Discussie: Wanneer is een paard vals??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Discussie: Wanneer is een paard vals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 17:55

Heey!! Ik merk naar aanleiding van een aantal topics over ongelukjes met paarden al een tijdje dat de meningen over wat er met zo'n paard moet gebeuren en in hoeverre dat paard 'slecht' is, heel erg verschillen. Omdat die discussies dan vaak in het topic (over het ongelukje of wat dan ook) worden gehouden, leek het mij wel een idee er even een apart topic over te openen. Ik wil hierbij wel even zeggen dat het absoluut niet mijn bedoeling is ruzie's uit te lokken ofzo, maar wij hebben er zelf op de manege ook wel eens discussies over (vooral mijn zusje en ik zijn hier goed in) en we komen er nooit echt uit. Dus zeg het maar: hoe denk jij over de streken van paarden en waar ligt de grens tussen vervelend zijn en valsheid??

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:21

Vals vind ik een groot woord. Wanneer een paard bijt, trapt, naar me toe steigerd of door me heen loopt gaan ze te ver en zal ik ze direct flink straffen. Ik vind dit geen valsheid oid, maar deze dingen gaan me te ver en straf ik dus. Ze horen dat gewoon niet te doen.
Tja, dat is eigelijk mijn grens waarbij ik zeg hier gaan ze ÉCHT veel te ver.
Maar valsheid.. Tja, kent een paard valsheid? Mja,.. mijn merrie is ooit met haar oren plat op me af gaan trappen. Dit heeft ze flink geweten. Ze steigerde ooit en wilde me raken. Dat heeft ze ook geweten.
Achteraf gezien was ze doodongeluk. Ze stond alleen op de weide, geen vriendjes. Ze werd echt met de dag ongelukkiger. Ze reageerde zich dus af op mij. Is dit dan valsheid? Ik vind van niet, ok, ik strafte haar uiteraard want het mag ZEKER niet. Maar een paard alleen hebben, is ook niet goed.. (En ze zal dus ook echt nooit meer alleen komen te staan!! Was ook niet mijn keus toen, haar weidegenootjes waren van de een op de andere dag weg opeens..)
Ik denk niet dat een paard vals kan zijn, en mocht er wel een vals paard zijn, denk ik dat die door de mens zo gemaakt is..

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:27

ik vind het moeilijk te bepalen wanneer een paard vals is. want sommige paarden proberen gewoon even een hap in je kleding te zetten terwijl ze het niet als aggresief bedoelen. (maar het doet wel pijn Knipoog )
ik ken wel een hengst die als je langs zijns tal loopt helemaal begint te stijgeren en je aan wil vallen..
Maar als een paard zo doet is er meestal een aanleiding voor of hij heeft iets meegemaakt. Ik denk dat er heel weinig echt valse paarden zijn

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:33

Vals vind ik een paard dat bijvoorbeeld gericht naar mensen trapt en wat echt gericht bijt.. waar je gewoon niets meer mee kan en wat een gevaar in de omgang is.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:34

Tja, wat is vals? Zoals Joyce al zegt, wanneer een paard bijt, trap, steigerd of door me heen loopt zal ik direct straffen. Niet omdat het vals is, maar omdat er ook 'regeltjes' zijn tussen mens en paard.

Wat Joyce met haar merrie heeft meegemaakt, heb ik hier ook met mijn merrietje meegemaakt. Van de een op andere dag werd haar weidemaatje meegenomen, dat werd even op de zelfde ochtend gemeld. Ze werd chagerijning, ging bijten en trappen en reageerde zich totaal op mij af. Maar wat kon zij eraan doen? Haar weidemaatje was immers meegenomen, ik heb daarvoor niet gekozen. Toen er weer een weidemaatje bij kwam knapte ze met de dag op, het leven werd voor haar weer meteen een stuk zonniger, ze had een soortgenootje. Een toenmalig vriendinnetje heeft haar toen een keer een uurtje meegemaakt toen Tess alleen stond, en volgens haar was ze meteen vals. Ik denk idd ook niet dat een paard vals kan zijn, natuurlijk, ze kunnen niet altijd even braaf zijn, maar vals is een groot woord!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:48

ik heb een valse Tong uitsteken

nee even serieus, ik heb op verschillende stallen gewerkt, veel met (jonge) paarden gewerkt en heb er 3 hier thuis staan, en ik ben paarden tegen gekomen die nogal last van losse beentjes hebben of nogal bijtgraag waren.

