Kwijlen na tandarts bezoek, normaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Kwijlen na tandarts bezoek, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:31

Eergister hebben ze bij de dierenkliniek het gebit van Ozis nagekeken. Ze had een paar kleine haakjes op haar kiezen en dit hebben ze dus even bijgevijld. Het eerste uur mocht ze ivm de verdoving niks eten of drinken. Eergisteravond laat was ze echter nog steeds erg suf en kon ze nog steeds niet zo goed kauwen. Gisteravond zou ik eigenlijk gewoon weer kunnen rijden volgens de kliniek. Toen ze echter haar bit in kreeg begon ze vreselijk te kwijlen Scheve mond We hebben toen meteen het bit eruit gehaald en haar hele mond schoongespoten. Ik durfde haar ook geen eten te geven aangezien ze nog steeds zo moeilijk at en zo erg kwijlde.

Weten jullie of dit kwijlen en extreem moeilijk kunnen eten normaal is na een bezoekje van de tandarts?


banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:00

Nog nooit meegemaakt, ik zou als ik jouw was even naar de kliniek bellen en vragen of dit normaal is, die zullen toch wel weten of dit zo is.
Veel succes!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:10

Kan gebueren dat het met het vijlen wat beschadigt is, neem even contact op met de da die het paard behandeld heb, voer slobber tot die tijd, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog


Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 15:18

ja dat is normaal, als ze nog niet goed kon kauwen kon ze waarschijnlijk ook het eten niet makkelijk slikken. dan loopt het speeksel uit de mond,

Kiekeboe

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 15:49

Citaat:
als ze nog niet goed kon kauwen kon ze waarschijnlijk ook het eten niet makkelijk slikken. dan loopt het speeksel uit de mond,


Ja dat snap ik maar ik bedoel meer :Is het normaal dat ze nog steeds zo moeilijk eet en is het normaal dat ze zo vreselijk kwijlt als ze haar bit in heeft Scheve mond

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 16:01

haha toen ik de titel van het topic zag dacht ik eigenlijk dat jij zelf bij de tandarts was geweest Knipoog
Maarre, ik heb het bij mijn paard nog nooit meegemaakt. Misschien toch maar even een telefoontje aan wagen.

There is no reality, only perception.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 17:06

Citaat:
haha toen ik de titel van het topic zag dacht ik eigenlijk dat jij zelf bij de tandarts was geweest

Jaaah en ik kan niet ophouden met kwijlen Haha! Nee, mijn paardje dus Knipoog

Maar goed, ik had toestraks ook al naar de kliniek gebeld maar toen kreeg ik niemand te pakken , vandaar dat ik het hier vroeg Scheve mond Ik heb net nog even gebeld en ze zeiden dat het kwijlen kon komen van wat beschadigd slijmvlies... Het zou na het weekend echter wel over moeten zijn anders moest ik nog een keer bellen... Als het vanavond nog zo erg is dan hang ik morgen toch echt weer aan de lijn want zoals het gister was leek het me niet helemaal gezond Boos!

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:45

Ik heb zoiets ook eens meegemaakt toen ik mijn paard zijn gebit door aan dierenarts had laten doen, hij stond 's avonds al kwijlend met opgezette wangen in zijn box, de volgende dag begon hij weer te eten. Het is wel goedgekomen maar ik laat tegenwoordig alleen een "echte" paardentandarts het gebit van mijn paarden behandelen, daarin heb ik meer vertrouwen. (Mensen gaan immers voor tandsteen weghalen of een kies trekken ook niet naar de huisarts).

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:58

MarchaL schreef:
Citaat:
haha toen ik de titel van het topic zag dacht ik eigenlijk dat jij zelf bij de tandarts was geweest

Jaaah en ik kan niet ophouden met kwijlen Haha! Nee, mijn paardje dus Knipoog

Maar goed, ik had toestraks ook al naar de kliniek gebeld maar toen kreeg ik niemand te pakken , vandaar dat ik het hier vroeg Scheve mond Ik heb net nog even gebeld en ze zeiden dat het kwijlen kon komen van wat beschadigd slijmvlies... Het zou na het weekend echter wel over moeten zijn anders moest ik nog een keer bellen... Als het vanavond nog zo erg is dan hang ik morgen toch echt weer aan de lijn want zoals het gister was leek het me niet helemaal gezond Boos!


normaal is dit niet. "wat beschadigd" slijmvlies geeft ook niet zo duidelijke kauwproblemen met kwijlen. het moet wel flink beschadigd zijn.
of er is bij het vijlen teveel van het kauwvlak weggehaald, waardoor de kiezen minder contact hebben. het is ook mogelijk dat je paard last heeft van zijn kaakgewricht door te lang/ te ver openen van de mond met een mondsperder. sta er in elk geval op dat de da komt kijken.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:50

waarschijnlijk was de verdoving nog niet goed uitgeberkt denk ik dan

Kiekeboe

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:34

Cil_ schreef:
Ik heb zoiets ook eens meegemaakt toen ik mijn paard zijn gebit door aan dierenarts had laten doen, hij stond 's avonds al kwijlend met opgezette wangen in zijn box, de volgende dag begon hij weer te eten. Het is wel goedgekomen maar ik laat tegenwoordig alleen een "echte" paardentandarts het gebit van mijn paarden behandelen, daarin heb ik meer vertrouwen. (Mensen gaan immers voor tandsteen weghalen of een kies trekken ook niet naar de huisarts).



Let er wel op dat een paardentandarts - hoe officieel ze ook zijn en waar ze de opleiding gehad hebben - geen verdovingen mag geven. De meeste doen het wel gewoon, maar als er om een of andere reden wat misgaat, zijn ze er niet voor verzekerd.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

Cil_
Berichten: 809
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:14

Hoi Gyzmo, de paardentandarts die bij ons op stal komt geeft geen verdovingen. Voor het boven beschreven paard moet ik dus een DA laten komen om hem te verdoven, je kunt hem nl. moeilijk behandelen en de PT is echt wel wat mans, maar het paard is erg bang geworden.

linsey
Berichten: 125
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hillegom - Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 18:38

dat kwijlen is niet normaal. Mijn pony bleef ook maar kwijlen en wilde ook niet eten. ik heb toen de dierenarts gebeld en mijn pony moest terug naar de clinique kreeg spierverslappers. Hij mocht pas weer gaan toen hij weer ging eten. De volgende dag had hij er ook bijna geen last meer van

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:28

hoi, bij m'n paard zijn de kiezen pas ook gevijld, gebeurd altijd zonder verdoving, ze at een paar dagen nog wel vreemd, maar kwijlen doet ze niet. wel een beetje knoeien met het eten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, SemrushBot en 130 bezoekers