uitdraaien en uitdelen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

uitdraaien en uitdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:21

Landbouwverkeer: weggedrag aanpassen bij paarden in het verkeer
In Nederland zijn ruim 400.000 recreatieve paardensporters en dat worden er steeds meer. De paardensport is populair en terecht. Heel veel mensen genieten ervan, als toeschouwer, als actieve ruiter of koetsier, en helemaal als er gereden wordt in de natuur. Dat wil zeggen: op terreinen aan de rand van de stad, in agrarisch en in landelijk gebied. Hier zijn de stallen en maneges; hier is ruimte om te galopperen zonder anderen tot last te zijn. Ruiters en koetsiers komen op de weg om naar een geschikt gebied te rijden. Daarbij vindt te vaak een ongeluk plaats met zwaarder landbouwverkeer. De bestuurders beseffen niet dat een paard dat schrikt oncontroleerbaar reageert.

Zelfs de meest makke manegepaarden en -pony’s hebben diep van binnen nog hetzelfde instinct als hun wilde soortgenoten. Paarden zijn net als andere huisdieren, zoals honden en katten, hun vluchtinstinct nooit helemaal kwijtgeraakt. Ook al zit er een kind op zijn rug, een paard dat erg schrikt, kent maar één reactie: vluchten! Hij gaat rennen en daarbij ontziet zo’n 500 à 600 kilo zwaar dier niets en niemand. Hij slaat op hol, zeggen we. Als de paniek voorbij is, bekijkt hij de situatie wat rustiger, maar het ongeluk is dan al een feit. Paarden zijn bovendien van nature kuddedieren. Als één paard in een groep schrikt, is de kans groot dat de hele groep onrustig wordt. De paarden die op de openbare weg komen, zijn goed getraind. Hun menners en berijders hebben vaak een koetsiers- of ruiterbewijs en dragen over het algemeen een veiligheidshelm. De oorzaak van ongevallen ligt veelal in het feit dat bestuurders van landbouwvoertuigen of automobilisten geen weet hebben van de instinctieve reacties van paarden. Bij landbouwvoertuigen speelt bovendien de omvang van de machines mee; in combinatie met hun geluid zijn ze zo extra angstaanjagend voor paarden.

Ernstige gevolgen
Dikwijls rijden bestuurders verder zonder in de gaten te hebben wat er gebeurde nadat ze een groepje paarden, een koets met span of een eenzame ruiter achter zich hebben gelaten. Even waarschuwend claxonneren, gas geven om snel te kunnen passeren, snijden… een ernstig ongeluk kan het gevolg zijn. De cijfers van de Adviesdienst voor Verkeer en Vervoer spreken voor zich: van 2000 tot 2002 werden na een paardenongeluk 110 gevallen met letsel geregistreerd; vier mensen vonden de dood. Ernstig hersenletsel ontstaat bij 5% van de ongelukken met paarden; bij alle andere sporten tezamen is dat niet meer dan 1%. De Stichting Consument en Veiligheid rapporteert op basis van ziekenhuisgegevens dat er in de paardensport jaarlijks bijna negenduizend ongevallen met blessures op de openbare weg plaatsvinden.

Oppassen bij het benaderen en passeren van paarden
Ruiters en koetsiers hebben het volste recht om met hun paarden op de weg te zijn. Ze zijn bestuurders, net als degenen die landbouwvoertuigen besturen, en moeten de wegen ook veilig kunnen gebruiken. Aanspanningen kunnen in sommige gebieden niet anders dan over de weg rijden. Ruiters moeten soms noodgedwongen oversteken naar een ruiterpad, of de openbare weg is de enige route naar een geschikt terrein. Omdat paarden kuddedieren zijn en ongerust worden als een deel van de groep aan de andere kant van de weg loopt, is het verstandig als een groepje ruiters de ruimte krijgt om bij elkaar te blijven of gezamenlijk over te steken. Ruiters en koetsiers passen de regels toe die gelden voor paarden in het verkeer en ze kennen de gevaren. Toch gebeuren er elk jaar, juist op de rustige wegen, veel te veel ongelukken omdat bij paarden een vluchtreflex werd opgewekt door onverantwoordelijke acties met landbouwmachines. Ook automobilisten veroorzaken met regelmaat dergelijke ongelukken. En de cijfers wijzen het uit: de gevolgen zijn ingrijpend.

‘Mijn paard schrok en we vielen…’
Barbara Dekker reed met haar man op hun verkeersmakke paarden over een bekende, rustige weg stapvoets terug naar de wei: ‘Vanaf de drukke verkeersweg kwam een tractor met aanhanger onze zijweg op. Hij reed heel hard. Mijn paard schrok daarvan, keerde ineens om en viel, met mij op zijn rug. Het is gelukkig goed afgelopen, mijn paard had niets en ik ben alleen bont en blauw van de kneuzingen.’ De tractorbestuurder was van mening dat hij ‘gewoon’ gereden had. Een ook zijn baas bij het loonbedrijf vond het onzin. ‘Als je niet kan rijden, moet je niet op een paard gaan zitten!’ Barbara Dekker heeft 32 jaar rijervaring.