1 van mij is echt vals, en bij de verkeerde ruiter kunnen er de grootste ongelukken gebeuren(ik heb er zelf een paar jaar terug ook onder gelegen Scheve mond )

maar iig, als iemand die een beetje bang is hem vasthoudt, dan sleept ie diegene gewoon mee, heeft er totaal geen respect voor.
als mn moeder(heeft zelf een paard maar is bang voor deze van mij) zn halster om wil doen, zal hij altijd proberen te bijten, kijkt ze over zn staldeur heen de stal in om te kijken of ie nog hooit heeft dan vliegt ie er naartoe en heeft al 2x in haar hals gebeten, 4x in haar hand en 3x toen ze voorbij de stal liep dat hij over t deurtje vloog met zn hoofd en in dr schouder/bovenarm heeft gebeten.

toen hij op een manege stond en kinderen staken hun vingers door de tralies dan beet hij ook, komt er een kindje op een kleine pony te dichtbij dan gaat ie steigeren of trapt naar de pony

als mn vriend(totaal geen verstand van paarden maar ook totaal niet bang) zn halster om probeert te doen, dan gebeurt er niets, hij kan het halster 10x verkeerd om doen, ook bij de 11e poging staat mn paard er braaf bij

dus ja, hij is gewoon erg slim, ben je bang of onzeker dan bijt ie en heeft ie geen respect voor je
ben je erg druk of irritant of zit je op een kleine pony, dan vind ie je vervelend(hij is nogal op zn rust gesteld) en dan bijt of trapt hij ook.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:09

Joyce schreef:
mocht er wel een vals paard zijn, denk ik dat die door de mens zo gemaakt is..


hier ben ik het helemaal mee eens. als een paard 'vals' is dan is het 9 van de 10 keer door de mensen zo gemaakt

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:11

De beredenering van een vals paard is voor mij simpel;

Het paard slaat/bijt/steigert etc bewust, en is bewust oneerlijk en gemeen tegen zijn baas/verzorger.

Deze beredenering gaat voor mij alleen op voor een paard wat een 'clean' verleden heeft gehad.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 19:20

simpel, een paard is nooit "vals". Hij is altijd door mensen zo gemaakt, of door een vervelend verleden of gewoon door de relatie met diegene op dat moment. Een paard volgt gewoon z'n instinct, ook al probeert hij tegen je op te stijgeren, is het nog altijd gedrag wat hij als paard hoort te doen. Er komt geen valsigheid of gemeenheid aan te pas.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:04

99% van de paarden wordt inderdaad zo gemaakt, een klein deel wordt echter wel met een kronkel in de kop geboren.
Hier staat een merrie, ken het dier al van veulen af aan, opgegroeid tussen soortgenootjes, nooit iets naars meegemaakt. Maar toch is ze voor iemand die niet heel goed weet wat hij doet levensgevaarlijk. De achterhoeven zijn nog nooit bekapt bijvoorbeeld, geen hoefsmid die zich eraan waagt, en de eigenaar kan ze zelf niet eens oppakken. Als ze op stal staat vliegt ze zowat over de boxdeur heen als je langskomt en maar naar haar kijkt. Als dit paard aan een touwtje loopt moet je haar echt goed in de gaten houden, je moet zowat ogen in je rug hebben.
Dit paard is lief aangepakt, verrot geslagen en alles er tussen in. Het is echter altijd oppassen geblazen met haar, en dat zal ook altijd zo blijven.
Onder het zadel is het een monster, slaat haar voorbenen over de bakrand als ze de kans krijgt, of bokt zo onwijs gemeen dat er niemand blijft zitten. Als ze niet wil lopen staat ze recht overeind, en moet er echt iemand haar een paar flinke meppen met een longeerzweep geven voor ze weer 2 passen loopt om daarna hetzelfde te doen.
Wat mij betreft had dit paard allang een enkeltje Stegemans gehad...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:18

paarden zijn van zichzelf niet vals dat komt heel vaak door nare ervaringen met bijvoorbeeld mensen in het verleden ze houden daar nare gedachten aan over en daar kunnen ze van gaan bijten en trappen mijn mening is dat paarden niet vals zijn maar vaak vals worden gemaakt

