Opgezette oorspeekselklier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Opgezette oorspeekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 23:56

Sinds een paar dagen heeft Muzefee last van een opgezette klier.
Vooral aan de rechterkant is de oorspeekselklier van mijn merrie wat opgezet. Als ze wat door de kaak buigt, zie je een bobbel onderaan de kaak.

Ze is minder nageeflijk, ik denk omdat het haar pijn doet in de kaak te buigen.

Het paard van mijn stalgenoot heeft hier vorig jaar ook last van gehad en toen wist de veearts ook niet wat hij hiermee moest. Vandaar dat ik het eerst hier maar eens vraag.
Een paar feiten die er misschien wat mee te maken hebben:
- ze heeft wat last van hooikoorts, dus misschien is het een reactie op pollen die in de lucht zitten.
- zo'n drie weken geleden ben ik begonnen met toevoegen van lijnzaadolie aan het voer.
- een paar dagen geleden ben ik begonnen met het toevoegen van foenegriek (tegen de hooikoorts).

Wie weet waar dit door komt en hoe het weer weg gaat?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:13

Oorspeekselklier?? heb ik nog nooit van gehoord, klikt eerder als een lymfe klier die is opgezet, zeezout door het voer heen doen hierdoor gaat het paard meer drinken, temperaturen, lange tuegel rijden evt de plek masseren met bv kampfer spiritus...
Lijnzaadolie is voor de vacht en foene griek als het paard hoest, dus die snap ik niet helemaal... Succes

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:10

mijn pony heeft het ook regelmatig kan de volgende oorzaken zijn:
overbelasting van de speekselklier door eten van kort gras.
reactie idd op pollen in de lucht.

mijn pony heeft het meestal en dag of drie en dan trekt het weer weg.
ik smeer het in met azijn tegen de zwelling en dat helpt goed.
kan volgens mij ook een ontstoken kies zijn, maar ook oorpoblemen kunnen hier op duiden.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 18:47

Die lijnzaadolie is inderdaad voor de vacht, maar daar ben ik korte tijd geleden mee begonnen. Ik noemde het erbij omdat ze misschien allergisch zou kunnen zijn ofzo.

Ik begin toch het idee te krijgen dat het te maken heeft met haar hooikoorts (waartegen is foenegriek voer, ter zuivering van de luchtwegen dus niet perse tegen hoesten).
Ik kreeg ook al een berichtje dat het misschien niet de klier is die opgezet is, maar iets wat dieper zit waardoor de klier wat naar buiten geduwd zou kunnen zijn.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:50

Afbeelding
ziet het er een beetje uit als de klier bij mijn pony? (net achter de kaak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:33

Heb je haar toevallig op heel kort gras staan?
Daar kunnen ze nl. ook opgezette klieren van krijgen.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:14

Mijn paard heeft precies hetzelfde..Alleen heeft ze er geen last van,ze loopt ook goed nageeflijk..Zou best eens kunnen dat het van het kort gras komt,hier is het namelijk heel kort.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 21:26

daar krijgt die van mij het dus van,als ie op een nieuw stuk komt te staan, duurt drie dagen, en dan zijn die klieren eraan gewent zeg maar en dan is t goed.

ohw en die van mij heeft het wel wat dikker als op de foto en vaak ook aan twee kanten

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:25

Bravura krijgt het meestal als ze in het voorjaar in de wei jong gras eet. Ook bij bepaalde ssorten bix en hooi. Soms is het zo erg dat ze haar hoofd niet meer naar opzij kan draaien (kaken ook dik). Meestal duurt het een paar dagen en is het ineens weer weg. Afgelopen week had ze er ook iets last van, had een ander merk bix.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 23:44

Hmm... ze is een week geleden in een andere wei gezet. Het ziet er inderdaad ongeveer zo uit als op de foto, maar dan zie je het nauwelijks als ze zo staat. Moet ze door de kaak buigen, dan komt die klier naar buiten en zie je het (vooral aan de rechterkant) wel meer.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 01:13

Kitty schreef:
Hmm... ze is een week geleden in een andere wei gezet. Het ziet er inderdaad ongeveer zo uit als op de foto, maar dan zie je het nauwelijks als ze zo staat. Moet ze door de kaak buigen, dan komt die klier naar buiten en zie je het (vooral aan de rechterkant) wel meer.

Dus bij mijn pony is het erger dan bij die van jou?
dan zou ik me er echt niet te veel zorgen over maken, Fleur heeft dit altijd. Volgens de veearts willen die klieren nog wel eens opzwellen door verschillende oorzaken, maar is het zelden iets gevaarlijks..

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 12:57

Dan is het dus de lymfeklier of de speeklselklier, heeft nix met d´r oor te maken, geef eens zeezout door het voer werkt echt, en voor je gaat rijden maseren, goed warm, als je wil rijden anders wil ik je aan rijden eerst ff wat rustiger aan te doen, evt je paard nog temp.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:55

Het scheelt nogal of het een lymfeklier of een speekselklier is, dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Lymfeklier kan inderdaad een verband houden met allergie of andere veranderingen in de weerstand.

Als het een overvulde speekselklier is, dan kan het nog wel eens helpen om een sinaasappel te voeren, liefst een beetje een zure, daar gaan ze vreselijk van kwijlen en dan wil het nog wel eens slinken. Baat het niet, schaadt het niet.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:19

dat weet ik ook wel!!! maar het zit wel alle twee daar en zondr het paard te zien en de verdere omstandigheden te weten is dit de conclusie!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:22

Ik wist niet dat je boos werd... Vriendjes zijn?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:31

ben ik ook niet (Y)

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:32

waar sta jij met je paard? stal komt me zo bekend voor,,,,

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:56

Heb je het tegen mij?

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:12

opgezette oorspeekselklieren komen regelmatig voor
de oorzaak is niet altijd duidelijk
een virusje
als het paard last heeft met inbuigen, niet vragen dan
beetje rustig aan doen, nie t teveel in het zweet werken en met twee of drie dagen is het weer weg
de mijne heeft het elk jaar twee of drie keer
meer paarden op stal hebben het soms tegelijk, dus een virusje

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 22:29

ja margreet had het tegen jou...