Virus eist opnieuw drie paardenlevens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Virus eist opnieuw drie paardenlevens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:49

Virus eist opnieuw drie paardenlevens


Citaat:
10-3-2004.

Laboratoriumproeven hebben aangetoond dat de paarden van het Amsterdamse politiekorps zijn getroffen door het rhinopneunomievirus. Het virus heeft inmiddels geleid tot nog drie extra sterfgevallen onder de viervoeters (dit brengt het totaal op vier). De verslagenheid in het Amsterdamse korps is groot.

De ziekte heeft zich in de manege gemanifesteerd in de meest gevreesde, neurologische vorm. Aantasting van het ruggenmerg veroorzaakt verlammingsverschijnselen. Besmetting vindt plaats door nauw contact tussen de paarden. Het wordt daarom een stalvirus genoemd. De mogelijkheid tot besmetting van dieren in de omgeving van de manege wordt uitgesloten. Het virus is te behandelen, maar dat verloopt moeizaam. Meer sterfgevallen worden helaas niet uitgesloten. De manege blijft voorlopig gesloten.


Mijn vraag:

Is het in deze tijd nog verstandig om met je paard
naar een hengstenstation voor een dekking te gaan.

En de volgende vraag geldt meer voor padhengsten (die bij de pony's er nog genoeg zijn.)

Moet je padhengstenhouderij verbieden?
Of valt het allemaal wel mee.


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:51

mijn vraag is eerder, is het uberhaudt nog wel verstandig om de weg op te gaan met je paard of pony..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:54

Padhengsten = hengsten die bij de merrie thuis op bezoek komen?

Rhino is van alle dag, het haalt nu het nieuws omdat het politiepaarden betreft (waar toch niet mee gefokt wordt?) en er legio nieuwszenders in de lucht zijn die hun halfuurtje toch met iets moeten vullen.

Ik vrees dat Brinkhorst en de zijnen dit soort nieuws ook zien, en een soort 'aha-erlebnis' ervan krijgen; na de koeien, schapen, varkens en kippen nu de paarden? Ik vrees....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:56

varkenspest, BSE, MKZ, Rhino, droes. En ga zo maar door. Ziektes zullen er altijd wel blijven, dus waarom zal je je zezelf onthouden om van het erf af te gaan toch. Je hebt er alleen jezelf maar mee. Wat zo kan je ook niet meer naar concour en op buitenrit en .... vul maar in belachlijk toch doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg en komt zo'n ziekte in de buurt dan kan je er altijd nog voor kiezen om thuis te blijven. toch.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 12:56

Dees schreef:
Ik vrees dat Brinkhorst en de zijnen dit soort nieuws ook zien, en een soort 'aha-erlebnis' ervan krijgen; na de koeien, schapen, varkens en kippen nu de paarden? Ik vrees....


Daarom plaats ik het ook.
Gezien de geruchtestroom die op gang aan het komen is vanuit Den Haag.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:58

Ik weet dat een rhino enting verplicht is als je je paard naar een "groter" Duits dekstaion brengt. Alles is daar ook gevaccineerd.
Ik vind dat grotere bedrijvven hun verantwoordelijkheid moeten nemen en alles vaccineren, dit ook eisen van de paarden die binnenkomen. Dit is ook een service naar de klant toe.
Je krijgt op die manier een grote daling van het aantal circulerende virussen en veel minder kans op ziekte.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 12:59

Dees schreef:
Ik vrees dat Brinkhorst en de zijnen dit soort nieuws ook zien, en een soort 'aha-erlebnis' ervan krijgen; na de koeien, schapen, varkens en kippen nu de paarden? Ik vrees....


Ik vrees met je mee... het zal toch niet uitlopen op een heksenjacht...?

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:00

Mijn vraag: zit er ook een Rhino-enting in de jaarlijkse enting? *heb het boekje even niet bij de hand, maar staat er geloof ik ook niet meer in*

Na al deze verhalen al jaren krijg ik steeds meer de neiging mijn paarden Rhino te enten, zeker ook omdat het niet alleen drachtige merries treft.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:06

Jurga schreef:
Mijn vraag: zit er ook een Rhino-enting in de jaarlijkse enting? *heb het boekje even niet bij de hand, maar staat er geloof ik ook niet meer in*

Nee, heb onlangs mijn paarden standaard laten vaccineren, er werd bij gevraagd of er ook rhino bij moest, de prijs werd toen aanzienlijk hoger. En het had geen zin, om ze te laten enten, omdat de rest op stal het ook niet doet. Ik zou het straks kunnen overwegen als ik ze aan huis heb staan.

Ik hoorde gisteren al iets van verlammingsverschijnselen, en ik toen had ik al in de gaten dat het waarschijnlijk om rhino zou gaan.