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:18

Een vals paard is voor mij een paard wat onverwacht en uit het niets aanvalt met de bedoeling je te raken.
Dus als je het ene moment nog gewoon staat te poetsen en zonder dat er iets gebeurt trapt of bijt het paard.
Ik ken overigens geen valse paarden.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:19

Ik vind een paard vals (gemaakt of aangeboren maakt me dan niks uit) als hij er op uit is om je pijn te doen: gericht slaan, bijten etc.
En dan heb ik het niet over een beetje uitproberen wie er ook al weer de baas was, maar echt gericht pijn doen, zonder echte aanwijsbare reden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:23

een paard is vals als het zonder enig teken plotseling uit het niets gericht een ander paard of mens pijn doet, zonder waarschuwing dus!

Een boos kijkend paard die na een aantal malen met uiterlijke kenmerken ondersteunde signalen de wereld instuurt en die dan hapt of zelfs trapt kan je nog mee werken. Maar een paard die uit het niets in de aanval gaat is vals.

tegenwoordig word er veel op karakter gefokt, maar toen ik net met paarden begon te werken was de selectie op karakter veel minder en toen heb ik heel wat "valse" lampekap bokken voorbij zien komen. Dus een paard kan zeker geboren worden met een karakterfout. zeker! En je hebt ook gewoon sjagarijnige paarden, netzoals je ook sjagarijnige mensen hebt. Niet alle moordenaars hebben een slechte jeugd of slecht leven gehad. En dat hebben ook niet alle valse paarden
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 11-03-04 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:23

een paard is (volgens mij) vals als hij jou opzettelijk pijn wilt doen, ik denk niet dat het aangeboren gedrag is, BEHALVE als jij hem ook opzettelijk pijn doet.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:30

ach ja ik kan het me bij sommige paarden wel voorstellen. 22 uur opgesloten staan in een hokje van 2 bij 2 meter en de rest met bijzetteugel of wat dan ook gereden worden en dat is je leven.. Paarden horen gewoon vrij te kunnen zijn

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 22:22

Fijn zoveel reacties te kunnen lezen nu!!

Tja, ik zal ook mijn eigen mening maar even plaatsen dan. Ik heb het idee dat valse paarden niet bestaan. In zoverre, dat ze niet zo geboren worden en dus inderdaad zo 'gemaakt' worden. Ik denk dat dat zowel met het verleden van een paard als met de opvoeding te maken kan hebben.

Het paardje wat ik doe, heeft ook een minder fijn verleden. Heel veel verschillende eigenaren gehad, manege-paard geweest, verkocht, teruggekocht, enz. Door haar laatste eigenaren werd ze niet zo goed verzorgd en kreeg ze weinig aandacht. Ze is nu sinds een jaar weer manegepaard en ik verzorg haar al die tijd. Toen ik haar ging doen was ze erg aanvallend altijd, ik kon weinig met haar. Dit aanvallen deed ze uit angst. Ze is sowieso altijd een beetje 'paardenschuw' geweest en later is ze ook wat 'mensenschuw' geworden. Je moet geduld hebben met zo'n paardje, want wij zijn het levende bewijs: het kan goedkomen!! Ze is nu niet kopschuw meer, niet bang meer, heel lief naar mensen toe en het belangrijkste: ze doet geen vlieg meer kwaad!! Tuurlijk, het blijft er altijd wel in zitten en ze heeft ook haar buien, maar het gaat in elk geval veel beter dan een jaar geleden!!

Ik vind dus dat een paard niet vals geboren wordt, net als mensen. Je wordt zo gemaakt door invloeden van buitenaf. Helaas kun je daar zelf weinig aan doen..

    Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:47

Ik denk niet aan 'vals'.

Je hebt onopgevoede paarden
Je hebt paarden met dominantieproblemen
Je hebt paarden met trauma's
Je hebt paarden met hormonale problemen ('blijf van m'n lijf merries')
Je hebt paarden die gewoon niets met mensen hebben, of ze nou zo geboren of gemaakt zijn. Zuur dus.

