Verzoek om minder te werken, mogen ze weigeren ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Verzoek om minder te werken, mogen ze weigeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:20

Ik heb een aanvraag gedaan op m'n werk om van 28 uur naar 20 uur te gaan per week. Ik hoor wel 'ns over dat ze je niet mogen weigeren als je aanvraagt minder te werken, tenzij er bedrijfsbelangen zijn.
Maar wie bepaalt wat bedrijfsbelangen zijn etc ?
Wie weet hier meer over ?


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:42

Ik dacht dat het eraan ligt of je een vaste aanstelling hebt, of een contract. Met een vaste aanstelling en als je die een jaar hebt, mogen ze volgens mij niet weigeren.

Minder werken mag dan meestal wel, maar naderhand weer méér mag niet.

Toos paardloos

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:50

De afdeling personeel en organisatie bepaald wat bedrijfsbelangen zijn. Het ligt er natuurlijk wel aan in welke organisatie je werkzaam bent en ze moeten je uitleggen wat die bedrijfsbelangen zijn, waar die op gebaseerd zijn.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 13:08

imker, ik werk hier nu zo'n 4 jaar met onbepaalde tijd contract.......

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:09

Volgens mij kunnen ze dat niet weigeren.
Wel als je weer meer wilt gaan werken.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:12

Volgens mij kunnen ze wel weigeren als de functie het niet toelaat om minder uren te gaan werken. Hetzelfde toch als je kinderen zou willen en van 40 uur per week naar 24 zou willen gaan; als dat niet bij de functie past, mogen ze volgens mij weigeren.

Zijn dat dan "bedrijfsbelangen"?

Alles goed met je, trouwens Knipoog ?

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:33

volgens mij heeft dat indd te maken met bedrijfsbelangen, maar het ligt er ook aan wat voor contract je hebt. al je een contract voor 40 uur hebt getekend en je wil nu 32 uur gaan werken, dan mogen ze dat volgens mij weigeren ja, je hebt toch niet voor niks een contract???

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:42

Als er geen zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn, heb je het recht om minder te gaan werken. Wel pas wanneer je minstens een jaar in dienst bent en minstens vier maanden voor de eventuele ingangsdatum werkvermindering hebt aangevraagd.

Ze mogen dit in ieder geval niet zomaar weigeren. Er moeten wel degelijk zwaarwegende belangen zijn.

http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... set_id=216

en "wet aanpassing arbeidsduur"
link

[edit:BartVB]Link ingekort[/edit]
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 11-03-04 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:43

Ik sluit me bij Marieke aan.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:43

Ja volgens mij mogen ze dit inderdaad weigeren jij bent bij hun in loondienst en je heb een contract getekend voor bepaalde uren. Als je van het contract wijzigd dan mogen ze hier bijvoorbeeld het aantal uur want je nu zou willen werken afkeuren.

Het vrouwtje voor mij wat er werkte die is met ontslag gegaan omdat ze minder wou werken maar dat was niet mogelijk binnen ons kantoor.

gr


Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:41

Volgens mij kunnen ze het idd alleen weigeren als het niet kan met het werk en bedrijfsbelangen, als ze het niet willen gooien ze het dus gewoon op bedrijfbelang.
Hoe dat kan uitwerken heeft mijn vorige werkgever gemerkt toen hij het niet toestond. Daar speelden meer zaken, dacht dat beter aan te kunnen met een dag minder werken. Toen dat afgewezen werd had ik gelukkig snel een andere baan, wel weer full time.

Sprakeloos

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 15:47

ja maar volgens mij blijft het dan toch een subjectief iets....."als het niet kan met het werk" ......is natuurlijk iets wat een pittige discussie waard is.....
Makhali, niet mogelijk binnen kantoor......volgens mij ligt dat dus niet zo simpel.......ik dacht namelijk dat er een wet was gekomen waarin vaststond dat het niet meer geweigerd mag worden, maar ik ben ook niet helemaal zeker hoor.

heb al wat op internet gezocht, maar kan ik nu even ook niet uitgebreid doen.......

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:55

Misschien eens op de website van een vakbond kijken. Of die van het ministerie van SoZaWe. Ze mogen het inderdaad niet zomaar weigeren, alleen als het vanwege het bedrijfsbelang niet zou kunnen. En dat vindt een werkgever natuurlijk al snel. Alhoewel ze het wel goed moeten kunnen onderbouwen. Eventueel kun je het aanvechten, maar of je dan nog zo gezellig werkt..............

