingscamera gekocht en hebben we haar daarmee in de gaten gehouden. Kegelen deed ze al een paar dagen, maar dat werd steeds heftiger. De dag voor de bevalling begon ze ineens melk te spuiten. Op de avond/nacht dat het zover was, liep ze heel onrustig op en neer in haar box wat ze anders nooit doet. Ik heb op het beeldscherm mee zitten kijken hoe op een gegeven moment de pootjesblaas er uit stak en ben naar haar toegegaan toen ze is gaan liggen.

Het is waar dat de eerste veulens van merries vaak eerder komen. Twee weken is idd geen uitzondering.

Er valt wel wat voor te zeggen, voor het in de wei bevallen. Mijn paard heeft vorig jaar met het neusje en de pootjes er al uit nog rondgelopen in haar box, waardoor deze steeds tegen de etensbak (ERUIT HALEN DUS!!) aan werden geslagen. Toen ze ging liggen, ging ze met haar kont in de hoek liggen, zodat het veulen er niet uit kon. Na wat benauwde momenten, hebben we haar overeind gekregen en is ze beter gaan liggen. Toen was het veulen er relatief snel. Toch moet je met op de wei bevallen ook oppassen. Als je geen goed licht/zicht hebt en er doen zich complicaties voor, is het vaak heel moeilijk om te hulp te schieten. Ook is het oppassen geblazen met sloten als afbakening van een weiland. Persoonlijk zou ik kiezen voor een zeer ruime box met absoluut niks erin waar de merrie en/of het veulen zich aan kunnen bezeren.

Sterkte en succes met je merrie! Geniet ervan, het is echt een prachtige ervaring!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:39

Mac schreef:
Het is waar dat de eerste veulens van merries vaak eerder komen. Twee weken is idd geen uitzondering.


Ik hoop het! Dat zou een hoop gestress voorkomen. Van de andere kant, als het dan toch 4 weken te laat komt zit je 6 weken te wachten.
Aan Aurora d'r buik te zien zou het best eens kunnen zijn dat ze eerder bevalt. Ze moet nog ongeveer 8 weken, maar is al erg dik.
Haar moeder heeft ongeveer 10 veulens op de wereld gezet wat nooit iemand gezien heeft. Hopelijk gaat dit Aurora niet lukken. Maar zij wordt waarschijnlijk ook meer in de gaten gehouden Haha!

Pineapple
A thing of beauty is a joy forever (Keats)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:55

Ik heb de merries bij huis en ze gaan 's avonds op stal de laatste weken.
Macy krijgt nu 's avonds na het voeren (22.00 uur) de birth alarm om en ik heb camera's hangen in de box.
Vals alarm heb ik wel af en toe maar de monitor staat naast mijn bed dus ik hoef er niet uit.
Camera's zijn ook de hele avond aan en ik weet van mezelf dat ik straks veel te veel blijf kijken als het spannend gaat worden Clown
En anders zijn er genoeg bokkers die meekijken via internet *LOL*
Als ze 's avonds laat erg onrustig is, kijk ik voordat ik op bed ga nog even in de stal.

Buiten kijk ik tussen de middag even bij de merries in het land (uiercheck Haha! ) en pas als een merrie kegelt, krijgt ze buiten de birth alarm om.

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-04 00:46

nou, laatste update: Ik dacht dat het gisteren komen zou. Ze deed zo vreemd! rondjes lopen, haar staart afhouden, omkijken naar haar buik, oren plat in haar nek en ik mocht absoluut niet bij haar uier komen en haar staart hield ze elke keer af en die mocht ik ook niet optillen. Dus ik tot half twee zitten kijken in het donker. Niets dus! Ik denk dat ze een beetje koliek had of dat het veulen is gaan draaien ofzo. Ik dacht echt dat t komen zou! nou ja, vrijdag krijg ik waarschijnlijk het birth-alarm en dan hoef ik niet meer zo lang in het donker te staren....

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

ladylisa
Berichten: 1369
Geregistreerd: 23-12-06

Re: wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:46

mijn shetlande rmoet ook bevallen ze begint wel ongeduldig steeds te worden maar ik heb een vraag moeten de uiers stijf zijn of slap en dun?

Anoniem

Re: wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 22:47

Citaat:
wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???


geen oog meer dicht Tong uitsteken

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:26

De uier moet goed gevuld zijn en een er moet spanning op staan.
Je zou eventueel ook even in de vulva kunnen loeren, mits de merrie geen grote bezwaren heeft, hihi.. Mijn merrie vindt dat echt niets, ze slaat niet hoor, maar perst haar billen tegen elkaar en blijft draaien..
Maar als je het een beetje open duwt zie je dat het roze is binnenin, zoals het tandvlees zeg maar. Tegen de geboorte aan wordt dat donkerder roze.

Voor mij wordt het het tweede veulen, ja vroegen wel welsh veulens gehad, maar toen was ik nog klein en was het er gewoon ineens..

Twee jaar is mijn merrie Jeskim bevallen, ik heb het gemist, maar was er ook veel te veel mee bezig, zodat ik op de uitrekendatum al ziek was van het niet slapen en de spanning..
Ik heb nu al een hele hoop bijgeleerd en weet nu wel ongeveer of het erop lijkt. Banden, uier, vulva e.d.

Dus kalm aan, als het er echt nog niet op lijkt, hoef je er niet uit hoor.. Heb nu vaak de neiging om te gaan kijken, maar dan wint mijn verstand en denk ik, er waren nog helemaal geen tekenen en dan draai ik me nog een keer om..

http://www.bvandenberg.nl
Emas (Topas x Reinar) en Fjella (Manus x Halldor).
Tea (Halldor x Brusvein) 17-05-1998 - 7-12-2016.
Jeskim (Zidar x Damsig) 21-5-1989 - 25-9-2015.

poekie01
Berichten: 90
Geregistreerd: 04-04-07

Re: wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:22

Hoi Teigetje,

Is het veulentje er inmiddels al?
Onze pony staat ook op het punt van bevallen (hoop ik). Ze staat zichzelf in de weg, af en toe graast ze maar ze gaat ook vanzelf de stal in overdag om te rusten, op dit moment heb ik haar buiten, ze kan zelf de stal in als ze wil.
Normaal staat ze 's nachts binnen, ik heb vanacht de babyfoon in de stal aangezet en ben met de radio naar bed gegaan, elke stap en scheet kan je horen!! Maar als ik haar stalhek nu open laat weet ik niet waar ze is vanacht.
Ik weet niet wat het beste is, haar uiers staan op spanning sinds 2 dagen maar ze kegelt niet. Haar (enorme) buik is wel naar beneden gezakt. We hebben haar (achteraf gebleken) drachtig gekocht dus extra spannnend

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: wat doen jullie als je merrie bijna zo ver is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:38

Oud topic en daarom een slotje.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _enna_, GrapeshotBot, Jane808, JoannevZ, Plus_en_Min, wisanda2003 en 63 bezoekers