Dan heb je nog paarden die gestoord zijn, dus zonder enige waarschuwing door kunnen slaan. Ook daar is een reden voor, al is die niet altijd te traceren.

ollivia
Berichten: 371
Geregistreerd: 07-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:10

ik vind dat als een paard vals is dat als je hij iets doet wat niet kan en hem voor de reden straft, maar er niet naar luistert en nog erger wordt. dan vind ik hem vals.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:13

Vals vind ik een paard dat niet aan "fair play" doet terwijl het daar geen reden voor heeft (geen foute ervaringen/geschiedenis/hormonen etc.)

Ik heb er ooit eens 1 gekend, een manegepaard. Stond in een box met een waarschuwingsbordje erop. Gekke was dat dit paard altijd in een heel goed humeur was, oortjes naar voren, altijd vrolijk om zich heen aan het kijken. Hij deed alleen werkelijk álles om je te raken; ineens gingen de oortjes naar achteren, neusgaten opengesperd en gericht op je lijf bijten (doorbijten/vasthouden), gericht trappen (been kwam soms horizontaal langs je neus). Je moest hem ook nooit de rug toekeren. Hij zag het echt als een soort "spelletje" (bij een geslaagde aanval (lees: raak) keek hij z'n slachtoffer ook vrolijk na "Hoi! Punt gescoord!!"). Ik heb dat zelf altijd ervaren als vals, omdat er geen directe aanleiding voor was.

Gekke was dat als je er eenmaal opzat hij geen stap verkeerd meer deed. Hij heeft dan ook jaren zonder problemen in de manege gelopen. Het verhaal ging dat zijn vader precies hetzelfde had; steekje los en 100% onbetrouwbaar.

Edit: spelvaut

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:48

misschien een gewaagde stelling, waarmee ik heel Bokt over me heen zal krijgen...

"Een vals paard (dat dus geen slecht verleden heeft, etc.) heeft een geestelijke handicap."

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 00:59

Ik vind vals altijd zo'n groot woord...maar als ik dan toch iets vals moet noemen zullen eht idd de paarden zijn die niet waarschuwen, vrolijk bij je staan en ineens vanuit het niets gericht uit gaan halen of bijten, en dan doorbijten en slaan tot ze "gewonnen" hebben.
Op dat moment omdraaien en er niets meer aan de hand is.

Dat soort paarden worden volgens mij gewoon met een kronkel geboren, er zullen wellicht mensen zijn die hier mee om kunnen gaan en het beste in zo'n paard naar voren kunnen halen, maar het blijven onbetrouwbare takkeknollen.

Hier ben ik het ook mee eens:
Citaat:
Je hebt onopgevoede paarden
Je hebt paarden met dominantieproblemen
Je hebt paarden met trauma's
Je hebt paarden met hormonale problemen ('blijf van m'n lijf merries')
Je hebt paarden die gewoon niets met mensen hebben, of ze nou zo geboren of gemaakt zijn. Zuur dus.

Dan heb je nog paarden die gestoord zijn, dus zonder enige waarschuwing door kunnen slaan. Ook daar is een reden voor, al is die niet altijd te traceren.


Heb ook weleens van een paard gehoort die al jaren met een tumor in zijn kop rondliep terwijl niemand dit wist.
Beest was het ene moment geweldig...andere moment een duivel.
Na een tijd toch maar onderzocht, bleek dat ding een gedeelte van de hersenen te beknellen OID.
Paard in laten slapen, voor zo'n beest is er verder ook geen lol meer in het leven.

Misschien dat ik er met de tijd een dudielijker beeld van heb, maar tot nu toe heb ik nog geen vals paard meegemaakt.
Wel 1 met ene onwijze kronkel in zijn kop *is op zijn 7de overleden aan een hersenbbloeding waar zijn stal van onder zat Verward misschine dat dat er achteraf iets mee te maken had*
KOn bijna neimand bij in de stal komen, plette je, duwde je en sloeg en beet je.
Weet nog wel dat die een kind aan haar krullen omhoog heeft getild...kind liep ook nooit meer langs zijn box.
IKzelf kon er wel mee omgaan, ging zijn stal in met opgeheven hand en een grote mond, vooral duidelijk zijn en dan was het over...dan likte die zacht mijn hele hand af...werd er ook bij geroepen als die gezadelt moest worden door onze staljongen, die dus echt als de dood was voor dat beest.
Tijdens het rijden deedt het paard nooit een stap verkeert....alleen in de stal was het 1 grote draak....je moest ook neit midden in de bak gaan staan als die losliep want dan viel die je aan etc.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