There is no reality, only perception.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:17

Ik heb de link naar het wetsartikel en naar het ministerie hierboven al neergezet.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:21

Nee Ingrid, ze kunnen weigeren op grond van zwaarwegend bedrijfsbelang......... Vaak kom je daar wel uit als werkgever en werknemer. In jouw geval kan jij het wijten aan de pech die je lichamelijk een beetje in de kreukels heeft gebracht..... en das een heel goed argument. Mochten hun dat argument van tafel schuiven dan zou ik zeggen dat je dan voor de overige 8 uur ziek bent

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:20

Informeer ook eens bij de Arbo dienst hoe dit zit. Als je het lichamelijk niet zou trekken, kan je er ook voor kiezen om voor zoveel % afgekeurd te worden of minder te moeten werken vanwege medische belangen? Ik zeg maar wat hoor.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:20

Maar als je een contract van 12-20 uur (bijv) hebt dan kun je toch niet zomaar ineens 10 uur gaan werken als het bedrijf dat niet toestaat? Dat mogen ze toch gewoon weigeren? Zou een lekkere zaak worden als iedereen dan ineens maar minder gaat werken Verward

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:30

Sypheron schreef:
Maar als je een contract van 12-20 uur (bijv) hebt dan kun je toch niet zomaar ineens 10 uur gaan werken als het bedrijf dat niet toestaat? Dat mogen ze toch gewoon weigeren? Zou een lekkere zaak worden als iedereen dan ineens maar minder gaat werken Verward


Niet zomaar ineens, je moet namelijk minstens een jaar voor dat bedrijf werken en het vier maanden voor de gewensde ingangsdatum laten weten. Je hebt dan het recht om minder te gaan werken mits er geen zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn die minder werken onmogelijk zouden maken. Wat dan precies zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn is natuurlijk de vraag. Als je er samen niet uitkomt kun je naar een rechter stappen om dat te laten beoordelen.
Een bedrijf mag dus niet "zomaar"weigeren maar moet een gegronde reden hebben om te weigeren.

Zie:

website ministerie sociale zaken & werkgelegenheid
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/ds ... set_id=216

en "wet aanpassing arbeidsduur"
link

[edit:BartVB]Link ingekort[/edit]
_________________

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:40

dimmelim schreef:
Ik heb de link naar het wetsartikel en naar het ministerie hierboven al neergezet.


ja bedankt, ik heb het bekeken !

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 18:42

Sypheron, tis ook niet zomaar, ik werk al 4 jaar voor dat bedrijf, heb altijd 28 uur gewerkt en wil nu om prive-redenen terug naar 20 uur......

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:32

ik ben een leuke baan kwijtgeraakt omdat ik minder wilde werken. Ik was toen nog in dienst voor bepaalde tijd, dus ze konden vrij gemakkelijk van me af.
Ik werkte 5 dagen en wilde terug naar 2 of 3. Maar dat kon volgens de directie niet, idd weer het verhaal van bedrijfsbelang, en continuiteit. Ik vond dat toen heel jammer, maar heb daarna een nog leukere baan voor de dagen die ik wilde gevonden.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:47

Nee ok dat snap ik wel, maar persoonlijk vind ik het een rare regel. Ik bedoel je tekent toch eerst een contract voor een bepaald aantal uren. Mocht er echt iets zijn dan is dat natuurlijk altijd te bespreken, snap ik ook wel. Maar theoretisch kan je dus zo ook minder gaan werken als je gewoon geen zin hebt om zo lang te werken Verward

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:57

Ze hoeven je dan toch ook minder te betalen?

There is no reality, only perception.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 20:13

ja tuurlijk ellenlouise ik krijg ook minder geld, dus sypheron, iedereen maakt toch zelf uit hoeveel uren die werkt ? of het een kwestie van wel of geen zin hebben is, zou er helemaal niet toe doen in feite.........

juval

Berichten: 13171
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 14:01

het schijnt wel duurder te zijn voor een werkgever om 2 parttimers in dienst te hebben in plaats van 1 fulltimer, voor hetzelfde aantal uren.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, Annienke, beegee, chocky84, Christel1, criollo_yess, Eelmo, Esmee_RS, Gee, Jannie79, Laurahh, lynn_Joy, Macs, marit1999, Marocje, MieLo, Mitch_Beauty, ryukapple, Saintelette, viphorse, VosjeN, xAlice, Xayah, YandexBot en 151 bezoekers