De hond is de betere mens

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:15

Ik heb dus een kleinschalige pensionstalling, dus zou mijn pensionklanten (drie stuks) wel kunnen verplichten rhino te enten. (denk ook niet dat ze daar moeilijk over doen) De paardenstapel wisselt hier niet om de haverklap en er komen niet bar veel andere paarden op stal.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:18

De Rhino enting beschermd niet tegen alle soorten Rhino. In dit geval vraag ik me af of het zin had of heeft..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 13:18

Zannekin schreef:
Ik weet dat een rhino enting verplicht is als je je paard naar een "groter" Duits dekstaion brengt. Alles is daar ook gevaccineerd.
Ik vind dat grotere bedrijvven hun verantwoordelijkheid moeten nemen en alles vaccineren, dit ook eisen van de paarden die binnenkomen. Dit is ook een service naar de klant toe.
Je krijgt op die manier een grote daling van het aantal circulerende virussen en veel minder kans op ziekte.


Wat heeft enten voor zin Zannekin ,wanneer ik het volgende artikel lees.


Citaat:
Haagsche Courant, 17 februari 2003

Agressief virus doodt vijf paarden in Alken

ALKEN - Tien van de veertig paarden in de Alkense manege Allius zijn de voorbije week het slachtoffer geworden van het Rhinopneumonie-virus. Vijf paarden zijn uiteindelijk gestorven. Hoewel de paarden tegen de ziekte waren ingeënt. "Het gaat wellicht om een zeer agressieve mutatie van het virus", zegt dierenarts Ivo Vaes. "Om te voorkomen dat de ziekte uitbreidt, raad ik aan dat in de komende dagen geen paarden worden getransporteerd. In onze provincie en daarbuiten." Het had in het weekeinde feest moeten zijn in manege Allius, met honderden paarden en ruiters die er een springwedstrijd zouden uitvechten. Maar de stallen van rijvereniging Sint Joris waren een groot tranendal. De piste was leeg. Buiten, op de parking, ligt een bultig zeil. Het verbergt de kadavers van paarden die vorige week nog kerngezond waren. De ziekte liet zich een tiental dagen geleden voor het eerst gelden, kort na een andere wedstrijd in de manege. Een 24-jarig paard werd 's maandags ziek en stierf enkele dagen later. "Het was aangestoken door Rhinopneumonie, een virus dat behoort tot de groep van de herpesvirussen. Het infecteert de ademhalingswegen, zorgt voor hoge koorts en leidt tot verlammingsverschijnselen. Het heeft een incubatieperiode van vier dagen", legt dierenarts Ivo Vaes uit. "Daarin schuilt een groot gevaar. Vele dieren kunnen ogenschijnlijk heel gezond zijn, maar toch al drager zijn en het virus bijgevolg doorgeven. Dat is ook hier gebeurd. En als de ziekte doorbreekt, blijkt ze bijzonder dodelijk." Tegen het einde van de week werden nog negen andere paarden ziek. Twee dieren stierven enkele uren later. "Een drama voor de eigenaars. Die paarden zijn al gauw vele duizenden euro's waard. Maar ze hebben vooral een onschatbare emotionele waarde. Donderdag sprong één van onze leden hier nog 1,30 meter met zijn paard. Het verkeerde in topvorm. De dag daarna werd het dier ziek. Zaterdag stond het wankel op zijn poten. In de namiddag is het gaan liggen om niet meer recht te staan. Ik heb het moeten euthanaseren. Voor zover ons bekend, zijn in en buiten de manege nu al vijf paarden gestorven." Zondagavond bleek de toestand in Alken enigszins gestabiliseerd. De gezondheidstoestand van de zieke dieren ging niet verder achteruit. "En er komen voorlopig geen nieuwe zieke dieren bij", aldus een woordvoerder van rijvereniging Sint Joris. "Maar we houden ons hart vast. Die ziekte is hier binnen gebracht door een onbekend dier. Als de eigenaar van dat zieke paard intussen andere stallen heeft aangedaan, is de kans groot dat de ziekte ook daar uitbreekt of al is uitgebroken. " Manege Allius werd vrijdag voor het publiek gesloten. De andere maneges van Limburg en Landelijke Rijverenigingen werden verwittigd. "Wij hebben het ministerie van Landbouw illen verwittigen, maar die bemoeit er zich niet mee", zegt Ivo Vaes. "Toch willen wij erop hameren dat het van het grootste belang is om voorzorgsmaatregelen te nemen. Nu al steekt de ziekte de kop op in zeven stallen buiten de manege. Alle eigenaars van paarden moeten nu alvast voor korte tijd de nodige verantwoordelijkheidszin aan de dag leggen. Paarden worden best niet vervoerd, of het aantal dodelijke slachtoffers zou wel eens heel snel kunnen oplopen."

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:22

Ja dat is net als zeggen over die verstokte roker van 70 jaar oud: zie je wel dat het gezond is!
Mensen gaan nu overal uitzonderingen zoeken. Veel minder kans dat zulke aggressieve mutanten ontstaan als de hele wereld werd geënt.
Het virus kan in enorme aantallen voorkomen waar niet wordt geënt en hoe meer een virus zich kan voortplanten hoe meer kans op mutatie.