KimDai
Berichten: 836
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:45

Ik zat een keer op een paard en er liep een meisje schuin achter mij.
Het meisje dat voor mij reed zag een paar bekenden en spurtte weg.
Ik mijn paard inhouden omdat ik het banketstaaf vond voor het meisje dat alleen liep. Had ik het maar nooit gedaan!! Het paard deed iets wat ik niet verwachte. Eerst ging het een paar stappen achteruit maar daar zocht ik niet direct iets achter en toen trapte hij tegen het meisje haar arm.
Die haar arm dus gebroken heeft.

Tot op de dag van vandaag snap ik er niets van. Het paard was voor de rest altijd heel lief. De manege waar het paard van was heeft het paard wel snel daarna weggedaan. De manegehouder zei nog dat het misschien kon komen dat het paard geprikt was door een mug en dat hij het meisje daarvan de schuld gaf. Verward

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:59

Ik vind een paard vals, wanneer hij/zij meerderen malen je gericht aanvalt. Ik vind dat een paard pas vals kan zijn als hij/zij een jaar of 6, anders is het vaak nog spelen en makkelijk af te straffen.
Groetjes ikkies

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:48

ik ben trouwens de 2e eigenaar van mn paard, en ik weet precies wat er vanaf dag 1 met hem is gebeurd, hij is correct opgvoed en altijd eerlijk en consequent behandeld, dus hij is iig niet onopgevoed of vals gemaakt

zn moeder was ook zo, dus wellicht zit het gewoon in hem.

ik moet wel zeggen dat hij mij waarschuwt voor hij wat doet, alleen in t begin herkende ik die waarschuwingen nog niet zo goed(was een pony-meisje, had nog geen 2 jaar mn eigen pony en daarvoor was ik een blij manegemeisje Knipoog ) en dat leverde gevaarlijke situaties op, hij vond het ook niet erg om te vallen bij het steigeren dus werd zelf niet voorzichtig

inmiddels weet ik precies hoe ver ik kan gaan met hem, en die grens verleggen we steeds een beetje(de goede kant op) en ook in de omgang waarschuwt hij wanneer hij iets niet ok vind en als ik dan op dezelfde manier doorga weet ik dat ie omhoog kan komen of kan schoppen of even zn tanden in me zet

maar alleen als mn moeder voorbij de stal komt vliegt ie haar zonder waarschuwing aan, maargoed, zij heeft hem, nadat ie had gebeten, een halfuur later vanaf buiten de stal in de stal geslagen met een longeerzweep

dat is onvergeeflijk! paard weet na een halfuur niet meer wat ie heeft gedaan, en zn stal is zn enige eigen plekje, dan moet je niet terwijl je zelf buiten de deur staat hem in de stal bewerken met een longeerzweep

hij is dat nooit vergeten, en als ie de kans heeft pakt ie haar

als ze hem correct benaderd, dus hup gen gezeik, staldeur open halster om en naar de wei gaat het goed, maar ze staat liever buiten de stal, doet dan verschillende bange pogingen om t halster om te doen, en dan is hij geirriteerd en bijt.
dan snap ik hem, maar het aanvallen terwijl ze langsloopt hoort niet, maar als je weet wat er is voorgevallen, is het ook wel begrijpelijk.

verder probeert hij altijd de baas te zijn, en toon je angst of je twijfelt dan vergeet het maar

dus ja hij is vals, maar nee, hij is niet vals gemaakt
hij is alleen wel valser richting degene die hem onjuist heeft gestraft, en eerlijk gezegd vind ik dat stiekem helemaal niet zo erg, zou in zijn plaats hetzelfde doen Schijnheilig

maar wanneer ik er bij ben, laat hij het gewoon toe dat bange kleine kinderen hem poetsen en op zn rug zitten etc, dus t is niet echt een verkeerde, je moet alleen weten hoe je er mee moet omgaan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mira283, Vagabondo en 111 bezoekers