Waar moet ik op letten bij aankoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 22:35

Ga dus zaterdag bij een paard kijken, maar weet eigelijk niet precies waar ik op moet letten. Natuurlijk naar de beweging en het karakter. Natuurlijk ook of het bij me past. Maar wat is nog meer heel belangrijk? Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:37

liefde op t eerste gezicht Lovers
Kijk of t klikt..

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 22:52

Ja, dat is wel de bedoeling! Party!! ZIjn er nog andere belangrijke dingen?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 22:55

stand vand e benen, ed, laat er anders een DA na kijken.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 22:58

Ja, keuring doen we sowieso als we er 1 kopen! Lachen

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:28

ook heel belangrijk, is dit wel echt het paard wat je zoekt? een lief koppie kan je snel verleiden tot kopen, maar kun je met die paard wel de dingen doen die je ermee van plan bent te doen. ik bedoel koop geen draver (nix tegen dravers!) als je serieus spring of dressuur wedstrijdn wilt gaan rijden

en natuurlijk moet het klikken, al is het paard nog zo goed, en zou hij zo goed bij jou moeten passen, als het niet direct klikt, denk dan heel goed na voordat je hem koopt

succes!


_________________
oja, ook nog heel belangrijk, trek je niet al te veel van andere mensen aan, het is jou paard, dus jou keus

vorig jaar heb ik ook een jonge pony gekocht, mijn instructeur vond hem nix, hij was licht overbouwd, op z'n voorhand gebouwd, had een verkeerd nekje erop, weinig aanleg voor dressuur en springen en een verschrikkelijk moeilijk karakter, en er waren nog meer mensen die niet zo heel erg positief over hem waren
maar ik vond hem leuk dus ik kocht hem, na een dik half jaar de wedstrijden ingegaan, binnen 5 maanden m dressuur en l springen, en dan heeft een pony geen aanleg he

dus ik bedoel gewoon, ga op jezelf af, laat je niet al te veel wijsmaken door andere mensen, want dan had ik nu ook een heel andere pony gehad dan dat ik nu heb


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: CC - LOVER op 2001-12-06 22:32 ]</font>

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:59

Inderdaad, ga op je gevoel af. Als het hem (of haar natuurlijk) is, ga ervoor.
Een DA keuring zegt ook niet alles, zo heeft mijn vriendin een paard laten keuren wat ze wilde kopen; helemaal afgekeurd op alles. Ander paardje gezocht, goedgekeurd en dus gekocht. Het eerste (afgekeurde) paardje liep in no-time Z en het paardje wat ze had gekocht was binnen een half jaar stok- en stok kreupel en is nooit meer goed gekomen.
Zelf ook een keer meegemaakt, paard gekocht op voorwaarde dat ie goedgekeurd werd, wordt ie afgekeurd op artrose (kan helemaal NIET gezien worden zonder foto's, maarja daar had deze DA sch*t aan). Kon er dus niks meer mee, zelfs niet de recreatie in. Ik vraag: Dan is ie dus eigenlijk rijp voor de slacht (ruin, dus fokken gaat ook niet)? Nee hoor, zegt ze, iemand die hem koopt en niet laat keuren kan er nog jaren plezier van hebben....Toch gekocht en...prima paard. Nergens geen last mee gehad, heb hem zelfs nog omgeschoold naar western (was een tuiger)!

Hiermee bedoel ik maar dat het oordeel van een DA ook niet altijd de juiste is!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:00

Gaaf, paardje kijken....
Je moet van tevoren goed indenken wat je met dat paard wil gaan doen. Hoe groot je wilt dat hij is. Of dat het een zij moet zijn. Wil jij hem nog een boel kunnen leren of moet jij nog een boel van je paard leren. (laatste het geval: koop een goed doorgereden paard dat zichzelf bewezen heeft in de sport). Wil je gaan springen, wees dan kritisch, kan het paard wel springen? Kijk toch echt naar de stand van de benen. De kwaliteit van de benen bepalen echt grotendeels hoe lang je paard mee zal gaan.
En kijk het dier diep in de ogen. Hoe reageert het op vreemde dingen. Hangt het al shet vastgebonden staat. Sla het eens op de billen, wat gebeurt er? Als je erop zit, geef eens extra en onverwachts been, wat gebeurt er? En wat als je een hele felle ophouding geeft?
Wil je een pittig paard, koop dan niet een die zijn onderlip heeft hangen. (die zijn vaak wat slomer).
Ga na bezichtiging naar huis en slaap er een nachtje over. Twijfel je, ga dan later nog eens kijken. Ben je na een nacht nog steeds verliefd....dan laten keuren!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 11:50