Ik vind dat iedereen in deze problematiek te veel op kleine schaal denkt: wat gebeurt er met mijn paard? In de bestrijding van die zaken moet je het plaatje groter zien: jouw paard als mogelijke verspreider en producent van virusdeeltjes, ook als hij zelf niet ziek ik.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 11-03-04 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:23

Dat is net wat Youngster zegt. En het is waar. Het is een rotvirus dat heel gemakkelijk kan muteren waardoor de entingsstof niet meer afdoende is.

youngster schreef:
De Rhino enting beschermd niet tegen alle soorten Rhino. In dit geval vraag ik me af of het zin had of heeft..

De hond is de betere mens

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:25

Tja, dat is in feite hetzelfde als het griepvirus en ook bijv. niesziekte bij katten, ze kunnen het toch krijgen ook al zijn ze geent.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:27

Ja Desiree, maar bij mensen is er bv. ook een vaccinatie tegen hepatitis B en niet tegen hepatitis C, van beide krijg je leverkanker. Moeten we dan niet blij zijn dat er al een deel is te voorkomen? Anders kunnen we die B-virus enting gewoon weglaten volgens jullie?

Idd waarom worden ouderen toch tegen griep geënt als het niet 100% afdoende is? Omdat het toch altijd beter is dan niet enten.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 11-03-04 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:28

daarom ook dat ik elke 6 maanden mijn paarden laat enten tegen rhino en griep. Je maakt de paarden in de meeste gevallen sterker voor deze ziekte. Ze maken al antistoffen tegen deze ziekte. Ik vind het nog steeds al te gek dat niemand automatisch ent tegen rhino. Iedereen is gewoon om te enten tegen griep. Denk je dat ze dit vroeger ook zomaar aangenomen hebben dat het nodig is. nee hoor, maar nu doet iedereen het wel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:36

Zannekin schreef:
Idd waarom worden ouderen toch tegen griep geënt als het niet 100% afdoende is? Omdat het toch altijd beter is dan niet enten.

Ook hier zet ik mijn twijfels bij hoor. Ik ken zat mensen die anders ook geen last hebben van griep maar het prompt krijgen na de vaccinatie. o.a. mijn moeder. DAt ze maar van die rommel afblijven.

De hond is de betere mens

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:47

Hoe besmettelijk is Rhino? Kan het overgedragen worden door mensen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:48

Ellende schreef:
Hoe besmettelijk is Rhino? Kan het overgedragen worden door mensen?

ik geloof wel dat het aeroob is. en dan zou je het volgens mij wel mee kunnen nemen ja.

De hond is de betere mens

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:50

Ik leef met iedereen mee, het valt mij namelijk ook op bij het aantal dode veulens.
Ik weet niet hoe het in heel Nederland gaat, maar bij ons in het noorden valt het me wel op.
Ik zal het op de vergadering ook eens aankaarten, op 25 maart (kwpn friesland).

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:11

Door je paard te enten zullen in de MEESTE gevallen de klachten minder zijn als dat het paard niet geënt is. Dus het is niet zo dat ze het niet kunnen krijgen maar wel zo dat ze er beter tegen bestand zijn. Bij ons op stal worden dan ook alle 35 paarden 2 x per jaar geënt tegen Rhino en influenza. En ja, je betaalt wat meer maar goed dan valt in te calculeren. Dat is mijn bescheiden mening!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:24

Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België staat in elk reglement van een prijskamp dat de paarden moeten ingeënt zijn tegen Rhino en dat men de bewijzen van vaccinatie moet kunnen voorleggen.
Goed zo, zouden jullie zeggen. De praktijk is echter anders. Er gebeurt immers geen controle op die vaccinatie zodat ook vele niet vaccineren.
Ik vind dan ook dat de stamboeken een duidelijk beleid moeten voeren en er terdege op moeten controleren ook al gaat dit ten koste van inschrijvingen aan de prijskamp. In mijn ogen blijven er immers ook bewust fokkers van de prijskampen weg aangezien ze weten dat het overgrote deel van de paarden niet is ingeënt.

mensen met paarden hebben hemel op aarde maar als ze sterven valt er niets te erven

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:28

Desiree"]
[quote="Ellende schreef:
Hoe besmettelijk is Rhino? Kan het overgedragen worden door mensen?

ik geloof wel dat het aeroob is. en dan zou je het volgens mij wel mee kunnen nemen ja.
[/quote]

Ik geloof dat het zeker overdraagbaar is door de mens. Ze hebben alles afgesloten in utrecht, wat ik me dus afvraag is of dit niet door vogels ofzo mee te nemen is..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 14:29

Men maakt zich blijkbaar drukker om het chippen van paarden om die later eventueel te kunnen identificeren bij dood.

Dan om de preventie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 bezoekers