Tips voor verkeer in de buurt van paarden

- Matig de snelheid: 80 km is veel te snel.
- Houd zeker vijf meter afstand.
- Maak geen nodeloos lawaai (denk ook aan aanhangwagen, lading of zeildoek).
- Rem niet ineens, knipper niet met de lichten en passeer niet rakelings of in een bocht.
- Passeer rustig en met voldoende ruimte.
- Laat een groep ruiters bij elkaar blijven.
- Let op de tekens die ruiters en koetsiers geven! Een koetsier beweegt bij snelheid minderen zijn gestrekte rechterarm op en neer, wil hij rechtsaf dan geeft hij dat met zijn rechterarm aan en bij linksaf slaan wijst hij met de zweep in zijn rechterhand boven zijn hoofd naar links.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:31

DAt is bij mij laatst ook gebeurd!! Grote vrachtwagen kwam eraan, dat paard schrikt zich een ongeluk! Vlakbij stal glee ze uit in volle galop in de modder, gelukkig had ze alleen een wond op haar been en ik ben er gelukkig op blijven zitten. Dat soort dingen kunnen echt erg aflopen!!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:44

Mensen moeten dit gewoon standaard leren bij hun rijbewijs ofzo, er rijden zoveel achterlijke mensen rond die niks van paarden weten!
Ik heb ook vaag genoeg bijna onder een auto gelegen met mn paard omdat ze me gewoon met 90 km per uur inhalen!
Maar ja je kan er niks aan doen.. ik zou niet weten waar ik dit op moet hangen..

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 21:58

Ik draai hem uit en plak ze bij de supermarkten. En geef ze af bij de rijscholen hier in de buurt.

Verbeter de wereld begin in je buurt! Schijnheilig

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 22:07

Goed stuk! Zelf gemaakt? Ik vind het voorbeeld van Barbara niet zo heel sterk eigenlijk. Kan niet echt argumenten geven waarom, maar gewoon zo'n gevoel (lekker duidelijk...)

Edit: ja ik weet toch wat Lachen 'heel hard' is een nogal subjectief en '32 jaar rijervaring' hoeft niet per se veel te zeggen, sommige mensen leren het nooit Haha!

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 02:32

ohw wat is dit herkenbaar heb 2x iets echt ergs meegemaakt, ben er wel goed vanaf gekomen, paard ook gelukkig

( sorry voor het lange verhaal, maar wou het gewoon ff vertellen)
( ik was een jaar of 13)
Ik reed met m'n pony naar de clubles toe.Was op een stille landweg, midden in de oogsttijd. Ik zie in de verte al zo'n grote maiscombain aankomen.
Ik wist dat er een eindje verder een zijweggetje was, dus ik draafde aan om snel bij het zijweggetje te zijn, dan kon die combain mij gewoon passeren.Ik gebaar naar die man dat hij even moet stoppen. Wat doet hij, hij zwaait vrolijk terug! En rijd gewoon door.
Ik kon het zijweggetje dus niet meer op tijd bereiken...pony schrikt zich lam, en loopt achteruit...de sloot in.
Allebei door en door nat en goed geschrokken. Pony kon gelukkig zelf weer op de kant komen en bleef wonder boven wonder rustig staan.
En die bestuurder...die reed heel fijn gewoon door.

( hier was ik 19)
Reed samen met ander meisje bij een handelsstal.We besloten langs de weg te gaan uitstappen. We sloegen een lange landweg in...konden we mooi een eind stappen.
We waren ongeveer halverwege die weg...komt er ineens een idioot met een snelheid van rond de 100 langsscheuren.
Paarden schrikken, hun 1e reactie is natuulijk terug naar huis.
Ze sloegen op hol, echt op hol...we konden helemaal niks meer beginnen.
Ik weet dat je op die momenten niet moet gaan schreeuwen, ik deed dat wel en dat is onze redding geweest. De achtertuin van de handelsstal keek nl. uit op die weg. De eigenaar van de stal hoorde en zag ons, en had direct door dat het goed fout was. Hij heeft direct de fiets gepakt en is naar de kruising gereden ( de landweg kwam uit op de dorpsstraat, die redelijk druk is) daar heeft hij het verkeer tegengehouden.( moet er niet aan denken wat er was gebeurd als hij dat niet had gedaan)
De paarden sloegen op de kruising automatisch linksaf...richting stal.
Ik ben er af gesprongen, viel met m'n achterhoofd en rug op de straat ( gelukkig wel een cap op) Vriendin ging met paard en al onderuit.
Het reslutaat ik: bont en blauw, zwaar gekeusde ribben en pols en duizelig door de klap. Paard waar ik op reed: schaafplekken en diepe snee in z'n achterbeen ( hij was door een tuinhekje gerend). Snee moest gehacht worden.
Vriendin: zware hersenschudding en zwaar geneusde ribben en vinger gebroken en onder de schaafplekken.
Paard: schaafplekken, snee op z'n heup en stok en stokkreupel ( z'n pees had een opdonder gehad) Paard heeft half jaar op het land moeten staan om te herstellen.
En dit dus allemaal te danken aan 1 automobilist die z'n fatsoen niet kon houden...en nee we hebben die bestuurder nooit meer gezien, hij was niet gestopt of zo.

(sorry voor het lange verhaal, maar moest het gewoon ff vertellen)


JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:39

Misschien handig om er even bij te vermelden; voor zover ik het heb begrepen betreft dit betreft een oproep van het KNHS. Hij stond gisteren bij ons op de site, maar het rare is dat ik er bij het KNHS zelf niets over kon vinden.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 11:57

Ik denk eerlijk gezegd dat dit te lang is om ergens op te hangen. Kan er geen pakkendere tekst van gemaakt worden?

Ik kan hier overigens wel over mee praten. Ik reed vroeger een een Welshje die als de dood was voor traktors en vrachtwagens. Op een gegeven moment kom ik een vrachtwagen tegen en die Welsh ging er als een gek vandoor. Ipv dat die vrachtwagen afremt of stopt, blijft hij op dezelfde snelheid achter me rijden, nooit dat ik dat beestje terugkreeg natuurlijk. Toen ik hem uiteindelijk weer in bedwang had, draaide de chauffeur z'n raampje open "Zo... en ga nu maar weer met je poppen spelen!" riep hij. Die eikel! Boos!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DemiSisa, Mark0919, Runa, Swift, Yavanna en 31 bezoekers