Discussie: Moeten veulens dekens om of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:29

NEE! Geen deken op bij een veulen.


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:30

Nou nee, tenzij ie geschoren is Haha!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:32

Waarom zou je? Een deken heeft zin als een paard moet werken en dus zweet, dan is een hele lange vacht niet praktisch. Ik ga er van uit dat met een veulen niet gewerkt wordt (alhoewel, je hebt van die mensen Frusty ) dus een deken is dan onzin. Laat ze zelf maar een vacht en weerstand kweken.

Nulla tenaci invia est via

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:35

Gaaaap Krijgen veulens al een deken op? Dat is mijn vraag.Ik heb namelijk nog nooooit een veulen gezien met een deken op.Ik vind dit niet kunnen.Veulens moeten HARD worden,anders krijg je zo'n veulentje dat al kucht bij een windje. Scheve mond\

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 20:42

Volgens mij zijn er geen of haast geen mensen die dit doen, het lijkt mij dan ook een beetje raar om er een discussie van te maken, zoals je titel aangeeft.

assie

Berichten: 9484
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:03

Nou gewoon een keertje voor de lol een dekentje op leggen.. Voor 5 minuutjes kan geen kwaad. Is alleen maar goed, dan went ie daar tenminste aan.

Maar echt een deken op leggen om het veulen warm te houden. Lijkt me niet echt nodig. De meeste veulens hebben zowiezo al een lekker dik vachtje (als ik naar Theike kijk, da's een teddybeertje nou Lovers ) Dus is een deken ECHT niet nodig.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:27

Je ziet wel eens in Amerika dat veulens zo vroeg geboren worden dat ze wel een dekentje op moeten krijgen, anders krijgen ze het te koud. Maar dan heb je natuurlijk weer de discussie: wie laat zijn paard zo dekken dat het veulen midden in de winter geboren wordt? Bij een heleboel stamboeken is het zo dat de veulens per 1 Januari 1 jaar ouder worden. Dus een veulen die heel vroeg (Januari/Februari) in het jaar geboren is heeft een grotere voorsprong in zijn ontwikkeling dan een veulen van Mei of Juni.
Maar een gewoon veulen hoeft geen deken op hoor. Laat hem nog even lekker Teddybeer zijn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cassidy op 2001-12-07 20:27 ]</font>

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:28

sommige mensen weten gewoon niet wat ze met een veulen moeten... Frusty Frusty
ze gebruiken zo'n beestje als knuffel/speelbeest.
sorry hoor maar ik wordt hier zo moe van Gaaaap
veulens horen lekker in de wei met leeftijdsgenootjes, uitgroeien/harden tot een gezond groot paard wat jaren mee kan gaan, mits met een goede verzorging.
dat sommige mensen dat gewoon niet snappen, snap ik niet Verward
dus nee, veulens horen geen deken op/om of wat dan ook te krijgen!!!
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:37

ons laatste veulen was een ongelukje en is op 3 januari, zij heeft tot maart met een dekentje gelopen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 21:42

Bij het NMPRS worden veel paardjes geschoren, inclusief de veulens dus. Deze krijgen dan idd een dekentje op.
Maar als het veulen niet geschoren is, niet te vroeg in het seizoen geboren is, en gewoon gezond is, zie ik het nut van een deken niet in

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:13

zucht.... een veulen een deken om..... zucht

hoe langer ik hier zit hoe gekker de discussies worden...............

Het leven is een gebakje!

taniek
Berichten: 44
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:15

zeg dat wel!

Maar even weer bij de discussie terug,mijn vader had vroeger een 'hobby' fokkerij zeg maar.Wij fokte kruisingen tussen arabieren en welshen/new-forresters etc etc en verkochten ze later.Onze veulens hadden NEVER een dekentje opgekregen,
mochten lekker veulen zijn.Ik vind het absurt hoe sommige mensen met jonge dieren om gaan.
Ik moet er gewoon van Misselijk

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:15

ik vindt dat je een veulen geen deken om moet doen
ze moeten eerst hard worden,ergens tegen kunnen

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 22:26

Als je bij een veulen een deken op doet, dan heb je 100% kans op een regelrecht WATJE.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 23:03

dat heb ik bij mijn vriendin gezien bij de fjord niet doen zij deed een deken om vond ze leuk staan maar nou het winter begint te worden "echt winter" begint dat paard te hoesten en dat vind zij raar.

Nou ik niet als die die deken niet altijd op heeft dan word het echt een watje

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 23:07

Ook ik ben er VOOR dat je een veulen een dekentje op doet als hij of zij heel vroeg geboren is (heb nl. al meerdere vroege veulentjes gezien die ziek werden omdat ze nog geen vachtje hadden om ze te beschermen tegen de kou!!!) maar anders vind ik dat je veulens zonder deken moet laten staan hoor! Maar goed, ook in maart kan het nog aardig koud zijn...dus ik denk dat ik veulens van voor april misschien wel een dekje op zou doen, ligt dus aan het weer en een klein beetje aan het veulen. Haha!

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 01:47

Kou is voor een veulen geen probleem.
Wel als ze geen droog plekje hebben om te liggen, veulens liggen veel te slapen en als ze geen droge plek hebben kunnen ze snel afkoelen.

Zelf heb ik het liefst voor april geen veulens, ik wil ze zo snel mogelijk hele dagen in de wei hebben en wij hebben geel schuilstal in de wei.
Volgend jaar verwacht ik in maart al een veulen (merrie drachtig gekocht) maar die zal toch meteen een aantal uren per dag naar buiten gaan, weer of geen weer. En zonder deken.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:42

hmm een veulen een deken op??Als je dat doet ben je fout bezig!

KUSZIES SASKIA HOEFJES DIVANA!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 12:03

Je laat zo'n klein freubeltje toch niet midden in de winter op een keihard bevroren grond liggen?
Wij deden het veulen alleen buiten een deken op zodat ze tenminste de hele dag buiten kon lopen.
Liever de hele dag buiten met deken als 22 uur per dag op stal.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 12:14

Onze veulens hebben een dikke vacht zijn mega teddybeertjes. En dstaan nu 's nachts binnen vanwege het rotweer maar stonden tot 2 weken terug dag en nacht buiten zonder dek en lagen op de natte koude grond. ze hadden nergens last van hoor. zolang ie niet onder het zadel is geen dek op.
Uitzondering ziekte en veel te vroeg geboren

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 12:22

geen deken nee
mijn vriendin had eerst een geschoren Boos! shetlandveulen gezien op de paardenmarkt met een dun dekentje op, dat beest stond te trillen op zijn benen

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anne7, Balou_k, fnpetter1990, Isa_Sofie, lina1998, M1994, meggiemeg, meijboom, MerelV, MyWishMax, pol013, Sky_As, Suliko en 149 bezoekers