Haha die Dees: een slome heeft zijn onderlip hangen! Je slaat de spijker keihard op zijn kop! Kaminka heeft een enorme onderlip die altijd hangt (je kan er van 10 meter afstand een gulden in gooien!) en ze is bepaald de vlotste niet!

Sorry, dat was even heel erg offtopic....

Je moet inderdaad vallen voor een paard en dat kan soms een totaal ander type zijn dan je eerst in gedachten had. Toch blijft dat link, kan later toch teleurstellingen opleveren, dus neem iemand mee die heel nuchter is en verstand van zaken heeft.

Kijk ook even naar de reactie van het paard als andere paarden bij hem weggehaald worden en probeer hoe hij reageert als hij alleen op stal staat. Geloof me: een klever wil je niet hebben!

Verder wens ik je heel veel succes bij je zoektocht! Kijk anders ook eens op welshcob.nl daar heeft Heike een heleboel aankooptips op gezet!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:15

Tip: probeer een camera mee te nemen waarmee je kunt filmen. Dan kun je eht later allemaal nog eens terug zien, ook hoe jezelf er op staat als je op dat paard rijdt.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:20

In de tijd dat ik naar paarden ging kijken, heb ik dus ook een camera meegenomen, en toen hebben ze mij gefilmd op "Muppet". Iedereen vond de combinatie geweldig... en ik was helemaal verliefd op hem( Belangrijk). Dus hebben we hem laten keuren, en hij was helaas afgekeurd. Maar als je jezelf laat filmen, zie je zelf naderhand hoe dat het in zijn totaliteit eruit ziet. Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:25

de onderlip klopt niet altijd, mijne laat hem ook hangen maar die woprdt ongeloofelijk heet, die weet soms met zichzelf gen blijf vooral niet in de zijgangen en in de galopdrafovergangen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:44

maak een lijstje met dingen, bv: wat voor type, wat moet hij kunnen, welke stokmaat... zo een lijstje maken met je voorkeuren, schrijf ook op wat ja absoluut niet wil...
laat het ook lezen door de gene die mee gaat, die kan je terug wijzen van± he maar je wilt toch dressuren? dat gaat niet met deze pöny (bedoel maar ff, dat je je niet door een lief koppietje laat verleiden!)
Heel veel succes en hopelijk lukt het, veel geluk!
groetjes Haha!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 12:55

De gouden tip:<b>Laat altijd je pony keuren,dat bespaard een hoop verdriet!</b>

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-01 23:13

Okee, thanks iedereen! Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 12:58

Ga er eersteen paar keer op rijden DAAR wij hij nu staat.

Als je besluit hem te nemen neem hem dan pas mee NA de keuring. Bespaard een hoop verdriet wanneer hij achteraf toch niet goed is Knipoog .

Lovers .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 13:03

Ga in elk geval altijd een keer terug. Soms valt het zo verschrikkelijk tegen als je ze een 2e keer ziet, en blijkt dat droompaard helemaal je droompaard niet te zijn.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 13:04

Je moet ook kijken naar de staart, een scheve staart kan wijzen op een scheve rug!!
Oppassen dus!!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-01 13:04

Okee, thanks iedereen!! Party!! Party!! Party!!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 18:03

En aangezien het vandaag zaterdag is, zijn wij natuurlijk erg nieuwsgierig !!!!! Toch ??

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 20:48

jaja ik ben zeker heel erg benieuwd ik heb de foto's gezien maar wil natuurlijk alles precies weten Knipoog Lachen

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-01 16:56

ZIe verslag van de dag!! Party!!